Ikea kweekverlichting (Vaxer) schakelen met Arduino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Sinds kort gebruik ik de Xiaomi Plant monitor.. Deze sensor geeft infomratie over het vochtgehalte, hoeveelheid licht, de temperatuur en voedingswaarde van de bodem.
Nu blijkt dus dat mijn kruidenplanten te weinig licht krijgen. Bij Ikea heb ik twee led lampen gehaald; de Vaxer.

Nu wil ik met een Arduino ook het licht meten en wanneer dit te weinig is dus de led lampen schakelen. Nu kan ik de lampen schakelen op twee plekken, voor en na de transformator.
1) Wat heeft de voorkeur, voor of na de transformator?
2) Ik heb geen informatie over de transformater kunnen vinden dus ik weet niet wat hij ervan maakt. Het zou mooi zijn als ik de lampen kan voeden via de Arduino, dat scheelt weer relais.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 11:28
1) Beide lijkt me mogelijk en heeft de eigen voor- en nadelen. Voor de trafo schakelen heeft als voordeel dat je zeker geen lekstroom hebt. Na de trafo schakelen voorkomt dat je 230 in je circuit hebt zitten, geeft daardoor mogelijk een stukje veiligheid. Toch zou ik persoonlijk vóór de trafo schakelen.

2) Voeden met de Arduino is denk ik geen goed plan. De lamp is 10W, en ik denk niet dat die dat kan leveren. Daarnaast moet je dan ook de juiste spanning / stroom kunnen leveren. Is er een speciale rede dat je geen relais wilt gebruiken? Je kun in het laagspanningsdeel (na de trafo) natuurlijk ook een FET gebruiken om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 09:29
arduino kan dat niet leveren dus je hebt sws een relais oid nodig en ik zou persoon lijk ook voor de transformator schakelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
bedankt! Ik heb een 230v relais kit besteld en zal dat voor de transformator aansluiten.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl