Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allen,

Ik heb thuis het Amplifi systeem draaien en dat is echt super! Nu heb ik een probleem en dat is wanneer de tuindeur dicht is dan is er geen wifi in de tuin mogelijk. Zelfs als ik de router naast de deur zet!

Ik heb daarom een Unifi outdoor in de tuin geplaatst, maar nu het lekker weer wordt merk ik dat wifi apparaten steeds moeten wisselen van netwerk. Dit omdat de Amplifi en Unifi beide verschillend zijn en niet met elkaar kunnen samenwerken en 1 netwerkdelen.

Ik zit eraan te denken over te stappen op Unifi omdat ik dan alles op 1 netwerk heb.

Nu lees ik veel over de AC Pro en AC Lite. Dat de Lite weer beter ontvangst geeft?

Even voor de beeldvorming, wifi is nodig op:
- begaande grond, de eerste verdieping en zolder
- elke verdieping heeft een vaste aansluiting dus kan Unifi aansluiten via POE op elke verdieping
- ik heb zo'n 20 wifi apparaten in huis gemiddeld
- snelheid zou lekker zijn, maar stabiliteit is belangrijkste
- internet verbinding is 500/500mbit
- werk met apple spullen

Er zijn ook de Unifi HD en LR etc, maar wat moet ik allemaal aanschaffen om een goed netwerk te hebben?

Wat ik nu in gedacht hebt:
- 3x unify pro/Lite
- Unifi cloud key
- Unifi Switch 16 - 150W (zodat ik alles kan aansluiten op 1 switch)

De Switch van Unifi heb ik nu niet in de lijst staan omdat ik de KPN modem/router gebruik en denk dat dit prima is? Ik heb een NAS welke van buiten af bereikbaar moet zijn en verder niet veel andere belangrijke porten.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het zelfde probleem in mijn nieuwbouw woning. Ik heb zelf 2x een unify pro.1 op zolder en 1 in de woonkamer liggen. Deze dekken mijn gehele woning en tuin.

Persoonlijk zou ik je adviseren om ook KPN modem weg te doen en te vervangen Unifi router, werkt nog fijner en een stuk sneller intern netwerk. Ik heb nu geen haperingen meer met streamen vanaf mijn nas naar de televisie

je kan met VLAN makkelijk televisie instellen en aparte interne netwerken maken.
Zelf ben ik helemaal fan van Unifi en zou niet meer zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Roberto, dank je wel voor je reactie!
Wat doe je met de modem dan? Haal je deze er helemaal tussenuit?!?
Verder is er ergens een tutorial hoe alles in te stellen?
Is mijn boodschappenlijstje compleet of mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 09:32
Cloud key heb je niet per se nodig. Leuk voor de statistiekjes en een gasten portal. Controller kun je ook op een raspberry/nas/pc/mac draaien. Deze hoeft niet altijd actief te zijn.

De pro kan met 3x3 sneller werken met Apple spullen dan de lite op 2x2. Als budget een ding is zou ik eerder 3x een lite nemen tov 2x een pro.

Router er tussen uit halen zou ik alleen doen als je er een specifiek use-case voor hebt. IPTV werkt namelijk niet out of the box (zijn genoeg topics over te vinden hier). Ik weet niet welke provider je hebt, maar daar verschilt de setup ook bij (routed IPTV of Bridged).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Gastje01, dank je voor je input!Ik snap inderdaad wat je zegt. Het vervangen van de modem naar een router. Ik snap dat je betere controle hebt en dat het mooier is, maar het brengt ook meteen extra werk mee en daarbij als er iets met internet is een probleem met kan want die kan geen support bieden.
Daarbij denk ik ook niet dat de telefoon in de router aangesloten kan worden welke ik ook gebruik van maak?

Maar ik ben eruit. Ik ga toch voor 3x de Pro omdat ik op elke verdieping er 1 kan plaatsen

De Cloudkey schaf ik ook aan. Lijkt me in dit geval het makkelijkst. Belangrijk is dat ik net verplicht vanaf de computer waarde het netwerk ingericht is ik op de apparaten kan maar gewoon meteen willekeurige browser of app in de telefoon.

Verder de POE switch lijkt me ook een slimme aanschaf denk ik. Dan heb ik controle over alles en stroom voor alle 3 binnen en 1x buiten AP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allen, inmiddels draait alles echt als een zonnetje!

Enige wat ik me nog afvroeg is de router van Unify... waarom zou ik deze er tussen willen zetten?

Het programmeren van de KPN TV + Telefoon lijkt me al een kriem, maar daarbij, stel dat er iets met de verbinding gebeurd kan KPN geen support geven omdat ik de modem er tussenuit gehaald heb?

Kan je niet anders de modem voor IPTV + Telefoon gebruiken en het internet via DMZ instellen en dan de router van Unifi gebruiken om het internet verkeer te managen?

Als dat de manier is, wat zijn de voordelen verder tov van KPN v10 modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:04:
Hey allen, inmiddels draait alles echt als een zonnetje!

Enige wat ik me nog afvroeg is de router van Unify... waarom zou ik deze er tussen willen zetten?
Als je features mist ten opzichte van de router die je nu hebt.
Het programmeren van de KPN TV + Telefoon lijkt me al een kriem, maar daarbij, stel dat er iets met de verbinding gebeurd kan KPN geen support geven omdat ik de modem er tussenuit gehaald heb?
Klopt, het kan (prima) werken, maar KPN geeft hierop geen ondersteuning. Als je problemen hebt zul je dit zelf uit moeten zoeken.
Kan je niet anders de modem voor IPTV + Telefoon gebruiken en het internet via DMZ instellen en dan de router van Unifi gebruiken om het internet verkeer te managen?
Dat kan, maar waarom zou je het willen?
Als dat de manier is, wat zijn de voordelen verder tov van KPN v10 modem?
De reden dat ik mijn originele modem/router er tussen uit gegooid heb (ik zit bij T-Mobile ipv KPN) was de brakke VPN performance en het feit dat een deel van het apparaat dicht getimmerd was. Ik miste de mogelijkheid om zelf VLAN's in te kunnen stellen en hier firewall regels aan te kunnen hangen.

Als je dit alles niet gebruikt kom ik persoonlijk niet verder dan statistiekjes in je controller. Of je daar meer dan 100 euro voor over hebt is aan jezelf. Persoonlijk kijk ik er zelden/nooit meer naar (behalve als ik problemen ervaar of iets wil testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank gastje01 voor je snelle reactie!

Het enige dat ik kan bedenken is dat je internet wat stabieler is wanneer je p2p gebruikt.... moet wel zeggen dat de modem de laatste tijd best stabiel is.

Statistieken zou leuk zijn, maar is geen pre... kan nu toch ook al met de CloudKey?

Waarvoor heb je VPN's nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:32:
Dank gastje01 voor je snelle reactie!

Het enige dat ik kan bedenken is dat je internet wat stabieler is wanneer je p2p gebruikt.... moet wel zeggen dat de modem de laatste tijd best stabiel is.
Als je hiermee op torrents doelt, veel connecties kunnen je router inderdaad wel eens overhoop trekken. Als je gewoon in je downloadclient het maximaal aantal connecties iets omlaag schroeft heb je hier geen last van. Ik heb (behalve bij extreme verlagingen) niet het idee dat het je downloadtijd per se heel veel doet toenemen.
Statistieken zou leuk zijn, maar is geen pre... kan nu toch ook al met de CloudKey?
Statistieken van je eigen netwerk wel ja (draadloze clients etc). Verder geen gegevens wat er precies het internet over gaat. Fantastisch leuk om te zien hoeveel GB Spotify of Netflix in een maand verbruikt heeft, of het ook nuttig is?
Waarvoor heb je VPN's nodig?
Om van buitenaf verbinding te maken met de server(s) die ik thuis draai zonder alle poorten open te hoeven gooien. Is veiliger (en ook makkelijker, met VPN kan ik direct overal aan). Als je vaak wat grotere bestanden over wil zetten is de extra snelheid wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de uitleg.

Ik zit toch eraan te denken de USG aan te schaffen. Ik laat IPTV en telefonie gewoon over de v10modem gaan zodat ik geen ingewikkelde dingen hoef te doen.

Maar internet... hoe stel ik de modem in? Gewoon DMZ verwijzen naar de USG IP nummer?
Dan in de USG alle poorten instellen ect?
Pagina: 1