Klopt, maar daar trek ik mij weinig van aan. Ik stuur al jaren in September een mailtje naar ze met mijn wensen. Zodra ergens in oktober de kaartverkoop start krijg ik vanzelf de bevestiging+factuur in mijn mailbox. Hoef ik zelf tenminste niet exact in de gaten houden wanneer de verkoop start. Werkt al meer dan 10 jaar uitstekend voor mij.CH4OS schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:20:
[...]
Ah, dacht dat er intussen meer (bekend) was, vandaar.
[...]
Hoe heb je dat gedaan dan? Als ik hier op de site kijk staat er 'binnenkort beschikbaar'. Ook in een e-mail eerder dit jaar kreeg ik door dat men eind Oktober meer kan vertellen.
EDIT:
En ik neem aan dat je Camping du Houx bedoeld?
Ben benieuwd wat er dan mijn kant op gaat komen. De ticket verkoop vanaf de officiele site start 18/19 oktober zo uit mijn hoofd, dus ik denk dat TicketTravel dan ook meer kan vertellen.Richard117 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:00:
Klopt, maar daar trek ik mij weinig van aan. Ik stuur al jaren in September een mailtje naar ze met mijn wensen. Zodra ergens in oktober de kaartverkoop start krijg ik vanzelf de bevestiging+factuur in mijn mailbox. Hoef ik zelf tenminste niet exact in de gaten houden wanneer de verkoop start. Werkt al meer dan 10 jaar uitstekend voor mij.
Wat EoT en BoP changes in de aanloop naar de 6 uur van Fuji:
http://www.dailysportscar...-eot-change-for-fuji.html
http://www.dailysportscar...-eot-change-for-fuji.html
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
FP1 FP2 FP3 6 uur van Fuji:

Toyota #8 op pole

Toyota #8 op pole
spoiler:
tijd van #7 geschrapt
https://racer.com/2018/10...as-sister-car-loses-time/
https://racer.com/2018/10...as-sister-car-loses-time/
Jammer dat er geen NL commentaar is op Ziggo Racing. Anderzijds, die dame die de interviews met coureurs doet maakt dat weer goed.
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
En toen was de Ziggo Racing stream kapot
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Toch wel weer netjes van de niet-Alonso Toyota #7, dat ie van de laatste naar de eerste plek gaat
Moet zeggen dat de race niet zo heel spannend was.
Niet specifiek voor dit superseason, maar een indruk van de 2020/2021 superseason regels mbt de nieuwe LMP1 vervanger:
http://www.dailysportscar...tions-step-up-a-gear.html
http://www.dailysportscar...tions-step-up-a-gear.html
Ik heb reactie van Ticket+Travel. Vanaf vanmiddag 17:00 zijn de kaarten te bestellen voor Le Mans 2019. 
EDIT:
En vanavond geboekt!
Ik ben er volgend jaar dus weer bij!
Camping Houx en Dunlop tribune kaartjes.
EDIT:
En vanavond geboekt!
[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 18-10-2018 20:53 ]
Ik was dinsdag al gebeld of ik mijn reservering definitief wilde maken, dus ook ik sta volgend jaar weer op Camping HouxCH4OS schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:49:
Ik heb reactie van Ticket+Travel. Vanaf vanmiddag 17:00 zijn de kaarten te bestellen voor Le Mans 2019.
EDIT:
En vanavond geboekt!Ik ben er volgend jaar dus weer bij!
Camping Houx en Dunlop tribune kaartjes.

Verschil is natuurlijk wel dat ik (nog?) geen vaste klant ben en jij wel.
Kaartjes voor de 6h van Spa zijn dit weekend in de aanbieding: 1 + 1 gratis.
https://www.ticketmaster.be/event/29737
Dat is 20,50 ipv 41 euro per kaartje!
[ Voor 44% gewijzigd door Niellie41 op 23-11-2018 10:57 ]
Thanks! BesteldNiellie41 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:45:
29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."
Zou graag gaan maar helaas. Hebben als het goed is dan net een kindje dus ik denk dat mijn vrouw het mij niet in dank afneemtNiellie41 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:45:
Edit:
Het artikel over de nieuwe regels gelezen.
Vind het ergens jammer dat ze niet meer inzetten op hybride. Gezien alle regels met betrekking tot diesel en benzine auto's die landen nu maken en stilaan invoeren. Dan zou het toch mooi zijn te z-laten zien dat dat niet inhoud dat auto's saai zijn. Formule-E loopt in dat stuk echt mee met de regels en nieuwe technieken. Zeker met de nieuwe spec van de auto; 0-100 in 3 seconden en een top van 280km/h.
Ik vond dit hybride tijdperk enorm gaaf. Wat hebben we mooie gevechten gezien tussen Porsche/ Audi/ Tayota en Peugeot.
Toch kijk ik wel uit naar de eerste auto's in deze klasse en hoop ik daar ook Ferrari / Mclaren / Mercedes / Aston Martin / Porsche / Nissan en anderen in te gaan zien.
[ Voor 56% gewijzigd door Daniel_Elessar op 23-11-2018 20:14 ]
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Hybride tijdperk zou nog wel kunnen als de grote jongensnog mee zouden doen: Audi, Porsche, Toyota, Peugeot. Maar nu met alleen Toyota is het gewoon niet rendabel. Alles wat buiten Toyota nog in de LMP1 rijden zijn privateers die gewoon niet het budget hebben om een hybrid te ontwikkelen of af te nemen.
Wat ik jammer vind, maar was wel te verwachten van de ACO, is dat ze niet het regelement over genomen hebben van IMSA en de DPI's. Het chassis is een LMP2, met daarin een eigen wagen en eigen aero. Is een stuk goedkoper om te ontwikkelen, en denk ook dat het dan voor wat onbekendere merken interresant is simpel in te stappen.
Maar ja ACO neemt niets aan van anderen en vind dat de producenten elke keer het wiel weer opnieuw uit moet vinden.
Wat ik jammer vind, maar was wel te verwachten van de ACO, is dat ze niet het regelement over genomen hebben van IMSA en de DPI's. Het chassis is een LMP2, met daarin een eigen wagen en eigen aero. Is een stuk goedkoper om te ontwikkelen, en denk ook dat het dan voor wat onbekendere merken interresant is simpel in te stappen.
Maar ja ACO neemt niets aan van anderen en vind dat de producenten elke keer het wiel weer opnieuw uit moet vinden.
Mooie aanbieding. Maar helaas ga ik de gok niet nemen om ze nu al te bestellen.Niellie41 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:45:
Ons 3e kindje is dan als het goed is net geboren, en als de situatie het toe laat ga ik er ook alles aan doen om naar Spa te komen. Maar dat weet ik dus op het allerlaatste moment pas.
Ik ben al lang blij dat ik vrijwel direct na de positieve test al te horen kreeg dat ik "wel gewoon naar Le Mans moest gaan". Ondanks dat de baby dan pas een week of 7 oud is
De hybride Peugeot hebben we helaas nooit zien racen:Daniel_Elessar schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:59:
[...]
Ik vond dit hybride tijdperk enorm gaaf. Wat hebben we mooie gevechten gezien tussen Porsche/ Audi/ Tayota en Peugeot.
Op het moment dat de hybride regelementen in gingen trok Peugeot zich terug en is Toyota met spoed gevraagd te komen racen ipv eerst een jaar te testen.

[ Voor 27% gewijzigd door Richard117 op 24-11-2018 10:37 ]
Daar heb je gelijk in. Ik ging even te ver terug naar hun 908 HDIRichard117 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:33:
[...]
Mooie aanbieding. Maar helaas ga ik de gok niet nemen om ze nu al te bestellen.
Ons 3e kindje is dan als het goed is net geboren, en als de situatie het toe laat ga ik er ook alles aan doen om naar Spa te komen. Maar dat weet ik dus op het allerlaatste moment pas.
Ik ben al lang blij dat ik vrijwel direct na de positieve test al te horen kreeg dat ik "wel gewoon naar Le Mans moest gaan". Ondanks dat de baby dan pas een week of 7 oud is
[...]
De hybride Peugeot hebben we helaas nooit zien racen:
Op het moment dat de hybride regelementen in gingen trok Peugeot zich terug en is Toyota met spoed gevraagd te komen racen ipv eerst een jaar te testen.
[Afbeelding]

@ge-flopt IMSA regels overnemen had inderdaad ook gekund, had ik niet eens aan gedacht. Maar zoals je zegt ACO is, eigenzinnig te noemen. Jammer vooral.
Van het weekend kaartjes voor Spa gekocht. Deze keer ga met een groep collega’s die normaliter vooral F1 kijken.
Ik ben benieuwd wat ze van de toegankelijkheid gaan vinden.
Ik ben benieuwd wat ze van de toegankelijkheid gaan vinden.
[ Voor 21% gewijzigd door Niellie41 op 26-11-2018 21:51 ]
Ik wil voor het eerst naar Le Mans volgend jaar en ik had na onderzoek ook camping Houx gekozen. Maar geen idee hoe die campings werken, ik begreep dat Houx gemarkeerde plekken heeft?Richard117 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:54:
[...]
Ik kan Houx aanbevelen. Wel de duurste camping, maar ook een van de rustigere en vooral: Electriciteit.
Mijn 12e keer is inmiddels ook al geboekt bij Ticket+Travel
Bij Ticket + Travel zijn gereserveerde plaatsen uitverkocht maar een gewone plek is nog wel te boeken. Betekent dit dat je maar ergens op het terrein een plekje moet zoeken buiten de gemarkeerde plekken? of is alles een vaste plek? Wij kunnen pas vanaf vrijdagmiddag ariveren, heb geen zin om ruzie te moeten maken voor een plek.
Alle info is welkom!
Genummerde/gereserveerde plaatsen zijn precies wat de naam al zegt. Die plaatsen hebben een nummer en is vooraf al aan jou toegewezen.MartijnA3 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:07:
[...]
Ik wil voor het eerst naar Le Mans volgend jaar en ik had na onderzoek ook camping Houx gekozen. Maar geen idee hoe die campings werken, ik begreep dat Houx gemarkeerde plekken heeft?
Bij Ticket + Travel zijn gereserveerde plaatsen uitverkocht maar een gewone plek is nog wel te boeken. Betekent dit dat je maar ergens op het terrein een plekje moet zoeken buiten de gemarkeerde plekken? of is alles een vaste plek? Wij kunnen pas vanaf vrijdagmiddag ariveren, heb geen zin om ruzie te moeten maken voor een plek.
Alle info is welkom!
De ongenummerde plaatsen zijn wel gemarkeerd, dus net zo groot als alle andere plaatsen, maar hebben wel allemaal hun eigenaardigheden waardoor ze niet als genummerde plaats verkocht kunnen worden. Dus er staat bv een boom voor of op het plekje waardoor deze slecht bereikbaar is of alleen geschikt voor kleine tentjes is. Of ze zijn bv ver bij stroompalen vandaan maar het kunnen ook lager gelegen delen van de camping zijn die bij zware regen onderlopen.
Het hoeven zeker geen slechte plekken te zijn, maar op vrijdag bestaat de kans natuurlijk wel dat de mooie plekjes al bezet zijn. Ruzie maken zal niet nodig zijn, want als je een ticket hebt is er ergens een plekje voor jou.
Ok, thanks!
Dan is de vraag wat beter is voor een first timer: Gereserveerd op Blue Nord, niet gereserveerd op Houx (Stroom!) of niet gereserveerd op Houx Annexe.
Mijn gevoel zegt dan Blue Nord zodat we een eerste keer zeker zijn van een "goed" plekkie. Dan maar een paar powerbanks mee.
Edit: Geboekt op Blue Nord
Dan is de vraag wat beter is voor een first timer: Gereserveerd op Blue Nord, niet gereserveerd op Houx (Stroom!) of niet gereserveerd op Houx Annexe.
Mijn gevoel zegt dan Blue Nord zodat we een eerste keer zeker zijn van een "goed" plekkie. Dan maar een paar powerbanks mee.
Edit: Geboekt op Blue Nord
[ Voor 5% gewijzigd door MartijnA3 op 05-12-2018 11:02 ]
Gaat er iemand nog naar de 6H van Spa?
Twijfel een beetje; kaarten kosten 4 tientjes maar ik kan alleen zaterdag gaan. Moeite waard?
Twijfel een beetje; kaarten kosten 4 tientjes maar ik kan alleen zaterdag gaan. Moeite waard?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
De race is op zaterdag, dus de beste dag om te gaan. Vandaag zijn de tickets trouwens met 50% korting te koop.MAX3400 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:50:
Wat mij betreft zeker de moeite waard. Hoewel er iets moois tegenover komt te staan, baal ik er wel van dat ik op het laatste moment pas weet of ik kan gaan.
@Richard117 dank voor de tip met de 50% korting. Allicht, maar misschien via DM; zelfs last-minute kan ik wel langs je rijden voor alleen de zaterdag.
Ik zit met mijn broer even te kijken naar de schedule voor Le Mans 2019. Volgens de site heb je voor de pitwalk op woensdag, speciale pitwalk tickets nodig. Wat voor tickets zijn dat? Want toen ik tickets bestelde bij Tickettravel heb ik daar niet echt een optie voor gezien? Zitten ze inbegrepen wellicht bij de algemene toegang?
Dit jaar sla ik over, de kaarten gingen met de Valentijns-actie erg snel, anders had ik het de moeite wel waard gevonden (ik ga immers ook al naar Le Mans zelf). Vorig jaar ben ik wel geweest (en toen was het echt heel goedkoop) en hebben we echt een topdag gehad. We zaten aan de binnenkant van het circuit, bij Pouhon. Het was mooi weer, was lekker rustig bij de plek waar wij zaten en er stond een horeca gelegenheid, waar wij veel bier gedroken hebben, hahaha!MAX3400 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:50:
[ Voor 56% gewijzigd door CH4OS op 18-02-2019 21:32 ]
Dinsdagmiddag is er handtekeningensessie in de pitlane en op vrijdag is er pitwalk die voor iedereen met algemene toegang gratis toegankelijk zijn.CH4OS schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:24:
Ik zit met mijn broer even te kijken naar de schedule voor Le Mans 2019. Volgens de site heb je voor de pitwalk op woensdag, speciale pitwalk tickets nodig. Wat voor tickets zijn dat? Want toen ik tickets bestelde bij Tickettravel heb ik daar niet echt een optie voor gezien? Zitten ze inbegrepen wellicht bij de algemene toegang?
Andere dagen heb je speciale pitwalk tickets voor nodig die 400+ euro kosten. Ver van weg blijven, want op momenten dat het circuit open is (dus tot een uurtje of 4 voordat er gereden gaat worden) kan ik je zeker 5 manieren vertellen om gratis in de pitlane te komen. Maar aangezien ze niet helemaal legaal zijn, ga ik die natuurlijk niet zo openbaar op een forum zetten
En dat zijn de veel leukere momenten, want dan zijn teams en coureurs echt aan het werk met bv pitstop trainingen en zijn ze een stuk relaxter om bv eens een praatje te maken.
Iemand al gezien dat het team van Jeroen Bleekemolen al getest heeft met de Ford GT?! Ik vind nog steeds dat Ford/ACO het publiek gen***d heeft een paar jaar geleden, maar zie die Ford toch graag de GTE-AM klasse winnen....
Ik ben misschien nog redelijk een "Le Mans-noob", maar ik zie het zo gauw niet; vandaag heb ik de kaarten opgehaald, we hebben een plaatsje op camping Houx, wij hebben volgens het ticket 29-1 (zou het een voorbode zijn voor RTN?
), maar de nummering gaat gewoon door per rij tenminste, als dit de kaart is van de juiste camping. Nu vraag ik mij dan af, waar mijn broer en ik dan uiteindelijk uitkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 04-03-2019 19:12 ]
@CH4OS Sorry ik kan je daar niet mee helpen. Misschien even bij Club Arnage kijken. Die hebben jaarlijks een goede guide waar je misschien iets mee kan.
Ik las van de week ergens dat de Ford GT er mogelijk mee stopt na dit seizoen. Volgens mij ergens gelezen op FB. Weet iemand er meer van? Of gaan ze over naar een ander model? Zo het gaaf vinden op de Ford Mustang over Le Mans willen zien rijden. Is toch wel een iets meer amerikaanse wagen.
Ik las van de week ergens dat de Ford GT er mogelijk mee stopt na dit seizoen. Volgens mij ergens gelezen op FB. Weet iemand er meer van? Of gaan ze over naar een ander model? Zo het gaaf vinden op de Ford Mustang over Le Mans willen zien rijden. Is toch wel een iets meer amerikaanse wagen.
Vrees dat het na Le Mans einde is voor de Ford GT:
https://tuttomotorsport.c...dopo-questa-stagione.html
Kan er niet veel over vinden verder maar blijkbaar stoppen ze zowel in het WEC als bij IMSA.
Vind het eigenlijk wel vreemd. Als je naar Ferrari en Porsche kijkt, die zitten al zolang in het racen (WEC etc) veel klaten teams, ook eigen temas, maar zijn er gewoon al jaren bij. Andere fabrikanten komen een paar jaar en gaan dan weer....
Kan er niet veel over vinden verder maar blijkbaar stoppen ze zowel in het WEC als bij IMSA.
Vind het eigenlijk wel vreemd. Als je naar Ferrari en Porsche kijkt, die zitten al zolang in het racen (WEC etc) veel klaten teams, ook eigen temas, maar zijn er gewoon al jaren bij. Andere fabrikanten komen een paar jaar en gaan dan weer....
Ze hadden toch een plan van drie jaar? Met deze erbij kom je dan op vier uit. Dan vind ik het raar dat ze nu ook meedoen in GTE-AM en Keating Motorsports een wagen leveren. Mooi voor Jeroen Bleekemolen, maar om er maar 1 keer mee te racen is dan ook wel gek, vind ik.
Op die kaart staat nog de oude nummering waarbij er over de hele camping doorgeteld wordt.CH4OS schreef op maandag 4 maart 2019 @ 18:59:
Ik ben misschien nog redelijk een "Le Mans-noob", maar ik zie het zo gauw niet; vandaag heb ik de kaarten opgehaald, we hebben een plaatsje op camping Houx, wij hebben volgens het ticket 29-1 (zou het een voorbode zijn voor RTN?), maar de nummering gaat gewoon door per rij tenminste, als dit de kaart is van de juiste camping. Nu vraag ik mij dan af, waar mijn broer en ik dan uiteindelijk uitkomen.
Bij de nieuwe telling kloppen deze rijnummers wel, maar wordt er bij iedere rij met plek 1 begonnen. Dus jouw plekje 29-1 is volgens de oude telling plek 432.
Overigens staan we dan redelijk dicht bij elkaar, want ik heb 26-2 en 3. Dus 374 en 375 in de oude telling.
Vrijwel zeker omdat ze overstappen op DPi in Amerika en wellicht in het WEC naar de nieuwe hypercar formule stoppen ze met GTE.ge-flopt schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:58:
Vrees dat het na Le Mans einde is voor de Ford GT:
Dat Keating als eerste een klantenexemplaar in mag zetten is waarschijnlijk een teken dat de GT op de klantenmarkt beschikbaar is en nog wel een tijdje als AM rond zal rijden. Alleen niet meer met Ford en Ganassi steun.
Porsche, Ferrari en ook wel Aston Martin zijn dan ook hele andere type fabrikanten. Die verdienen door de verkoop van die auto's geld daar waar het racen voor bv Corvette, Ford en BMW marketingmiddelen zijn. Die rijden puur als reclame voor het merk rond en kosten vooral geld. Dat is wat mij betreft ook een beetje het nadeel van de BOP formule. Fabrikanten hoeven een auto niet echt te ontwikkelen. Zet een redelijke basis neer en BOP zorgt er wel voor dat je leuk mee kunt doen.
Een vrije(re) klasse zorgt er voor dat Ford, Corvette en BMW niet achterover kunnen leunen(even heel kort door de bocht gezegd) maar dat ze echt aan de bak moeten om mee te kunnen doen.
Overigens niks tegen de GT's hoor, daar ben ik echt fan van. Die geven met hun gevechten op de baan al jaren kleur aan het WEC en Le Mans
Een vije(re) klasse zorgt er dan juist voor dat diezelfde fabrikanten niet mee doen omdat het teveel geld kost.Richard117 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:52:
Een vrije(re) klasse zorgt er voor dat Ford, Corvette en BMW niet achterover kunnen leunen(even heel kort door de bocht gezegd) maar dat ze echt aan de bak moeten om mee te kunnen doen.
Eens, daarom ben ik op zich ook niet tegen de methode van nu hoor. Ik las pas geleden namelijk nog dat Corvette in het GT1 tijdperk alleen voor Le Mans al een budget van meer dan 10 Miljoen per editie hadTweakTom92 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:09:
[...]
Een vije(re) klasse zorgt er dan juist voor dat diezelfde fabrikanten niet mee doen omdat het teveel geld kost.

Een compleet WEC seizoen in een AF Corse Ferrari schijnt +- 3,5 miljoen te moeten kosten.
De Sebring race is een klein halfuurtje terug van start gegaan. Ik heb Eurosport player en Radio Le Mans gecombineerd opstaan.
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Maar GT1 was toch ook sneller dan GTE nu is?Richard117 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:15:
[...]
Eens, daarom ben ik op zich ook niet tegen de methode van nu hoor. Ik las pas geleden namelijk nog dat Corvette in het GT1 tijdperk alleen voor Le Mans al een budget van meer dan 10 Miljoen per editie had![]()
Een compleet WEC seizoen in een AF Corse Ferrari schijnt +- 3,5 miljoen te moeten kosten.
People as things, that’s where it starts.
Ik heb de WEC stream op staan met Martin Haven, Graham Goodwin en Allan McNish. Afgelopen jaar was de eerste keer dat ik Le Mans had gekeken zonder RLM en het was me eigenlijk goed bevallen. Ik hoefde een keer niet heel de tijd de RLM stream te syncen met de Eurosport stream.Fuelke schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:25:
De Sebring race is een klein halfuurtje terug van start gegaan. Ik heb Eurosport player en Radio Le Mans gecombineerd opstaan.
Martin Haven vind ik ook een heel fijne commentator om naar te luisteren en Allan voegt ontzettend veel (technische) kennis toe.
[ Voor 7% gewijzigd door Niellie41 op 15-03-2019 22:02 ]
Ja dat kloptRobinHood schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:31:
[...]
Maar GT1 was toch ook sneller dan GTE nu is?
Ik hoop dat ze het volgende goed op orde hebben zodat het interessant is voor de constructeurs en zeker voor de fans om te zien.
De Race op Sebring tot aan ronde 106 gekeken daarna maar naar bed gegaan. Mooie race tot dan toe.
Nog een paar weekjes en dan Spa!
Iemand (@Richard117 misschien) een idee hoe druk het is op zaterdag? Iets met file, parkeren, etc?
Iemand (@Richard117 misschien) een idee hoe druk het is op zaterdag? Iets met file, parkeren, etc?
Met name voor het parkeren zul je even geduld moeten hebben, hoogstwaarschijnlijk kom je door het plaatsje Francorchamps. Daar zul je zien dat verschillende huizen hun tuinen / weilanden ook openstellen voor parkeren voor 5-10 euro, dat kun je overwegen, betekent alleen wel dat je ongeveer 10-15 minuten moet lopen. Ik ben in het verleden altijd bewust wat eerder gaan rijden en dan kun je over het algemeen wel op een van de parkeerplaatsen van het circuit zelf parkeren.MAX3400 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:24:
Verder zorgen dat je de tickets van tevoren al hebt uitgeprint, dan kun je zo doorlopen. De rij bij de kassa gaat er namelijk voor zorgen dat je de start mist
En ik zeg het niet snel, maar vergeet geen oordoppen mee te nemen
@UTwizard oordoppen?
Ik zie trouwens dat er kaarten zijn voor Fagnes parking; €16 en dan direct toegang via de truck-toegang. Scheelt wel een berg "ellende" met andere plekken zoeken en/of lopen.
Tickets liggen al klaar
Ik zie trouwens dat er kaarten zijn voor Fagnes parking; €16 en dan direct toegang via de truck-toegang. Scheelt wel een berg "ellende" met andere plekken zoeken en/of lopen.
Tickets liggen al klaar
[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 12-04-2019 08:37 ]
Ik neem eigenlijk naar geen enkele race of rally oordoppen mee, afgezien van de WEC. De decibels die uit de LMP's komen vallen nog wel mee, maar met name de Porsches en Ford GT's doen echt pijn aan de oren na verloop van tijd.
De overige GT's hoor je niet
De overige GT's hoor je niet
Ik vond het vorig jaar wel meevallen. Auto geparkeerd op 1 van die weilanden. Had een mountainbike meegenomen en zo was ik snel op het circuit. Met die fiets kon ik tot aan het paddock komen. Ook ideaal als je bijvoorbeeld naar 'Les combes' wil. Een goede fiets is wel gewenst met al die hoogteverschillen.MAX3400 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:24:
@UTwizard ben al meerdere keren naar Blancpain 24H geweest en vond zelfs de Lambo-races "zacht" aan de oren vanaf de pitmuur
Thanks though.
@mannetje19 ik loop altijd lekker op Spa. Komt goed plus heb nog een paar man in de auto maar geen fietsenrek/dakdrager voor allerlei fietsen.
@mannetje19 ik loop altijd lekker op Spa. Komt goed plus heb nog een paar man in de auto maar geen fietsenrek/dakdrager voor allerlei fietsen.
Voor GT3 races (waaronder de 24h van Spa) neem ik ook geen oordoppen mee, maar neem van mij aan dat de GTE toch echt nog wel een stuk harder gaat qua decibelsMAX3400 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:14:
@UTwizard ben al meerdere keren naar Blancpain 24H geweest en vond zelfs de Lambo-races "zacht" aan de oren vanaf de pitmuurThanks though.
Ik ben vorig jaar geweest, samen met @bvk en nog iemand, goede vrienden van me. Je gaat onderweg er naar toe waarschijnlijk veel Porsches zien. Ik zou die volgen. Vorig jaar reed ik met eigen navigatie (Google Maps) en een tikkeltje eigenwijs en dat verwarde mij af en toe wel, waardoor ik niet goed reed en (achteraf) beter de Porsches had kunnen volgen. Uiteindelijk werden met bordjes de parkeerplaatsen aangegeven.MAX3400 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:24:
Ook ligt het eraan waar je een parkeerplek hebt (als je ook een parkeerticket hebt). Wij hadden een parkeerplek aan de binnenkant van het circuit en liepen vervolgens een kort stukje, naar de buitenkant van Pouhon. Daar was het de gehele dag vrij rustig, met een tentje van de catering dichtbij was het voor ons (en zeker ook mede dankzij de zon!) de gehele dag heerlijk toeven. Pas tegen het einde van de race werd het bij Pouhon opeens druk en toen de race afgelopen was, waren we ook redelijk makkelijk weer vertrokken.
De tip van oordoppen lijkt mij ook wel een handige, maar je hebt ze niet de gehele tijd nodig. Vooral bij de start, wanneer het veld heel dicht op elkaar zit, heeft het echt merkbaar nut in mijn ervaring.
Ik las vanmorgen trouwens dat Racing Team Nederland een junior team gaat starten, hoewel veel teams dat tegenwoordig hebben, had het mij handiger geleken als men eerst stappen zette naar een topteam, met goed materiaal, an sich hebben ze nu al wel potentieel zoals ze op Sebring hebben laten zien, maar imo is het de techniek die het uiteindelijk laat afweten. Het zou naar mijn idee mooi zijn, als het team bijvoorbeeld met een Oreca chassis zou gaan rijden en beter / makkelijker mee kon doen in de top en daarna dan een keer een junior team starten.
[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 12-04-2019 09:57 ]
Ik weet niet of je nou zo heel veel aan mijn tips hebt. Ik ben er altijd al zo vroeg dat er nog geen file of parkeerprobleem isMAX3400 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:24:
Maar mijn tip is om na het nemen van afrit 10 Francorchamps niet meer de borden circuit te volgen, maar direct het eerste weggetje links te gaan richting het dorpje Ster. Landelijk weggetje maar wel rustig, je komt direct op de rotonde onderaan Eau Rouge uit. Uit mijn hoofd is dat P1 en P2. Gewoon ter plaatse een parkeerkaart kopen, kost het je maar €5 ipv €15 in de voorverkoop.
Ik sta zelf altijd graag onderaan Eau Rouge, omdat dit ook de camperplaats is en er daar allemaal bekenden uit Le Mans van mij staan. Vandaar dat ik er altijd zo vroeg ben (lees: rond 8:00), want daar kan ik aan het ontbijt aanschuiven en een beetje socializen
Einde van de dag weg is eigenlijk ook nooit echt een probleem. Al het verkeer wordt via het oude circuit richting Malmedy gestuurd, en daar kun je pas de snelweg op. Zo worden de dorpjes Francorchamps en Ster ontlast. Ik heb al die jaren binnen 30 minuten na instappen op de snelweg gezeten. Dus tijdens het WEC voor mij geen klachten over het verkeer.
Oordoppen heb ik wel altijd mee naar het WEC, want dat is meteen mijn radio waarmee ik de race kan volgen.
En op de tribunesCH4OS schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:37:
[...]
De tip van oordoppen lijkt mij ook wel een handige, maar je hebt ze niet de gehele tijd nodig. Vooral bij de start, wanneer het veld heel dicht op elkaar zit, heeft het echt merkbaar nut in mijn ervaring.

Ik ga jaarlijks meerdere malen naar Spa en neem ze eigenlijk altijd wel mee.
Behalve dan bij de F1 met die grasmaaiers
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
De entry list voor de WEC op Spa:
https://press.fiawec.com/...s/5c/b6/5cb6ed40de1a9.pdf
https://press.fiawec.com/...s/5c/b6/5cb6ed40de1a9.pdf
Even een klein beetje reclame voor mijzelf, maar misschien vinden jullie het als WEC/Le Mans volgers ook wel leuk om te lezen. Ik heb afgelopen weekend namelijk met een interview over mijn fotografie- en Le Manshobby in het Algemeen Dagblad gestaan
https://www.ad.nl/riviere...uit-van-le-mans~a3bece58/
https://www.ad.nl/riviere...uit-van-le-mans~a3bece58/
Aanstaande zaterdag is het voor mij de eerste keer WEC op Spa. Ik moet vrijdag nog tot 's nachts werken dus zit nog even te twijfelen hoe laat ik zal vertrekken. Wat moet ik me van de pit walk voorstellen? Is het aan te raden om dan al aanwezig te zijn, of kan het geen kwaad om deze te missen? En verder nog tips/mooie plekken om de race te bekijken? Hoe volgen jullie het verloop van de race naast de baan?
Oordopjes liggen al klaar en qua parkeren had ik het idee om ter plekke even te kijken (zoals hierboven al wordt gezegd in Francorchamps of doorrijden richting Eau Rouge). Een parkeerkaart heb ik in ieder geval nog niet gekocht.
Oordopjes liggen al klaar en qua parkeren had ik het idee om ter plekke even te kijken (zoals hierboven al wordt gezegd in Francorchamps of doorrijden richting Eau Rouge). Een parkeerkaart heb ik in ieder geval nog niet gekocht.
@Session30 De pitwalk is vaak dat alles auto's netjes op blokken staan, de rijders zitten soms/vaak aan tafeltjes ervoor. Je kan dus op je dooie akkertje met nog duizenden mensen langs alle pitboxen slenteren, foto's maken etc. En waar de rijders eventueel zitten, kan je gratis een poster / ansichtkaart laten signeren of, als je dat leuk vindt, dje achterste ofzo. 
Qua kijken; ik heb vaak heel sector 1 gehad dus start/finish tot halverwege Kemmel. Weet niet precies wat ze nog meer open hebben maar Pouhon tot Blanchimont is ook gaaf om te zien omdat het daar op hoogteverschillen en uitremmen aankomt. En bij slecht weer (kuch) is de laatste chicane ook berucht; daar zijn ze er eens met een mannetje of 10 zo allemaal afgeschoven.
Qua rust / zitten: hoofdtribune natuurlijk, verder heb ik vaak op het pitgebouw gestaan en het terras van het restaurant. Ben niet zo enorm van het lopen en klimmen maar langs Kemmel en bij Les Combes kan je mooi op de wal, eventueel net bij een boom, vast een aardig plekje vinden.
Verder maak ik gebruik van de app om in ieder geval time-tracking te doen; op sommige plekken langs het circuit zijn eetgelegenheden met televisie en vaak staan er ook grote schermen op regelmatige afstanden. En omdat het toch 6H duurt, ik zou me er niet te druk over maken dat je iets mist als je een kwartier naar de WC en de souvenirs bent ofzo. Even de app checken en je weet bijna direct weer wie net gestopt is geweest ofzo.
Ik heb trouwens wel een parkeerkaart gekocht (ben sowieso lui) voor Fanges / truck-entry maar gezien de mogelijke weersomstandigheden, was dat niet een heel slecht idee. Weing zin om dan nog eens van de ceremonie in de regen naar, bijvoorbeeld, Kockelmann te moeten lopen omdat het daar maar 6 Euro parkeren was.
Oh, ik vertrek om 07:00 uit Utrecht en verwacht (gezien de rust in NL) om 9:30 echt wel binnen te zijn. Ken de omgeving daar ook wel goed maar verwacht niet al te veel file eerlijk gezegd. Dit in tegenstelling tot een F1 (maar die horror-verhalen ken je wel, zeker sinds Max meerijdt).
Qua kijken; ik heb vaak heel sector 1 gehad dus start/finish tot halverwege Kemmel. Weet niet precies wat ze nog meer open hebben maar Pouhon tot Blanchimont is ook gaaf om te zien omdat het daar op hoogteverschillen en uitremmen aankomt. En bij slecht weer (kuch) is de laatste chicane ook berucht; daar zijn ze er eens met een mannetje of 10 zo allemaal afgeschoven.
Qua rust / zitten: hoofdtribune natuurlijk, verder heb ik vaak op het pitgebouw gestaan en het terras van het restaurant. Ben niet zo enorm van het lopen en klimmen maar langs Kemmel en bij Les Combes kan je mooi op de wal, eventueel net bij een boom, vast een aardig plekje vinden.
Verder maak ik gebruik van de app om in ieder geval time-tracking te doen; op sommige plekken langs het circuit zijn eetgelegenheden met televisie en vaak staan er ook grote schermen op regelmatige afstanden. En omdat het toch 6H duurt, ik zou me er niet te druk over maken dat je iets mist als je een kwartier naar de WC en de souvenirs bent ofzo. Even de app checken en je weet bijna direct weer wie net gestopt is geweest ofzo.
Ik heb trouwens wel een parkeerkaart gekocht (ben sowieso lui) voor Fanges / truck-entry maar gezien de mogelijke weersomstandigheden, was dat niet een heel slecht idee. Weing zin om dan nog eens van de ceremonie in de regen naar, bijvoorbeeld, Kockelmann te moeten lopen omdat het daar maar 6 Euro parkeren was.
Oh, ik vertrek om 07:00 uit Utrecht en verwacht (gezien de rust in NL) om 9:30 echt wel binnen te zijn. Ken de omgeving daar ook wel goed maar verwacht niet al te veel file eerlijk gezegd. Dit in tegenstelling tot een F1 (maar die horror-verhalen ken je wel, zeker sinds Max meerijdt).
[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 30-04-2019 19:47 ]
@MAX3400 Thanks! Helder verhaal. Even afwachten hoe laat het vrijdag wordt, maar ben voornemens om rond 6.30 uit Doetinchem te vertrekken. Zo te horen op tijd om rustig een parkeerplek te vinden en op tijd te zijn voor de pitwalk (toch maar direct de hele experience meepakken), daarna rustig de baan te verkennen (sowieso mijn eerste keer Spa) en een mooie plek te vinden voor de race.
Qua volgen van de race hoeft het ook echt niet van minuut tot minuut. Heb alleen ervaring met de F1, en zelfs daar was het (zelfs met een scherm in de buurt) lastig om bij te houden wat er allemaal gebeurde in de race. Lijkt me bij een WEC-race die vier keer zo lang duurt met meer auto's, meerdere klasses en langere pitstops/soms lange reparaties helemaal lastig
. Ook gezien dit mijn eerste échte kennismaking met WEC is (uitgezonderd een samenvatting of een paar uurtjes Le Mans op de zondagochtend). Maar dan hebben we direct een mooie vuurdoop te pakken zullen we maar zeggen. Ik heb er al zin in!
Qua volgen van de race hoeft het ook echt niet van minuut tot minuut. Heb alleen ervaring met de F1, en zelfs daar was het (zelfs met een scherm in de buurt) lastig om bij te houden wat er allemaal gebeurde in de race. Lijkt me bij een WEC-race die vier keer zo lang duurt met meer auto's, meerdere klasses en langere pitstops/soms lange reparaties helemaal lastig
@Session30 als je WEC al lastig vindt te volgen puur op time-tracker / apps, dan is het misschien een idee het eerste uurtje lekker op de tribune te zitten op start/finish. Dan zie je ook wie er wanneer langskomt, eventueel wie er wanneer de pits in schiet etc. Weet alleen even niet uit mijn hoofd of de oude pitboxen bereikbaar zijn na La Source of na chicane bij de WEC want dat is eventueel nog wel een dingetje. Of je moet kijken of de (saaiere) tribune aan de binnenkant van Eau Rouge plek heeft want dan kijk je uit op uitrit pitstraat en je zit op het diepste punt van Eau Rouge.
Gewoon genieten toch? Mocht je Mw. MAILLET tegen het lijf lopen; vriendelijk groeten en bedanken voor de gastvrijheid.
Gewoon genieten toch? Mocht je Mw. MAILLET tegen het lijf lopen; vriendelijk groeten en bedanken voor de gastvrijheid.
Vorig jaar hebben wij de start op de tribunes na La Source gekeken en zijn we de de 5 uur daarna langzaam rond het circuit gegaan. Laatste uurtje op de hoofdtribune gekeken. Je kan op Spa heel mooi rond het circuit lopen dus dat is wel aan aanrader.
Enige nadeel is dat het weer vrij slecht lijkt te worden. Dan wordt het waarschijnlijk gewoon 6 uur overdekt op een tribune zitten.
Enige nadeel is dat het weer vrij slecht lijkt te worden. Dan wordt het waarschijnlijk gewoon 6 uur overdekt op een tribune zitten.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Goed nieuws, ik ben er zaterdag bij in Spa
Inderdaad gewoon rondlopen. De race duurt 6 uur dus je hebt alle tijd om op verschillende plaatsen te kijken. Op de hoek bij de kartbaan na, heb je overal zicht op het circuit en kun je de race dus blijven volgen.
Het circuit is op het moment bij Eau Rouge wel een bouwput ivm aanleg WRX circuit daar, dus dat is wel ff afwachten hoe en of je daar kunt komen.
De race volg ik altijd via de radio. Als het goed is zenden ze de circuitspeaker ook via FM uit. Verder kun je de top 3 per klasse natuurlijk volgen door de lampen aan de zijkant.

Inderdaad gewoon rondlopen. De race duurt 6 uur dus je hebt alle tijd om op verschillende plaatsen te kijken. Op de hoek bij de kartbaan na, heb je overal zicht op het circuit en kun je de race dus blijven volgen.
Het circuit is op het moment bij Eau Rouge wel een bouwput ivm aanleg WRX circuit daar, dus dat is wel ff afwachten hoe en of je daar kunt komen.
De race volg ik altijd via de radio. Als het goed is zenden ze de circuitspeaker ook via FM uit. Verder kun je de top 3 per klasse natuurlijk volgen door de lampen aan de zijkant.
Ik heb er weer zin in! Ga hem dit jaar via de livestream volgen ivm andere verplichtingen.
Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel
Weather Endurance Championship?
Spa gaat zo los. Nog tips waar te kijken? Eurosport doet eerst maar een stukje en YouTube is ook niks. Ziggo heeft alleen voetbal geloof ik 
Eerst maar Eurosport 2 ervoor, let's go!!

Eerst maar Eurosport 2 ervoor, let's go!!

[ Voor 14% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-05-2019 13:29 ]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Sneeuw!!!!

Zonnig droog, grauw en regen, donker en sneeuw binnen 30 minuten
.. Safety car deployed.. en nu?

Sneeuwbanden eronder??
[ Voor 50% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-05-2019 14:00 ]
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Zon schijnt weer. Van Radillion naar paddock; nu ff koffie en opwarmen.
Spits in de pits?
Typisch Spa weer dit met delen van het circuit nat en andere delen droog. Vorig jaar zat ik op het circuit met een lekker biertje in het zonnetje, maar ik ben blij dat ik nu gewoon thuis kan kijken op Eurosport en niet in die kou hoef te zitten
@bvk zonnetje is er weer hoor. Biertje erbij. Helemaal goed. Alleen beetje jammer dat we al bijna 45 minuten SC hebben gezien maar ja...
* MAX3400 hangt hier met@NLRev0lution @timmie271 @Stoksbrood @Mr Nielsson
[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 04-05-2019 15:01 ]
De sneeuw was lekker afkoelendMAX3400 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:00:
@bvk zonnetje is er weer hoor. Biertje erbij. Helemaal goed. Alleen beetje jammer dat we al bijna 45 minuten SC hebben gezien maar ja...
PSN/XBL/Steam: NLRev0lution
Zo te zien komt de volgende bui eraan. Zon weg, donker luchtje.
Werkelijk een grote hoeveelheid aan weersomstandigheden daar in Spa. Blijft interessant om te volgen.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Wtf.... dat weerrrrr

Safety car
Omg.. ernstig dit!

Safety car
Omg.. ernstig dit!
[ Voor 45% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-05-2019 17:52 ]
Vanaf het pitgebouw... Het is errrugggg frisjes!
Goh, laten we weer eens een pak sneeuw op Spa neerlaten. Zwarte Porsche safety car is inmiddels wit
[ Voor 27% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-05-2019 18:52 ]
Vind Alonso een supercoureur, vind het echter jammer dat ook Eurosport 2 denkt dat hij de enige coureur in het team is...
Rode vlag, het is klaar. Alonso ftw.. obviously 
Pffff.. wat een sneeuw nu..
Pffff.. wat een sneeuw nu..
[ Voor 35% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-05-2019 19:24 ]
Ik was vandaag ook aanwezig op Spa, mijn eerste keer bij een autorace. Heb een leuke uitgekozen, man man man wat een weer 
Wel erg gaaf om de auto's en de snelheid een keer in het echt te zien. Ook was het hoogteverschil op Spa nog groter dan ik had verwacht. Als je op de heuvel langs Kemmel straight staat kan je bijna het hele circuit zien! Qua geluid vond ik de Porsches en de Ford GT er boven uit steken, wat een lawaai komt daar uit
Jammer van het weer maar een leuke ervaring!
Wel erg gaaf om de auto's en de snelheid een keer in het echt te zien. Ook was het hoogteverschil op Spa nog groter dan ik had verwacht. Als je op de heuvel langs Kemmel straight staat kan je bijna het hele circuit zien! Qua geluid vond ik de Porsches en de Ford GT er boven uit steken, wat een lawaai komt daar uit
Jammer van het weer maar een leuke ervaring!
https://www.flickr.com/photos/tosemime/
Dit waren zo'n beetje de omstandigheden vandaag. Desondanks erg genoten!
XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™
Ik heb me, ondanks het weer, ook opperbest vermaakt gisteren!
Gezien het mijn eerste keer WEC was heb ik maar besloten om gelijk maar de complete ervaring te pakken. Ondanks een kort nachtje was ik om 09.30 op het circuit en direct maar doorgelopen naar de pitwalk. Erg gaaf om de wagens van dichtbij te zien, en ook mooi dat er al een aantal auto's proefdraaiden
Dat smaakte naar meer. Het handtekeningen jagen was niet echt mijn ding (hoop druktes om een kaartje waar je later niet meer naar omkijkt mijns inziens), maar toch even langs een aantal rustige standjes gelopen, en zo o.a. de handtekeningkaartjes van o.a. Ho-Pin Tung, held Fisichella en Davidson gescoord. Daarna maar weer richting paddock gelopen om een kopje koffie te scoren.
Op het moment dat ik de pitsstraat uitliep lawaai op de baan. De Porsches stonden op het punt van beginnen! Met mijn kopje koffie bovenop de oude pitboxen een mooi plekje uitgezocht voor de support race. Hier had ik o.a. perfect uitzicht op één auto die in de pits startte, maar een poeltje water over het hoofd zag en hem bij uitkomen pitsstraat al in de vangrail parkeerde. Vervolgens bleek het op het natte gras met het hellingspercentage van Eau Rouge nog knap lastig om de auto de goede kant op te krijgen. Uiteindelijk kon hij zijn weg vervolgen, maar het toonde al goed aan hoe tricky de omstandigheden waren.
Na de support race een plekje op de tribune gezocht (achterste rij, zoveel mogelijk uit de wind) om de start van de race te bekijken. Een mooie plek, zeker ook vanwege de TV-schermen en om de start van dichtbij te zien (en zeker ook te horen). In het begin was alles nog redelijk te volgen. Als leek heb ik me met name gefocust op de Toyota's en Team Nederland. Mooi om te zien dat Giedo van der Garde een goede eerste stint reed en, toen het eenmaal begon te regenen/hagelen, een aantal LMP1's voor kon blijven. Ik vond het jammer dat de safety car naar buiten kwam, maar toen ik bij een latere sneeuwbui het ijs op de plastic stoeltjes zag liggen snapte ik hem wel. Dat is natuurlijk wat anders dan water op de weg
Na de safety car periode maar eens een rondje om het circuit gelopen. Dit was mijn eerste keer Spa, een circuit dat ik heel goed ken van de races op TV en de diverse racegames. Zoals hierboven ook al werd gezegd komen de hoogteverschillen daar toch niet echt uit de verf. Wat een monster is Eau Rouge als je hem voor de eerste keer in levende lijve ziet, en wat zit er al een hoogteverschil tussen start-finish en het stuk naar Eau Rouge. De volgende uren heb ik dan ook op mijn gemak het circuit rondgelopen om bij iedere bocht een tijdje te kijken. Wat een gave baan
De race volgen is wat lastiger, maar de timing app werkt prima en als er ineens iets geks gebeurt is er altijd nog social media om je van informatie te voorzien
Zo snapte ik niet waarom Team Nederland ineens zo ver terug was gevallen, maar even de kanalen van WEC doorscrollen en je bent weer op de hoogte. Tot mijn verbazing (misschien wel omdat het mijn nemesis is in racegames) vond ik Bruxelles toch wel de tofste plek om te kijken, maar ook bij Pouhon, halverwege Eau Rouge en in de paddock bij uitkomen La Source heb ik me kostelijk vermaakt.
Na mijn rondje rondom het circuit weer aangekomen in de paddock, net op het moment dat er weer een buitje losbarstte. Toen maar snel van de gelegenheid gebruik gemaakt om richting einde pitstraat te lopen en de pitstops van dichtbij te volgen
.
Het laatste uur van de race heb ik weer vanaf de hoofdtribune gevolgd. Hier viel me pas op hoe spannend de strijd was in de GTE (Pro?)-klasse. Toen een half uurtje voor het einde van de race de safety car weer naar buiten kwam was het voor mij sein om naar de auto te lopen (en daar de verwarming heel hard aan te zetten
). Gezien de rode vlag die volgde een goed besluit.
Dingen die mij opvielen:
- Toegankelijkheid. Wat kun je met een normaal kaartje op veel plekken komen, ook in de paddock. Alleen de pitstraat is (logischerwijze) afgeschermd, maar verder kun je vrijwel overal naartoe.
- De fotografen. Ik had het stukje hierboven van @Richard117 al wel gelezen, maar had geen idee dat er zoveel toeschouwers komen voor de fotografie.
- Het geluid van, met name, de GTE-auto's. Met name Porsche lijkt er een sport van te hebben gemaakt om zoveel mogelijk decibellen te produceren, iets wat ik helemaal niet erg vind
Was wel blij met mijn oordoppen, zeker op de overdekte hoofdtribune.
Het stuk is wat langer geworden dan verwacht, enthousiasme zullen we maar zeggen
. Ik vond het erg gaaf en kijk zeker met een schuin oog naar de race van volgend jaar. Afreizen naar Le Mans gaat me nog net ff wat te ver, dus ben nog niet helemaal besmet met het WEC-virus
Gezien het mijn eerste keer WEC was heb ik maar besloten om gelijk maar de complete ervaring te pakken. Ondanks een kort nachtje was ik om 09.30 op het circuit en direct maar doorgelopen naar de pitwalk. Erg gaaf om de wagens van dichtbij te zien, en ook mooi dat er al een aantal auto's proefdraaiden
Op het moment dat ik de pitsstraat uitliep lawaai op de baan. De Porsches stonden op het punt van beginnen! Met mijn kopje koffie bovenop de oude pitboxen een mooi plekje uitgezocht voor de support race. Hier had ik o.a. perfect uitzicht op één auto die in de pits startte, maar een poeltje water over het hoofd zag en hem bij uitkomen pitsstraat al in de vangrail parkeerde. Vervolgens bleek het op het natte gras met het hellingspercentage van Eau Rouge nog knap lastig om de auto de goede kant op te krijgen. Uiteindelijk kon hij zijn weg vervolgen, maar het toonde al goed aan hoe tricky de omstandigheden waren.
Na de support race een plekje op de tribune gezocht (achterste rij, zoveel mogelijk uit de wind) om de start van de race te bekijken. Een mooie plek, zeker ook vanwege de TV-schermen en om de start van dichtbij te zien (en zeker ook te horen). In het begin was alles nog redelijk te volgen. Als leek heb ik me met name gefocust op de Toyota's en Team Nederland. Mooi om te zien dat Giedo van der Garde een goede eerste stint reed en, toen het eenmaal begon te regenen/hagelen, een aantal LMP1's voor kon blijven. Ik vond het jammer dat de safety car naar buiten kwam, maar toen ik bij een latere sneeuwbui het ijs op de plastic stoeltjes zag liggen snapte ik hem wel. Dat is natuurlijk wat anders dan water op de weg
Na de safety car periode maar eens een rondje om het circuit gelopen. Dit was mijn eerste keer Spa, een circuit dat ik heel goed ken van de races op TV en de diverse racegames. Zoals hierboven ook al werd gezegd komen de hoogteverschillen daar toch niet echt uit de verf. Wat een monster is Eau Rouge als je hem voor de eerste keer in levende lijve ziet, en wat zit er al een hoogteverschil tussen start-finish en het stuk naar Eau Rouge. De volgende uren heb ik dan ook op mijn gemak het circuit rondgelopen om bij iedere bocht een tijdje te kijken. Wat een gave baan
Na mijn rondje rondom het circuit weer aangekomen in de paddock, net op het moment dat er weer een buitje losbarstte. Toen maar snel van de gelegenheid gebruik gemaakt om richting einde pitstraat te lopen en de pitstops van dichtbij te volgen
Het laatste uur van de race heb ik weer vanaf de hoofdtribune gevolgd. Hier viel me pas op hoe spannend de strijd was in de GTE (Pro?)-klasse. Toen een half uurtje voor het einde van de race de safety car weer naar buiten kwam was het voor mij sein om naar de auto te lopen (en daar de verwarming heel hard aan te zetten
Dingen die mij opvielen:
- Toegankelijkheid. Wat kun je met een normaal kaartje op veel plekken komen, ook in de paddock. Alleen de pitstraat is (logischerwijze) afgeschermd, maar verder kun je vrijwel overal naartoe.
- De fotografen. Ik had het stukje hierboven van @Richard117 al wel gelezen, maar had geen idee dat er zoveel toeschouwers komen voor de fotografie.
- Het geluid van, met name, de GTE-auto's. Met name Porsche lijkt er een sport van te hebben gemaakt om zoveel mogelijk decibellen te produceren, iets wat ik helemaal niet erg vind
Het stuk is wat langer geworden dan verwacht, enthousiasme zullen we maar zeggen
Ook dit jaar weer afgereisd naar Spa voor de WEC.
Hoewel we aanvankelijk het idee hadden dat we misschien door de weersomstandigheden niet de volledige race zouden willen blijven hebben we het toch tot het eind volgehouden.
Het was op sommige plekken(en op sommige momenten) erg koud. Met name met een camera in je hand.
Gelukkig zijn we niet een keer natgeregend of onder gesneeuwd.
De buienradar blijkt ook in België goed te werken, dus we waren elke keer op tijd bij het pitdak.
Mooie foto's gemaakt en kijk met een goed gevoel terug op de (in bizarre omstandigheden verreden) race.
Veel respect voor Frits van Eerd en zijn team omdat zij het toch elke keer weer gewoon doen(ondanks de dit keer tegenvallende resultaten).
Ik zou zeggen: als je autosport liefhebber bent, ga erheen de volgende keer!
Je koopt voor een paar tientjes een kaartje en je mag overal bij.
Het is gewoon leuk dat je mensen zien en spreekt waarvan het bijvoorbeeld tijdens een F1 race uitgesloten is dat je ze tegenkomt.
Hoewel we aanvankelijk het idee hadden dat we misschien door de weersomstandigheden niet de volledige race zouden willen blijven hebben we het toch tot het eind volgehouden.
Het was op sommige plekken(en op sommige momenten) erg koud. Met name met een camera in je hand.
Gelukkig zijn we niet een keer natgeregend of onder gesneeuwd.
De buienradar blijkt ook in België goed te werken, dus we waren elke keer op tijd bij het pitdak.
Mooie foto's gemaakt en kijk met een goed gevoel terug op de (in bizarre omstandigheden verreden) race.
Veel respect voor Frits van Eerd en zijn team omdat zij het toch elke keer weer gewoon doen(ondanks de dit keer tegenvallende resultaten).
Ik zou zeggen: als je autosport liefhebber bent, ga erheen de volgende keer!
Je koopt voor een paar tientjes een kaartje en je mag overal bij.
Het is gewoon leuk dat je mensen zien en spreekt waarvan het bijvoorbeeld tijdens een F1 race uitgesloten is dat je ze tegenkomt.
Leuke verslagen!
ben zelf in 1996 naar Spa geweest tijdens de F1 en Eau Rouge is inderdaad een bitch als je er naast/op staat .. met de fiets ga je het volgens mij geeneens redden naar boven. Ik zou tenminste stuk zijn en dat lange rechte stuk blijft ook maar klimmen.
Wij zaten achterin en dan het gegalm helemaal vanaf de andere kant was erg bijzonder!
Maar dat gehuil van die Porsche is inderdaad fenomenaal !!
In 2017 heb ik zelf dit filmpje gemaakt, lekker wat decibels ook op de tribune
ben zelf in 1996 naar Spa geweest tijdens de F1 en Eau Rouge is inderdaad een bitch als je er naast/op staat .. met de fiets ga je het volgens mij geeneens redden naar boven. Ik zou tenminste stuk zijn en dat lange rechte stuk blijft ook maar klimmen.
Wij zaten achterin en dan het gegalm helemaal vanaf de andere kant was erg bijzonder!
Die Porsche's zijn inderdaad ontzettend luid. Ook de V10 van Lamborghini en Audi zijn luid. Het gebrul van de Mercedes is ook erg woest met die hamerende V8.Session30 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:56:
- Het geluid van, met name, de GTE-auto's. Met name Porsche lijkt er een sport van te hebben gemaakt om zoveel mogelijk decibellen te produceren, iets wat ik helemaal niet erg vindWas wel blij met mijn oordoppen, zeker op de overdekte hoofdtribune.
Maar dat gehuil van die Porsche is inderdaad fenomenaal !!
In 2017 heb ik zelf dit filmpje gemaakt, lekker wat decibels ook op de tribune
[ Voor 52% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-05-2019 10:18 ]
Was daar wel even afzien ja.. brrr.Mr Nielsson schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:27:
Dit waren zo'n beetje de omstandigheden vandaag. Desondanks erg genoten!
[YouTube: WEC 2019 - Snow @ 6h of Spa-Francorchamps #1]
[YouTube: WEC 2019 - Snow @ 6h of Spa-Francorchamps #2]
Ook nog even heerlijk genoten van de Porsche Carrera Cup (toen scheen het zonnetje nog):
Heerlijk geluid
Zal van de week eens kijken of ik wat ander beeldmateriaal kan uploaden en delen.
PSN/XBL/Steam: NLRev0lution
Het was weer geweldig, behalve dan die ellende die ze gebouwd hebben voor de rallycross en het feit dat we een half uur hebben staan ploeteren om het 'gras'veld af te komen...

Grasveld? Met parkeren bedoeld je? Geen last van gehad. Wederom lekker onderaan Eau Rouge geparkeerd voor €8,-. Prima plekje.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Hoe danPhydomir schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:57:
Grasveld? Met parkeren bedoeld je? Geen last van gehad. Wederom lekker onderaan Eau Rouge geparkeerd voor €8,-. Prima plekje.
Via maps naar Eau Rouge genavigeerd, 8 euro overhandigen aan een niet Engels of Nederlands sprekende Belg en je auto parkeren. Waren er rond kwart of 9 's ochtends en reden rond half 9 's avonds weer weg zonder file of vertraging
Mijn ervaring is dat je normaal P1/P2/P3 niet op komt, enkel de wat verder gelegen parkeerplekken (of die lange weg richting de kartbaan).Phydomir schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:32:
[...]
Via maps naar Eau Rouge genavigeerd, 8 euro overhandigen aan een niet Engels of Nederlands sprekende Belg en je auto parkeren. Waren er rond kwart of 9 's ochtends en reden rond half 9 's avonds weer weg zonder file of vertraging
ben zelf met de auto afgezet vlak voor het circuit, vanaf Stavelot. Daarna lopend richting paddock. Geen enkele kaartcontrole tegengekomen...
Toffe dag gehad!
Toffe dag gehad!
[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]
Het meeste is denk ik al wel gezegd, dus laat ik met plaatjes spreken. Na een paar tropische edities was dit toch wel een hele andere aankomst:

http://www.volgaspics.nl/2019/05/08/fia-wec-6h-spa-2019/

http://www.volgaspics.nl/2019/05/08/fia-wec-6h-spa-2019/
Dit is jaren mogelijk bij de WEC. Ze hebben het alleen nooit gepromoot.TommyGun schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:02:
[...]
Mijn ervaring is dat je normaal P1/P2/P3 niet op komt, enkel de wat verder gelegen parkeerplekken (of die lange weg richting de kartbaan).
Ik heb voor Le Mans een apart topic gemaakt:
Le Mans 2019
Le Mans 2019
Weet iemand wat het apparaatje was waarmee ze in de pit keken bij de LMP van Jumbo Racing NL?
Ze wisten het bij RTL7 ook niet te vertellen.
Ze wisten het bij RTL7 ook niet te vertellen.
En toen waren er nog maar zes entries in LMP1:
http://www.dailysportscar...p-withdraws-from-wec.html
http://www.dailysportscar...p-withdraws-from-wec.html
Het wordt een kleinschalig laatste seizoen voor de WEC, voordat de nieuwe regels in gaan.

⛔ Trackers of betalen ⛔
Ik ga dit jaar met vrienden weer naar de Zes uur van Spa. Nu zit ik alvast even te kijken naar tickets, maar ik zie niets staan van parkeerkaarten? Toen ik in 2018 geweest ben waren die er wel, dus ik vroeg mij even af hoe dit in 2019 was?
Een apart topic hiervoor aanmaken vond ik wat zonde, vandaar even hier.
Een apart topic hiervoor aanmaken vond ik wat zonde, vandaar even hier.
[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 04-02-2020 23:04 ]
Volgens mij kon je alleen parkeerkaarten kopen voor de Blanchimont parking. Ik was er rond 9:30 en kon de auto op de Eau Rouge parking zo'n beetje tegen de rallycross tribunes aan parkeren, je kon gewoon ter plekke betalen, iets van een tientje denk ik? Toegegeven het had toen wel gesneeuwd dus het was wellicht wat rustiger dan normaal
Maar meestal kan je de auto gewoon kwijt bij de Eau Rouge parking of La Source, als je een beetje op tijd bent tenminste. Anders heb je kans dat je staat te klungelen op een weiland.
Gewoon Route de Fagnou in de navigatie knallen en naar de parkeerplaats bij Eau Rouge rijden (kleine tip: vanaf de snelweg meteen links het eerste weggetje in en door Ster rijden),de meneer/mevrouw daar een paar eurotjes (€8-10 geloof ik) overhandigen en je staat perfect geparkeerd.
Aantal jaar geleden had ik ook in de voorverkoop een parkeerticket gekocht die voor Eau Rouge zou zijn. Vlak voor het weekend was die ineens naar Stavelot verschoven en zou er een shuttle rijden, maar vrienden van mij staan altijd het hele weekend met de camper op de parkeerplaats bij Eau Rouge. Dus ik wil gewoon daar parkeren zodat ik bij aankomst meteen voor de koffie aan kan schuiven en na afloop ook ff samen zitten. Ik mocht er niet op met mijn voorverkoop P-ticket, maar toen ik die paar eurotjes voor een dagticket betaalde kon het ineens wel. Dus sindsdien koop ik vooraf geen parkeerkaart meer, dat het ter plaatse ook nog eens veel goedkoper is is mooi meegenomen
Aantal jaar geleden had ik ook in de voorverkoop een parkeerticket gekocht die voor Eau Rouge zou zijn. Vlak voor het weekend was die ineens naar Stavelot verschoven en zou er een shuttle rijden, maar vrienden van mij staan altijd het hele weekend met de camper op de parkeerplaats bij Eau Rouge. Dus ik wil gewoon daar parkeren zodat ik bij aankomst meteen voor de koffie aan kan schuiven en na afloop ook ff samen zitten. Ik mocht er niet op met mijn voorverkoop P-ticket, maar toen ik die paar eurotjes voor een dagticket betaalde kon het ineens wel. Dus sindsdien koop ik vooraf geen parkeerkaart meer, dat het ter plaatse ook nog eens veel goedkoper is is mooi meegenomen
Ah oke. Thanks voor de info, beiden! In 2018 had ik toen parkeerkaart voor binnen de track, na een paar meter (150 als het veel is, misschien 250, maar dat is echt de max) zaten we prinsheerlijk bij Pouhon en zagen we de auto's op ons af komen, gaaf gezicht, tot de race bijna voorbij was, toen werd het opeens druk!