Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-09 15:02
Mijn vraag

Goedemorgen mede tweakters,

Ik heb een macbook pro uit 2011 early. i7 2.0 ghz. en 4 gb werk.
De macbook heb ik tweedehands gekocht.

Tijdens gebruik viel het mij op dat de temperatuur heel snel omhoog ging. ik heb toen magicanpaster gedownload en zag dat bij idle de temperatuur boven 70 graden kwam.

bij gebruik van lightroom of spotify zelfs richting de 90/95 graden.

Ik heb toen contact opgezocht met de verkoper en die gaf aan dat hij alleen het werkgeheugen had veranderd.

Ik heb toen besloten om de koelpasta te vervangen/alles goed schoon te maken. Het viel mij toen op dat er geen origineel werkgeheugen op het moederbord zit en dat de ventilatoren van sunon maglev zijn.

Na het vervangen van de koelpasta is de temperatuur wel met 3 graden gedaald. (90/92 graden)

mijn vraag is nu, wat kan ik verder doen om de temperatuur te doen dalen? is het vervangen van het werkgeheugen voor een originele werkgeheugen van 16gb een idee?

ventilatoren kan ik alleen op internet die van sunon vinden.

Ik heb tevens al geprobeerd om de voltage te verlagen met voila, echter dan crasht die gelijk, dus dat lijkt het probleem niet te zijn.

overige info.

macbook pro 2011 early,

- batterij 100 cycli
- 4gb werkgeheugen. (onbekend merk)
- i7 2.0 ghz
- AMD videokaart (doet het nog goed)
- 500 gb SSD Samsung (zelf geplaatst)
- sunon ventilatoren.

Beste antwoord (via redslow op 14-04-2018 15:55)

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Wat geeft de activiteiten weergave aan? En de energie weergave? Een frisse install ( andere partitie bv) zou kunnen uitsluiten dat het om software gerelateerde problemen gaat. Een SMC/PRAM reset kan eventueel ook een foutieve rpm corrigeren van je fans (hoewel ik het met 3rd party fans niet durf te garanderen).

Als dit allemaal in orde is zou ik toch nogmaals de heatsink en fans controleren en opnieuw monteren/schoonmaken. Fans kunnen blazen maar met pluizige heatsinks helpt dit ook niet veel...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Download eens Macs Fan control en zet de ventilatoren standaard iets harder (meer toeren). Dan zou hij wat koeler moeten blijven. Maar deze modellen zijn gewoon niet echt koel helaas. Design > Koeling ...

[ Voor 12% gewijzigd door -SaveMe- op 14-04-2018 11:52 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
Vergeten te melden. Die heb ik ook al gebruikt. De waardes qua temperatuur zijn bij max fan gebruik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Wat geeft de activiteiten weergave aan? En de energie weergave? Een frisse install ( andere partitie bv) zou kunnen uitsluiten dat het om software gerelateerde problemen gaat. Een SMC/PRAM reset kan eventueel ook een foutieve rpm corrigeren van je fans (hoewel ik het met 3rd party fans niet durf te garanderen).

Als dit allemaal in orde is zou ik toch nogmaals de heatsink en fans controleren en opnieuw monteren/schoonmaken. Fans kunnen blazen maar met pluizige heatsinks helpt dit ook niet veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:17
meer ram zal weinig uitmaken.
Je zou een laptopstand die extra koelt kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redslow
Thanks voor de adviezen, ik heb het volgende gedaan op advies van een vriend.

CMD+R tijdens opstart -> terminal geopend en het volgende geplaatst."csrutil enable --without kext"

Daarna op enter, er kwam een melding dat er een restart moest plaatsvinden.

Macbook opnieuw opgestart en hij draait nu idle tussen de 30-40 graden. Bij lightroom op 72 graden.

Dus dat is prima, snap best dat het dan wat warmer wordt.

Echter heb ik totaal geen idee wat ik precies gedaan heb. Heb ik zoals Pat-Juh adviseert de SMC/PRAM gereset? of iets totaal anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat commando wat je in Terminal hebt ingegeven heb je ergens vandaan gehaald. Die heb je dus ook ergens gevonden.

Als je alleen het complete commando aan Google overlaat om er resultaten bij te zoeken kom je ook tot bronnen die je precies uitleggen wat die commando's doen. Bijvoorbeeld dit topic op het Apple Developer Forum: https://forums.developer.apple.com/thread/17452

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

redslow schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 15:57:
Thanks voor de adviezen, ik heb het volgende gedaan op advies van een vriend.

CMD+R tijdens opstart -> terminal geopend en het volgende geplaatst."csrutil enable --without kext"

Daarna op enter, er kwam een melding dat er een restart moest plaatsvinden.

Macbook opnieuw opgestart en hij draait nu idle tussen de 30-40 graden. Bij lightroom op 72 graden.

Dus dat is prima, snap best dat het dan wat warmer wordt.

Echter heb ik totaal geen idee wat ik precies gedaan heb. Heb ik zoals Pat-Juh adviseert de SMC/PRAM gereset? of iets totaal anders?
Geen idee, uit mn hoofd geloof ik het niet maar ik kan mij vergissen, de terminal commands ken ik niet uit mijn hoofd. Mijn oude 2.2 i7 16gb met samsung ssd 15” uit 2011 liep idle rond de 40-43 en onder 100% load tegen de 80/85. Dus wat dat betreft is het in orde toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:58
koelpasta vervangen in deze serie Macbook Pro's is absoluut aan te raden !
heb dit al gedaan bij div. 2011 modellen, en werkt goed voor div. graden drop naar beneden..
ook alles goed schoonmaken van binnen, is zeer aan te raden..

ook macsfancontrol draaien, en zeer agressief instellen !
bijv. bij cpu al max 60 graden..

ja hij maakt dan wat meer herrie, maar koelt wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 22:22
Even openmaken, fans en behuizing schoonmaken; ik vermoed namelijk dat het stofmonster de airflow blokkeert ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
Ik ga alles binnenkort nog een keer openmaken en goed schoonmaken. Als ik de 16 gb werkgeheugen binnen heb. Het valt mij namelijk op, dat de macbook een heleboel werkgeheugen verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Bij de 2011 is het niet gek dat die vrij warm draait standaard. Fan profile is er ook op gericht om vooral stil te zijn en niet heel koud. Voetjes die afslijten maakt ook redelijk wat verschil, als er geen lucht onder de laptop door kan heb je daar best snel last van.

Er is ook de Intel Power Gadget, die geeft wat extra informatie m.b.t. energiegebruik en boost/clock limieten.

Als je meer herrie niet erg vind kan je de fan zoals gesuggereerd met een ander profiel laten draaien, zet MacsFanControl bijvoorbeeld op min 35 graden max 85 graden met als sensor CPU PECI of Package (de hoogste). Wel zorgen dat je MacsFanControl op automatisch starten zet, het nadeel van dat stukje software is dat het de SMC soms in een corrupte staat achter laat en daar door de fan veel minder snel reageert als je herstart en MacsFanControl daarna niet gebruikt. Een SMC reset verhelpt dat, maar MFC gewoon automatisch laten starten als je opstart werkt prima. Schade krijg je er niet door, op z'n ergst automatische throttle naar een lagere klokfrequentie.

Je CPU kan trouwens best wat hebben, als het goed is kan hij gewoon op 100 graden werken. Natuurlijk niet heel comfortabel, maar het is niet alsof je laptop dan meteen dood is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

FlorisVN schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:20:
koelpasta vervangen in deze serie Macbook Pro's is absoluut aan te raden !
heb dit al gedaan bij div. 2011 modellen, en werkt goed voor div. graden drop naar beneden..
ook alles goed schoonmaken van binnen, is zeer aan te raden..

ook macsfancontrol draaien, en zeer agressief instellen !
bijv. bij cpu al max 60 graden..

ja hij maakt dan wat meer herrie, maar koelt wel goed...
Paar weken geleden gedaan. De opgedroogde thermal paste cake vervangen door Arctic silver. De fan en de heatsink schoongemaakt met een oude tandenborstel.

Wel gebruikte ik de eerste keer te weinig koelpasta. De CPU draaide meteen een stuk warmer. Nadat ik de heatsink had verwijderd zag ik een grote gedeelte waar geen koelpasta was. Extra aangebracht en sindsdien draait het geweldig.

Mijn oude retina 2.4Ghz kan nu urenlang op 2.9 GHz draaien. In een land waar het elke dag boven de 30 graden is.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1