Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Bij PC's en laptops kun je nog altijd zelf kiezen welk OS en welke versie van het OS je erop zet.
Ik snap niet zo goed dat dat niet zomaar kan bij Android telefoons. Google Nexus kan het wel, maar ik geloof niet dfat je echt heel vrij kunt kiezen, zoals dat wel bij een PC kan.
Ik weet dat je een andere versie van Android kunt installeren, maar dat is niet heel eenvoudig en brengt meestal risico's met zich mee (vervallen garantie).

Waarom kun je niet gewoon bij Google je Android versie naar keuze downloaden en die installeren op je telefoon zonder dat je moet gaan rooten of je garantie vervalt?
Ik kan mij voorstellen dat fabrikanten van telefoons dit niet willen. Gezien de macht van Google betwijfel ik of Google hier echt gevoelig voor is, voor fabrikanten die dit liever niet willen.
Veel aannemelijker lijkt mij dat het een technisch of marketing technisch besluit is van Google en dat Google verder niet zo heel veel boodschap heeft aan de mening van fabrikanten.

Concreet heb ik de volgende vrrag:
1. Waarom biedt Google geen Android versies ter download aan die je vervolgens heel makkelijk op je telefoon kan installeren? Is dat technisch gezien heel lastig of is het een marketing technische overweging van Google om dit niet te doen? Hoe zit het precies?

[ Voor 4% gewijzigd door van.der.schulting op 15-04-2018 01:42 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
Het is sowieso een marketing-keuze. Merken willen van elkaar onderscheiden door verschillende schillen over Android heen te leggen. En als Google zou zeggen dat je alles overal makkelijk op kunt installeren, dan haal je het onderscheid van alle merken weg en daar zal geeneen merk (die zijn eigen schil maakt) blij mee zijn.

The devil is in the details.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 15 april 2018 @ 01:42:
Het is sowieso een marketing-keuze. Merken willen van elkaar onderscheiden door verschillende schillen over Android heen te leggen. En als Google zou zeggen dat je alles overal makkelijk op kunt installeren, dan haal je het onderscheid van alle merken weg en daar zal geeneen merk (die zijn eigen schil maakt) blij mee zijn.
Dat is het helaas niet, anders zouden ze ook door de EU op de vingers worden getikt.

Dat je op een PC wel 'gewoon' iets anders kan installeren en op een tablet/phone.. niet of althans niet zo eenvoudig, komt doordat het anders werkt. Er stond hier laatst een nieuwsbericht met interessante comments (tuurlijk kan ik het niet terugvinden), maar het komt erop neer dat de bootloader minder slim is/ je een image moet bouwen, doorgaans ander architectuur (ARM != x86), geen driver support, .. kortom, het is allemaal niet zo eenvoudig.