Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waardeloze wifi op grote boerderij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-11 14:05
Goedemorgen,

Recentelijk zijn wij in het achterhuis van de grote woonboerderij van mijn schoonouders gaan wonen. Dit achterhuis was eerst een stal, en is het afgelopen volledig omgebouwd tot woonruimte. Dat houdt dus in dat er enkel stroomkabels liggen tussen het voorhuis en het achterhuis (dus geen ethernet, helaas). De router van mijn schoonouders staat ook nog eens helemaal vooraan in het voorhuis, dus je kan je voorstellen dat wifi (5 a 6 muren en een meter of 30 naar mijn woonkamer) het niet gaat redden. De beste oplossing is uiteraard een kabeltje trekken en hier een AP neerzetten, maar dat willen ze liever niet, omdat ze dan in tenminste een paar van die muren gaten moeten gaan boren.

Mijn vraag is dan ook: Hoe zorg ik ervoor dat we hier betrouwbare wifi krijgen? Heel snel hoeft het niet te zijn (mag wel), maar een filmpje op youtube kijken zou wel moeten lukken zonder een half uur bufferen.

Opties die ik nu voor me heb liggen:
- Unlimited thuis van t-mobile (of vergelijkbaar). In wezen een 4g netwerk die als wifi dient. Kosten: ~40 euro/maand. Super praktisch en onafhankelijk, maar ik heb liever een goedkoper alternatief.

- Wifi repeater tussen router en achterhuis. Is 1 genoeg? Bijkomend probleem: die zou niet in ons deel komen te hangen (middelpunt tussen router en onze woonkamer is lang niet in ons deel), dus voor een reset ben ik afhankelijk. Kosten: weinig.

- Powerline (Devolo o.i.d.). Hier weet ik weinig vanaf. Werkt dit goed? Hoe betrouwbaar is het? Klinkt als een mooie oplossing... Kosten: ~100 euro? Of haal ik dan rommel in huis?

- Ethernet kabel buitenshuis leggen. Ik weet nog niet hoe mijn schoonouders hier over denken, en in hoeverre het haalbaar is (kan het uberhaupt, of gaat die kabel dan snel kapot?). Kosten: weinig.

Kortom: qua betrouwbaarheid en snelheid (al is de aansluiting van schoonouders niet erg snel i.v.m. landelijle ligging) ga ik het liefst voor een kabel trekken, maar schoonouders moeten dit goedkeuren, en zal buitenom moeten. Qua onafhankelijkheid is de 4g verbinding denk ik de mooiste oplossing, maar erg duur. Een mooie middenweg lijkt mij dan een Devolo powerline, maar daar weet ik weinig vanaf. Hier hoor ik dus graag meer over. Andere alternatieven zijn ook welkom!

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kan je geen kabel om het huis heen leggen? Dus even een kuiltje graven en dan de kabel ergens binnen laten komen? Leg het in een PVC buis en je bent klaar.

Zelf zou ik mijn eigen privé netwerk prefereren, i.p.v. een gedeeld netwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door HollowGamer op 14-04-2018 10:55 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11 17:20
Ethernet buitenom zal het beste zijn, maar je moet wat graven.
Er zijn kabels geschikt om in de grond te leggen.

Als je geen schup hebt, of je ouders willen dat niet, dan is de enige mogelijkheid Powerline. Koop niet de goedkoopste, en kies voor minstens 1200 mbps.
Als je ze online koopt, en het werkt niet kan je ze binnen de 2 weken terugsturen, of omruilen voor een schup.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ethernetkabel is je beste optie. Leggen via kruipruimte, zolder of buitenom, net wat het handigst is. Kabel buiten leg je in een buis of je gebruikt buitenkabel.

Als minst slechte optie daarna heb je ethernet over coax. Heb je een coax kabel in het achterhuis voor tv?

Als dat geen optie is kon je in de oplossingen die soms wel en soms niet werken zoals powerline en repeaters.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Powerline. Ik heb hier thuis (woning + losstaande schuur, router voorin de woning, IP-camera oa achter in de schuur) een setje van 500mbit-powerlineblokken van verschillende merken door elkaar. En het werkt prima. Nieuwere blokken met een hogere snelheid werken waarschijnlijk alleen maar beter, dus daar zou ik zeker voor gaan.

Is het optimaal? Nee, héél soms wel eens een dropout of een rare ping. Sowieso hebben we maar 10mbit hier thuis, dus qua snelheid kan ik het ook niet goed testen.
Maar aan de andere kant: de IP-camera is gewoon goed uit te lezen. Ik kan gewoon online shooters spelen. Ik ben er best tevreden over.

We hebben ook een repeater gehad om een internetverbinding in de schuur te krijgen. Dit zuigt, maar ook echt heel erg. Onstabiel, en je zit in het midden met twee wifi netwerken. Niet aan te raden.

Let voor powerline wel op dat de woning en jouw achterhuis op eenzelfde stoppenkast moeten zitten. Ik ben ook bij iemand geweest die voor zijn uitbouw een tweede set stoppen had neergezet, dat werkte niet. Verschillende groepen maakt overigens niet uit.

Een ethernetkabel graven is natuurlijk de beste oplossing, maar je zal dan waarschijnlijk door twee muren heen moeten en een flinke geul graven, plus alsnog een switch en een AP in je achterhuis moeten installeren. Qua kosten is het minstens zo duur. Wel de beste en netste oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 14-04-2018 11:06 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• JWolk92
Bedankt voor alle snelle reacties! Om daar in het kort weer op te reageren:
- coax ligt er ook niet.
- ik heb ook het liefst een eigen netwerk, maar is wel behoorlijk prijzig als het ook anders kan.
- geul graven wordt nog een hele klus, aangezien er een grindpad langs het hele huis ligt. Zolder/kruipruimte is geen optie. Kan zo'n ethernet kabel niet bijvoorbeeld onder de dakgoot langs tegen de buitenmuur? Dat zal qua werk het makkelijkst zijn.

Wat betreft de Powerline, we delen een stoppenkast dus dat zit wel goed. Ik denk dat ik maar gewoon een setje ga bestellen en kijken hoe goed het werkt (lang leve de wet bestel-op-afstand!)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:35
JWolk92 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 15:52:
Bedankt voor alle snelle reacties! Om daar in het kort weer op te reageren:
- coax ligt er ook niet.
- ik heb ook het liefst een eigen netwerk, maar is wel behoorlijk prijzig als het ook anders kan.
- geul graven wordt nog een hele klus, aangezien er een grindpad langs het hele huis ligt. Zolder/kruipruimte is geen optie. Kan zo'n ethernet kabel niet bijvoorbeeld onder de dakgoot langs tegen de buitenmuur? Dat zal qua werk het makkelijkst zijn.

Wat betreft de Powerline, we delen een stoppenkast dus dat zit wel goed. Ik denk dat ik maar gewoon een setje ga bestellen en kijken hoe goed het werkt (lang leve de wet bestel-op-afstand!)
Als je een beetje nette outdoor kabel pakt (sowieso verstandig ook door de grond), kan je deze ook prima onder/achter je dakgoot langs leggen hoor, bij voorkeur wel even in een buisje (5/8" kan prima kabeltje doorheen, als je 2 outdoor kabeltjes wilt gebruiken zou ik wel 3/4" pakken) en ff 2 gaatjes boren.
Let wel ff op dat je op afschot boort van binnen naar buiten, zodat het niet naar binnen kan regenen/lekken ;)
En bij voorkeur ook even een zo groot gat dat je er een buisje door kunt drukken.. kan je evt. later even afwerken met een dotje kit om het "luchtdicht" te maken als alles is aangesloten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-11 09:39
Heb je een eigen adres? Dan heb je volgens mij ook recht op een aansluiting van KPN.

De elektra loopt naar jouw toe, dan moet er toch wel ergens ruimte genoeg om een ethernetkabeltje te trekken? Of eventueel glas?

• JWolk92
Is geen eigen adres, dus vandaar ook geen eigen KPN mogelijkheden...

We zouden inderdaad langs de elektra wel een kabel kunnen trekken, maar dan moeten we in het voorhuis nog steeds door 4 muren heen.

@Annuk bedankt voor de heldere uitleg! Ik ga eerst de powerline proberen en als dat niet naar wens is, ga ik kijken naar een kabeltje buitenom. Dat op afschot boren is wel een goeie ja, zou echt iets voor mij zijn om dat te vergeten.

• Annuk
@JWolk92 Meestal is het voor dat boren het makkelijkst van buiten naar binnen boren, en dan boor je schuin omhoog.. let wel op dat je niet net in de verdiepingsvloer komt, is ook nogal lullig..

Je kunt evt. ook kijken om het lager bij de grond te doen t.h.v. een regenpijp, en dan de kabel achter de regenpijp langs naar boven en dan langs de goten, heeft mogelijk nog een eerdere/betere kans van slagen bij je schoonouders, aangezien er dan in huis geen kabel over de muur hoeft te lopen ;)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat is überhaupt de internetsnelheid die je schoonouders halen, als het buitengebied is en ze bijvoorbeeld 6Mbit halen zou ik de moeite van het kabels trekken of iets dergelijks daarvoor niet eens nemen en direct met 4G gaan werken. Ja het is dan duurder maar je hebt dan in ieder geval een verbinding waar je iets mee kan (even uitgaande van dat je met 4G daar prima bereik hebt).

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Ik weet dat je het niet echt als optie ziet maar ik kan maar 1 ding echt aanbevelen(bij gebrek aan coax): kabel! Dat is misschien meer werk, zeker als je het netjes weggewerkt wilt hebben, maar daar heb je gegarandeerd nog jaren plezier van.

Als powerline al werkt dan is er een grote kans dat dit ooit op een dag niet meer goed functioneert. Je lichtnet(of dat van de buren) is namelijk voortdurend onderhevig aan verandering. Je wisselt gloeilamp in voor LED-lamp. Je vervangt een schakelaar door een dimmer. Er komen zonnepanelen. Allemaal dingen die een grote kans geven de performance van de powerline te schaden. En vrij weinig dat je kunt doen om het op te lossen. Daarnaast is de kans groot dat het niet (goed) werkt. Ik vermoed dat er sprake is van meerdere meterkasten, of op z'n minst verschillende fases(dat de adapter voor op een andere aardlekschakelaar zit dan die bij jou achter).

Met betrekking tot het eigen netwerk: een eigen aansluitpunt lijkt dus geen optie. Wel kun je met een fatsoenlijke router/switches 2 gescheiden netwerken maken. Zo zorg je ervoor dat de beide huishoudens niet bij elkaars Sonos, Chromecast, printer, NAS etc komen. 2 vrienden van mij, toevallig broers, wonen sinds kort in een omgebouwd pakhuis waarin 15 appartementen zitten. En je raad het al: allemaal op 1 Ziggo verbinding. Recentelijk is de 2e broer er komen wonen en het heeft nog geen 3 dagen geduurd of hij zette per ongeluk de Sonos van de broer aan in het midden van de nacht(vriendin rechtop in bed). Dit gebeurt nog regelmatig. Daarnaast wonen er nu nog mensen die je vertrouwt. Als 1 van de gezinnen wisselt dan zijn er misschien nog wel meer redenen om de netwerken uit elkaar te halen :)

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 00:52
Opties: Ethernetkabel via de spouwmuren of buitenom: 2 gaten graven en mbt gele pvc pijp en waterslang de afstand ondergronds overbruggen.

• Annuk
@Vinales GEEN gele PVC-pijp de grond in, maar Hostalit buis (de grijze), deze is slagvast, en geschikt voor buiten/in de grond.
Deze is beter bestendig tegen b.v. eens raken met een schep o.i.d.

@Shinji Ik weet niet wat voor verbinding @JWolk92 heeft, zal nu vermoedelijk een schamele xDSL verbinding zijn, maar als men in zijn regio t.z.t. ook bezig gaat met glasvezel, is het wel ideaal om kabel te hebben liggen, zeker omdat de woningen niet kadastraal gescheiden zijn, en dus geen eigen aansluiting mogelijk is.
Sowieso is het het allerfijnst om gewoon kabel te hebben liggen, en natuurlijk kan @JWolk92 altijd nog kijken naar iets als KPN Buitengebied o.i.d.

@Qlimaxxx Ik vermoed dat je laatste zin zo niet opgaat ;)
Als 1 van de gezinnen wisselt dan zijn er misschien nog wel meer redenen om de netwerken uit elkaar te halen :)
Tenminste ik kan me voorstellen als de boel niet kadastraal gescheiden is e.d. (en vraag me af of dat woning technisch wel is gebeurd (dus dubbele brandmuur e.d.)), dat de vlieger dan op gaat als 1 v/d 2 gezinnen wisselt, maar oké dat is mijn mening/idee ;)

Pagina: 1