Wat is behangklaar opleveren?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.019 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is behangklaar opleveren? Betekent dit dat de stukadoor gelijk aan de gang kan of moet hij nog bij kozijnen bijvoorbeeld aftimmeren om het gelijk met de muur te houden?
Bij ons is de kozijnen namelijk niet recht met de muur die hadden we niet op gerekend en de stukadoor ook niet

De vraag is wat de definitie van behangklaar is in dit geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-08 13:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Koop of huur?

Behangklaar is dat de muren (!!) glad genoeg zijn om elk behang direct te plakken zonder eerst alles te hoeven vullen of andere oneffenheden te hoeven aanpakken.

Wat je kozijn ermee te maken heeft; geen idee.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het lijkt de laatste tijd wel een directe vraagbaak te worden hier op GoT.
@Verwijderd
Wat heb je zelf gevonden via je zoekmachine ?
Waar twijfel je aan bij je gevonden antwoorden ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:20

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:40:
Wat is behangklaar opleveren? Betekent dit dat de stukadoor gelijk aan de gang kan of moet hij nog bij kozijnen bijvoorbeeld aftimmeren om het gelijk met de muur te houden?
Bij ons is de kozijnen namelijk niet recht met de muur die hadden we niet op gerekend en de stukadoor ook niet

Hoe bedoel je "kozijnen gelijk met de muur"? Als het kozijn uitsteekt ten opzichte van de muur kan je er netjes tegenaan stukadoren. Als hij gelijk ligt met de muur moet je juist een lat op het kozijn maken waar je tegenaan kunt stukadoren (want stuc pakt niet op hout), en dan aan het einde eventueel daar dan weer een sierlatje overheen om de overgang van hout naar stuc netjes te maken.

Maak eens een foto van hoe het nu is?

En verder sluit ik me voor de definitie van "behangklaar" aan bij @MAX3400 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Reptile209 op 14-04-2018 20:50 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nog even een toevoeging trouwens; als het over een huurhuis gaat (sociale woningbouw of particulier/prive sector): in alle gevallen staat in de huurcontracten dat jij de acceptatie doet van hoe het huis erbij staat. Natuurlijk zijn er bepaalde zaken die ook door de verhuurder gecontroleerd moeten worden maar als jij en verhuurder het allebei best vinden dat je een huis huurt zonder dak en met ratten in de kelder, dan is dat ook een geldig contract, zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-08 14:53
Als behangklaar zo betekenen dat het stukadoorklaar is, zou het dan niet stukadoorklaar geheten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een prefab huis hebt, met kant & klare beton elementen/muren. Dan zullen je kozijnen inderdaad niet haaks lopen. De kozijnen moeten namelijk in de betonwanden worden "geschoven".

Heeft verder niks met behangklaar te maken, want op een niet haakse muur kun je ook behangen. Behangklaar is een afwerkingsstaat, wat wil zeggen dat je wanden dus meteen behangen kunnen worden.

Een stukadoor kan overigens een niet haaks kozijn gewoon haaks maken. Hoekprofieltje erop en smeren maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 17:01

job

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:40:
Er wordt onderscheid gemaakt tussen behangklaar en sausklaar.
Sausklaar is gestuct en glad geschuurd. Het is zo glad dat je het netjes kan verven..
Een muur die behangklaar is, is minder vlak. Voor behangen geen probleem.

Wanneer je een behangklare muur gaat schilderen zie je nog steeds duidelijk de oneffenheden, de muur heeft dan een extra laagje stuc nodig en moet geschuurd worden.

[ Voor 46% gewijzigd door job op 14-04-2018 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://drive.google.com/...6pptv2Y/view?usp=drivesdk

@Verwijderd zie foto

Kan daar overheen gestuct worden of moet ik dit aftimmeren zoals bv onderstaande foto
https://drive.google.com/...RL5TDLE/view?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Verwijderd dat is behangklaar. Afstrijken van de voegen tussen de afzonderlijke platen is standaard "inbegrepen" bij de term behangklaar.

Geen idee wat je wil stucen maar dat gaat niet op onbehandeld hout. En dat plafond valt niet onder behangklaar dus daar moet echt een goede stucadoor iets mee kunnen.

Ben blij dat je de overige vragen van ons (niet) beantwoord; dat scheelt een heel stuk met wederom doorvragen. Je kozijn (met de ramen) zit er in; dat jij een koof/vensterbank/whatever wil hebben, zit besproken in de (ik vermoed) nieuwbouw-overeenkomst. Ik zeg nieuwbouw want op beide foto's zie ik buiten zand liggen en dat lijkt me dus nog geen tuin / pad naar de buren.

[ Voor 37% gewijzigd door MAX3400 op 14-04-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-08 23:56
Sorry mensen, maar iets meer eigen inzet is wel verplicht als men een topic opent op GoT. Dan had je het antwoord hier ook al gevonden.

Derhalve een slotje

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.