Mobiele aircooler handig voor een koele bries?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-07 11:44
Ik zag zojuist een 'aanbieidng' van een mobiele aircooler: https://www.koopjedeal.nl...-en-luchtbevochtiger.html

De werking snap ik, maar ik vraag me af of je er echt iets aan hebt? Het water neemt uiteindelijk de temperatuur van de omgeving aan of het verdampt. Maar een te hoge luchtvochtigheid zorgt toch ook weer voor een benauwde lucht?

Zou dit echt een alternatief zijn voor een airco in bijvoorbeeld een kleine kamer/slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Een te hoge luchtvochtigheid heeft nadelen. Niet alleen is het mogelijk oncomfortabel in de zin van benauwd wat jij al aanstipt, maar je hebt ook eerder last van schimmel problemen (in hoeken op het platfond bijv.). Een te hoge luchtvochtigheid is iets wat je denk ik daarom wilt voorkomen. Een goede luchtvochtigheid ligt tussen 40% en 60% als ik mij niet vergis.

[ Voor 4% gewijzigd door Zeehond op 16-04-2018 11:46 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 12:52

psy

Binnetie schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:28:
Ik zag zojuist een 'aanbieidng' van een mobiele aircooler: https://www.koopjedeal.nl...-en-luchtbevochtiger.html

De werking snap ik, maar ik vraag me af of je er echt iets aan hebt? Het water neemt uiteindelijk de temperatuur van de omgeving aan of het verdampt. Maar een te hoge luchtvochtigheid zorgt toch ook weer voor een benauwde lucht?

Zou dit echt een alternatief zijn voor een airco in bijvoorbeeld een kleine kamer/slaapkamer?
Nee aankoop van zo'n ding is echt zinloos. Koop een gewone ventilator als je niet veel wil uitgeven :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik heb zelf een mobiele airco met zo'n slang naar buiten. Deze slang voer ik door de afvoer van de droger zodat alles dicht kan blijven. Werkt perfect, het kan op een warme zomerdag gewoon koud zijn. Tuurlijk is een vaste airco beter maar moest op de centjes letten. :p

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je een mobiele airco neemt, dan eentje met een slang naar buiten. Die heb ik thuis ook staan (gratis gekregen) en hij krijgt de slaapkamer echt naar een acceptabele temperatuur. De slang zit vast aan een stuk karton dat precies in de opening van het schuifraam past waardoor je geen warme lucht terug naar binnen krijgt.

Is het perfect? Absoluut niet. Maar gratis gekregen is het een prima oplossing. Zou ik er geld aan uitgeven dan gewoon een split unit airco voor de gehele bovenverdieping.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Zelf heb ik een split unit beneden, deze gebruik ik voor het verwarmen van de benedenverdieping waardoor ik al snel 800-900m3 gas bespaar. Maar voor boven heb ik nog niet echt iets gevonden om te koelen, wilde hier niet teveel geld aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Binnetie schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:53:
Zelf heb ik een split unit beneden, deze gebruik ik voor het verwarmen van de benedenverdieping waardoor ik al snel 800-900m3 gas bespaar. Maar voor boven heb ik nog niet echt iets gevonden om te koelen, wilde hier niet teveel geld aan uitgeven.
Bedoel je daarmee te zeggen dat een split unit voor het koelen van de bovenverdieping te duur is?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Binnetie schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:53:
Zet de buitenunit binnen op de bovenverdieping, dan is het beneden warm en boven koel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Tsurany schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:54:
[...]

Bedoel je daarmee te zeggen dat een split unit voor het koelen van de bovenverdieping te duur is?
Nee dat zeg ik niet. Het ging mij er mee om of zo'n aircooler echt doet wat ze zeggen dat het doet. Ik slaap prima op een warme slaapkamer maar wil op een kinderslaapkamer toch enigszins een verkoelend brisjes creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RemcoDelft schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:58:
[...]

Zet de buitenunit binnen op de bovenverdieping, dan is het beneden warm en boven koel :+
Tegenstelling tot het koelen (waar buiten unit warm wordt), wordt bij verwarming de buitenunit niet koeler, dan werkt hij meer als veredelde CV ketel (op elektriciteit) :P
Binnetie schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:03:
[...]

Nee dat zeg ik niet. Het ging mij er mee om of zo'n aircooler echt doet wat ze zeggen dat het doet. Ik slaap prima op een warme slaapkamer maar wil op een kinderslaapkamer toch enigszins een verkoelend brisjes creëren.
Dan zou ik eerder kijken naar die mobiele units, mits je de ruimte hebt om die slang naar buiten te krijgen. Ze komen niet in de buurt van koelcapaciteit van een split unit, maar kunnen voor iets verkoeling zorgen.

Wij hebben gekozen om 1x alles te vervangen naar een 4-poort buiten unit, qua verbruik (3 ipv 1) en totaal kosten toch interessanter dan nu 2 extra splitunits (of een 2-poort split unit) te nemen. Ons gasverbruik zit op jaarbasis nog amper over de 300m3.

Je laatste optie is een raam-airco of camping airco te nemen, raam-versies zie je enorm veel in bv azie, camping airco is in de basis ook gewoon een splitunit, maar 'plug&play'. Geen idee of je hier wel makkelijk die raam modellen kan kopen, die camping versies zijn wel richting de 400-500 euro, maar zeer mobiel in te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://www.lightingstyles.co.uk/Uploaded/Caravan_front_window1.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door SinergyX op 16-04-2018 12:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat zijn mooie oplossingen.
We hebben niet voor een multisplitunit gekozen omdat boeven geen verwarming aan staat (daar was het om te doen). Bovendien zag het er ook niet mooi uit om al die kabelgoten over de muur van het huis te hebben.
Mocht het met het oog op kinderen toch de vraag komen om te gaan verwarmen of koelen boven dan is een goedkopere splitunit vanaf de garage naar de overloop (met blaasrichting richting de kinderslaapkamers) het overwegen waard.
Bij ons is het gasverbruik ook ongeveer 350-400m3 voor warmwater.
Pagina: 1