10/100 Mbit ipv 1000mbit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Hoi Tweakers,

Ik ben bezig om thuis mijn netwerk te vernieuwen ik heb in de meterkast een DLink gigabit switch. Ik heb naar mijn kantoor een CAT6 kabel liggen en deze komt uit de muur met zo'n opbouw UTP contactdoos (van de Gamma).

Dit is het probleem; als ik mijn laptop rechtstreeks op de switch aansluit krijg ik netjes een groen lampje (1000mbit). In kantoor krijg ik helaas een oranje lampje (10/100mbit), het lijkt ook of DHCP veel langer duurt. De kabel maximaal 15 meter lang. Één extra opmerking ik heb de kabel verlengt met zo'n netwerk koppelstuk.

Ik heb met een kabeltester getest en alle lampjes gaan netjes in volgorde aan.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Groeten,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 10:56

OgWok

U.N.C.L.E.

Ik zou de laptop eens aansluiten op het netwerk koppelstuk en weer testen. Is de kabeltester een Gbit tester?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
de aderparen in het gamma doosje nakijken of ze allemaal op de goede plek zitten of op de goede volgorde. Je mist ergens 1 of 2 aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 13:49
Ik had dat een tijdje terug ook met zon doos. Om te kijken of het daar aan ligt zou je de draad-paren eens aan elkaar kunnen draaien ipv het doosje te gebruiken (dus doosje er tussen uit en dan groen op groen etc.)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jankeesvwoezik schreef op zondag 15 april 2018 @ 07:54:
Ik heb met een kabeltester getest en alle lampjes gaan netjes in volgorde aan.
Als je zelf stekkertjes geknepen hebt: óf de volgorde is niet goed óf er zijn een paar aders bij die geen verbening maken.

Als je de aansluiting in de wanddoos zelf gemaakt hebt: controleer of de kleuren op de juiste volgorde zitten én of ze goed contact maken.

Wat ik me weet te herinneren van een kabeltester is dat de lampjes juist niet op volgorde aan moeten gaan maar dat er een ietwat onlogische volgorde in zit. Dit komt omdat je een paar aders gekruist hebt namelijk. De meest gebruikte volgorde in een stekkertje is: oranje/wit - oranje, groen/wit - blauw, blauw/wit - groen, bruin/wit - bruin.
Het zou doorgaans moeten werken zoals de 2e geteste kabel in dit filmpje:

Als het goed is staat op je wanddoos, of in de documentatie die er bij zat, welke draadkleuren op welk contact geprikt moeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 15-04-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

sypie schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:02:
[...]
Wat ik me weet te herinneren van een kabeltester is dat de lampjes juist niet op volgorde aan moeten gaan maar dat er een ietwat onlogische volgorde in zit. Dit komt omdat je een paar aders gekruist hebt namelijk. De meest gebruikte volgorde in een stekkertje is: oranje/wit - oranje, groen/wit - blauw, blauw/wit - groen, bruin/wit - bruin.
Het zou doorgaans moeten werken zoals de 2e geteste kabel in dit filmpje:[video]
Mwa, tenzij je een reden hebt om een cross-kabel in elkaar te zetten, moeten de lampjes gewoon op volgorde gaan.
Afgezien daarvan kan een goedkope kabeltester soms aangeven dat een kabel in orde is, terwijl de kabel in de praktijk niet goed werkt. De tester test alleen op geleiding van de aders, wat nog niet per se betekent dat er ook goed een signaal doorheen kan. Ook heb ik al een keer meegemaakt dat een wat brakke stekker aan een kabel wel goed aansloot in de tester, maar niet in een echte netwerkpoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
Aangezien je @jankeesvwoezik niet aangeeft welk doosje je hebt gebruikt, ben ik bang dat je 1 v/d gamma huismerk doosjes hebt gebruikt.
Weet niet hoe de huidige stand van zaken is met die gamma-meuk, maar het waren eerder doosjes met schroefcontacten.. die moet je NIET willen gebruiken, dit geeft over het algemeen geen goede/stabiele verbindingen..
Je kunt het beste een doosje van een gerenomeerd merk gebruiken met een LSA aansluiting die je dus vast moet prikken met een LSA-Tool (punch-down tang).

Kan je hier uitsluitsel over geven @jankeesvwoezik? Evt. d.m.v. foto's?

heb ff gamma site gecheckt, maar daar staat ook niets over manier van aansluiten, dus dat maakt het één en ander ook niet duidelijker

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
Super bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ben er vandaag nog mee bezig geweest, ik heb het probleem terug weten te brengen. Ik hem het vermoeden dat ik mijn patchpaneel verkeerd heb aangesloten, ik heb een redelijk standaard 24 poorts CAT6 paneel gekocht.

De achterkant van dit patch paneel is anders dan ik gewend ben, zie de foto hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://photos-1.dropbox.com/t/2/AAAv4A_KSTb-H_GfjUsYOPNgTgkuCYzNRWg_xs_vRhUPcw/12/135074/jpeg/32x32/3/1523833200/0/2/IMG_8028.jpg/EIDTKRi06tmgBSACKAI/FkRAGIvbO1dcCwuoCStPY-RIfJwgp0x6C_aduT-DTtE?dl=0&size=1600x1200&size_mode=3

Ik heb een patch gemaakt die van het paneel naar mijn NAS gaat, die staat ernaast. Dus van de achterkant van dit patchpaneel naar een normale UTP stekker (is eigenlijk niet netjes hè).

De UTP stekker heb ik als volgt gemaakt:

Wit Oranje / Oranje / Wit Groen / Blauw / Wit Blauw / Groen / Wit Bruin / Bruin.

En de achterkant van op het patchpaneel heb ik zo gemaakt:

Boven: Wit Groen / Groen / Wit Blauw / Blauw
Onder: Wit Oranje / Oranje / Wit Bruin / Bruin

Ik heb net ook even een filmpje gemaakt van wat de kabeltester weergeeft:

Als ik deze kabel inplug in mijn NAS doet hij niks, als ik een rechtstreekse UTP tussen mijn NAS en de switch leg werkt het wel.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door jankeesvwoezik op 15-04-2018 20:44 . Reden: Plaatje werkte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
De kabel die je in dat paneel hebt gedrukt, is die soepel of stug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
_JGC_ schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:30:
Redelijk stuk, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
_JGC_ schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:30:
Als ik die kabel vervang door een andere kabel dan doet hij het trouwens ook niet, dus aan die kabel zal het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gok dat je toch 1 vd aders niet goed hebt.. gezien je wel een 10/100 link krijgt zal het vermoedelijk niet in de aders 1,2,3 en 6 zitten..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
SMSfreakie schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:44:
gok dat je toch 1 vd aders niet goed hebt.. gezien je wel een 10/100 link krijgt zal het vermoedelijk niet in de aders 1,2,3 en 6 zitten..
Weet jij hoe zo'n switch weet of het 1000mbit of 100mbit is? Wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
voor 10/100 worden iig alleen 1/2/3/6 gebruikt.. hoe het protocol etc precies in elkaar zit weet ik niet..
maar weet wel dat er voor een 1gbit link wel 8 aders nodig zijn

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
jankeesvwoezik schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:39:
[...]

Als ik die kabel vervang door een andere kabel dan doet hij het trouwens ook niet, dus aan die kabel zal het niet liggen.
Ik bedoel de kabel die je met een dogger in het paneel hebt gemonteerd. Als die met soepele kern is heb je slecht contact.
Kan ook zijn dat je een goedkope CCA of CCS kabel hebt gebruikt. De eerste zal over korte afstand wel werken, de tweede gaat geen gigabit doen omdat er dan staal is gebruikt voor blauw en bruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
vroeger genoeg gebeunt thuis ( met een stanley mes de aders er in duwen etc ) alleen outletjes op de muur toegepast.. Denk dat ik van geluk mag spreken dat ze T.Z.T. nog niet aan de CCA / CCS grappen doen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

SMSfreakie schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:44:
Hoeft niet per se. Autonegotiation kan ook op 10/100 Mb/s uitkomen vanwege een slecht signaal. Het hoeft dus niet per se zo te zijn dat een hele ader geen contact maakt of omgewisseld is; het kan ook komen door slechte kwaliteit kabel (CCA?) of door twijfelachtige contacten in keystones of stekkers.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:21

job

Zeker weten dat de volgorde van je aders klopt. Als je aan beide kanten van je aansluiting dezelfde fout maakt haalt jouw kabeltester dat niet eruit.

Een andere mogelijkheid is zoals gezegd een kabel van verkeerd materiaal.

Dus nogmaals testen. En dan niet zoals je nu doet maar echt aan het einde van de lijn.
Dus helft van het appraat sluit je aan in de meterkast, de andere helft in het kantoor.
En vertel ons welke kabels je hebt gebruikt.

[ Voor 85% gewijzigd door job op 16-04-2018 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
Fijn dat jullie zo meedenken zeg, ik had niet verwacht dat ik zoveel hulp zou krijgen.

Even voor de duidelijkheid, vergeet even het eerste scenario wat ik schetste. Ik probeer nu mijn NAS in de patch kast aan te sluiten via het patch panel. Ik heb dus aan de achterkant een kabel gemaakt aan het patch panel, zoals ik liet zien op het filmpje lijkt de kabel meter dit prima te vinden. In de praktijk werkt deze kabel helaas niet.

Dit is een foto van de kabel met alle informatie er op:

Afbeeldingslocatie: https://photos-2.dropbox.com/t/2/AADstptbK7lf2sgAq9yEYtzyP653S4lkWsx-biItaL9m9g/12/135074/jpeg/32x32/3/1523880000/0/2/Group.jpg/EIDTKRi66tmgBSACKAI/gy6eExh5w1Tbr6v-fUuKOfixV8gZjofRtq1rmSBv2Gc?dl=0&size=2048x1536&size_mode=3

Dit is de setup eigenlijk in een diagram:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      +-------+
      |       |
      |       |
      | NAS   |
      |       |
+------->     |
|     |       |
|     +-------+
|
|    +------------------------+
+-----+ Patch panel       +-----------+
     +------------------------+       |
     +------------------------|       |
     |  Switch            <-----------+
     +------------------------+

[ Voor 7% gewijzigd door jankeesvwoezik op 16-04-2018 09:43 . Reden: Plaatje kleiner gemaakt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
Het mysterie is opgelost, ik heb het gamma doosje van de muur gehaald en gekeken wat daar aan de hand was. Ik had hem inderdaad verkeerd aangesloten. Ik had hem op dezelfde manier aangesloten als je normaal met kabels doet:

oranje/wit - oranje, groen/wit - blauw, blauw/wit - groen, bruin/wit - bruin

Maar dit kasje wilde de kabels in een andere volgorde namelijk:

oranje/wit - oranje, groen/wit - groen - blauw/wit, blauw, bruin/wit - bruin

Daarom ging het mis. Allemaal heel erg bedankt voor de hulp! :)
Pagina: 1