Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
Hi!

Ik heb een snelle vraag. Wij zijn een huis aan het verbouwen en ik heb samen met de elektricien alle lampen, etc. naar een central punt gelegd. Hier heb ik een flinke DIN rail opgehangen (2m) en alles met rijgklemmen bevestigd, voor alles wat op 230V zit (lampen, paar stopcontacten, etc.) (met deze klem: http://catalog.weidmuelle...en_DE&ObjectID=1837050000). De DIN rail heb in een houten plaat geschroefd op deze plek en wilde ik even zeker weten dat ik hem wel goed geaard heb (aangezien alle 230V via de klemmen geaard worden via de din rail).

Wat ik heb gedaan: Ik heb een blanke aardedraad (4mm2) in een PVC buis vanuit aardpen in de meter kast naar de DIN rail getrokken en deze met een zelfde klem vastgemaakt (klem zou tot 36A gaan). Mijn basisredenering is dat hiermee, mocht de aarde van één van de lampen of stopcontacten ooit nodig zijn, deze dan via die klem en de blanke aardedraad naar de grond gaat. Klopt dit? Of maak ik een denkfout? Zou ik bv. nog een specifieke aardeklem oid op de DIN rail moeten zetten? Er zijn geloof ik speciale klemmen voor, maar als ik die niet nodig heb, dan scheelt het weer een bestelling :)

Bedankt voor jullie hulp.

p.s. zodra ik helemaal klaar ben post ik wel wat uitgebreider over de installatie in één van de bestaande topics.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je DIN-rail niet op een metalen achterplaat bevestigd zit zul je de rail moeten aarden. Lijkt me best logisch omdat aardeklemmen namelijk de lekstroom kwijt raken via de rail. Normale klemmen zijn van kunststof en zijn dus galvanisch gescheiden van de DIN-rail.

Als je je aarding netjes wilt doen dan zorg je voor verschillende aardklemmen die op de DIN-rail zitten. Deze ga je centraal aarden die je koppelt aan de aarding die je geleverd krijgt of die bij je de grond in verdwijnt.

Ja, je MOET groengele aardeklemmen gebruiken. Niet zozeer vanwege de kleur maar vanwege de metalen klem die contact maakt met de DIN-rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je hoeft geen specifieke aardeklem te gebruiken aangezien je al een N/L/PE-klem hebt gebruikt waarvan de PE-terminal is verbonden met de rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
Hi sypie, Femme,

Dank voor jullie snelle antwoorden. Sypie, ik gebruik zoals Femme aangeeft inderdaad klemmen waarvan de PE terminal verbonden is met de DIN-rail. Dus als er een lekstroom is loopt deze via de klem, naar de DIN-rail en dan weer via (een andere) klem met de blanke aardedraad van de DIN-rail naar de aardpen/grond. Het zou dus volgens mij goed moeten gaan, zonder speciale aardklemmen te gebruiken.

Maargoed, ik ben nog even met de elektricien aan het kijken of we gecontroleerd kunnen testen of het ook echt zo gaat werken in de praktijk. Zeker met aarden van de elektra installatie liever save than sorry.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:02
Zelf heb ik op elke DIN-rail waar L/ N/PE klemmen op zitten voorzien van een Wago 2006-1207 aardklem (https://www.wago.com/nl/r...aads-aardklem/p/2006-1207 )
Met een 6mm² ben ik naar de dikke aarde schroefblokken gegaan. Mijn hoofd 16mm² komt daar binnen van de aardonderbreker.