Telenet geeft Youtube dataverkeer voorrang?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infke
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:50
Beste Tweakers

Hoewel er in dit topic een storing wordt vermeld is dit niet het onderwerp, maar heeft dit iets blootgelegd.

Context:
Sinds een week of twee terug, hebben we last van (denk ik) een storing aan de kant van Telenet. Door deze storing is onze downloadsnelheid tijdens piekuren extreem laag (~1-8 Mbit/sec) en daarom heb ik het volgende opgemerkt;

Sites zoals twitch, dumpert en netflix laden traag en video's/gifs moeten bij momenten eindeloos lang bufferen. Bijna alle sites werken in het algemeen trager zoals je zou verwachten. Youtube aan de andere kant, lijkt hier geen last van te hebben. Zelfs video's in 4K kwaliteit moeten niet bufferen. Dit deed bij mij een belletje rinkelen. Ik heb wat kleine testen gedaan en daaruit bleek hetvolgende:
  • Onze theoretische snelheid is 200Mbit/sec, die tot een tijd geleden altijd mooi werd gehaald en ook in de late uurtjes wordt gehaald op dit moment (waardoor het probleem niet binnenhuis lijkt te zijn).
  • Tijdens piekuren (screenshot 1) halen we momenteel ongeveer 6Mbit/sec. Dit is gemeten met speedtest.telenet.be, ook fast.com geeft dezelfde snelheid aan. Sites zoals dumpert en twitch lijken ongeveer dezelfde snelheid te halen.
  • Youtube haalt op hetzelfde moment gemakkelijk snelheden van 50Mbit/sec tijdens het laden van een 4K filmpje. (screenshot 2)
Screenshots: https://imgur.com/a/fXFBy (helaas niet genoeg karma voor een fotoalbum)

Ik ben alles behalve een expert in de werking van ISP's, maar ik trek hier de conclusie uit dat verkeer van Youtube voorrang krijgt op alle andere verkeer. Iets wat je niet zou opmerken tenzij er een bottleneck in het netwerk van Telenet zit.

Zijn hier verklaring voor, vooraleer ik met beschuldigingen van het schenden van de netneutraliteit begin rond te gooien?

Beste antwoord (via infke op 16-04-2018 19:55)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:24
infke schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:58:
Daarom vind ik het zeer vreemd dat Youtube snelheden haalt die 10x hoger zijn dan eender wat. Met mijn beperkte kennis lijkt het dat dit verkeer gewoon voorrang krijgt op een plek waar er een bottleneck is?
Welke browser gebruik je? Chrome? Probeer Firefox eens.

Bij capaciteitsproblemen wordt er wel eens traffic shaping toegepast om iedereen evenveel kruimels van de koek toe te bedelen. Als je verbinding naar YouTube toevallig over QUIC (alleen Chrome ondersteunt het) gaat dan zou je de dans wel eens kunnen ontspringen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

YT heeft geografisch meer servers draaien dan Geenstijl of Netflix. Als er ergens een "hik" zit in peering, is het zomaar mogelijk dat je van, bijvoorbeeld, Brussel niet naar Amsterdam kan komen met meer dan 10Mbit terwijl je wel 50Mbit krijgt van een YT-server die in Antwerpen staat.

Sowieso, je begint het topic al met "er is een storing" en je gaat metingen doen terwijl je zelf al merkt/ziet dat jouw snelheden ergens tussen 1Mbit en 200Mbit schommelen; dat vind ik niet zo heel representatief om dan te gaan meten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En Google levert bovendien caching servers aan providers. Dus het kan best zijn dat er ergens congestie is maar dat tot het punt waar de YouTube caching server staat er wel voldoende capaciteit is. Nog los van inderdaad verschillende paden / routes.

Het internet is wat ingewikkelder dan een enkele lijn die wel of niet volzit / hapert. Kijk dat er zoals jij het beschrijft iets mis is lijkt me duidelijk. Alleen zijn er veel logischere verklaringen dan opzet.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 15-04-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infke
De snelheden schommelen tussen 1-8Mbit/sec, 200Mbit is de theoretische snelheid. Dit om aan te tonen dat er door een storing de "gewoonlijke" snelheid niet kan worden gehaald. Het punt is het volgende:

Er is een plaatstelijke storing (bv in een straat) waardoor de totale throughput van die straat lager ligt dan normaal en elk huis ongeveer 4Mbit/sec haalt. Elke verbinding volgt dezelfde trend, zij het bv streamen of torrenten. De limiet van 1-8Mbit wordt niet overschreden. Echter streamen via Youtube haalt elke keer zonder falen een snelheid die 10x hoger is. Betekent dit niet dat verkeer van Youtube voorrang krijgt op ander verkeer?

Zonder deze storing zou ik dit niet hebben gemerkt, omdat ik bijna nooit voor een lange tijd de download limiet volledig gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door infke op 15-04-2018 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
infke schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:36:
De snelheden schommelen tussen 1-8Mbit/sec, 200Mbit is de theoretische snelheid. Dit om aan te tonen dat er door een storing de "gewoonlijke" snelheid niet kan worden gehaald. Het punt is het volgende:

Er is een plaatstelijke storing (bv in een straat) waardoor de totale throughput van die straat lager ligt dan normaal en elk huis ongeveer 4Mbit/sec haalt. Elke verbinding volgt dezelfde trend, zij het bv streamen of torrenten. De limiet van 1-8Mbit wordt niet overschreden. Echter streamen via Youtube haalt elke keer zonder falen een snelheid die 10x hoger is. Betekent dit niet dat verkeer van Youtube voorrang krijgt op ander verkeer?
Dat kan dus ook betekenen dat er een Google caching server in de wijk / regio centrale staat en er een issue is met de uplink.

Nogmaals mogelijkheden genoeg maar ik zie veel meer kans op een storing dan dat er sprake is van opzet.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 15-04-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet als de YT server "op de infra" van Telenet direct is aangesloten.

Zoals @ik222 aangeeft; er is meer dan 1 kabel in de wereld die jou voorziet van welke data dan ook.

Wat vindt Telenet van jouw bevindingen en waarom is je snelheid soms minder dan 0.5% van het theoretisch maximum?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infke
MAX3400 schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:41:
Niet als de YT server "op de infra" van Telenet direct is aangesloten.

Zoals @ik222 aangeeft; er is meer dan 1 kabel in de wereld die jou voorziet van welke data dan ook.

Wat vindt Telenet van jouw bevindingen en waarom is je snelheid soms minder dan 0.5% van het theoretisch maximum?
Telenet laat binnenkort een technieker langskomen.

Vrienden enkele straten verder en aan de andere kant van de gemeente merken geen verschil in snelheid van het internet. Het lijkt zeer plaatselijk te zijn. Mijn gok zou zijn een defect aan een verdeler? Daarom vind ik het zeer vreemd dat Youtube snelheden haalt die 10x hoger zijn dan eender wat. Met mijn beperkte kennis lijkt het dat dit verkeer gewoon voorrang krijgt op een plek waar er een bottleneck is?

[ Voor 6% gewijzigd door infke op 15-04-2018 17:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:24
infke schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:58:
Daarom vind ik het zeer vreemd dat Youtube snelheden haalt die 10x hoger zijn dan eender wat. Met mijn beperkte kennis lijkt het dat dit verkeer gewoon voorrang krijgt op een plek waar er een bottleneck is?

Bij capaciteitsproblemen wordt er wel eens traffic shaping toegepast om iedereen evenveel kruimels van de koek toe te bedelen. Als je verbinding naar YouTube toevallig over QUIC (alleen Chrome ondersteunt het) gaat dan zou je de dans wel eens kunnen ontspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 12:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Aangezien het om Telenet gaat. Je zit niet aan je maandelijks datalimiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infke
Thralas schreef op zondag 15 april 2018 @ 23:24:
[...]

Dit lijkt inderdaad het geval te zijn. Zowel Firefox als Internet Explorer volgen dezelfde trend. Met Chrome gaat het plots 2x sneller.

Bedankt!
Pagina: 1