Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 22:55
Beste allen,

In december heb ik mijn tweedegraads diploma geschiedenis gehaald. Toendertijd wilde ik ook nog met de aardrijkskunde docenten opleiding beginnen, maar dat was niet meer mogelijk. Ik ben daarna gaan werken ala docent bij mijn oude stageplek, waar ik tot het einde van dit schooljaar werk heb. Nu heb ik beseft dat mijn diploma an sich niet veel waarde heeft (weinig banen en veel concurrentie). Gelukkig kan ik een lerarenbeurs krijgen waardoor ik zou kunnen studeren, echter twijfel ik nu tussen deze twee deeltijdstudies:

Docent aardrijkskunde: dit is het vak dat ik na geschiedenis het meest interessant vind, ik kan dit in 2.5 jaar deeltijd halen (door alle vrijstellingen). Deze studie zou ik in Utrecht kunnen volgen.

Echter kwam er laatst een tweede optie voorbij: ik zou bij de Han in Nijmegen (dichterbij huis) de deeltijd studie docent Nederlands kunnen volgen. Deze studie duurt in totaal 2 jaar.

En hierzo ontstaan de twijfels: voor mijn baankansen in het onderwijs (waar ik heel graag wil blijven werken) is dit de betere optie. Immers, Nederlands is overal een verplicht vak. Alleen vraag ik het mij af of ik het vak interessant genoeg vind. Toen ik de deeltijd pabo volgde, vroeg ik mij vaak af waarom men bijvoorbeeld het voltooid deelwoord moesten weten. Echter weet ik niet of ik niks met het vak Nederlands had of dat de doelgroep (4-12 jarigen) mij minder ligt. Ik merk dat ik aardrijkskunde veel interessanter vind.

Hebben jullie tips of adviezen voor mij :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Het gaat hier om een hbo bachelorstudie? Waarom ga je niet een stapje verder en doe je een master? Met een hogere opleiding kun je jezelf ook meer onderscheiden van andere docenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het gaat om de middelbare school toch? Misschien een idee om wat eindexamens door te kijken, dan krijg je een beetje een idee wat voor stof er voor die vakken is. Bij Nederlands is het CE volgens mij voornamelijk tekstverklaren (op VWO althans), terwijl er veel meer dingen getoetst (en dus gedoceerd) worden (denk aan literatuur, stijlfouten, schrijven, etc.). Misschien kun je wat PTA's vinden van verschillende middelbare scholen, daar zou in moeten staan wat voor schoolexamens er voor een vak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 22:55
oohh schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:52:
Het gaat hier om een hbo bachelorstudie? Waarom ga je niet een stapje verder en doe je een master? Met een hogere opleiding kun je jezelf ook meer onderscheiden van andere docenten.
Het gaat hier inderdaad over een bachelor, excuses dat was niet duidelijk. Ik heb wel eens nagedacht over een eerstegraadsopleiding als geschiedenis docent (aan de universiteit), echter heb ik het idee dat ik daarmee mijn kansen niet vergroot helaas. Omdat ik dit jaar 27 word, wil ik geen voltijdstudie meer volgen.

Jb! schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:54:

Het gaat om de middelbare school toch? Misschien een idee om wat eindexamens door te kijken, dan krijg je een beetje een idee wat voor stof er voor die vakken is. Bij Nederlands is het CE volgens mij voornamelijk tekstverklaren (op VWO althans), terwijl er veel meer dingen getoetst (en dus gedoceerd) worden (denk aan literatuur, stijlfouten, schrijven, etc.). Misschien kun je wat PTA's vinden van verschillende middelbare scholen, daar zou in moeten staan wat voor schoolexamens er voor een vak zijn.
Op dit moment werk ik op een mbo school, echter is dit een goede tip! Ik ga daar naar kijken, het kan best zijn dat mijn beeld verkeerd is van het vak Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:31
monsees schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:07:
Ik heb wel eens nagedacht over een eerstegraadsopleiding als geschiedenis docent (aan de universiteit), echter heb ik het idee dat ik daarmee mijn kansen niet vergroot helaas. Omdat ik dit jaar 27 word, wil ik geen voltijdstudie meer volgen.
Tweedegraads docenten kunnen een hbo-masteropleiding tot eerstegraads docent volgen. Dit is een traject van 90 studiepunten dat doorgaans in twee of drie jaar in deeltijd gevolgd wordt, naast een baan in het onderwijs. Met een lerarenbeurs kan er ook studieverlof voor gekregen worden. Het vergroot je kansen overigens nauwelijks, want eerstegraads docenten geschiedenis zijn er ook veel.
Verwijderd1 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:54:
Het gaat om een opleiding tot tweedegraads docent, die in het voortgezet onderwijs mag lesgeven aan vmbo en onderbouw havo/vwo. Literatuur en andere examenonderdelen zullen daar weinig aan bod komen, denk ik.
monsees schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:07:
Op dit moment werk ik op een mbo school, echter is dit een goede tip! Ik ga daar naar kijken, het kan best zijn dat mijn beeld verkeerd is van het vak Nederlands.
Heb je geen collega's die Nederlands geven? Je zou bij hen kunnen informeren wat de opleiding inhoudt. Misschien kun je ook ergens wat lesmethodes inkijken om te zien welke onderwerpen in het tweedegraads gebied aan bod komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Tochjo schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:09:

Het gaat om een opleiding tot tweedegraads docent, die in het voortgezet onderwijs mag lesgeven aan vmbo en onderbouw havo/vwo. Literatuur en andere examenonderdelen zullen daar weinig aan bod komen, denk ik.
Volgens mij is bij een vak als Nederlands alles wat je als scholier tegenkomt een opmaat naar het eindexamen (CE en SE samen). Hoe individuele scholen daar invulling aangeven weet ik niet precies, maar wat er in zou moeten zitten kun je vinden in de Handreiking schoolexamen Nederlands havo/vwo. Ik raad de TS aan dit bestand eens door te bladeren, het is heel erg uitgebreid (94 pagina's).

Wat betreft het schoolexamen gaat het dan over deze domeinen:
Domein B: Mondelinge taalvaardigheid
Domein C: Schrijfvaardigheid
Domein D: Argumentatieve vaardigheden
Domein E: Literatuur
Domein F: Oriëntatie op studie en beroep
Ik gok dat domein A tekstverklaren is en dat wordt getoetst in het CE.

Wat literatuur betreft, ik durf wel te stellen dat ook in de onderbouw boeken gelezen moeten worden, daar zullen scholieren dan een boekbespreking of opstel over moeten schrijven en dan zal van de docent verwacht worden dat hij of zij dat beoordeelt. Als je weinig interesse hebt in (Nederlandse) boeken dan lijkt me dat geen leuke bezigheid (zeker als het allemaal verschillende boeken zijn). ;)
Pagina: 1