"Hoe lang...?" is altijd koffiedik kijken.
Softwareontwikkelingen zijn niet liniair, eens in de zoveel tijd komt een nieuwe populaire game uit met significant hogere eisen (zie bijv hoe iedereen BF1 gebruikt als referentie), dan is het enige tijd stabiel voordat de volgende komt.
Het is altijd al het goedkoopst geweest om nu te kopen wat je nu nodig hebt en pas te upgraden zodra het nodig is (waarbij je de huidige kaart doorverkoopt). Dankzij de Wet van Moore dalen prijzen en stijgen prestaties continu. Het verschil tussen pakweg 1060 en 1070 nu is veel groter dan het prijsverschil voor een vergelijkbare extra performance over een jaar. En rommelen aan je PC eens per twee of drie jaar 'teveel gedoe'? - eh, kijk eens hoe dit forum heet en ga je schamen als dat een argument is
Daar komt bij dat de markt momenteel door het hele mining-gebeuren overhit is. Omdat ook de fabrikanten uitgaan van een tijdelijke situatie is de productie van kaarten niet grootschalig opgevoerd waardoor aanbod veel kleiner is dan vraag en prijzen de pan uit gestegen zijn. Het is natuurlijk omtrent mining ook koffiedik kijken, maar het is overduidelijk dat als die bubbel een keer klapt de markt overspoeld wordt en prijzen instorten. Als dat morgen gebeurt heb je een 1080 voor (veel) minder dan de prijs van een 1060 vandaag. Dat maakt het al helemaal onverstandig om nu op de toekomst te kopen.
Tenslotte is er ook de mogelijkheid dat je tussen nu en paar jaar constateert dat steeds nieuwste games op topsettings draaien niet meer zo belangrijk is. Dan kun je veel langer mee met je hardware. Voor mijn doeleinden zou ik nog steeds op m'n oude 660GTX kunnen draaien, enige reden dat ik naar een 960GTX overging was dat de 660 dood ging. Was ook zonde geweest als ik destijds de 680GTX gekocht had.