Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-06 11:37
Waarde heren fotografen,

Al een tijdje kijk ik met belangstelling naar de A7 serie. Vandaar dat ik een overstap overweeg.

Op dit moment bezit ik een Canon 6D met een 16-35 2.8L, 24-70 2.8L (I) en 70-200 2.8 IS USM L.
Opzich altijd bijzonder blij geweest met deze set maar het heeft een groot nadeel: Groot, zwaar en log. Foto's maken doe ik primair voor de lol en soms ook voor geld. Daarin heeft deze set mij altijd voor zien, alleen in het aspect 'voor de lol' zit de crux, het is eigenlijk te zwaar en te groot om mee te sjouwen op een willekeurige vakantie.

Mijn plan is om dit set te verkopen en in grote lijnen een gelijkwaardig sony set terug te kopen. Gelijkwaardig is relatief, heb ik op dit moment het budget niet om opnieuw de groothoek mee te nemen is dat geen ramp. Ik verwacht voor dit set zo'n €3000,- te kunnen krijgen inclusief wat accessoires her en der. Vervolgens wil ik grofweg dit budget inzetten voor een Sony opstelling.

Qua nieuw set neig ik naar de A7 serie, en dan de 'gewone' A7. Ik heb begrepen dat deze allround is, waar de R en S zich focussen op low-light of portret/landschap. Daarin heb ik geen voorkeur, hoewel ik met enige regelmaat op plaatsen foto's maak waar licht wel eens een gebrek is. Toch heb ik de indruk dat de prestaties van de gewone A7 dit prima kunnen ondervangen. Het kan een A7III zijn, maar ik sta ook open voor een A7II. Ook tweedehands is voor mij een optie.

Het advies wat ik goed kan gebruiken is:

- Is mijn plan reëel qua budget
- Mis ik bijzondere zaken?
- Wat raden jullie aan qua set? Ik ben nog niet goed bekend met de sony mogelijkheden, vooral qua objectieven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Nou, als het lichter en kleiner moet, kom je van een koude kermis thuis bij een gelijkwaardige set:
Qua grootte: hier heb ik ze voor je klaargezet O-)
En hier staan ze in de PW met gewicht.

Aangezien je soms ook voor geld bezig bent zou ik zeggen dat je je huidige set lekker houdt, en er een leuk MFT/Fuji X/Sony E APS-C/Canon Eos Mxxx bijkoopt. Dat is echt een bak kleiner.

Maar fullframe zal altijd groot blijven. De bodies van Sony zijn wel kleiner, maar qua lenzen heb je gewoon veel glas nodig voor grote diafragma's, dus dan komen termen als zwaar en lomp al gauw om de hoek kijken.

Succes met beslissen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:43

Grozno

acts without consequence!

Je startpost komt op mij over alsof je nog niet alles, wat je moet onderzoeken, onderzocht hebt.
Voor een gelijkwaardige set sluit ik me aan bij Micktator, dan zeul je nog steeds veel spul rond. Natuurkunde is mooi, maar je kunt er geen wonderen mee creëren. ;)

- Je plan is nog niet concreet, dus kan niemand inschatten of het reëel is.
- Bijzondere zaken mis je altijd, als je geen concrete vraag stelt. :P
- Met de huidige informatie kunnen we je weinig aan- of afraden. Voor de objectieven hebben we een apart topic (Het Sony E-Mount objectieven topic 2018) en kun je gebruik maken van de pricewatch.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04 19:52
Als je het niet erg vindt om over te stappen op primes, dan kun je wel een extreem compact setje samenstellen met nog betere beeldkwaliteit.... De zooms van Sony zijn inderdaad net zo groot, zo niet groter, als die van Canon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Eens met de drie bovenstaande reacties. Zelf ook overwogen om van Canon FF naar de Sony A7 over te stappen. Daarbij was compacter/lichter ook een belangrijk punt en dat viel enorm tegen.

Toevallig kocht mijn schoonzusje een A7II met 70-200 f/4 OSS en ik schrok me kapot. Ding is groter/logger dan mijn Canon f/4 :|
Met een 50mm voelde het wel echt compacter.

Zelf overgestapt op Fuji afgelopen februari en in vergelijking met een Canon FF body voelt dat bijna aan als een dinkytoy :+

Edit:@Deathchant autocorrect :(

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 15-04-2018 10:02 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15
Als 't echt primair om kleiner-en-fijner gaat, dan stop idd maar als je persé een equivalente setup wilt. Ik ga exact dezelfde overstap maken en mij boeit het compactere niet eens maar juist de absurde prijzen voor die Sony equivalenten.
Enige wat je kunt doen is idd primes nemen. Een 85mm batis (of 65/2 apo lanthar) en 135mm batis om je 70-200 te vervangen (en accepteren dat je niet naar 200mm kunt), een 18mm batis om je 16-35 te vervangen (en accepteren dat je niet wijder kunt), en een losse 35 of 40mm lens. Of natuurlijk een Sony zeiss 16-35/4 ZA OSS (pssst: Superdaantje heeft em te koop).
Er is verder een Sony 12-24/4 G, dus geen 2.8 en peperduur ook.
Wat je ook kunt doen om toch je hele bereik ongeveer te coveren: zeiss 18mm Batis, Sony 24-105/4 G, zeiss 135 batis. Dan heb je qua gewicht en omvang maar 1 echt grotere lens.

@sapphire Logeren? Volgens mij bedoel je logger ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:43

Grozno

acts without consequence!

Wat Deathchant als mogelijkheden omschrijft is volgens mij ook een prima compromis, maar dat gaat niet binnen het huidige budget passen denk ik.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 14:47

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik de overstap in stappen doen. Probeer niet een gelijkwaardige set te verkrijgen, maar start met de brandpuntafstand die je het meeste gebruikt. En kijk van hieruit verder.

Je geeft aan groot zwaar en log. De objectieven van Sony zijn niet per definitie kleiner en lichter. @Grozno geeft dit al aan in zijn reactie. Zo gebruik ik de 16-35GM, 24-70GM en 70-200GM. Zet deze naast de Canon of Nikon equivalent en dan zie je dat je nauwelijks tot geen winst behaald. Wens je compact en lichter. Dan kom je al snel op de f/4 zooms uit of de primes. En primes als de Zeiss Batis of Zeiss Loxia zijn hele mooie opties.

Probeer voor je zelf eerst helder te krijgen wat is voor jou belangrijk. Bij twijfel ga naar winkel test het zelf of huur een bepaalde combinatie eens. En ja moet het perse Full Frame zijn? De voorgestelde Fujifilm kan een optie zijn? Met de informatie zoals je deze nu geeft zullen adviezen alle kanten opgaan. Zet voor je zelf je eigen wensen eens goed op een rijtje en ga vanuit hier eens op onderzoek uit.. ;-)

vergelijking tussen 70-200 van Canon en Sony
http://j.mp/2Hyl5wN

Canon 70-200 II - 1490 g
Sony 70-200GM - 1480 g

Sony 16-35GM - 680 g
Canon 16-35 III - 790 g

Afbeeldingslocatie: http://briansmith.com/wp-content/uploads/2017/05/Sony-FE-16-35-F2-8-GM-Canon-EF.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Daan_ op 15-04-2018 10:50 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Je kan ook een Sigma MC-11 adapter overwegen voor je Canon glas. Als ik wat rondkijk werkt heel wat Canon glas heel redelijk met deze adapter. Dan kun je echt in stapjes upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Wat iedereen al hierboven zegt... Ik zou idd eerst met een sigma MC-11 proberen en kijken wat je van de body vindt en daarna 1 voor 1 je canon spul vervangen. Zo hou je 't financieel ook wat behapbaarder. Ik ga 't iig ook zo doen en dan kijk ik gaande weg wel of Zeiss nog met een 14 of 15 batis gaat aankomen of dat Sony met nog een goeie UWA prime gaat komen want de objectievenprijzen bij Sony (de premium lenzen) zijn gewoon naar mijn idee te hoog.

Je kunt ook nu eens kijken in lightroom per lens welk brandpunt dat je écht het meeste gebruikt.
Bijvoorbeeld; zit je bij je 16-35 meer in het 16-24 bereik of meer in 't 24-35 bereik en waar zit je bij deze 2, meer aan de onderkanten (dus tegen de 16 of 24 aan) of juist meer aan de bovenkanten (dus meer tegen 24 en 35 aan)? Als je meer aan de onderkanten zit zou je voor jezelf kunnen zeggen om dan een batis 18mm te overwegen. Zit je meer aan de bovenkant, zou je een batis 25mm kunnen overwegen en dan op de koop toenemen dat je wat moet croppen.

Bij je 70-200; als je meer in het 70-100 bereik zit kun je een 85 batis/loxia of 65/2 apo lanthar overwegen. Zit je meer in het 100-135 bereik, kun je vast een 100mm of 105mm scoren en zit je juist meer richting of over de 135, neem dan een 135 batis.

Wellicht kun je dat even uitzoeken en hier posten in welke range je per lens 't meeste zit.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jadero
Dank voor alle aanvullingen en gedachtes. Ik ga het in overweging nemen. Inderdaad valt de 'winst' in formaat tegen. Neemt niet weg dat ik het Sony systeem nog steeds bijzonder mooi vindt, maarja dat zijn de bekende onderbuikgevoelens hé :)

Ik denk in eerste instantie 2 bodies een dag te huren en daarmee op stap te gaan. Het glas vind ik nog altijd het belangrijkste, eens kijken hoe e.e.a. bevalt. Wel wil ik er voor mijzelf rekening mee houden dat overstappen op een ander 'ecosysteem' altijd tijd/moeite kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
De A7 zal een prima toestel zijn, maar de ergonomie vind ik niet echt geweldig, zeker niet in verhouding met bijv. een Canon 6D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
PageFault schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:28:
De A7 zal een prima toestel zijn, maar de ergonomie vind ik niet echt geweldig, zeker niet in verhouding met bijv. een Canon 6D.
Ik ga er even vanuit dat mensen die bewust de overstap willen maken zich bewust zijn van de mindere ergonomie t.o.v. van een DSLR.
Dat is altijd een compromis dat je moet maken; een handgrip zou het beter maken, maar ook weer zwaarder en groter. Je hebt dan eigenlijk in feite weer een DSLR-formaat. Er zijn overigens ook L-brackets (waarbij je het vertikale gedeelte eraf kunt halen) die dan nét voor dat verhooginkje zorgen dat je pink niet onder de camera bengelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Deathchant schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:49:
[...]

Ik ga er even vanuit dat mensen die bewust de overstap willen maken zich bewust zijn van de mindere ergonomie t.o.v. van een DSLR.
Dat is altijd een compromis dat je moet maken; een handgrip zou het beter maken, maar ook weer zwaarder en groter. Je hebt dan eigenlijk in feite weer een DSLR-formaat. Er zijn overigens ook L-brackets (waarbij je het vertikale gedeelte eraf kunt halen) die dan nét voor dat verhooginkje zorgen dat je pink niet onder de camera bengelt.
Mee eens he, maar dan is het verschil in gewicht en dimensies nog kleiner tussen de A7 en 6D. Ik zou zeggen dat dat niet afweegt tegen de kosten die een overstap met zich mee brengt. Al moet de TS voor zichzelf bepalen of dat hem waard is.

Ondanks dat ik een forse korting krijg bij een bepaald populair camera merk (grofweg 40%), loont het voor mij nog steeds niet om over te stappen. Als ze nu een 1 op 1 aanbieding doen, ben ik over ;)

Je levert simpelweg veel te veel in met name met de verkoop van de lenzen (paar hele lichtsterke lenzen overigens). Dat de body al 10 keer afgeschreven is door de tijd, dat neem ik op de koop toe, maar even een paar dure lenzen opnieuw kopen, brrrrrr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
PageFault schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:57:
Ondanks dat ik een forse korting krijg bij een bepaald populair camera merk (grofweg 40%), loont het voor mij nog steeds niet om over te stappen. Als ze nu een 1 op 1 aanbieding doen, ben ik over ;)
Dan heb jij gewoon voor jezelf niet goed genoege redenen/drijfveren om over te stappen. Ik fotografeer al sinds 2005, waarvan sinds 2009 met een echte DSLR, een Canon 40D (te koop :P). Ik ben overgestapt ook naar de 6D en ik heb along the way wat compromissen moeten doen. En ik was toen al een beetje naar de ontwikkelingen van Nikon aant kijken maar nooit de overstap overwogen vanwege een complete body+lens overstap. Ik wachtte vol spanning op de 6D mark II en dit was zo'n enorme teleurstelling voor me, dat het voor mij gewoon de druppel was. Zelfs Nikon had voor mijn gevoel nog betere camera's dan de 6D2 die 3 jaar oud waren. Ik heb toen voor mezelf de conclusie getrokken niet meer te willen investeren in Canon vanwege het feit dat ze altijd "achterlopen" en vanwege het feit dat ze een veel te groot gat laten tussen entry-level-FF en semi-prof-FF (6D series vs 5D series).

Dan nog liever 3000 euro+ aan een Sony A7 serie uitgeven dan aan een Canon 5D-serie. Dan krijg ik tenminste betere DR, meer resolutie, veel geavanceerdere (eye)AF features, betere manual focus ondersteuning (zelfs 6D+EgS matglas manualfocussen is moeilijk) en als bijkomend pluspunt (naar verloop van tijd dan) een compactere setup.

Maar ieders redenatie is natuurlijk anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Deathchant schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:38:
[...]

Dan heb jij gewoon voor jezelf niet goed genoege redenen/drijfveren om over te stappen. Ik fotografeer al sinds 2005, waarvan sinds 2009 met een echte DSLR, een Canon 40D (te koop :P). Ik ben overgestapt ook naar de 6D en ik heb along the way wat compromissen moeten doen. En ik was toen al een beetje naar de ontwikkelingen van Nikon aant kijken maar nooit de overstap overwogen vanwege een complete body+lens overstap. Ik wachtte vol spanning op de 6D mark II en dit was zo'n enorme teleurstelling voor me, dat het voor mij gewoon de druppel was. Zelfs Nikon had voor mijn gevoel nog betere camera's dan de 6D2 die 3 jaar oud waren. Ik heb toen voor mezelf de conclusie getrokken niet meer te willen investeren in Canon vanwege het feit dat ze altijd "achterlopen" en vanwege het feit dat ze een veel te groot gat laten tussen entry-level-FF en semi-prof-FF (6D series vs 5D series).

Dan nog liever 3000 euro+ aan een Sony A7 serie uitgeven dan aan een Canon 5D-serie. Dan krijg ik tenminste betere DR, meer resolutie, veel geavanceerdere (eye)AF features, betere manual focus ondersteuning (zelfs 6D+EgS matglas manualfocussen is moeilijk) en als bijkomend pluspunt (naar verloop van tijd dan) een compactere setup.

Maar ieders redenatie is natuurlijk anders ;)
Nou ja, het is vooral een financieel issue. Qua techniek en mogelijkheden ontlopen de merken elkaar niet zo heel veel. Qua bediening kan ik me met bijna alle merken prima uit de voeten. Ik gooi zoveel geld weg met de verkoop van zaken die ik al heb, dat ik heel erg veel moet toeleggen om iets vergelijkbaars terug te krijgen van een ander merk, zelfs met flinke kortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
PageFault schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:43:
Ik gooi zoveel geld weg met de verkoop van zaken die ik al heb, dat ik heel erg veel moet toeleggen om iets vergelijkbaars terug te krijgen van een ander merk, zelfs met flinke kortingen.
Dat is idd waar. Ik hik hier ook tegenaan...
70-200/2.8L II...een retegoeie lens en ik geloof nog niet dat de 70-200GM qua optische prestaties beter is; DXO mark hou ik absoluut niet als standaard aan overigens :P .
1000 euro prijsverschil.

16-35/4L IS, 969 euro
16-35/4 ZA OSS = 1239 euro en die is absoluut goed, maar niet beter dan de Canon.

Dus ik snap wat je zegt; geld kost het sowieso en een 1 op 1 overstap is gewoon niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Deathchant schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:45:
[...]

Dat is idd waar. Ik hik hier ook tegenaan...
70-200/2.8L II...een retegoeie lens en ik geloof nog niet dat de 70-200GM qua optische prestaties beter is; DXO mark hou ik absoluut niet als standaard aan overigens :P .
1000 euro prijsverschil.

16-35/4L IS, 969 euro
16-35/4 ZA OSS = 1239 euro en die is absoluut goed, maar niet beter dan de Canon.

Dus ik snap wat je zegt; geld kost het sowieso en een 1 op 1 overstap is gewoon niet mogelijk.
Precies en wat heb je voor die 70-200 betaald en wat zou je er nu nog voor beuren?

Ik heb de Nikkor AF-S 70-200 f/2.8 VR II voor 2400 euro gekocht, daarna 200 euro cashback. Weinig gebruikt, werkelijk niks geleden. Ik denk dat ik in m'n handen mag knijpen als ik er 1400 euro voor kan vangen. Voor die prijs heb ik nooit bijv. een Canon equivalent. En zo heb ik nog een stapel van dat soort lenzen, niet allemaal natuurlijk, maar een paar grote hebben al enorme impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 13:32

iew

What the...?!

Toen de gewone a7 uit kwam heb ik er ook over getwijfeld, maar toen ik er achter kwam dat deze geen ingebouwde vijfassige beeldstabilisatie heeft en ik gek werd van de menu structuur toch maar niet gedaan.

Ik weet niet of je dit ook wist, dat niet hebben van die ingebouwde vijfassige beeldstabilisatie, ik dacht ik roep het even...

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:55
Deathchant schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:49:
[...]

Er zijn overigens ook L-brackets (waarbij je het vertikale gedeelte eraf kunt halen) die dan nét voor dat verhooginkje zorgen dat je pink niet onder de camera bengelt.
Ik heb sinds kort een Sony a7iii en m'n pink is geen issue (geen idee hoe het was bij de mark i en ii)... nu ja, ik kom dan ook van de a6500 die heel wat compacter was (al vond ik die dan zelf weer te klein soms, zeker als je er een deftige lens op zet).
iew schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:07:
Ik weet niet of je dit ook wist, dat niet hebben van die ingebouwde vijfassige beeldstabilisatie, ik dacht ik roep het even...
Ondertussen zitten we twee generaties verder natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 13:32

iew

What the...?!

Ondertussen zitten we twee generaties verder natuurlijk...
Kan best zijn maar de a7 (1e generatie) heeft nog steeds geen ibis...

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
Misschien in de Fuji een alternatief. X-T2 is mooi compact. Ik kan er ook indoorfeestjes mee doen. Mijn Sony A7S was destijds wel beter voor indoor, maar na twee Sony's ben ik niet tevreden over de degelijkheid. Veel problemen na verloop van tijd. Met mijn Fuji X-T1 nooit gehad, die had wel problemen met klepjes, maar geen problemen om foto's te nemen. De Sony's gingen uitvallen en telkens vaker. Toen ik dat ging Googlen voor de A6000 bleek dat een bekend probleem. De A7S deed dat ook weleens, dus dat gaf niet echt een lekker gevoel. Daarom maar overgestapt op Fuji. Nu de X-H1 en het lijkt een heel degelijk apparaat. Met IBIS ook. Bij die camera heb ik ook voor het eerst het gevoel dat mijn Nikon D7100 niet per se degelijker is. Maar goed heb hem net en ook nog geen 60.000 foto's meegemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 14:47

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het gaat hier al om ouder topic. Wellicht dat @Ghengis een update kan geven of hij keuze heeft kunnen maken?

@Tout de ervaring die jij hebt gehad had ik met Fujifilm. Alles weg gedaan en overgestapt op Sony A7R III en A7R II. En op moment dat Sony Imaging Pro Support beschikbaar kwam aangemeld. Maar nog niet nodig gehad op de gratis sensor cleaning na dan :D

Veel gedoe gehad met service vanuit Fujifilm. Plezier aan fotografie was al zo goed als weg... Dit geeft echter niet aan of merk goed of slecht is. Het is immers persoonlijke ervaring ;-)

Laten wij afwachten tot dat TS reageert. En de vraag voor hem nog relevant is

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
Ah bedankt voor de reminder.

Update van mijn kant. Er is nog geen keuze gemaakt :)

Tikkeltje flauw misschien, heeft er vooral mee te maken dat ik niet teveel wilde investeren als ik ging overstappen. Ik krijg voor dezelfde prijs in eerste instantie een minder mooi set terug. Dat zou ik dan weer moeten uitbouwen, dat laat de huidige situatie op dit moment niet toe. Dus ben ik, voorlopig, bij het oude gebleven.

Nog steeds neig ik wel naar de Sony variant. Mede omdat wanneer je er een leuk vakantie objectief op schroeft er nog aardige 'winst' wordt gemaakt. Dat voor opdrachten de camera alsnog groot uitvalt maakt dan niet uit.

Hij mag wat mij betreft dicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ghengis schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:07:

Ik krijg voor dezelfde prijs in eerste instantie een minder mooi set terug. Dat zou ik dan weer moeten uitbouwen, dat laat de huidige situatie op dit moment niet toe. Dus ben ik, voorlopig, bij het oude gebleven.
Maar dan ga je uit van een overstap op een kleinere body (van een ander merk) met eenzelfde collectie aan zoomlenzen? Dan schiet je er qua compactheid niet heel veel mee op. Ik zou kijken naar een kleine body met één of twee primes. Dan heb je niet dezelfde set als nu en je levert dus wel wat in, maar primes kunnen je ook wat meer uitdagen als het op compositie aan komt. Ik heb eenzelfde stap gemaakt en heb in die zin minder middelen... sommige foto's kan je niet maken op de manier die je in eerste instantie in je hoofd hebt, maar het daagt je wat meer uit tot creativiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04 19:52
Om eerlijk te zijn vind ik het formaat helemaal niet het belangrijkste punt bij de overstap naar Mirrorless...

Een EVF is bijvoorbeeld fantastisch. Manual focus werkt super. Autofocus op grote diafragma's (Eye AF) werkt ook betrouwbaarder, geen front of backfocus meer, etc.

Persoonlijk kijk ik eerder naar dit soort redenen...
Zoals eerder vermeld: you can't beat physics ;) Dus qua grootte valt het verschil mee (al is het verschil er wel degelijk).
Met een paar leuke primes heb je wel een heel compact full frame setje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Tom schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:39:
[...]

Maar dan ga je uit van een overstap op een kleinere body (van een ander merk) met eenzelfde collectie aan zoomlenzen? Dan schiet je er qua compactheid niet heel veel mee op. Ik zou kijken naar een kleine body met één of twee primes.
Met een paar primes ipv die joekels van 2.8 zoomlenzen wordt de huidige Canon uitrusting ook flink compacter. Daar is een systeemwissel niet voor nodig.

Dat @Ghengis nog wacht lijkt me niet onverstandig. Straks komt Nikon met een betere systeemkamera dan de lullige 1-serie, en zet daarmee Canon onder druk. Wellicht countern die dan met een ff-systeemkamera waar oud glas met adapter prima op past. Als je dan je poen in Sony gestopt hebt, ben je van de regen in de drup geraakt. Tot Nikon z'n kaarten op tafel legt, hou ik iig m'n voeten stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valerossi0
  • Laatst online: 16-06-2024
Oplossing: lumix g9. Goed genoeg voor je vakantiefoto’s en meer.
Leuke lenscollectie om te vrzamelen, en redelijk compact ;p
Pagina: 1