Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Hoi!

Mijn telefoon is stuk gegaan, dus ik ben snel op zoek naar een nieuwe, en zie dat er veel keuze is! Daarom zijn tips heel welkom :)

Ik zoek een
[i]smartphone met Android. Wat me belangrijk lijkt is het volgende:
* Goede updates & beveiliging
* Veel intern geheugen (minimaal 16 GB, maar liever 32 GB)
* Mooi scherm
* Goede gps (voor opnemen sportactiviteiten)
* Redelijke camera die snel reageert
Daarnaast heb ik de voorkeur voor een kleine telefoon maar dat is niet extreem belangrijk. Goed geluid zou ook leuk zijn.

Wat is je budget?
150-250 euro (evt uitbreidbaar tot 300 euro).

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het meeste gebruik ik: whatsapp, youtube (met muziek), Strava (dus graag goede gps), foto's maken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had een Samsung Galaxy S3 Neo en die beviel goed. Mooi scherm en was redelijk snel. Ik overweeg de volgende telefoons:
Samsung Galaxy A3 (v.a. 192 euro): scherm mooi klein 4.7", camera iets minder.
Samsung Galaxy A5 (v.a. 255 euro): scherm 5.2", mooi scherm, aardige foto's maar de kleuren zijn minder.
Nokia 6 (175 euro) groot scherm 5.5", goede audio/video, redelijke camera, leuk design.

Verder gezien:
MotoG5S Plus (maar goede updates is de vraag bij deze telefoon)
Swift 2X
Sony Xperia X.

De volgende telefoons vallen af: Huawei P8 Lite (te weinig geheugen) en de General Mobile GM6 (camera te slecht).

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke telefoon raden jullie aan? Is er een telefoon die ik hiernaast ook nog zou moeten overwegen? En hebben jullie (nuttig) commentaar op het eisenlijstje? Adviezen qua budget vs. eisenlijstje?

Bedankt voor jullie commentaren!
Zoefies

Beste antwoord (via zoefies op 20-04-2018 00:07)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:11
De A3 heeft te weinig geheugen volgens mij, dus die zou ik niet doen. De Nokia 6 wordt veel geadviseerd wegens zijn stock Android dus weinig overhead waardoor betere gebruikservaring (snelheid).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
De A3 heeft te weinig geheugen volgens mij, dus die zou ik niet doen. De Nokia 6 wordt veel geadviseerd wegens zijn stock Android dus weinig overhead waardoor betere gebruikservaring (snelheid).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-09 23:09
Xiaomi A1. Best bang for buck die je zult vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
@swhnld De A3 en A5 hebben 16 GB. Dat is inderdaad wat aan de krappe kant. Bedankt voor de tip! De Nokia 6 lijkt inderdaad aan al mijn wensen te voldoen, behalve de schermgrootte, dus daarover moet ik een afweging gaan maken.

De A5 is er wel ook met 32 GB aan geheugen: pricewatch: Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart

@Reeker Ik lees veel goede dingen over de Xiaomi A1, maar wil liever geen Chinese telefoon kopen. Dat had ik mischien in de openingspost moeten zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door zoefies op 16-04-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 23:44
Mijn vrouw heeft sinds dit weekend een Xiaomi A1, ik zou de chinezen niet te snel afschrijven. Telefoon is uitstekend afgewerkt, en er draait een kale Android One op, die als het goed is ook lang updates krijgt.

Deze ziet er overigens ook veel beter uit de de Moto G5, die enorme bezels heeft ivgl met de Xiaomi.

[ Voor 19% gewijzigd door Jape op 16-04-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
@Jape Het zal vast een hele goede telefoon zijn, maar de reden waarom ik liever geen Chinese telefoon wil kopen is deze: https://www.metronieuws.n...koop-geen-huawei-telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09 17:12
zoefies schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:57:
@Jape Het zal vast een hele goede telefoon zijn, maar de reden waarom ik liever geen Chinese telefoon wil kopen is deze: https://www.metronieuws.n...koop-geen-huawei-telefoon
Dus omdat Huawei mogelijk gespioneerd kan worden, veel concreet zit er niet in die nieuwsberichten.. Het gaat hier om een Xiaomi telefoon, en geen Huawei/ZTE telefoon. Daarbij betreft dit wetsvoorstel de Amerikaanse overheid, dus dan zullen ze sowieso sneller zorgen maken dan om een 'normale' burger, ik snap je bezorgdheid, maar het lijkt me bij Xiaomi niet op z'n plek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
MrWouterNL schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:54:
[...]

Dus omdat Huawei mogelijk gespioneerd kan worden, veel concreet zit er niet in die nieuwsberichten.. Het gaat hier om een Xiaomi telefoon, en geen Huawei/ZTE telefoon. Daarbij betreft dit wetsvoorstel de Amerikaanse overheid, dus dan zullen ze sowieso sneller zorgen maken dan om een 'normale' burger, ik snap je bezorgdheid, maar het lijkt me bij Xiaomi niet op z'n plek
En toch wil ik liever geen Chinese telefoon. Er zijn vast genoeg andere die wel voldoen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:32

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 13:18
Qua updatebeleid lijk je momenteel het beste af te zijn met Nokia-toestellen. In jouw situatie zou ik dan ook voor een Nokia 6 (2018) gaan. Is net uit (dus krijgt zo lang mogelijk updates) en biedt veel waar voor zijn geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Motorola g5s plus is een geweldig toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
zoefies schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:48:
@swhnld De A3 en A5 hebben 16 GB. Dat is inderdaad wat aan de krappe kant. Bedankt voor de tip!
Ik bedoelde eigenlijk het werkgeheugen (A3 is 1,5 GB, A5 is 2 GB, Nokia 6 is 3 GB), maar inderdaad opslag is zeker ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
Bij nader inzien vind ik de grootte van het toestel toch wel belangrijk. Ik ga zo dadelijk naar de winkel met twee lijstjes, een met grote phones en een met kleine:

Grote telefoons:
Nokia 6 (lijkt nogal de favoriet! Wel 5.5".)
Motorola G5S Plus (5.5", de gewenste eigenschappen, maar blijven de software-updates wel komen?)

Kleine telefoons:
Sony Xperia X Compact (274 euro, 4.6", 32 GB)
Samsung Galaxy XCover 4 (5", 16 GB maar kan wel tegen een stootje)
Samsung Galaxy A3 (4.7", 16 GB, 1.5 GB)
Wilefoxy Swift 2 Plus (5", 32 GB, 3GB)
Motorola Moto G5 (5", 16 GB, 3GB)

@swhnld O ja, het werkgeheugen van 1.5 GB klinkt echt laag. Daar ga ik op letten, bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door zoefies op 16-04-2018 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 15:59
zoefies schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:00:
Motorola G5S Plus (5.5", de gewenste eigenschappen, maar blijven de software-updates wel komen?)
Wie zal het zeggen? AFgelopen maand in ieder geval nog een beveiligingsupdate gehad. Wel draait android nog op 7.1.1 en niet op 8.
Telefoon zelf bevalt perfect.

Daarnaast is er ook een redelijk actieve modding community op XDA. Je zou dus zelf een Rom kunnen flashen als de updates uitblijven in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Ik zou zeker de telefoons vasthouden, toen ik van een HTC 4,7 inch kwam en naar een 5,5 inch Oneplus ging, dacht ik, als dat niet te groot blijkt, maar dat viel alleszins mee en nu heb ik een 6,3 inch Samsung Note 8.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zoefies
In de winkel ben ik er vooral achter gekomen dat ik de Xperia-randjes niet prettig vind. Het design van de Nokia's vond ik daar prima. Het formaat van de A3 beviel me nog steeds wel het beste.

Ik heb de Nokia 6 besteld. Als de grootte niet vervelend is, dan wil ik die houden :)

[ Voor 24% gewijzigd door zoefies op 17-04-2018 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 16:31

doc

zoefies schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:13:
In de winkel ben ik er vooral achter gekomen dat ik de Xperia-randjes niet prettig vind. Het design van de Nokia's vond ik daar prima. Het formaat van de A3 beviel me nog steeds wel het beste.

Ik heb de Nokia 6 besteld. Als de grootte niet vervelend is, dan wil ik die houden :)
Wel de 2018 versie hoop ik? Die is er in een 32gb versie van 279 en 64gb van 299. (de laatste is nog niet verkrijgbaar, de eerste is net een paar dagen op de markt)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
doc schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:20:
[...]

Wel de 2018 versie hoop ik? Die is er in een 32gb versie van 279 en 64gb van 299. (de laatste is nog niet verkrijgbaar, de eerste is net een paar dagen op de markt)
Nee, die van 2017 lijkt me nieuw genoeg en die is (meer dan) 100 euro goedkoper, slechts 175 euro!

De Nokia 2018 heeft een iets snellere processor zie ik, en een dubbele ledflitser. Dat laatste vind ik totaal niet interessant en het eerste is me geen 100+ euro extra waard. Zie ik iets belangrijks over het hoofd?

[ Voor 21% gewijzigd door zoefies op 17-04-2018 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 16:31

doc

zoefies schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:30:
[...]
Nee, die van 2017 lijkt me nieuw genoeg en die is (meer dan) 100 euro goedkoper, slechts 175 euro!

Waarom zou ik voor de 2018-versie willen gaan?
USB-C ipv micro USB
Snapdragon 630 ipv 430
Android One

Nog wel wat dingen, maar dit zouden voor mij de belangrijkste zijn. Aan de andere kant is 100 euro verschil ook niet gering.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
Voor de prijs van de Nokia 6 (2018) lijkt de Motorola G5S Plus (255 euro) me dan interessanter, want daar schijnt een betere camera op te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:53
zoefies schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:37:
Voor de prijs van de Nokia 6 (2018) lijkt de Motorola G5S Plus (255 euro) me dan interessanter, want daar schijnt een betere camera op te zitten.
Maar ook een oudere chip, geen usb-c en minder updates (gekomen met 7.0 krijgt 8.0 maar waarschijnlijk geen 9.0 meer) en is groter ook al is het scherm hetelfde.

Als je puur voor de camera gaat is het een ander verhaal natuurlijk maar iedereen heeft andere voorkeuren.

Ik ben voor de nokia 6 2018 gegaan omdat de camera mij niet zo boeit, ik het formaat liever kleiner heb, graag een snelle chip en kale android/snelle updates wil. Daarnaast vond ik het design gewoon een stuk mooier maar dat is natuurlijk persoonlijk.

De nokie 6 2017 is wel veel waar voor zijn geld volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
@Philip Ross Dat zijn wel veel verschillen! Ik begrijp dat ik de adviezen hierboven verkeerd heb geinterpreteerd, die zijn voor Nokia 6 (2018) en niet voor Nokia 6.

Ik heb naast de Nokia 6 (175 euro) ook de Xperia X Compact (271 euro) besteld, omdat kleiner mij fijner lijkt. Vanavond komen ze beiden binnen. Ik heb ook overwogen om de Wileyfox Swift 2X te bestellen vanwege het formaat en de goede prijs/kwaliteit, maar deze heeft een te lange levertijd in mijn geval (3-5 werkdagen of via een website waarop hij niet te retourneren is). De Xperia X Compact is uit September 2016, maar krijgt in ieder geval nog Android 8, en Sony schijnt een strak updatebeleid te hebben. De Wileyfox is uit November 2016. Qua formaat zou ook de Samsung J5 kunnen, aangezien ik vooral de breedte belangrijk vind, liefst minder dan 71 mm, maar ik heb het nu maar even bij deze twee gehouden.

[ Voor 10% gewijzigd door zoefies op 18-04-2018 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 23:31
Waarom bestel je 2 telefoons?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
@iCore Om er eentje van de twee uit te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-09 23:09
Ik vind je keuzes erg raar. Geen chinees merk overwegen maar wel telefoons uit 2016? Beetje dubbel als je het over een veiligheidsrisico hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
@Reeker Mijn prioriteiten zijn wat gewijzigd t.o.v. de openingspost. Ik vind gebruiksgemak uiteindelijk toch het belangrijkste, in combinatie met een aanvaardbare prijs (<300 euro), en het moet een mobiel zijn die snel verkrijgbaar is. Voor mij betekent gebruiksgemak een kleine, handzame telefoon, die snel is en blijft, met voldoende geheugen.

Ik zou graag een nieuwere telefoon kopen waarbij de updates blijven komen, maar dat kan niet met dit wensenlijstje, binnen dit budget.

Met de bovenstaande redenen is de Xperia X Compact een van de weinige opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
Mijn dochter heeft de Nokia6 van 2017, en is daar niet zo tevreden over.

Er zijn wat issues als ze wifi en 4G gebruikt, dan komen telefoongesprekken soms niet aan, en af en toe loopt die gewoon vast.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
Het kiezen valt me niet mee deze keer! De Nokia 6 wordt het in ieder geval niet, want die is me echt te groot. De Xperia X Compact is ook binnengekomen, maar ik twijfel nog of ik die zal houden, vanwege de prijs (259 euro), en de grootte en de bediening (eigenlijk toch wel erg gewend aan Samsung).

[ Voor 135% gewijzigd door zoefies op 19-04-2018 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
Het nieuwe eisenlijstje is:
1. 4.5-5.2 inch.
2. Prijs tot 300 euro.
3. Minimaal 3 GB RAM.
4. Mooi scherm.
5. Redelijk valbestendig.
6. Prettige gps.
7. Snelle camera is prettig.

Na nog uitgebreid te hebben vergeleken, zijn er drie opties over:
1. Samsung Galaxy A5 (5.2", 259 euro, sinds jan 2017)
2. Sony Xperia X (5", 226 euro, sinds sept 2016)
3. Sony Xperia X Compact (4.6", 259 euro, sinds feb 2016)

De Xperia X is wat goedkoper, heeft een beter scherm dan de Xperia X Compact en mooie nauwkeurige navi. Als het tussen die twee telefoons gaat dan neig ik dus naar de Xperia X, die bovendien later uit is gekomen dan de X Compact. De A5 is waterdicht en heeft een mooi scherm maar een iets mindere camera. De processor is misschien wat minder snel maar snel genoeg.

Als iemand nog wijze woorden heeft, dan hoor ik die graag ;-) Vanavond ga ik een knoop doorhakken om voor het weekend die nieuwe foon in gebruik te nemen.

Edit: het is de A5 geworden. Ik vind het scherm van die telefoon erg mooi, dat heeft de doorslag gegeven, in combinatie met het Samsung besturingssysteem. Verder is de telefoon overall prima, heeft niet veel zwakke punten. Ook vind ik het prettig dat de telefoon waterdicht is. Een redelijke camera is voor mij goed genoeg; dit vul ik aan met een fototoestel met WiFi.

Bedankt allemaal voor de adviezen!

[ Voor 17% gewijzigd door zoefies op 20-04-2018 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:18
Succes met de A5. Ik sta voor dezelfde keuze. Ik wacht nog even op de Moto G6(+). Of ik koop de Huawei P20 lite bij Eglobalcentral voor 275. Of misschien nog de Wiko View 2 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
Succes met kiezen! Motorola ligt best anders in de hand dan Samsung en Huawei. Die Huaweis vond ik ook echt mooi! Naar Wiko heb ik niet gekeken.

Misschien heb je iets aan dit youtubekanaal, met oa de review van de P20 pro: YouTube: Huawei P20 Pro review (Dutch)

Met de A5 ben ik echt supertevreden! Ik vind het scherm geweldig, de software fijn en de batterijduur mooi lang! De camera is redelijk maar niet geweldig, wat voor mij persoonlijk niet zo uitmaakt, want ik gebruik een echt fototoestel voor mooie foto's (die ik via bluetooth zo op mijn telefoon zet om te delen).

[ Voor 70% gewijzigd door zoefies op 26-04-2018 07:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:18
Uiteindelijk is het de Huawei P Smart geworden. Vandaag 199 euro bij de MM. Aangenaam verrast betreffende de snelheid, erg mooi en helder scherm. Goede camera voor een budget phone, android Oreo. Ook EMUI 8 viel me niet tegen, ondanks de reacties op GoT. Voor 200 euro is er volgens mij niets beters te krijgen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
Was dit een aanbieding bij mediamarkt? zie hem alleen voor 229,- staan

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:40
codegro schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:28:
Uiteindelijk is het de Huawei P Smart geworden. Vandaag 199 euro bij de MM. Aangenaam verrast betreffende de snelheid, erg mooi en helder scherm. Goede camera voor een budget phone, android Oreo. Ook EMUI 8 viel me niet tegen, ondanks de reacties op GoT. Voor 200 euro is er volgens mij niets beters te krijgen op dit moment.
Xiaomi *kuch* :+

[ Voor 10% gewijzigd door Brammos85 op 01-05-2018 15:41 ]

Pagina: 1