Aankomend geschil over schutting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:24
Beste mensen,

Ik ben ruim 3 jaar geleden verhuist naar een leuk huis met achtertuin waar toen destijds een oude schutting stond,

Ik heb met de buren (alleenstaande moeder van in de 20 met zoontje) overlegt dat we gezamelijk een nieuwe schutting gaan plaatsen (3 jaar geleden)

Ik had de schuttingdelen meegenomen van mijn vorige huis (standaard karwei delen van 1,80x1,80)
Zij zou de palen sponsoren en dat ging allemaal goed.(nogmaals 3 jaar geleden)

(Ik kan overigens heel goed met mijn buren overweg)

Nu heb ik afgelopen week een nieuwe schutting geplaatst aan de achterzijde van mijn huis (rijtjes huis)
En heb voordat ik de nieuwe schutting plaatste de plannen kenbaar gemaakt bij mijn buurvrouw om de standaard palen te gaan vervangen voor hardhouten palen (dus van de schutting die al 3 jaar staat)
(Zij vond dat eigenlijk niet nodig, want "zoals het nu staat vind ik het prima")

Een aantal van de standaard palen was afgeknapt vermoedelijk omdat haar zoontje steeds voetbalt tegen de schutting.

De standaardpalen zijn gister verwijderd en vervangen door hardhout,

Nu heeft ze dus de nieuwe schutting aan de achterzijde van het huis gezien en vind dat een stuk mooier (logisch, nieuw hout) en wil dit zelfde waarschijnlijk ook hebben bij de schutting aan haar kant.

En hier gaat dus binnenkort een discussie over komen en weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken,
Zij verwacht dat ze alleen het hout hoeft te bestellen en dat ik uit de gulheid van mijzelf de boel er "wel ff tegenaan schroef"

Dit roept bij mij een gevoel op van onrecht, aangezien ik al het werk zelf heb gedaan en zij niks heeft gedaan / of wil gaan doen (is vaker voorgekomen) en ik alle kosten hiervan zelf heb betaald

Wat kan ik het beste in deze situatie doen? De schutting staat op de erfgrens

Ps... Het staat er wellicht wat rommelig maar was voor mij de enige manier om het een beetje logisch neer te zette

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap er niet zoveel van... Hebben we het over meerdere buren? Voor VS achterkant? Je hebt de schutting op jouw eigen grond gezet?

I'm lost...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:44
Als ik het goed begrijp verwacht jij dat er een discussie komt omdat ze een "mooiere" schutting wil.

In principe als de oude nog voldoet is er geen enkele verplichting voor jou om daarin mee te gaan, al helemaal niet zonder tegemoetkoming in de kosten.

Ik zie het probleem dus niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Het gaat over 1 buur, de schutting waar het aankomend geschil over gaat komen staat aan de zijkant,

De achterkant is volledig nieuw opgebouwd (stonden eerst bomen),

De schutting staat op de erfgrens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Als je een schutting op de erfgrens plaats zul je er beiden aan mee moeten betalen. Als 1 van de partijen dat niet wilt zul je hem op je eigen grond moeten plaatsen.

Oftewel, ga om tafel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
KnoxNL schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:02:
Als ik het goed begrijp verwacht jij dat er een discussie komt omdat ze een "mooiere" schutting wil.

In principe als de oude nog voldoet is er geen enkele verplichting voor jou om daarin mee te gaan, al helemaal niet zonder tegemoetkoming in de kosten.

Ik zie het probleem dus niet echt.
De oude voldoet nog (los van al het werk dat ik heb gedaan om de palen te vervangen en de kosten daarvan betaald heb)

Die verplichting voel ik dus ook niet, maar ik ken haar langer dan vandaag en vaak komt er vroeg of laat dan de verwachting dat die dingen "magisch" gemonteerd worden.

Ik zoek handelingen waarmee ik voor beide partijen op een goede manier kan oplossen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah... Dus als ik het goed begrijp;

- je hebt een schutting achterin je tuin staan
- hier heb je mooie palen en panelen gebruikt
- van de schutting tussen jullie in heb je de palen vervangen, maar de panelen niet
- buurvrouw wil nu dezelfde panelen als bij jou achterin de tuin
- ze wil meebetalen, maar gaat niet monteren?

Tsjah, als je je een uurtje druk maakt is dat geregeld toch. Jij een mooie nieuwe schutting en geen gezeik met de buurvrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 14:41

weebl

YARR!

shure-fan schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:07:
[...]

De oude voldoet nog (los van al het werk dat ik heb gedaan om de palen te vervangen en de kosten daarvan betaald heb)

Die verplichting voel ik dus ook niet, maar ik ken haar langer dan vandaag en vaak komt er vroeg of laat dan de verwachting dat die dingen "magisch" gemonteerd worden.

Ik zoek handelingen waarmee ik voor beide partijen op een goede manier kan oplossen
Als je geen zin hebt om het zelf te monteren vraag je offertes op bij een paar lokale hoveniers/timmerbedrijven/etc. Ga hiermee naar je buurvrouw: gewoon 50/50.

Als ze daar geen zin in heeft: schutting op eigen terrein naast de oude (laten) plaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar gewoon je gevoel uitspreken over dit voorval met de buurvrouw is geen oplossing?

"Buurvrouw, ik vindt het niet zo fijn als ik dit allemaal in mijn eentje moet doen, ik zou het fijn vinden als ik geassisteerd wordt met het plaatsen van deze schutting".

iets in die trend natuurlijk, nooit verwijtend naar de buren zijn, dat werkt niet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het probleem ook niet. Je zegt dat je goed met de buren omgaat, dan kun je dit "probleem" toch gewoon bespreken?
Misschien heeft de buurvrouw kennissen die voor haar de panelen willen vervangen. Dit is niet automatisch jouw taak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waar is het probleem, je denkt zelf voor je buurvrouw en denkt dat zij nu ook een nieuwe schutting wil.
Je hebt de schutting tussen jullie al verbeterd met nieuwe palen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:18:
Maar gewoon je gevoel uitspreken over dit voorval met de buurvrouw is geen oplossing?

"Buurvrouw, ik vindt het niet zo fijn als ik dit allemaal in mijn eentje moet doen, ik zou het fijn vinden als ik geassisteerd wordt met het plaatsen van deze schutting".

iets in die trend natuurlijk, nooit verwijtend naar de buren zijn, dat werkt niet....
Dit dus. Gewoon samen doen, half middagje werk, iedereen blij.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zie het probleem niet helemaal, zijn de achterste delen dan zo anders ?
Is het voor jou ook geen 'win' als je de hele schutting in dezelfde stijl hebt ?
En als ze wil meebetalen, kan jij toch die delen inschroeven ?
Dan is de hele tuin aan jouw kant toch ook in orde ...

Laat haar gewoon helpen, zo'n schuttingdeel vasthouden terwijl jij schroeft moet toch wel kunnen ?

[ Voor 15% gewijzigd door FreshMaker op 15-04-2018 11:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 18:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zie, zoals zovelen, het probleem niet. Jij maakt je druk omdat je verwacht dat de buurvrouw van jou gaat verwachten dat jij voor haar ook een nieuwe schutting plaatst?

Of die buurvrouw is zo'n gigantisch lekker ding dat je alleen maar kunt stamelen en met haar suggesties meegaat, of het wordt tijd dat je een paar kl*ten groeit :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53

Just_I

What did you just say?

Als ik het goed begrijp is er nog geen probleem maar een verwachting dat er een oncomfortabele vraag aan zit te komen.

Wij kennen jou niet, de buurvrouw of de situatie. Hier kunnen wij niet echt een antwoord geven op dit sociale vraagstuk.

[ Voor 34% gewijzigd door Just_I op 15-04-2018 11:44 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-09 09:56
ik zou zeggen grow some balls en zeg nee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:04
Zit het probleem niet in dit gedeelte?
shure-fan schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:58:
En heb voordat ik de nieuwe schutting plaatste de plannen kenbaar gemaakt bij mijn buurvrouw om de standaard palen te gaan vervangen voor hardhouten palen (dus van de schutting die al 3 jaar staat)
(Zij vond dat eigenlijk niet nodig, want "zoals het nu staat vind ik het prima")

Een aantal van de standaard palen was afgeknapt vermoedelijk omdat haar zoontje steeds voetbalt tegen de schutting.

Als ik het goed begrijp heb je de palen van de zij-schutting op eigen initiatief vervangen (al dan niet terecht, ik kan me goed voorstellen dat je kapotte onderdelen wilt vervangen, maar de buurvrouw zag dat anders zo te lezen). Kosten en moeite zijn, neem ik aan, allemaal voor jouw rekening gekomen? Dan kan ik me voorstellen dat het zuur is dat de buurvrouw, nu ze de nieuwe schutting aan de achterkant gezien heeft, opeens de rest van de zij-schutting ook wil vervangen (terwijl ze dat eerst niet nodig achtte).

Leg de kosten van de nieuwe panelen + montage aan haar voor met een 50/50 verdeling, en bedenk voor jezelf of een andere verdeling mogelijk is als jezelf de montage doet (zij 60%, jij 40% bijvoorbeeld). Dan moet het voor haar natuurlijk niet duurder worden maar montagekosten zal ook wel wat kosten dus waarschijnlijk zijn jullie beide goedkoper uit en kunnen deze zomer genieten van een mooie nieuwe schutting :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 25-09 13:25
Haha serieus? Je verwacht problemen omdat je 6-8 schuttingen moet vastschroeven omdat je 20-30 jarige alleenstaande moeder je niet helpt als je het niet vraagt? In de tijd van het typen van het topic had je er al een kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
JohnnieWbl schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:48:
Zit het probleem niet in dit gedeelte?

[...]

Als ik het goed begrijp heb je de palen van de zij-schutting op eigen initiatief vervangen (al dan niet terecht, ik kan me goed voorstellen dat je kapotte onderdelen wilt vervangen, maar de buurvrouw zag dat anders zo te lezen). Kosten en moeite zijn, neem ik aan, allemaal voor jouw rekening gekomen? Dan kan ik me voorstellen dat het zuur is dat de buurvrouw, nu ze de nieuwe schutting aan de achterkant gezien heeft, opeens de rest van de zij-schutting ook wil vervangen (terwijl ze dat eerst niet nodig achtte).
Daar komt het op neer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Dan is het probleem in de geschiedenis, niet zozeer in de toekomst (al kan het natuurlijk wel invloed hebben op een aankomende beslissing om panelen te vervangen). Zou goed nadenken over waar jij mee kunt leven als je alles meeneemt: kosten materiaal, gedane arbeid, genot van een nieuwe schutting en, niet onbelangrijk, genot van een goede verhouding omgang met de buurvrouw.

Wellicht verdwijnt het onterechte gevoel dat jij de kosten (en moeite) hebt moeten dragen voor het vervangen van de palen over een paar dagen, en kun je het vastschroeven van de panelen binnenkort zien als een klusje als "goede buurman."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:41
Tja, alhoewel ik je gevoel heel goed begrijp blijft mijn motto altijd 'als je een ander kan helpen zonder dat het je teveel kost, doe het dan aangezien ik zelf ook geholpen zou willen worden als er iets was wat ik niet (goed) kan'

De definitie van 'teveel kost' is alleen hier in het gedrang. Aan de andere kant is 'een goede buur beter dan een verre vriend'. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat je over een paar jaar een relatie hebt met een vriendin van je buurvrouw (ik ken jullie leeftijden niet), omdat je buurvrouw vol lof was over jou... Of misschien is ze je amper dankbaar en hebben jullie over een aantal jaar nog steeds een slechte verstandshouding. Geen idee...

Succes met de keuze. Ik zou overigens wel altijd mijn buren helpen, maar ik ben zo'n goede sukkel :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik kan overigens heel goed met mijn buren overweg.

Zij vond dat eigenlijk niet nodig, want "zoals het nu staat vind ik het prima".

Nu heeft ze dus de nieuwe schutting aan de achterzijde van het huis gezien en vind dat een stuk mooier (logisch, nieuw hout) en wil dit zelfde waarschijnlijk ook hebben bij de schutting aan haar kant.

En hier gaat dus binnenkort een discussie over komen en weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken,
Zij verwacht dat ze alleen het hout hoeft te bestellen en dat ik uit de gulheid van mijzelf de boel er "wel ff tegenaan schroef".
Sorry hoor, maar wat een zeikerd ben je. Jij hebt de hardhouten palen vervangen terwijl de buurvrouw aangaf het niet nodig te vinden? En nu ga je zeuren dat er eventueel 4 schutting delen moet worden vervangen?

Je kan goed opschieten met je buurvrouw zeg je en ze is alleen. Zeur niet man en plaats die schutting delen. Dan zit jij ook niet tegen de oude delen aan te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06
Ik snap jouw wel maar zelf woon ik ook alleen en heb niet echt iemand die mij kan helpen mijn ouders zijn er te oud voor en zou ik dus hulp van een tuin man moeten vragen.
En die tuin man doet zulke dingen liever alleen vermoed ik zo dus dan worden de kosten gewoon 50/50 en daar zou ik dan weer geen moeite mee hebben.
Tussen mijn buren is ook een deel ook stuk maar mijn buurman is handig dus ik heb gewoon al gezegd als je het gaat maken laat weten wat het kost ik wil niet dat hij voor alles opdraait.
Ik ben alleen en kan daar toch niks aan doen ja iemand bellen maar mijn handige buurman doet zulke dingen liever zelf.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• President
Het valt mij trouwens wel op dat er veel mensen zijn die vinden dat je dit als man maar zomaar moet doen... Waar is de emanicipatie gebleven? Ik weet zeker dat de buurvrouw niet zomaar
- mijn keuken komt poetsen
- mijn badkamer komt poetsen
- kleding komt repareren
- komt strijken
- mijn haren komt knippen
- etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het probleem niet. Je kunt ook gewoon "nee" zeggen als ze komt vragen of je haar schutting komt opleuken. Dan regelt ze iemand anders om haar te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
President schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:12:
Het valt mij trouwens wel op dat er veel mensen zijn die vinden dat je dit als man maar zomaar moet doen... Waar is de emanicipatie gebleven? Ik weet zeker dat de buurvrouw niet zomaar
- kleding komt repareren
- komt strijken
- etc
Ik lees in geen enkele reactie dat dit van een man verwacht wordt. De info is: TS kan de werkzaamheden uitvoeren, zijn buur met wie hij de erfgrens deelt kan/wil dit niet. "Geschil" gaat over kosten en moeite, en de verwachtingen (al dan niet terecht) die de buurvrouw van TS heeft.
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:12:
Ik zie het probleem niet. Je kunt ook gewoon "nee" zeggen als ze komt vragen of je haar schutting komt opleuken. Dan regelt ze iemand anders om haar te helpen.
Volgens mij is de wil er bij TS in principe wel om te helpen, maar speelt het feit mee dat hij zelf net de kosten en moeite op zich heeft genomen om de kapotte onderdelen van de schutting (palen) zelfstandig te vervangen.
Roenie schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:18:
Als zij niet kan dan moet zij iemand inhuren. Als zij niet wil dan is het einde discussie lijkt mij. Of zij doet iets anders voor de TS wat zij wel wil doen.
Vandaar de optie om haar 60% van de kosten te laten betalen voor het materiaal, waar tegenover zou kunnen staan dat TS de panelen monteert. Dit lijkt mij een praktische oplossing waarbij beide buren voordeel van hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door JohnnieWbl op 15-04-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...Dit roept bij mij een gevoel op van onrecht, aangezien ik al het werk zelf heb gedaan en zij niks heeft gedaan / of wil gaan doen (is vaker voorgekomen) en ik alle kosten hiervan zelf heb betaald...
Dat gevoel snap ik, zeker omdat je haar kent en zij kennelijk verwacht dat anderen het werk wel doen. Maar eigenlijk is het simpel: als je er geen zin in hebt kun je toch gewoon nee zeggen? En als zij zegt waarom niet (hoewel je je natuurlijk niet hoeft te verantwoorden), kun je zeggen dat zij zelf ook de handen uit de mouwen mag steken. Of zij huurt iemand in. Eventueel kun je het samen doen. Het klinkt opportunistisch misschien (ook van haar kennelijk), maar vraag je af wat jij er mee op schiet. Het kost je wat tijd (bereken hoeveel) en zet dat af tegen wat het je brengt.
JohnnieWbl schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:17:
[...]

Ik lees in geen enkele reactie dat dit van een man verwacht wordt. De info is: TS kan de werkzaamheden uitvoeren, zijn buur met wie hij de erfgrens deelt kan/wil dit niet. "Geschil" gaat over kosten en moeite, en de verwachtingen (al dan niet terecht) die de buurvrouw van TS heeft.
Als zij niet kan dan moet zij iemand inhuren. Als zij niet wil dan is het einde discussie lijkt mij. Of zij doet iets anders voor de TS wat zij wel wil doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Roenie op 15-04-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
President schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:12:
- kleding komt repareren
- komt strijken
- etc
En dit is ook een groot gedeelte van wat er dan meespeelt,

Wat ik al eerder zei: als ze hout gaat bestellen (horizontale planken die op maat gezaagd moeten worden, 10 hoog)

Dan verwacht ze dat die dingen magisch zichzelf vastmaken tegen de nieuwe palen die ik geplaatst heb.

Ps. Ze kan zelf nog geen hamer vasthouden, en vraagt mij altijd voor kleine klusjes en die doe ik ook graag (motto van goede buur)

Maar de verwachting is vaker vanuit haar "dat het wel even gedaan word" , en hier ben ik nu ook even fel op tegen.....

In het geval van " grow some balls" dat is dus ook even precies het geval wat er moet gebeuren, maar ik wil het niet laten escaleren. Daar zoek ik dus een manier voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohnnieWbl schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:17:

[...]

Volgens mij is de wil er bij TS in principe wel om te helpen, maar speelt het feit mee dat hij zelf net de kosten en moeite op zich heeft genomen om de kapotte onderdelen van de schutting (palen) zelfstandig te vervangen.

[...]
Dat is natuurlijk de keuze van TS zelf geweest. Als de schutting zo rot was dat deze echt vervangen moest worden, dan was de buurvrouw verplicht om de helft mee te betalen. Dat hoeft niet als 1 van de 2 graag een mooiere of andere schutting wil.

TS had ook een schutting op zijn eigen grond kunnen zetten. Dan had de buurvrouw nu geen mooie nieuwe hardhouten palen gehad waar ze nieuwe planken tegenaan kan schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
shure-fan schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:23:
[...]

En dit is ook een groot gedeelte van wat er dan meespeelt,

Wat ik al eerder zei: als ze hout gaat bestellen (horizontale planken die op maat gezaagd moeten worden, 10 hoog)

Dan verwacht ze dat die dingen magisch zichzelf vastmaken tegen de nieuwe palen die ik geplaatst heb.

Ps. Ze kan zelf nog geen hamer vasthouden, en vraagt mij altijd voor kleine klusjes en die doe ik ook graag (motto van goede buur)

Maar de verwachting is vaker vanuit haar "dat het wel even gedaan word" , en hier ben ik nu ook even fel op tegen.....

In het geval van " grow some balls" dat is dus ook even precies het geval wat er moet gebeuren, maar ik wil het niet laten escaleren. Daar zoek ik dus een manier voor
Dan is mijn tegenvraag: voel je je gebruikt door haar omdat ze jou niet wil helpen als je haar om hulp vroeg, of voel je je gebruikt omdat je dingen zelf altijd alleen oplost zonder om hulp te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat is nu het probleem met gewoon zeggen dat het prima is, maar dat het wel een klusje voor twee personen is, en dat je dus haar hulp nodig hebt? En dan kan ze toch gewoon planken vasthouden terwijl je ze vast maakt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
shure-fan schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:23:
[...]
...Maar de verwachting is vaker vanuit haar "dat het wel even gedaan word" , en hier ben ik nu ook even fel op tegen.....

Dus eigenlijk zijn er drie zaken:
  1. Jij kunt assertiever worden
  2. Zij kan leren om niet te verwachten dat een ander haar altijd maar helpt, maar dat dit een gunst is
  3. Zij kan iets tegenover de gunsten die haar verleend worden stellen.
Dat eerste heb je zelf in de hand. Misschien is deze case wel een mooi moment om daar mee te beginnen.

Dat tweede is lastig. Ik heb zo'n collega die verwacht dat iedereen maar alles voor haar doet en nog gepikeerd is als mensen niet a la minute voor haar klaar staan. Ik zeg gewoon steevast nee tegen haar, ongeacht wat zij wil. Dat was niet gelijk uiteraard, maar het ging echt opvallen. Andere collega's ontwijken haar zelfs. Zij gooit het altijd op haar onschuld en bleuheid. Maar ondertussen tijdens een borrel en overleg wel het dametje spelen.

Het derde is iets waar je iets aan kan doen. Voordat die materialen daar zijn vraag je haar om hulp bij iets compleet anders. Iets dat zij wel kan. Als zij jou helpt, dan is zij dus wel bereid iets te doen.

Het leven is geven en nemen: reciprocity. Of zoals de Chinezen het zien: Wikipedia: Guanxi

[ Voor 11% gewijzigd door Roenie op 15-04-2018 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:30:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat is nu het probleem met gewoon zeggen dat het prima is, maar dat het wel een klusje voor twee personen is, en dat je dus haar hulp nodig hebt? En dan kan ze toch gewoon planken vasthouden terwijl je ze vast maakt ofzo?
Wait .... haar HULP? Ze heeft de hulp van de TS blijkbaar nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Beter een goede buur ...

Ik vind het sowieso nogal ondankbaar dat je de palen die zij 3 jaar geleden heeft betaald nu hebt vervangen. En ik kan me niet voorstellen dat een schuttingpaal afbreekt van een voetbal!

Verder zie ik hier geen probleem, gewoon even samen d'r tegenaan schroeven, daarna samen een bbq, en klaar.

Bij een titel als dit verwacht ik een topic over een buurman die je schutting weg wil hebben o.i.d. Wat jij hebt is geen probleem, je hebt een vriendelijke buurvrouw! Wees daar zuinig op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Is de tussen schutting aan jouw kant dan wel al vernieuwd? Heb je wellicht een foto om het wat duidelijker te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:32:
[...]

Inderdaad. Draai het als TS om: zij is in the lead en jij assisteert haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
President schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:30:
[...]

Dan is mijn tegenvraag: voel je je gebruikt door haar omdat ze jou niet wil helpen als je haar om hulp vroeg, of voel je je gebruikt omdat je dingen zelf altijd alleen oplost zonder om hulp te vragen?
Meer in het nauw gedreven door het feit dat de nieuwe palen al staan en zij nu besluit dat horizontale planken toch ook wel mooier staan en er verwacht word van mij dat ik die planken er wel even tegenaan schroef zonder dat zij er iets voor hoeft te doen of de kosten van de palen te delen "want die staan er nu toch al"

Als ik hulp nodig heb voor wat dan ook en van wie dan ook, dan kan ik gerust om hulp vragen, dat is nooit een probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:32:
[...]

Ja, en TS heeft geen zin het dan weer gratis voor haar te moeten doen. Dus dan laat je haar toch gewoon meehelpen zou ik zeggen.

Het gaat er niet om of TS haar hulp nodig heeft, het gaat erom dat zij dan ook gewoon eraan meewerkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 15-04-2018 12:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin88
Heeft ze al aangegeven dat jij die planken er wel tegen aan schroeft? Of denk je dat ze dat gaat zeggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Edwin88 op 15-04-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
@Verwijderd Helemaal mee eens.

@shure-fan Begrijp even niet wie de kosten van de panelen nu op zich neemt, koopt de buurvrouw dit zelf of vraagt ze jou om mee te betalen? En hoe zijn de kosten van een schutting verdeelt, palen en panelen min of meer gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Even een andere situatie om wat inzicht te geven:

Tijdje geleden wou ze graag een paar ikea plankjes hebben hangen, ik zei tegen haar dat ik nog nieuwe planken had en die mocht ze wel overnemen tegen nieuwprijs (scheelt uur rijden en benzine) + kosten van schroeven van pluggen en schroeven (had ik niet meer, anders waren die gratis)

Toen ik aangaf dat het niet gratis was hoefde het niet meer.... De plek waar ze graag de planken wilde hebben is nog steeds leeg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Jezus, weer zo'n non-topic.

Als je toch op goede voet met je buren staat, dan kun je toch aangeven dat je er momenteel geen tijd voor hebt om dit voor haar te doen? Of je laat haar de kosten dekken.

Wat voor discussies verwacht je?
"Hey, ik wil ook zo'n schutting, kun jij die voor mee neerzetten"
"Hey buurvrouw, ja, mooi hè, zo'n nieuw schutting. Ben ik lang mee bezig geweest *hinthint."
"Als ik de palen haal, doe jij dan al het werk"?
" Nou buurvrouw, ik ben best wel druk, dus dat gaat niet lukken."

Okdoei.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Edwin88 schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:37:
Heeft ze al aangegeven dat jij die planken er wel tegen aan schroeft? Of denk je dat ze dat gaat zeggen?
Ze heeft het nog niet gevraagd, maar gaat er wel vanuit... Daar ken ik haar goed genoeg voor, dus gebruik makend van de goedheid van een ander zonder er wat voor terug te doen (profiteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
shure-fan schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:42:
[...]

Ze heeft het nog niet gevraagd, maar gaat er wel vanuit... Daar ken ik haar goed genoeg voor, dus gebruik makend van de goedheid van een ander zonder er wat voor terug te doen (profiteren)
Als je dit zeker weet is het simpel: gewoon niet doen. Ander heb jij het gevoel gebruikt te worden.

Heeft zij wel eens iets voor jou gedaan? Hoe vraagt zij dit soort dingen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53

Just_I

What did you just say?

shure-fan schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:40:

Tijdje geleden wou ze graag een paar ikea plankjes hebben hangen, ik zei tegen haar dat ik nog nieuwe planken had en die mocht ze wel overnemen tegen nieuwprijs (scheelt uur rijden en benzine) + kosten van schroeven van pluggen en schroeven (had ik niet meer, anders waren die gratis)

Toen ik aangaf dat het niet gratis was hoefde het niet meer.... De plek waar ze graag de planken wilde hebben is nog steeds leeg
Is de buurvrouw nou een profiteur of jij?
Tweedehands spullen voor nieuwprijs aanbieden aan een bekende doet mij het tegenovergestelde denken dan hetgeen jij aangeeft.

Mijn advies, wacht gewoon lekker af op wat eventueel komen gaat en reageer dan in plaats van vooraf al excuses te bedenken.
Als je nu al weet dat je er geen zin in hebt, wees dan mans genoeg om het te zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Just_I op 15-04-2018 12:48 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:12
[...]

Jezus man, jij denkt dat zij verwacht....... volgens mij maak je jezelf gekker in je hoofd dan dat het is. Wat is er gebeurd met “overleggen”. Zeg gewoon aar het op staat. Ik kan mij wel voorstellen dat een alleen staande moeder met 2 linker handen met een buurman die van alles voor haar doet zonder daar iets voor te vragen dat die dan ook de schutting even doet, als je niks zegt weet zij ook van niks.

Dus conclusie; zeg wat je van plan bent en wat je daarvoor wilt hebben, punt, wil ze niet betalen dan houdt het op, simpel.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Je begint jezelf een beetje tegen te spreken:
Je laatste post, en de kern van je "probleem," lijken mij niet de basis van "goed overweg kunnen." Blijkbaar laat je haar van je profiteren en hou je jezelf voor de gek dat alles tip-top in orde is? Duidelijkheid scheppen is dan een goede optie, of een creatievere manier:

- veins een rugblessure waardoor je niet kunt zagen/monteren
- zeg dat je druk bent op het werk en geen tijd hebt
- verzin iets anders :P
Roenie schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:49:
Iets anders: vertel de waarheid. Kan heel bevrijdend werken en is duidelijk. Anders komt zij over een paar weken terug met dezelfde vraag.
Zie de eerste optie: duidelijkheid scheppen. Zo te lezen is dat voor TS wel lastig, maar nu zijn goodwill echt een probleem gaat vormen is het wel aan te raden.

[ Voor 18% gewijzigd door JohnnieWbl op 15-04-2018 12:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Even de dingen op een rijtje zetten. Klopt het dat we het hier over minder dan een uur werk hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04
@shure-fan: Maar vind je het zelf dan niet fraaier om rondom dezelfde schutting te hebben staan?

Zoals ik de TS lees betaalt zij al het nieuwe materiaal. Persoonlijk lijkt me dat geen slechte deal...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
JohnnieWbl schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:48:
[...]

[...]

Je laatste post, en de kern van je "probleem," lijken mij niet de basis van "goed overweg kunnen." Blijkbaar laat je haar van je profiteren en hou je jezelf voor de gek dat alles tip-top in orde is? Duidelijkheid scheppen is dan een goede optie, of een creatievere manier:

Iets anders: vertel de waarheid. Kan heel bevrijdend werken en is duidelijk. Anders komt zij over een paar weken terug met dezelfde vraag.
Xander schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:48:
@shure-fan: Maar vind je het zelf dan niet fraaier om rondom dezelfde schutting te hebben staan?

Zoals ik de TS lees betaalt zij al het nieuwe materiaal. Persoonlijk lijkt me dat geen slechte deal...
Dit verandert de zaak wel en was mij niet helemaal duidelijk, Als zij het materiaal betaalt dan schroef jij het er toch gewoon op? Dan word je ook niet gebruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door Roenie op 15-04-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
JohnnieWbl schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:48:
[...]

[...]

In zekere zin laat ik idd zeker van me profiteren, en alles is ook tip top, ik kan goed met haar overweg, echter wil ik hier dus een streep trekken voordat ik me dus wel ga opwinden over het feit dat alle werk / tijd/moeite/geld bij mij vandaan komt.

Even een situatie schets van de schutting

70mmx70mm hardhouten paal waar tussenin de oude schutting delen zijn geplaatst voor stevigheid, aan mijn kant word tegen de paal horizontale planken gemonteerd (waarschijnlijk morgen als het weer meewerkt)

Aan haar kant kijkt ze tegen de oude schuttingdelen aan, en wil graag ook horizontale planken tegen de palen aan, (de oude delen blijven er tussen....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Roenie schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:49:

[...]
Dit verandert de zaak wel en was mij niet helemaal duidelijk, Als zij het materiaal betaalt dan schroef jij het er toch gewoon op? Dan word je ook niet gebruikt.
Zij verwacht dat ze alleen het hout hoeft te bestellen en dat ik uit de gulheid van mijzelf de boel er "wel ff tegenaan schroef"
Wil natuurlijk nog steeds niet zeggen dat je de buurvrouw maar zelfstandig alle beslissingen over die gezamenlijke schutting moet laten nemen, of dat je direct paraat moet staan als zij dit verlangt... Maar persoonlijk lijkt me dit een goede deal, een dagje klussen, hooguit de kosten van wat schroeven en wat slijtage aan een zaagblad en TS heeft langs 2 kanten een mooie schutting staan en blije buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10 17:29
shure-fan schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:40:

Dus hier was je wel assertief genoeg om aan te geven dat het niet gratis was... dan moet je dat nu toch ook kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
shure-fan schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:56:
[...]

70mmx70mm hardhouten paal waar tussenin de oude schutting delen zijn geplaatst voor stevigheid, aan mijn kant word tegen de paal horizontale planken gemonteerd (waarschijnlijk morgen als het weer meewerkt)
Aha. Je wilde jouw kant dus sowieso al verfraaien. Dan heb je er zelf geen voordeel aan, in tegenstelling tot wat ik eerder aan nam. ;)

edit:
"geen" vergeten :X

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 15-04-2018 13:03 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:57
"Buuf, als jij nou die planken besteld en laat bezorgen, schroef ik ze voor een kratje pils er wel tegen aan."
Klaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Dieks77 op 15-04-2018 13:00 . Reden: aanhalingtekens op juiste plek ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

In zekere zin laat ik idd zeker van me profiteren, en alles is ook tip top, ik kan goed met haar overweg, echter wil ik hier dus een streep trekken voordat ik me dus wel ga opwinden over het feit dat alle werk / tijd/moeite/geld bij mij vandaan komt.

Aan haar kant kijkt ze tegen de oude schuttingdelen aan, en wil graag ook horizontale planken tegen de palen aan, (de oude delen blijven er tussen....)
Ik begrijp je nu niet meer echt. Wat is het nut van het laten zitten van oude panelen als jullie allebei aan je eigen kant iets soortgelijks fraaiers er tegenop schroeven? Waarom niet die oude panelen door nieuwe hardhouten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

Dus jij ziet niets van haar nieuwe schuttingdelen? Lekker zelf laten doen dan...
Xander schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:59:
[...]

Aha. Je wilde jouw kant dus sowieso al verfraaien. Dan heb je er zelf voordeel aan, in tegenstelling tot wat ik eerder aan nam. ;)
Hij ziet dat dan toch niet? Edit: je was het woord 'geen' vergeten :_)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Zou je het met die nieuwe planken van je plus een paar extra door buuf te betalen niet gewoon zo oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://www.heijboertuinhout.nl/files/2014/03/DSC00639.jpg

En dan die oude meuk er tussenuit laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Yucon schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:59:
[...]

Ik begrijp je nu niet meer echt. Wat is het nut van het laten zitten van oude panelen als jullie allebei aan je eigen kant iets soortgelijks fraaiers er tegenop schroeven? Waarom niet die oude panelen door nieuwe hardhouten vervangen?
Omdat er met de panelen niets mis is, de palen waren verrot

Side note: er was iemand die zei dat het ondankbaar was om na 3 jaar de palen te vervangen,
De buurvrouw was hiervan op de hoogte, dus het is niet ongemeld gedaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin88
Het is heel simpel

Schroef aan jouw kant die panelen er tegenaan.

Zij wilt ook een nieuwe schutting?

Bestelt ze zelf hout.

Wilt ze dat jij het er tegen aan schroeft?

Zeg gewoon nee sorry ;)
Of, wees een aardige buurman, en doe het wel. Of laat haar zien hoe het moet.
Doe het samen.

Je moet nog jaren naast je buren wonen, als je je irriteert word je zelf ook niet gelukkig. Be the better man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Goed om die frustratie (deels :P) voor te willen zijn. Door je schets is de situatie nu iig een stuk duidelijker, het probleem is dus dat zij waarschijnlijk gaat verwachten dat jij kosteloos de planken op maat zaagt en bevestigt aan haar kant van de schutting.

Vertel haar duidelijk hoe jij erover denkt als je frustratie voor wilt zijn: neem erin mee dat zij waarschijnlijk niet eens op de keuze van nieuwe planken was gekomen als jij niet de palen had vervangen (want goede planken tegen rotte palen schroeven lijkt me onlogisch). Geef aan dat een bijdrage in de kosten voor de palen een goede manier is om jouw toekomstige inspanningen van de montage van haar planken te compenseren :)

Je voorbeeld van Ikea planken is wel een typisch voorbeeld van een verschil in verwachtingen, het lijkt me niet vreemd van haar om bij haar buurman te informeren naar een andere optie dan nieuw te kopen. Jouw conclusie dat zij alleen gratis spullen en montage wil lijkt me eenzijdig, en nieuwprijs vragen "omdat het haar brandstof scheelt" vind ik raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Edwin88 schreef op zondag 15 april 2018 @ 13:10:
Het is heel simpel

Zeg gewoon nee sorry ;)
Of, wees een aardige buurman, . Ik ben altijd de aardige buurman die alles doet, en daar wil ik op een goede manier nu een stop op zetten, ja dat heeft idd te maken met "nee zeggen" maar daar ben ik niet zo goed in (tegen mijn buren dan)

Je moet nog jaren naast je buren wonen, als je je irriteert word je zelf ook niet gelukkig. Be the better man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:52
Malt007 schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:49:
Haha serieus? Je verwacht problemen omdat je 6-8 schuttingen moet vastschroeven omdat je 20-30 jarige alleenstaande moeder je niet helpt als je het niet vraagt? In de tijd van het typen van het topic had je er al een kunnen doen.
Dit inderdaad...
Mijn broertje heeft vorig jaar een tussenwong gekocht.
Naast hem woonen oudere mensen (65+) aan beide kanten.

Hiij wou graag een nieuwe schutting.. er stond nog niks. En de buren wouden wel mee betalen voor hun gedeelte.
De tuin is 15 meter lang.

Van hun kunnen we ook niet verwachten dat ze mee helpen. Dus mijn broertje heeft familie vrienden gevraagd..
En binnen 1 dag was het klaar.

Als je goed met de buren overweg kan, dan zou ik gewoon overleggen/praten wat je dwars zit.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het komt er dus op neer dat je al jaren de buurvrouw helpt, zo vaak dat ze het eigenlijk niet meer hoeft te vragen, en je wilt weten hoe je dat langzaam af kan bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Doet zij wel eens iets voor jou?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:46

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Gewoon uit jezelf voorstellen dat als zij uitgebreid voor jullie kookt jij diezelfde dag die planken er tegen aan fietst.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yucon schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:48:
Even de dingen op een rijtje zetten. Klopt het dat we het hier over minder dan een uur werk hebben?
Een uur werk??? Nou weet ik niet hoe diep de tuin van de TS, is maar ik ben toevallig nu bezig met het bestellen van materiaal om o.a. onze schutting tussen de buren rechts en ons aan te passen. Ik moet er een paar paaltjes bijzetten (er komt meer gewicht aan onze kant) en dan de boel dicht potdekselen. 14 meter ongeveer. Ik reken eerder op een kleine dag met 2 man om bijna 50 schuttingplanken van 5 meter te bevestigen en er een paar op maat te maken. Als je niet potdeskelt maar om-en-om planken bevestigt (zoals op de foto hierboven), dan is het natuurlijk maar 50% van het werk aan iedere kant.

Wellicht werkt het met schotten van 1,8x1,8 wel wat sneller, maar dat zijn er nog steeds 8. Laten we zeggen: kleine halve dag? Neem aan dat TS ook geen hovenier of timmerman is en dus ook iets meer tijd nodig heeft dan iemand die wekelijks een schutting zet.

*knip* Het is hier geen V&A.

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 16-04-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
jadjong schreef op zondag 15 april 2018 @ 13:40:
Het komt er dus op neer dat je al jaren de buurvrouw helpt, zo vaak dat ze het eigenlijk niet meer hoeft te vragen, en je wilt weten hoe je dat langzaam af kan bouwen?
Dat is idd een zijvraagje idd, het gaat meer in de zin van waardering (die er dus niet is)

@Roenie
Ze doet in principe niks voor me tenzij je het daadwerkelijk heel specifiek vraagt, en dan is het nog maar afwachten.

Omdat onze containers ook samen op een plek staan heb ik in het verleden haar containers samen met die van mij ook langs de weg gezet (zonder vragen) dat doe ik dus al niet meer

[ Voor 16% gewijzigd door shure-fan op 15-04-2018 14:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:36:
[...]

Ja, en TS heeft geen zin het dan weer gratis voor haar te moeten doen. Dus dan laat je haar toch gewoon meehelpen zou ik zeggen.

Het gaat er niet om of TS haar hulp nodig heeft, het gaat erom dat zij dan ook gewoon eraan meewerkt.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar dit is dus precies waar het soms fout gaat. Neem een stap terug en dan zie je soms dat iemand je deze richting in probeert te praten, terwijl hij (of zij) toch echt degene is die met een probleem zit. Laat de probleemeigenaar vooral in de lead en beperk jouw "hulp" (jij helpt de probleemeigenaar immers) tot hetgeen echt nodig is. Jij gaat dus geen schutting zetten. De buurvrouw doet dat en omdat ze bepaalde dingen niet kan, help je haar daarbij. Anders wordt het : de buurvrouw laat een schutting zetten.

Want als het beeld van de TS over de buurvrouw echt klopt (kan ik niet over oordelen, wil ik ook niet), dan weet ik al wie de planken naar achter mag sjouwen zodra ze door de leverancier met een kraantje van de vrachtwagen voor de voordeur gelegd zijn... En natuurlijk kun jij dan denken: ik help haar even. En daar is helemaal niets mis mee hoor. Maar zodra "helpen" inhoudt dat jij de klus daarna in je eentje staat te klaren, dan is dat geen "helpen" meer in mijn ogen. Dan neem je het uit handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
shure-fan schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:33:
[...]

Dat is idd een zijvraagje idd, het gaat meer in de zin van waardering (die er dus niet is)

@Roenie
Ze doet in principe niks voor me tenzij je het daadwerkelijk heel specifiek vraagt, en dan is het nog maar afwachten.

Omdat onze containers ook samen op een plek staan heb ik in het verleden haar containers samen met die van mij ook langs de weg gezet (zonder vragen) dat doe ik dus al niet meer
Tja, dan heb je het toch zelf zo gemaakt, en ben jij degene die jezelf er uit moet trekken.
Duidelijk afspraken maken wat, hoe en zeker wanneer ...
Geef je eigen tijdlijn, blijf de leidende, zoals @Verwijderd ook aangeeft, je helpt, zij produceert

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
rcdieks schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:59:
"Buuf, als jij nou die planken besteld en laat bezorgen, schroef ik ze voor een kratje pils er wel tegen aan."
Klaar.
Precies dat en als je het een beetje leuk speelt dan schroef je bij je buurvrouw er ook nog eentje in :P

God damn, what happend with your manliness!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Nu begrijp ik waarom programma's als de Rijdende Rechter al seizoenen (jaren) kunnen bestaan.

- Buurvrouw, wat fijn dat je zo tevreden bent over mijn werk! Uiteraard help ik je even mee!
- Buurvrouw, ik zou je graag even helpen maar ik heb het momenteel echt te druk, zou je zelf in een oplossing kunnen voorzien?
- Buurvrouw, schroef die planken lekker zelf tegen de schutting aan, ik heb mijn deel gedaan. Wat denk je wel niet?

Met welke oplossing kom je het verst denk je? Ik denk het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:34:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt, maar dit is dus precies waar het soms fout gaat. Neem een stap terug en dan zie je soms dat iemand je deze richting in probeert te praten, terwijl hij (of zij) toch echt degene is die met een probleem zit. Laat de probleemeigenaar vooral in de lead en beperk jouw "hulp" (jij helpt de probleemeigenaar immers) tot hetgeen echt nodig is. Jij gaat dus geen schutting zetten. De buurvrouw doet dat en omdat ze bepaalde dingen niet kan, help je haar daarbij. Anders wordt het : de buurvrouw laat een schutting zetten.

Want als het beeld van de TS over de buurvrouw echt klopt (kan ik niet over oordelen, wil ik ook niet), dan weet ik al wie de planken naar achter mag sjouwen zodra ze door de leverancier met een kraantje van de vrachtwagen voor de voordeur gelegd zijn... En natuurlijk kun jij dan denken: ik help haar even. En daar is helemaal niets mis mee hoor. Maar zodra "helpen" inhoudt dat jij de klus daarna in je eentje staat te klaren, dan is dat geen "helpen" meer in mijn ogen. Dan neem je het uit handen.
Inderdaad.

Sowieso, degene die iets wil die moet de meeste moeite doen en zorgen dat de omstandigheden optimaal zijn. In dit geval dus: spullen regelen en betalen, op een dag vastschroeven dat de TS kan, zorgen voor hapje en drankje, helpen waar kan (iedereen kan spullen sjouwen of aangeven), uitgebreid bedanken en verontschuldigen dat zij het niet 'kan', uit zichzelf een compensatie geven (in geld of in natura zoals dat kratje of etentje zoals al geopperd), de TS helpen met andere dingen die zij zelf kan. Niet als een prinses verwachten dat iedereen je maar helpt. Dat gaat lang goed tot dat mensen dat doorhebben. En dan richt zij haar pijlen waarschijnlijk op een ander.
Miki schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:18:
[...]

Precies dat en als je het een beetje leuk speelt dan schroef je bij je buurvrouw er ook nog eentje in :P

God damn, what happend with your manliness!
Hoewel aanlokkelijk (al zij aantrekkelijk is), dan zit je daarna met drama misschien. Ik ga toch liever buiten mijn eigen buurt shoppen voor een ONS/FWB.
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:30:
Nu begrijp ik waarom programma's als de Rijdende Rechter al seizoenen (jaren) kunnen bestaan.

- Buurvrouw, wat fijn dat je zo tevreden bent over mijn werk! Uiteraard help ik je even mee!
- Buurvrouw, ik zou je graag even helpen maar ik heb het momenteel echt te druk, zou je zelf in een oplossing kunnen voorzien?
- Buurvrouw, schroef die planken lekker zelf tegen de schutting aan, ik heb mijn deel gedaan. Wat denk je wel niet?

Of je leest de historie en achtergrond ;) Edit: je zou dit eerder tegen de buurvrouw kunnen zeggen.
[...]...@Roenie

Helemaal niets mis mee om niets voor iemand te doen die ook niets voor jou doet: Wikipedia: Tit for tat

[ Voor 10% gewijzigd door Roenie op 15-04-2018 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:30:

Tot op zekere hoogte heb je gelijk. De problemen ontstaan pas, zodra e.e.a. scheef groeit na verloop van tijd. Je kunt niet eeuwig de handige buurman die alles wel even voor je fixt blijven uithangen, want dan wordt jouw hulp min of meer als vanzelfsprekend ervaren vanaf een bepaald punt en is men niet meer blij als je helpt maar gepikeerd als je een keer niet helpt. TS lijkt nu een beetje het gevoel te hebben, dat de balans nu permanent meer dan een beetje 1 kant op slaat. Hij hoeft niet precies in het midden natuurlijk.

Het werkt gewoon het beste, als je elkaar op weg kunt helpen: 2 kanten op dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou die oude delen weghalen!
rcdieks schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:59:
Klaar.
Alleenstaande moeder in de 20, 't is dat het wat ver weg is, anders zou ik ze d'r zelf tegenaan schroeven! Mag zij een middagje op mijn mannetje passen.
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:02:
Een uur werk??? Nou weet ik niet hoe diep de tuin van de TS, is maar ik ben toevallig nu bezig met het bestellen van materiaal om o.a. onze schutting tussen de buren rechts en ons aan te passen. Ik moet er een paar paaltjes bijzetten (er komt meer gewicht aan onze kant) en dan de boel dicht potdekselen. 14 meter ongeveer. Ik reken eerder op een kleine dag met 2 man om bijna 50 schuttingplanken van 5 meter te bevestigen en er een paar op maat te maken. Als je niet potdeskelt maar om-en-om planken bevestigt (zoals op de foto hierboven), dan is het natuurlijk maar 50% van het werk aan iedere kant.
Nail gun?
Oei, ik neem vrijwel elke week een container van de buren mee, zonder te vragen. Nou en? Als je moet gaan zitten tellen wie er meer doet voor de ander, denk ik niet dat je relatie met de buren zo goed is als je zelf denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:10:
[...]
...Oei, ik neem vrijwel elke week een container van de buren mee, zonder te vragen. Nou en? Als je moet gaan zitten tellen wie er meer doet voor de ander, denk ik niet dat je relatie met de buren zo goed is als je zelf denkt.
Ik krijg het idee dat het niet een gevalletje 50:50/40:60/30:70 is, maar eerder 1:99. En dan kan ik mij voorstellen dat je dat soort eenvoudige dingetjes ook niet meer doet. Ik verwacht geen wiskundige formulie die op 0 uit komt, maar wel geven en nemen naar gelang de omstandigheden. Maar goed, alleen de TS en zijn buurvrouw weten hoe de verhouding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
RemcoDelft schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:10:
[...]

Ik zou die oude delen weghalen! nee dus, die dingen zijn nog in prima staat

[...]

Alleenstaande moeder in de 20, 't is dat het wat ver weg is, anders zou ik ze d'r zelf tegenaan schroeven! Mag zij een middagje op mijn mannetje passen.

[...]

Nail gun? hardhout schroeven met torx

[...]

Oei, ik neem vrijwel elke week een container van de buren mee, zonder te vragen. Nou en? Als je moet gaan zitten tellen wie er meer doet voor de ander, denk ik niet dat je relatie met de buren zo goed is als je zelf denkt.

ik tel echt niks, ik hou het niet bij, maar sommige dingen gaan na verloop van tijd gewoon opvallen, en de buren relatie tussen mij en haar is gewoon goed, daar is niks op aan te merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Roenie schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:15:
[...]
Ik krijg het idee dat het niet een gevalletje 50:50/40:60/30:70 is, maar eerder 1:99. En dan kan ik mij voorstellen dat je dat soort eenvoudige dingetjes ook niet meer doet. Ik verwacht geen wiskundige formulie die op 0 uit komt, maar wel geven en nemen naar gelang de omstandigheden. Maar goed, alleen de TS en zijn buurvrouw weten hoe de verhouding ligt.
Dit klopt...

(Weet niet hoe ik meerdere berichten tegelijk kan quoten anders was alles in 1 reply gegaan)

[ Voor 9% gewijzigd door shure-fan op 15-04-2018 17:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 09:13
[...]

@Roenie

Gast, je gaat dus ongevraagd dingen voor mensen doen, en verwacht dan dat ze ongevraagd dingen voor jou terug gaan doen...
Vervolgens ben je gepikeerd en ga je het passief-aggresief 'niet meer doen' als zij niet ook ongevraagd dingen voor jou gaan doen..

Je moet echt aan je eigen assertiviteit gaan werken. Mensen kunnen geen gedachten lezen, en weten niet wat jij wilt, dit zal je echt zelf duidelijk moeten maken. De verantwoordelijkheid van het communiceren van jouw wensen en eisen ligt bij jou, en bij niemand anders. Dit probleem zit echt volledig in jou, de buurvrouw heeft waarschijnlijk geen flauw idee dat er überhaupt iets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 13:25
Zoals Morty, terecht, opmerkt zit het probleem bij de TS.
Maar laten we de TS even niet te hard vallen.
De TS weet dit wel en heeft daarom dit draadje gestart.

Assertiviteit is niet iets wat je makkelijk leert of aanzet.

Neemt niet weg dat de opmerking van Morty mogelijk wel heel terecht is.
We kennen de buurvrouw niet en als TS dit altijd maar gewoon heeft laten gebeuren dan is zij zich mogelijk van geen kwaad bewust.
Maar laten we dus ook niet uitsluiten dat zij bewust of onbewust een beetje misbruik maakt van de situatie.

Bespreekbaar maken is enige oplossing maar ja dat vindt TS dus best wel lastig.
En assertiviteit kun je niet aanreiken in een draadje op dit forum. Assertiviteit is een persoonlijkheid kenmerk welke slechts met veel training en proberen, enigszins, aangeleerd kan worden.

Mogelijk is er een tussenpersoon die hier wat kan betekenen?

[ Voor 20% gewijzigd door killerbee1958 op 15-04-2018 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mocro_Pimp®
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-12-2018
Tja je kunt het ook uit liefdadigheid doen.

Zoals je al aangeeft gaat het om een alleenstaande moeder met een klein zoontje. Zo erg is het toch niet om wat liefdadigheid te geven. Heb uw buren lief. Haar zoontje wordt groot en zal je nooit vergeten. Is dat dan geen goud waard?

Uiteraard is het geen verplichting, maar zo moet je het ook niet zien. Kleine moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 17:50

Part

Helemaal niets.....

[...]

....
Geef aan dat je het alleen samen wil doen.
En nee natuurlijk gaat zij niet 50% van het werk verrichten maar je kan haar prima wat eenvoudige klussen laten doen.
Aftekenen, voorboren wat schroeven er in draaien.

Het werk zal niet veel sneller gaan maar zij ziet hoeveel werk het is en heb jij de waardering te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik snap er niks van, oude panelen weg, nieuwe palen erin nieuwe panelen er tussen en beide kanten mooi. Wat is hier anders, op eigen erf? Dan zou ik t wel weten, sloop alles weg op erfgrens en meer tuinruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbirsk
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-08 23:48
Hihi. Altijd leuk dit soort topics. Velen die denken een mening te hebben aan de hand van een paar regels tekst geschreven door een kant van het verhaal. Kuch, ik heb ook zo'n mening, kuch.

Wat hier speelt is niet het genoemde assertiviteit, of gebrek daar aan. Maar verschil van mening over de schoonheid danwel noodzaak van een schutting. waarschijnlijk wil buurvrouw niet een schutting en is het wel goed zo. Maar als buurvrouw die voor weinig of liever geen geld en ook zonder moeite kan krijgen zou die schutting het wel waard zijn.

Stel je eens voor buurvrouw woont niet naast ts maar naast zichzelf. Zou er een schutting komen aan de voorkant? Kortom, wat is ts de nieuwe schutting voor waard, qua moeite en geld, en wat is buurvrouw een nieuwe schutting waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aankomend geschil? Hmm.

Je hebt nou eenmaal mensen die zelf niet handig zijn. Deze mensen vragen dan om hulp van mensen die wel handig zijn. Dit is heel normaal. Meestal staat er een vergoeding tegen over dus leg dat gewoon voor.

"Buurvrouw, ik wil de nieuwe planken plaatsen maar ik wil hier wel een kleine vergoeding voor."

Heel logisch, het kost tijd, geld en moeite om de planken te plaatsen. Zelfs je buurvrouw zou dat begrijpen.

Of zeg idd "Ik heb er geen tijd voor."

Wees open en eerlijk tegen elkaar, een schutting is voor jou en je buurvrouw. Iets wat je samen hoort te regelen, dus bespreek de zaken met haar en kom tot een volwassen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Ik heb het vandaag nog even laten bezinken en ga het binnenkort met haar bespreken op het moment dat zij de bestelling van hout wil gaan doen...

Komt er gewoon op neer dat ik idd voor mezelf moet opkomen, en dat ik geen sloofje van haar ben (en omdat ze idd 2 linkerhanden heeft laat ik weleens met me sollen)

Het plan was om deze week de schutting af te gaan bouwen, echter zal dat plan technisch niet uitkomen, maar enige vorderingen zal ik hier delen, we zullen zien

Iedereen alvast bedankt voor de opbouwende kritiek, we gaan het meemaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 01-10 16:10
[...]

@Roenie

Het komt over alsof jij van alles uit jezelf doet en dan achteraf verwacht dat iemand dat waardeert en daardoor ook ineens spontaan ongevraagde dingen voor jouw gaat doen. Of is het nog smeuiger en was de buurvrouw eerst single en hoopte je op meer en is dat nu verandert, of heb ik te veel temptation island gekeken :9 ?

Hoe dan ook:

Dit roept bij mij een gevoel op van onrecht, aangezien ik al het werk zelf heb gedaan en zij niks heeft gedaan / of wil gaan doen (is vaker voorgekomen) en ik alle kosten hiervan zelf heb betaald
Je denkt nu al te weten dat ze ook een mooie nieuwe schutting wil puur omdat ze iets bij jouw heeft gezien. Echter dan doe je dus wat ik hierboven beschrijf, je denkt voor iemand anders.

Van de palen gaf ze al aan dat het haar niet uitmaakte, dus waarom zou ze dan wel tijd en moeite willen steken in het verder vernieuwen van die schutting? Wellicht vindt ze je nieuwe schutting niet eens mooi (uit beleefdheid iets zeggen is wat anders dan het zelf willen). Of niet boeiend genoeg om er tijd/geld in te steken.

Of dat nu wel of niet zo gaat, op dit moment verwijt je iemand van een verwachting die uberhaupt niet is uitgesproken. Dus wat kun je het beste doen? Als ik het goed begrijp heb je jouw kant al geregeld. Dus van de schutting afblijven en er niet over beginnen. Zoals ik het van jouw hoor heb je dan 99% kans dat je er nooit meer iets over hoort.

Heb ik het verkeerd begrepen en moet je zelf toch nog iets doen met de schutting dat niet al is afgesproken?Ja dan moet je er over beginnen aangezien hij gezamelijk is. Komt er dan ter sprake dat de buurvrouw ook aan haar kant een renovatie wil dan lijkt mij dat het uitgelezen moment om aan te geven dat je het te veel moeite doet om ook haar kant te doen want daar haal jij geen voordeel uit. Zal iedereen begrijpen.
shure-fan schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:01:

Het plan was om deze week de schutting af te gaan bouwen, echter zal dat plan technisch niet uitkomen, maar enige vorderingen zal ik hier delen, we zullen zien
Dit snap ik dan niet want zo ver ik je verhaal lees ben je aan jouw kant al klaar. De nieuwe palen staan al in de grond en er staat dat het nieuwe hout aan jouw kant is gezien. Dus wat moet je er dan nog aan doen?

Psst betonpalen zijn ook heel mooi en hoef je niet te verven.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 16-04-2018 03:24 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:12
ga het binnenkort met haar bespreken op het moment dat zij de bestelling van hout wil gaan doen...
Doe het aub voor dat ze het hout gaat bestellen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:56
Alleenstaande buurvrouw of? Dan had ik het wel geweten :-) Help haar nou gewoon en zorg dat ze erbij staat wanneer je het aan het plaatsen bent. Misschien met een leuk rokje aan? _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door Tremio op 16-04-2018 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Tremio schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:48:
Alleenstaande buurvrouw of? Dan had ik het wel geweten :-)
Lekkere zinloze reactie ook. Of ben je zo wanhopig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste mensen,

Ik ben ruim 3 jaar geleden verhuist naar een leuk huis met achtertuin waar toen destijds een oude schutting stond,

Ik heb met de buren (alleenstaande moeder van in de 20 met zoontje) overlegt dat we gezamelijk een nieuwe schutting gaan plaatsen (3 jaar geleden)

Ik had de schuttingdelen meegenomen van mijn vorige huis (standaard karwei delen van 1,80x1,80)
Zij zou de palen sponsoren en dat ging allemaal goed.(nogmaals 3 jaar geleden)

Nu heb ik afgelopen week een nieuwe schutting geplaatst aan de achterzijde van mijn huis (rijtjes huis)

Wat kan ik het beste in deze situatie doen? De schutting staat op de erfgrens

Ps... Het staat er wellicht wat rommelig maar was voor mij de enige manier om het een beetje logisch neer te zette
Ik heb het vandaag nog even laten bezinken en ga het binnenkort met haar bespreken op het moment dat zij de bestelling van hout wil gaan doen...

Komt er gewoon op neer dat ik idd voor mezelf moet opkomen, en dat ik geen sloofje van haar ben (en omdat ze idd 2 linkerhanden heeft laat ik weleens met me sollen)

Iedereen alvast bedankt voor de opbouwende kritiek, we gaan het meemaken
Ben je niet zelf iets aan het creëren wat niet bestaat ?
De buurvrouw vond het vervangen van de palen al niet eens nodig, en die heb jij al vervangen. Nu denk jij dat ze ook een nieuwe schutting wil, zoals jij in de achtertuin hebt ? Ik begrijp maar weinig van dit topic of interpreteer ik het verkeerd ?

De buurvrouw is tevreden met de schutting tussen jullie in.
Jij gaat de palen daarvan vervangen, dus verbeter je het terwijl ze het niet nodig vind.
Jij zet een nieuw deel achter in je tuin en gaat voorspellen dat de buurvrouw er zich druk om maakt, en wenst dat jij dat ook tussen jullie gaat vervangen. :?

edit: Wacht nu eerst eens af of ze er over begint, voordat je zelf allerlei gaat bedenken. zo spaak zal het niet lopen denk ik, en met normaal overleg kun je veel (oplossen) tot nu is er nog geen contact over geweest laat staan een geschil !

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 16-04-2018 10:06 . Reden: edit: ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

@shure-fan NIVEA. Niet Invullen Voor Een Ander.

Je doet de aanname dat de buurvrouw iets van jou wil zonder dat ze dit expliciet heeft gezegd, maar je denkt dat ze iets aan jou gaat vragen, waarop je denkt dat er een geschil over gaat ontstaan. Verder denk jij dat jij dingen moet meebetalen (schroeven, bevestigingsmateriaal). Maar dat is wederom weer een gevalletje nivea.

Ga eens met de buurvrouw praten en laat haar aan het woord, ipv dat je zelf haar gedachtes invult..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Theo schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:54:
@shure-fan NIVEA. Niet Invullen Voor Een Ander.

Je doet de aanname dat de buurvrouw iets van jou wil zonder dat ze dit expliciet heeft gezegd, maar je denkt dat ze iets aan jou gaat vragen, waarop je denkt dat er een geschil over gaat ontstaan. Verder denk jij dat jij dingen moet meebetalen (schroeven, bevestigingsmateriaal). Maar dat is wederom weer een gevalletje nivea.

Ga eens met de buurvrouw praten en laat haar aan het woord, ipv dat je zelf haar gedachtes invult..
Of vraag haar wie zij in gaat huren om het te bevestigen.
Pagina: 1