Toon posts:

ATA 100 schijf met win 2000 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
even een vraagje?

ik heb een ata 66 als system disk

ik heb nu een ata 100 erbij gehangen maar deze wordt niet gedecteerd door win 2000 [device manager] In de bios wordt ie wel herkent, en fdisk ziet partities....

Ik weet dat als je win 2000 wilt installeren op een ATA 100 schijf dat je dan F6 in moet drukken om een driver te laden. Met deze diskette kan ik in win 2000 zelf nu niets doen.

Kun je een ATA 100 schijf ook op een 33/66 IDE poort aansluiten?

Ik moet namelijk (belangrijke) gegevens van de ATA 100 schijf afhalen!

alvast bedankt!!!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:09
voor een ata100 schijf hoef je geen drivers te laden hoor, dit is alleen nodig als deze aan een speciale controller van bijvoorbeeld highpoint hangt.

en ja, je kunt een ata100 aan een ata66 controller hangen

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

het kan natuurlijk wel met als effect dat de schijf backwards comp. is. D.w.z dat de ata 100 schijf op ata 33 gaat werken. In princpie moet het kunnen maar in de praktijk (en met name onder win2000) werkt het niet altijd even goed. Probeer de schijf anders eens aan een eigen controller te hangen...

Verwijderd

Topicstarter
het is een promise ultra controler
ik moest toen ik win 2000 op die ata 100 installeerde wel een driver laden anders werd ie iet gezien!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:09
Op zondag 15 juli 2001 16:58 schreef artfather het volgende:
het is een promise ultra controler
ik moest toen ik win 2000 op die ata 100 installeerde wel een driver laden anders werd ie iet gezien!
klopt, dat is toch ook een raid controller?

Verwijderd

die extra controller vereist wel een driver ja.
Harddisk protocollen zijn backwards compatible, dus ATA100 kan ook gewoon terugvallen op ATA66 en ATA33 indien nodig.
Voor de drives zelf heb je geen drivers nodig.
Vanaf ServicePack2 voor win2000 zal win2000 ook zelf ata100 schijven op ata100 laten lopen, mits er geen niet-ata100 device op hetzelfde ide kanaal hangt.

In jouw situatie houdt dat dus in:
PRI1 MASTER ATA66
PRI1 SLAVE ATA100
dat ze allebei op de snelheid van de langzaamste gaan lopen, dus ATA66
In de praktijk heeft dit GEEN gevolgen
(tenzij je raid draait)
Pagina: 1