Beste externe opslag (10TB)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01-2024
Hallo iedereen,

Momenteel heb ik een externe 5TB WD schijf in mijn bezit die rechtstreeks is aangesloten op mijn router en zo fungeert als NAS. Op deze schijf staan al mijn films, muziek, foto's etc. die ik zo dus kan raadplegen op mijn televisie/HTPC. Erg rudimentair allemaal maar het werkt, is 'goedkoop' en bovendien ook nog te begrijpen voor een leek als ik. Ik weet dat er zaken bestaan zoals Synology etc. maar dat kost toch meteen een stuk meer en dat heb ik er (nog) niet voor over.

Probleem is dat mijn schijf van 5TB ondertussen bijna vol staat en ik ben dus aan het uitkijken naar een schijf van 10TB. Mijn budget bedraagt om en bij de 300 euro. Uiteraard wil ik een schijf die zo betrouwbaar mogelijk is en liefst niet te veel herrie maakt. Snelheid is meegenomen maar ondergeschikt aan de betrouwbaarheid.

Twee opties die ik tot dusver in overweging heb genomen:

Optie 1: https://tweakers.net/product/539069/seagate-backup-plus-hub/

Bestaat ook een 10TB versie van maar die vind ik via Tweakers niet meteen terug. Op amazon.de kost ie 309 euro.

Lijkt me een ok schijfje en de meeste reviews zijn ook positief zonder laaiend te zijn. Momenteel is dit ook mijn eerste keuze.

Optie 2: https://tweakers.net/pric...d-red-wd100efax-10tb.html

Een interne schijf kopen en deze zelf in een externe behuizing plaatsen, dat is uiteraard ook een optie. Ik heb nu deze WD als voorbeeld genomen omdat dat wel een van de populairste is lijkt me maar andere schijven kunnen dus ook.

Wat zouden jullie kiezen in mijn geval, optie 1 of 2? Of toch nog voor een andere oplossing gaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp en als jullie meer informatie nodig hebben, hoor ik dat graag!

B.T.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Allebei super slecht plan. Met een enkele schijf of zelfs twee schijven om samen 10 te maken heb je gewoon een gigantisch groot risico om in een keer vies veel data kwijt te raken.

Je zal aan de RAID moeten of een modern combinatie systeem als ZFS moeten gebruiken wil je dit nog veilig toepassen. Daarbij moet je ook rekening houden met het feit dat HDD fabrikanten tegenwoordig vooral mikken op grote trage(re) schijven voor archief opslag, en wat minder grote schijven (tot iets van 6TB) voor normaal 'snel' gebruik in een NAS of SAN.

Als je 10TB gaat opslaan ben je eigenlijk beter af met 2x RAID1 5TB (dus 4x 5TB schijven) zodat je van elke 5TB een schijf kan missen zonder iets kwijt te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:55
Hoe belangrijk is de data voor je? Een Synology ofzo is niet te vergelijken met een externe schijf waar jij nu zelf mee aankomt. Als die schijf stuk gaat ben je alles echt kwijt. Een Nas kan een raid aanmaken. En eventueel zelfs alles automatisch backupen naar een andere schijf of zelfs extern.

De oplossing die jij aandraagt kan prima als je data niks waard is. Externe schijf zelfbouwen of kant en klaar is wat dat betreft om het even. Wat je zelf fijner vindt of goedkoper is per gb...

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01-2024
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

De data die me echt lief is (voornamelijk mijn persoonlijke foto's) heb ik reeds gebackupped naar andere schrijven. Voor de andere 'minder belangrijke' data heb ik eigenlijk geen backup maar eerlijk: ik zou het inderdaad toch niet leuk vinden moest ik die plots in een klap allemaal kwijt zijn...

Nu johnkeates, jij spreekt van een 1x RAID1 5TB. Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen maar mijn belangrijkste vragen zijn: Over wat voor budget spreken we hier? En ten tweede, kan zoiets op touw worden gezet door een leek als ik? Ik ben iemand die goed zijn plan kan trekken door zelf veel op te zoeken (YouTube, dit forum etc.) maar dat heeft uiteraard ook zijn grenzen.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ja, dat kan iedereen die kan lezen en op knopjes kan drukken zelf prima regelen ;-) Qua budget zal je initieel misschien wat duurder uit zijn.

Je zou hier kunnen beginnen: pricewatch: Synology DiskStation DS218

Je kan met 1 schijf starten en later een tweede toevoegen, of meteen al 2x10TB er in schuiven. 2x8TB is trouwens een stuk voordeliger: pricewatch: WD Red 2x WD80EFZX, 8TB voor de prijs van 1x10 heb je 2x8. En om dat je die in RAID1 zet heb je niet het dubbele ofzo, maar wel twee keer veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

johnkeates schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:47:
En om dat je die in RAID1 zet heb je niet het dubbele ofzo, maar wel twee keer veiliger.
Yup, elke bit die niet goed op disk A terecht komt, is ook meteen niet goed op disk B. Elke ransomware die een bestand op disk A versleutelt, is ook meteen weg op disk B. Als je iets weggooit, is het op beide disks meteen weg. Als de controller uitfikt en je gebruikt net de verkeerde RAID-settings, kan je je disks vaak niet meer teruglezen.

Welk argument wilde je precies maken over veiliger?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
MAX3400 schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:50:
[...]

Yup, elke bit die niet goed op disk A terecht komt, is ook meteen niet goed op disk B. Elke ransomware die een bestand op disk A versleutelt, is ook meteen weg op disk B. Als je iets weggooit, is het op beide disks meteen weg. Als de controller uitfikt en je gebruikt net de verkeerde RAID-settings, kan je je disks vaak niet meer teruglezen.

Welk argument wilde je precies maken over veiliger?
Het is software RAID dus een raid controller is hier niet relevant, ja, verkeerde data schrijven betekent verkeerde data opslaan, duh. Dat is nu ook zo. Het gaat er om dat er nu 1 schijf staat, en als je RAID1 doet heb je de meest voorkomende problematiek (schijf stuk) afgevangen. Natuurlijk moet je versioned backups doen (bijv. Backblaze B2 die gewoon prima werkt op een NAS en helemaal niet duur is), en natuurlijk is ZFS met ECC RAM en periodieke snapshots en automatische offsite replicatie beter, maar daar gaat het hier ook niet over.

Het gaat er om dat de kans dat een enkele schijf dood gaat nog steeds de reden is dat er flink wat data in een keer weg is, en met RAID1 heb je dat in elk geval afgevangen. Bovendien is een NAS van een reputabel merk meestal wel in staat de schijven in de gaten te houden qua SMART data, en kan de gebruiker een mailtje of push message krijgen als er wat aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Raid 1 is geen extra veiligheid, zorgt er enkel voor dat het systeem bezdhikbaar blijft als er 1 schijf stuk gaat.
In 9 van de 10 gevallen is dit voor thuis gebruik totaal niet nuttig. Enkel voor bedrijven enzo waar de data ten alle tijde beschikbaar moet zijn is raid nodig. (En die gaan echt geen raid 1 gebruiken)

Ipv van raid 1 te gebruiken is het veel veilig om manueel/automatisch regelmatig te backuppen op een 2 de schijf.

Beste wat op volgens mij kan doen is budget beetje uitbrreiden. Een goedkoop 2 bay nasje kopen of bouwen. Een extra 5 tb om in raid 0 of JBOD te draaien EN dan nog een 10tb voor de “manuele” backup.

Smart zou ik niet echt op betrouwen, genoeg schijven gehad die er met 1 klap uitgaan :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1