Kleine vraag over hr++ glas kamer->serre

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:24
Aangezien er (bij mijn weten) geen verzameltopic is voor kleine vragen met betrekking tot energiebesparing, toch maar een eigen topic aangemaakt.

Ik ben bezig om mijn jaren 70 woning up to date te brengen qua isolatie zodat uiteindelijk de gasgestookte hr ketel vervangen kan worden voor een duurzamer alternatief. De spouwmuren en vloer zijn reeds voorzien van na-isolatie in de vorm van pur. De ramen en kozijnen op de eerste en tweede verdieping zijn vervangen voor kunststof en hr++ glas. Het dak zal binnenkort voorzien worden van 8cm PIR platen.

Het volgende (en volgens mij laatste) zal het vervangen van de ramen op de begane grond zijn. De houten kozijnen laat ik hierbij zitten, enkel het glas wordt vervangen van dubbelglas uit 1985 en 1992 naar hr++ glas.
Nu heb ik ook een serre op het zuidwesten gericht met een kamerhoge en - brede schuifpui naar de woonkamer. Het oppervlak van deze ruitpartij is zo'n 4m^2 en bestaat momenteel uit dubbel glas (1992).

De serre heeft een aluminium frame en heeft ramen van dubbel glas (gebouwd in 1997, en schijnt hr+ glas te zijn, maar vraag me af of dit na 21 jaar nog steeds geldt). De temperatuur in de serre komt eigenlijk nooit onder de 5 graden uit (bij echt koud weer, wordt er gestookt om de temperatuur ruim boven 0 te houden), maar ik weet niet hoeveel warmte er vanuit de kamer de serre in lekt. In de maanden maart, april, mei, september en oktober gebruik ik de serre vaak als "bijverwarming" van de woonkamer. In de zomermaanden probeer ik juist de warmte van de serre te weren door een zonnescherm bovenop de serre en door de schuifpui dicht te houden.

Mijn vraag is eigenlijk, loont het om ook het dubbel glas van de schuifpui te vervangen? Op zich zullen het de kosten niet zijn, maar als het amper verschil maakt, laat ik het liever zoals het is.

Ik hoop in de winter en nachten minder warmteverlies te hebben en in de zomer juist meer warmte tegen te houden. Ik weet dat de R-waarde ongeveer 1/3e zal zijn van wat er nu in zit, maar ik vind het lastig de besparing te berekenen, omdat ik geen zicht heb op het gemiddelde temperatuurverschil in de maanden die er toe doen. Ik hoop dat tweakers met meer ervaring en kennis hier een beter antwoord op kunnen geven.

Dankzij de serre en "slim stoken" zit ik nu op ongeveer 800-850m^3 gas per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 14-04-2018 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Probeer te achterhalen wat de U waarde is van dat HR+ glas. Meeste HR++ glas is U=1.1 of 1.0, vanaf 1.3 is het HR+.
Persoonlijk vind ik het kapitaalvernietiging om HR+ van U=1.3 te vervangen door HR++ van U=1, zeker als je dezelfde kozijnen blijft gebruiken.

Bij ouderwets dubbelglas heb je U=2.7 of hoger, dan loont het uiteraard altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Bedankt voor je reactie. Het hr+ glas is van de serre zelf (dus de grens met de buitenlucht). Maar het is wel oud, ik las dat een ruit na 20 jaar alsnog kan gaan lekken en daarmee de isolatie waarde verliest. De ruiten van de serre wil ik niet gaan vervangen.

Het glas tussen de serre en de woonkamer is normaal dubbel glas.

Het gaat mij er dus om of het zinvol zou zijn dit laatste te vervangen. Het verschil in temperatuur tussen woonkamer en serre is natuurlijk minder groot dan met buiten. Ook staat er nooit wind op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als een raam lek is zie je dat uiteindelijk wel, dan trekt er condens in.
Je zou nog wat extra kunnen halen door het dubbelglas tussen serre en woonkamer ook met HR++ te doen, maar de temperatuur in de serre daalt daardoor ook. Als je dat vervolgens weer daar moet bijstoken levert het je niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dat is ook een goed punt. Ik zit in de wintermaanden echter nooit in de serre, dus of het daar dan 10 of 5 graden is, maakt dan niet uit. Er wordt dan niet gestookt, enkel als de serretemperatuur onder 0 dreigt te gaan.

Goed om te weten dat condens tussen de ruiten een goed indicator is. Dan denk ik dat de ramen van de schuifpui (waar deze vraag over gaat) sowieso lek zijn, aangezien er een vage waas zichtbaar is als de zon er op schijnt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29
Als een ruit lek is zie je dat inderdaad meteen door vocht binnenin de ruit.
Is het glas nog mooi helder en schoon van binnen dan is er geen lek.

Ik vraag me af of het vervangen van "gewoon" dubbel glas voor HR++ nou zo veel scheelt.
Het verschil tussen enkel- en dubbel glas is uiteraard enorm, maar de verschillen tussen de dubbele beglazing onderling is procentenwerk volgens mij. Het belangrijkste isolatieargument is toch de "spouw" in het dubbel glas waardoor er geen of nauwelijks in- of uitstraling is.

In mijn huis uit 1982 wordt het enkel glas boven binnenkort vervangen voor HR++, het dubbel glas beneden is echter zonder de plusjes, maar ik betwijfel of het loont om dat ook te vervangen.

Ik heb beneden in de bijkeuken een dubbel glas ruit die lek is waar veel vocht tussen het glas zit, dus die wordt meteen vervangen voor een nieuwe ruit met HR++ als de bovenverdieping wordt gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 15-04-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Oud dubbelglas is een wereld van verschil met HR+ en HR++. Grote verschil is de coating die warmtestraling reflecteert. Mogelijk heeft je HR glas die coating al, dan is het verschil kleiner met nieuw glas.

HR+ vervangen door ++ is kapitaalvernietiging, ouderwets dubbelglas vervangen door HR++ is gewoon een goede investering, zowel voor het milieu als je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29
Duidelijk verhaal.

Dat het verschil tussen dubbel glas onderling toch nog zo groot zou zijn had ik nooit gedacht. Beneden is er tien jaar geleden aan de tuinkant (zuiden) een nieuwe pui met openslaande deuren geplaatst en daar zit HR+ in gezien aan de vage opdruk op het metaal met gaatjes tussen het glas. Aan de andere kant (noordkant keuken) is het volgens mij oud dubbelglas zonder gaatjes in het metaal. Op beide vaste ruiten staat 80/2 ISOLAR B. Op het openslaande raam staat echter niets en is de spouw tussen het glas heel smal. Het is dus een dun raam dus wil die sowieso vervangen voor een nieuw raam met HR++ glas er in en misschien die andere twee ruiten ook als de glaszetter toch komt, want er hoeft daar niets aan het kozijn aangepast te worden.

Boven is, op de badkamer na, alles enkelglas en wordt sowieso vervangen. Op de (oud) dubbelglas ruit in de badkamer staat RAPID PANE E. 81-2 wat ook wel geen HR zal zijn. Het klapraam is net zulk smal dubbelglas als het raam in de keuken, maar is de oppervlakte van het glas in de badkamer relatief klein 1 ruit en 1 raam beide 100x49cm) en betwijfel ik of het hier zinvol is om dat ook te vervangen voor HR++, of maak ik een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
@LA-384 en @Interstellar
je kunt maar beter niet praten in termen van HR hoeveel +jes die ook heeft.
die term is eigenlijk zo vaak misbruikt door marketing dat het eigenlijk niks meer zegt over of het goed of slecht glas is.
beter kun je het hebben over de U-waarde, dat vertelt meer over het glas. ;)

(hoe lager de U-waarde de beter.
meer info er over:
Wikipedia: U-waarde )

de U 2,7 voor oud dubbelglas, dat kan kloppen, maar dat was wel bij een speciale dikte van de tussen spouw van de 2 glas platen.
heb je een grote glas plaat, dan moet het glas dikker zijn en vaak zie je dan dat de spouw kleiner is, dus een hogere U-waarde.
(voor de bouw wereld is het vaak handig om in elk kozijn de zelfde dikte van het totale glas te hebben.
en bij grote platen werd dan de spouw dunner gemaakt)
dus oud dubbel glas kan een U-waarde hebben van 3.0 tot 2.0.

je kunt wel de aansteker truc gebruiken.
hou een aansteker vlak bij het glas, en kijk schuin op het glas.
zie je 1 reflexief = enkel glas.
zie je 2 reflexief = dubbel glas. (U= 2 tot 3, en 2,7 is gemiddeld het wel)
zie je 3 reflexief = drie dubbel glas.
etc etc (al zie je die nooit in de praktijk)

verkleurt 1 van die vlammetjes naar groen in plaats van blauw.
dan zit er een metaal laagje op het glas gedampt en heb je dus een extra isolatie laagje. *
(heb je 3 dubbel glas, dan heb kun je 2 verkleurde vlammetjes krijgen, maar kan het ook zijn dat het maar 1 laagje is en dat je het van de andere kant nog eens moet proberen. ;) )

dan heb je nog 1 truc die ze met glas doen, maar daar heb ik geen handigheidje voor om die uit te zoeken.
de spouw tussen de glas platen kan gevuld worden met b.v. argon gas.
dat isoleert beter als gewone lucht.

als het goed is, kunnen jullie nu grof weg zien wat voor glas je hebt.
goed kwaliteits-glas vandaag de dag is al snel dubbel met argon gas er tussen.
in de configuratie 5 x 12 x 4.
wat betekent : 5mm buiten glas met metaal laagje er op.
12mm spouw gevuld met b.v. argon.
4mm binnen glas.
en dan heb je een U-waarde van rond de 1,1.
(verstandig is vaak om de 2 glas platen van verschillende diktes te hebben, daar voorkom je een moiré effect mee met sommige licht condities. ;)
men waarschuwt ook dat je geen betere isolatie van het glas wil als de isolatie van de muur.
je kunt namenlijk beter condens op je glas hebben als dat in je muur gebeurd, ik heb geen idee hoe belangrijk dit nu echt is, maar voordat je dat bereikt ben je al bezig met extra goed 3 dubbel glas of heb je een ventilatie probleem, dus negeer maar even. ;) )

*) versimpeld vertelt zegt men dat dat laagje de warmte terug reflecteert, dat is eigenlijk niet zo.
warmte gaat erg moeilijk van 1 stof naar een andere stof over, hoe meer verschillende lagen de meer je tegenhoud.
maar als je het wil zien als terugkaatsen, ook goed boeit mij verder niet zo. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 17-04-2018 14:22 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Bedankt voor je uitgebreide uitleg @migjes
De u-waarde ben ik wel mee bekend en voor de nieuwe ruiten zal dat het best haalbare worden, afhankelijk van wat er in het kozijn past (u-waarde 1,1-0,9 waarschijnlijk). De glaslatten kan ik wel aanpassen, zodat er een dikkere ruit in kan dan dat er nu in zit.

Ik had iig al gemeten dat de totale ruitdikte van de huidige ramen ongeveer 15mm is en van de schuifpui ongeveer 21mm. Ik denk wel dat het glas van deze ruiten ook dunner is dan de huidige standaard, want de spouw lijkt toch wel dikker te zijn dan 6mm. De huidige ramen zijn van het merk Glaverbel en enkelen (die uit 1993) dragen de naam Thermopane. Ik las op Wikipedia dat die geen hr-coating konden bevatten en gevuld werden met droge lucht. Ik ga er dus vanuit dat de u-waarde de 2,7 niet zal halen en waarschijnlijk zelfs een stuk hoger ligt.

Ook handige info over de spouwmuur, maar idd niet op mij van toepassing. Rc-waarde zou 2,5 moeten zijn, wat een u-waarde van van 0,4 betekent.

Dat truukje met die vlam heb ik vaker gelezen, maar dan denk ik; dan moet je toch wel echt twee linkerhanden hebben als je op die manier moet constateren of je enkel, dubbel of tripel glas hebt :+ De kleur van de reflectie is dan wel weer erg handig te weten :Y
Pagina: 1