Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-04 15:08
Hoi allemaal!

Een poosje geleden heb ik na een tijd twijfelen de Sony A7 gekocht Zie ook deze Review Een fijne camera die me prima bevalt. Nadeel is dat de kitlens slecht presteert bij mindere lichtomstandigheden. Daarom ben ik op zoek naar een lens die een grotere diafragma-opening heeft.

Ondertussen ben ik er wel achter dat de meeste Sony (FE) lenzen vrij onbetaalbaar zijn. Ik ben student en heb gewoon niet het budget om fiks te investeren in een lens. Fotograferen vind ik leuk, maar ik verdien er verder niets mee. Voorlopig dus nog even budget.

Ik ben opzoek naar een lens die beter presteert onder slechte lichtomstandigheden. Het hoeft geen topmodel te zijn. Maar ik ben wel opzoek naar een lens met een diafragmawaarde van 1.4 of 1.8. Ik fotografeer namelijk regelmatig op binnen-locaties met matig licht. Autofocus is een dikke pre. Mijn camera heeft geen beeldstabilisatie, dus het lijkt me dat het goed is als deze lens dat wel heeft. (Tenzij jullie aangeven dat dat niet zo nodig is. Filmen doe ik niet en het gaat mij om fotografie.)

Budget: 250 EUR

Wat ik al heb gevonden..
Eigenlijk zijn er een paar opties die ik afweeg.

https://tweakers.net/pricewatch/523133/sony-fe-50mm-f-18.html

Allereerst de Sony FE-50 mm. Een lens die net binnen mijn budget van ongeveer 250 euro valt. Helaas lees ik wat negatieve dingen over de autofocus. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

https://tweakers.net/pricewatch/445823/canon-ef-50mm-f-18-stm.html

Daarnaast is de Canon EF-50mm een interessante lens. Grootste nadeel is uiteraard dat er een adapter nodig is om hem aan de Sony te bevestigen. Ik ben benieuwd of er Tweakers zijn met specifiek deze lens. De prijs van de lens is bijzonder vriendelijk te noemen.

Ik ben benieuwd of iemand me verder kan helpen!
Alvast bedankt!

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals je bij de Canon al aangeeft heb je een adapter nodig. Afhankelijk van de adapter die je kiest ben je ook nog de nodige centen kwijt. Bijvoorbeeld voor de Sigma zo rond de 250,-

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
Oeh, en ik maar denken dat dat niet meer dan 40 euro hoefde te kosten..

Dan blijft eigenlijk enkel de Sony over. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening over het feit dat hij geen beeldstabilisatie heeft. Zou ik daar veel last van kunnen krijgen?

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je keuze is beperkt met je huidige budget. Je kunt je dus wel afvragen of je beeldstabilisatie gaat missen, maar een lens met stabilisatie valt niet binnen je budget. Daarmee is die vraag behoorlijk irrelevant. ;)

Ik wil je vragen om zelf nog even de nodige reviews te lezen, want er is voldoende te vinden over alle beschikbare lenzen voor de Sony A7.
De Sony FE 50mm f/1.8 is qua prijs/kwaliteit dikke prima, maar het is niet de beste lens ter wereld.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
Ha Woutoud. Daar heb je een goed punt. Bedankt voor je reactie. Ik vraag me wel af hoeveel ik er op vooruit ga met de aanschaf van de Sony 50mm. De ISO-waarden moet ik misschien alsnog gaan opschroeven ivm het verlies van de stabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:53

verbraakje

🚦

Misschien nog een optie de Samyang 35mm? Geen idee hoe de autofocus is. heb de lens zelf niet
https://www.fotokonijnenberg.nl/samyang-35mm-f2-8-af-sony-fe

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
Die is dan net weer wat duurder, en ik ga er minder op vooruit dan ik wil.

Als ik het zo bekijk is de Sony mijn enige volwaardige optie. Bedankt voor de hulp allemaal! Als iemand nog wat toe te voegen heeft hoor ik het uiteraard ook nog graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jansen-nl schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:44:
Ha Woutoud. Daar heb je een goed punt. Bedankt voor je reactie. Ik vraag me wel af hoeveel ik er op vooruit ga met de aanschaf van de Sony 50mm. De ISO-waarden moet ik misschien alsnog gaan opschroeven ivm het verlies van de stabilisatie.
Het diafragma van de kitlens heeft op zijn grootst een waarde van f/3.5, voor de 50mm is dat f/1.8.
Eén stop is een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht. Volle stops verlopen met een factor 1.4, dus de reeks is f/1, f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, etc.
Verder mag je het zelf uitrekenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41

Garyu

WW

De 50mm is qua beeldkwaliteit top, dat is een enorme stap vooruit ten opzichte van je huidige lens, daar is absoluut geen twijfel over. De autofocus is helaas inderdaad redelijk langzaam en gaat soms ook bij redelijk goede lichtomstandigheden hunten. Ik vind de autofocus-snelheid in ieder geval flink tegenvallen ook t.o.v. andere third-party objectieven.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:28

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Typisch gevalletje Body > Lenzen. Komt vaker voor. Mensen kopen een redelijk dure body en houden dan heel weinig geld over voor lenzen terwijl lenzen belangrijker zijn dan je body. Een goede lens gaat meerdere bodies mee (als je merktrouw bent).

Dit is ook de reden waarom ik geen Sony heb gekocht. Bodies zijn heel mooi en nog wel te doen. Maar als je dan paar lenzen erbij moet kopen, haak ik af hoor. Want uiteindelijk wil je toch GM glas...

Maar als je met manual focus kunt leven, zou je nog kunnen kijken naar 'domme' adapters. Die heb je voor 2 a 3 tientjes en dan kun je legacy glas van bv Minolta of Canon op je camera schroeven. En dan kun je meerdere F1.8 lenzen voor je budget kopen...

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De reactie begrijp ik niet geheel. Waarom zou je uiteindelijk bij Sony GM objectieven uitkomen. Er is zoveel meer dan dat. Tussen de opties die je noemt zit nog een hele wereld. En wat betaalbaar is dat zal voor ieder verschillen. Deze discussie laat ik dan ook liever in het midden.

Nu Sigma en Tamron de e-mount gaan bedienen. Verwacht ik dat er steeds meer (betaalbaar) glas geïntroduceerd gaat worden.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
Garyu schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:12:
De 50mm is qua beeldkwaliteit top, dat is een enorme stap vooruit ten opzichte van je huidige lens, daar is absoluut geen twijfel over. De autofocus is helaas inderdaad redelijk langzaam en gaat soms ook bij redelijk goede lichtomstandigheden hunten. Ik vind de autofocus-snelheid in ieder geval flink tegenvallen ook t.o.v. andere third-party objectieven.
Bedankt voor je reactie! Ik heb de Sony ondertussen besteld. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 08:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Mosterd na de maaltijd dan maar:

Wat hoop je te gaan bereiken met een diafragma van 1.8? Ja er komt meer licht binnen maar de scherptediepte wordt ook een stuk kleiner... die 1.8 zul je dus lang niet altijd kunnen gebruiken voor je indoor-shots.
Gelukkig ben je ook niet vól voor beeldstabilisatie gegaan. Ja dat laat hogere sluitertijden toe zonder trillingsonscherpte, maar bewegingsonscherpte wordt er niet door opgelost. Ook hier weer, op papier is het leuk maar in de praktijk heb je er niks aan voor indoor (actie-)shots zoals concerten of feestjes e.d.

Wat wél helpt, is je ISO waarde opkrikken. Ja de boel wordt wat korreliger en er is meer ruis, maar:
- je hebt geen last van een te kleine scherptediepte of bewegingsonscherpte, plus
- het kost niks, want het is een instelling op je camera dus lensonafhankelijk. Je kunt er volop mee experimenteren!

Flitsen kan natuurlijk ook, maar haalt vaak de sfeer wat weg. Vaak zie je daarom dat fotografen alleen flitsen wanneer er al voldoende omgevingslicht is (om schaduwen weg te halen bijvoorbeeld) en niet flitsen in het "donker".

Je hebt de 50 mm 1.8 al besteld, dat is zeker geen slechte keus en hij zal je veel plezier opleveren, maar ik verwacht niet dat deze je 'probleem' gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41

Garyu

WW

Jansen-nl schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:31:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik heb de Sony ondertussen besteld. Ben benieuwd!
Let op dat, zoals gezegd, de 50mm bij matig licht nogal last heeft van "hunten".

Gebruik je een flitser / kan je een flitser gebruiken? Dat kan namelijk mbv het infrarood-patroon dat die projecteert enorm helpen bij het scherpstellen. Nu weet ik niet welke flitsers er precies voor de A7 beschikbaar zijn, maar het hielp mij in ieder geval in vergelijkbare situaties met mijn oude Nikon een hoop.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
Icephase schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:57:

Wat hoop je te gaan bereiken met een diafragma van 1.8? Ja er komt meer licht binnen maar de scherptediepte wordt ook een stuk kleiner... die 1.8 zul je dus lang niet altijd kunnen gebruiken voor je indoor-shots.
Gelukkig ben je ook niet vól voor beeldstabilisatie gegaan. Ja dat laat hogere sluitertijden toe zonder trillingsonscherpte, maar bewegingsonscherpte wordt er niet door opgelost. Ook hier weer, op papier is het leuk maar in de praktijk heb je er niks aan voor indoor (actie-)shots zoals concerten of feestjes e.d.

Wat wél helpt, is je ISO waarde opkrikken. Ja de boel wordt wat korreliger en er is meer ruis, maar:
- je hebt geen last van een te kleine scherptediepte of bewegingsonscherpte, plus
- het kost niks, want het is een instelling op je camera dus lensonafhankelijk. Je kunt er volop mee experimenteren!
Het trucje met de ISO-waarde heb ik door! Al moet ik zeggen dat het beeld dan wel snel wat korrelig wordt. Dus die probeer ik liever wat lager te houden.
Garyu schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:02:
[...]

Let op dat, zoals gezegd, de 50mm bij matig licht nogal last heeft van "hunten".

Gebruik je een flitser / kan je een flitser gebruiken? Dat kan namelijk mbv het infrarood-patroon dat die projecteert enorm helpen bij het scherpstellen. Nu weet ik niet welke flitsers er precies voor de A7 beschikbaar zijn, maar het hielp mij in ieder geval in vergelijkbare situaties met mijn oude Nikon een hoop.
Ik ga vanzelf zien hoe hij bevalt :) Desnoods maar eens oefenen met handmatig scherpstellen. Het voordeel van de A7 is dan weer dat de zoeker digitaal zoomt op het object, dus dat dat wat makkelijker gaat (beetje vaag omschreven :| )

Een flitser gebruik ik liever niet, omdat ik als fotograaf dan nogal aandrukkelijk aanwezig ben. Dat vind ik nu net niet zo handig

[ Voor 59% gewijzigd door Jansen-nl op 16-04-2018 19:52 . Reden: extra quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icephase schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:57:

Flitsen kan natuurlijk ook, maar haalt vaak de sfeer wat weg. Vaak zie je daarom dat fotografen alleen flitsen wanneer er al voldoende omgevingslicht is (om schaduwen weg te halen bijvoorbeeld) en niet flitsen in het "donker".

Je hebt de 50 mm 1.8 al besteld, dat is zeker geen slechte keus en hij zal je veel plezier opleveren, maar ik verwacht niet dat deze je 'probleem' gaat oplossen.
Wat je hier schrijft is grotendeels een dooddoener, want in het belichten gaat het precies om alle punten die je noemt. Sluitertijd, diafragma en ISO. Wat f/1.8 je daarin effectief oplevert? Speelruimte en keuzevrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 08:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:21:
[...]

Wat je hier schrijft is grotendeels een dooddoener, want in het belichten gaat het precies om alle punten die je noemt. Sluitertijd, diafragma en ISO. Wat f/1.8 je daarin effectief oplevert? Speelruimte en keuzevrijheid.
Ben ik niet met je eens. 1.8 levert je meer speelruimte en keuzevrijheid op? Ja ok je hebt meer licht dus een kortere sluitertijd of lagere iso, maar tegelijkertijd ook een onvermijdelijke kortere scherptediepte. Daar is niets ‘dooddoenerigs’ aan.

Stabilisatie levert eenzelfde soort ‘trade-off’: sluitertijd kan omhoog dus meer licht zonder toename van trillingsonscherpte. Maar je onderwerpen worden niet gestabiliseerd dus je introduceert door de langere sluitertijd dan juist weer meer bewegingsonscherpte. Hoezo een dooddoener? Dit lijken mij toch behoorlijk waardevolle tips...?

Juist alleen maar wijzen op de ‘gouden driehoek’ zonder daarbij rekening te houden met omstandigheden of doel van de fotograaf lijkt me een veel grotere dooddoener...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is er ook niemand die alleen wijst op de belichtingsdriehoek, laat staan de gouden driehoek.
Feit is wel dat je met een lichtsterke lens flexibeler met alle instellingen om kan gaan. Met de kitlens zit je vast aan hogere ISO-waardes of langere sluitertijden.
Stabilisatie was daarbij al geen onderwerp van discussie meer, want niet beschikbaar binnen het gestelde budget.
Elk nadeel heb z'n voordeel, maar meer keuze is meer beter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:25:
Volgens mij is er ook niemand die alleen wijst op de belichtingsdriehoek, laat staan de gouden driehoek.
Feit is wel dat je met een lichtsterke lens flexibeler met alle instellingen om kan gaan. Met de kitlens zit je vast aan hogere ISO-waardes of langere sluitertijden.
Stabilisatie was daarbij al geen onderwerp van discussie meer, want niet beschikbaar binnen het gestelde budget.
Elk nadeel heb z'n voordeel, maar meer keuze is meer beter. :P
Zo zie ik het ook.

Bedankt allebij voor jullie mening! Met scherptediepte ga ik nog eens goed experimenteren

Pagina: 1