Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stannoss
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-07-2023
hallo,

Sinds kort maakt mijn seagate expansion portable 1tb een piepend geluid als ik hem aansluit aan de desktop. Verder komt hij ook niet bij 'mijn computer' te staan.

Als ik naar schijfbeheer ga dan zie ik wel de schijf staan alleen staat er dan 'Schijft 2 onbekend Niet geïntialiseerd'. Als ik rechtermuisknop druk dan is het kopje 'schijf initialiseren' doorzichtig en kan dit dus niet aandrukken, overigens kan ik deze knop op mijn laptop wel indrukken. Dan kan ik de volgende 2 optie's aandrukken:

MBR(Master Boot Record) Foutmelding: De aanvraag is mislukt door een onherstelbare hardwarefout.

GPT (GUID-partitietabel). Foutmelding: De opgegeven schijf kan niet worden geconverteerd omdat de grootte kleiner is dan de vereiste minimumgrootte voor GPT-schijven.

Op deze manier kan ik dus niet op mijn HDD komen waar dus al mijn backup bestanden op staan..

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? |:(

Beste antwoord (via stannoss op 24-04-2018 19:26)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En voortaan dus alles wat belangrijk is op minimaal 2 plekken zetten :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stannoss
Ik heb de SeaTools for Windows ook al gebruikt en daarmee vind ik op mijn desktop de schijf niet. Ik zal hem nog even op m'n laptop proberen.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk is dat ding gewoon stuk. Een piepend geluid duidt op een mechanisch defect. Weinig kans dat die het nog gaat doen. Gelukkig was het een backup dus vervangen en opnieuw je backups maken.

[ Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 16-04-2018 13:14 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Proberen de schijf te initialiseren is sowieso een afrader, daarmee wordt de partitietabel overschreven en wordt het alleen lastiger om nog bij data te komen die al op de schijf stond. Wat dat betreft is het dus wel fijn dat dat niet gelukt is, al is het ook reden om te vermoeden dat de schijf aardig stuk is. Wat je nog zou kunnen doen is de schijf uit de behuizing halen om uit te sluiten dat de behuizing defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
dcm360 schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:52:
Wat je nog zou kunnen doen is de schijf uit de behuizing halen om uit te sluiten dat de behuizing defect is.
Dit is altijd link advies, je hebt namelijk een hoop intellecten die vervolgens de complete schijf ontmantelen totdat ze de platters zien.

Verder eens met @u_nix_we_all; schijf is helemaal dood. Insturen voor garantie en je backups weer wegschrijven op de vervangende disk. Het is het overwegen waard om meteen een nieuwe disk te kopen en daar je backups op te zetten, zodat je niet zonder backups zit terwijl je wacht op de RMA procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

TommyboyNL schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:58:
[...]

Dit is altijd link advies, je hebt namelijk een hoop intellecten die vervolgens de complete schijf ontmantelen totdat ze de platters zien.
Tot zover heb ik nog niet meegemaakt dat iemand die op basis van advies om de schijf uit de behuizing te halen daadwerkelijk het apparaat compleet gedemonteerd heeft. Zo ingewikkeld is het concept 'behuizing' nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
dcm360 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:47:
[...]

Tot zover heb ik nog niet meegemaakt dat iemand die op basis van advies om de schijf uit de behuizing te halen daadwerkelijk het apparaat compleet gedemonteerd heeft. Zo ingewikkeld is het concept 'behuizing' nou ook weer niet.
Helaas ben ik dat wel al meerdere keren tegen gekomen op t.net, dus ben altijd erg voorzichtig met dit soort uitspraken tegenover leken. Wellicht dat ik vanavond een paar van deze tenenkrommende voorbeelden op zoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

TommyboyNL schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:03:
[...]

Helaas ben ik dat wel al meerdere keren tegen gekomen op t.net, dus ben altijd erg voorzichtig met dit soort uitspraken tegenover leken. Wellicht dat ik vanavond een paar van deze tenenkrommende voorbeelden op zoek...
Ik ben op zich wel benieuwd, zo veel topics zullen me hier niet ontgaan zijn afgelopen jaren. Meest voorkomende situatie met opengemaakte schijven die ik hier langs zie komen is dat mensen de schijf al opengemaakt hebben en dan nog om advies komen vragen, in plaats van andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-06 18:37
t.net = tenenkrommend.net, daarom hebben we het hier op tweakers niet voorbij zien komen. :+

Maar inderdaad, de jonge onderzoekers die eerst alles slopen en daarna hier een topic aanmaken over hoe ze het hadden moeten aanpakken, zijn in de meerderheid boven de mensen die het advies verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dcm360 schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:52:
Wat je nog zou kunnen doen is de schijf uit de behuizing halen om uit te sluiten dat de behuizing defect is.
Helaas is het wel zo dat tegenwoordig zulke schijven direct naar USB gaan. Een losse SATA HDD met een print naar USB die je los kan halen zie je tegenwoordig vrijwel niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stannoss
Iedereen bedankt voor de reactie's...

Jullie raden het nooit maar hij doet het weer, vraag me niet hoe.. 8)7 Ik heb hem 'perrongeluk' van de kast afgetikt en nu doet hij het weer, snel alle bestanden kopiëren naar m'n desktop en een nieuwe externe HDD kopen _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
En voortaan dus alles wat belangrijk is op minimaal 2 plekken zetten :)
Pagina: 1