Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aekaz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-08 00:42
Beste medetweakers,

Onlangs ben ik benaderd voor een positie binnen een/het product lifecycle management (PLM) team. Ik heb serieuze interesse in deze functie dus probeer ik nu zo veel mogelijk informatie in te winnen. Zijn er medetweakers die werkzaam zijn bij ASML, misschien zelfs binnen PLM, die hun ervaringen willen delen over de cultuur, besluitvorming, doorgroeimogelijkheden en werksfeer?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Jaren geleden heb ik er een aantal jaar gewerkt.

Organisatie, strategie, leiderschap: een van de sterkste en best bestuurde bedrijven van Nederland. Typische matrixorganisatie, waar senior management de zaak bijstuurt door te sturen in het spanningsveld tussen lijn en projecten.

Vanwege de immer belangrijke time to market factor waren het vaak de projecten die wonnen.

Collegialiteit is er goed ontwikkeld. Het is geen twintigersclub die de hele tijd gaat bieren, maar er was absoluut het gevoel van samen voor een doel staan.

Het is een bedrijf waar vaak hard gewerkt wordt. Mensen voelen zich verantwoordelijk voor hun werk, willen de rest van het bedrijf niet afvallen, en gaan mee in de time to market gedreven projectdruk. Dat is positief, maar je moet wel tegen de stress kunnen. Ik ken meerdere mensen die worstelen of hebben geworsteld met overspannenheid.

Arbeidsvoorwaarden, heel goed geregeld. HR doet zijn werk goed. Het is geen bedrijf waar mensen makkelijk aan de kant worden geschoven. Ter illustratie: de voormalig overspannen collega’s hebben ruimte gekregen om te reïntegreren en zijn nog steeds in dienst.

In de development hoek vond ik ze erg conservatief. Ze bouwen hele complexe producten en dan kunnen ze geen extra risico’s nemen met onnodige of experimentele veranderingen aan de stack. Gevolg was wel dat we indertijd alles in C programmeerden en de gebrekkige productiviteit daarvan voor lief namen. Dan maar een paar manjaar meer besteden aan het project. (voor de volledogheid: er zijn initiatieven geweest om iets minder old skool te worden).

Samengevat: corporate. Wel een hele goede corporate. Als een grote organisatie je ligt, doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Zelf heb ik ook ervaring binnen ASML. Wat @t_captain zegt klopt allemaal, al zie je in de software wereld wel een groot verschil tussen de scanners en metrology apparaten wat betreft technieken en processen. Verder is de kantine op de campus beter dan op het flight forum ;) Parkeren is bij allebei lastig.

Persoonlijk vind ik de grote high tech bedrijven erg leuk, en in mijn ogen zijn ze allemaal redelijk vergelijkbaar. Dat zal ook komen omdat er flink wat kruisbestuiving in het personeelsbestand zit. Je blijft ook constant dezelfde mensen weer tegenkomen, ongeacht bij welk bedrijf je nu weer werkt :) Als dat wereldje bij je past dan is dit zeker een mooie ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aekaz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-08 00:42
Bedankt voor deze waardevolle beschrijvingen beiden! Dit maakt het allemaal nog interessanter. Kanttekening: Ik ben benaderd voor een functie in Supply Chain Management (SCM). Maakt dit verschil praten of jullie puur vanuit een ICT perspectief?

Corporate past zeker bij me. Mijn interesse ligt in het ontwerpen van world class SCM en 4PL dienstverlening dus dan kom je meteen uit bij multinationals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ik zat in sector M&T, software engineering. Dat is een hele andere plek in de organisatie, maar natuurlijk ken ik ook mensen van bij andere sectoren (customer support, production engineering). Ik heb absoluut niet het gevoel dat die mensen een ander gezicht van het bedrijf zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
Geen idee hoe belangrijk het voor je is en wat @t_captain en @pirke er over kunnen zeggen, maar: reistijd met de auto kan wellicht wat moeizaam gaan. Ik werk niet bij ASML, maar op de high tech campus in de buurt. Elke ochtend kom ik langs afslag Veldhoven-Zuid - en zelfs rond half acht 's-ochtends staat het daar al behoorlijk vast. Dat kan je wel wat reistijd gaan kosten en ik geloof niet dat er op korte termijn wat gaat verbeteren (al wordt er wel over een extra snelwegafslag gepraat, geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik start komende week ergens ook voor een opdracht bij ASML, maar gelukkig kan je er ook vroeg starten. Mijn opdrachtgever is er ook al voor 7 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Om files te ontwijken kun je vroeg of laat beginnen, waarbij je parkeerproblemen krijgt als je laat begint maar wel makkelijker door kan rijden omdat het gros vroeg begint. Zelf heb ik voornamelijk flight forum ervaring binnen ASML, daar speelt het fileprobleem eigenlijk niet (hooguit flight forum af komen 's middags, maar dat is worst case 5, max 10 min vertraging). Als je na de files rijdt (18-19 uur) heb je nergens last van.
Pagina: 1