Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het verbouwen van ons nieuwe huis en ben aangekomen bij het schakelmateriaal. Nu waren we aan het kijken maar er enorm veel prijs verschil tussen de verschillende materialen.
Het schakelmateriaal van de bouwmarkt ziet er precies het zelfde uit als bijvoorbeeld Jaeger Busch maar is wel meer dan de helft goedkoper.
Is er ook echt een kwaliteitsverschil tussen de 2? Of is het net als bij levensmiddelen, kan uit de zelfde fabriek komen maar je betaald voor het merk?

Ik heb al zitten googlen maar hier wordt ik niet wijzer van. Er zijn enkele die zeggen niet het goedkopere schakelmateriaal pakken maar geven geen reden.

We hebben bijna 200 stuks aan schakelmateriaal nodig dus het is t wel waard om hier goed naar te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vergeet de bouwmarkt, shop je schakelmateriaal online. Bouwmarkt heeft wel redelijke series in het assortiment, maar daarvoor betaal je meer dan online voor fatsoenlijk spul.

Om te vergelijken: vorige eigenaar heeft hier el cheapo zooi gebruikt, 10 jaar later nergens meer te krijgen.
Vorig jaar bij mijn ouders een raampje van Busch Jaeger kapot, 35 jaar oud, druk daar gewoon een nieuw reflex SI raampje met schakelaar op, binnenwerk is na 35 jaar nog steeds compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Er zit idd verschil tussen de series bij de bouwmarkt en wat je online of via een installateur kan kopen.
De frontjes en knopjes is vaak wel hetzelfde. Mooi voorbeeld is de Gira 55 serie, beetje dé standaard in het beige in de utiliteit. Die is niet te krijgen in het beige bij de gewone winkels, maar bv wel in het wit bij de Hornbach. Schakelmateriaal is dus zoals eerder aangegeven eerder prijstechnisch wat voordeliger dan echte kwaliteit zoals je het via de groothandel zou kopen. Als je wel dezelfde series te pakken kan krijgen betaal je vaak minimaal 2x de prijs, tot 3x. Zoals ik nu zit te kijken naar een Gira LED Dimmer, 5 tientjes ex btw bij de TU via mijn werk, online bekende shop zit op net geen 90 euro, een winkel waar ik (volgens mij) dezelfde serie heb gezien zat op 135 euro.

Je kan het zien aan het productnummer, hoewel dat online en in advertenties niet erbij staat, kun je dat op de verpakking wel weer terughalen.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dan spreek je wel over aantallen. Daar moet je toch een redelijke prijs voor kunnen krijgen.

Ook bij de hornbach hebben ze trouwens veel merken. Het is even opletten maar vaak zijn ze niet heel duur met hun gewone merkspul.

Ikzelf heb voor berker materiaal gekozen (enkele tientallen nodig). Dat wordt, zeker hier in de regio, heel veel gebruikt bij nieuwbouw en is vaak decenialang te krijgen in hetzelfde model.

edit: de heel goedkope bij de bouwmarkt hebben soms wat slechtere kwaliteit verbindingen en dunner materiaal. In het verleden wel eens problemen mee gehad bij een wandcontactdoos die veel gebruikt werd. Nu ben ik geen installateur maar gewoon klusser dus aantallen zijn beperkt. Niettemin kies ik liever voor merkspul. Niet alleen omdat het vaak beter is qua kwaliteit maar ook omdat je het later nog kunt kopen als je wil uitbreiden of als er iets kapot gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Indoubt op 14-04-2018 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zoals anderen al zeggen, koop merkspul! Het is lang verkrijgbaar en werkt ook gewoon prettiger.

Ik heb heel mijn huis gevuld met merkmateriaal uit Duitsland, aanmerkelijk goedkoper dan hier. Hornbach is ook een goede tip al zijn die iets duurder en hebben ze niet alles.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 14-04-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Inderdaad, dat is spul dat je het beste online in Duitsland kunt kopen. Dan kun je gewoon merkspul kopen voor een zeer goede prijs. Voordeel van merkspul is vaak ook dat installatie veel makkelijker gaat omdat de punten waar je de draden op aansluit vaak beter/ soepeler werken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Bedankt voor de hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23
Ook ik geef dezelfde opmerking. Koop goed spul.
Onze eerste inrichting ook "goedkoop" spul van de bouwmarkt. Wandcontacten met vinger beveiliging welke niet meer met een stekker in te komen is etc.
Nu langzaamaan Busch Jaeger (model stainless steel) aan het implementeren. Meer voor domotica met pulsdrukkers. Maar ben er nu al blij mee. Voelt en werkt gewoon echt lekker. En het is nauwelijks duurder dan bouwmarkt meuk.
Doe jezelf dus vooral een plezier. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jondezwaan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:15
Zoals eerder aangegeven, haal het in Duitsland. Ik heb zelf onlangs nieuw schakelmateriaal van Gira gehaald, even de serienummers van het benodigde materiaal opschrijven en op www.idealo.de de goedkoopste winkel uitzoeken die ook naar Nederland verzend. Ik kwam uit bij ams-elektro.com, scheelde me bijna 400 euro in vergelijking met een Nederlandse webshop.

https://www.cimmedia.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
jondezwaan schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:33:
Zoals eerder aangegeven, haal het in Duitsland. Ik heb zelf onlangs nieuw schakelmateriaal van Gira gehaald, even de serienummers van het benodigde materiaal opschrijven en op www.idealo.de de goedkoopste winkel uitzoeken die ook naar Nederland verzend. Ik kwam uit bij ams-elektro.com, scheelde me bijna 400 euro in vergelijking met een Nederlandse webshop.
Precies dat heb ik ook gedaan. Sommige items waren in DE meer dan 50% goedkoper dan goedkoopste NL shop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03

Typhone

Who Dares Wins

jondezwaan schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:33:
Thanks voor de tip. Prijs is hier zojuist van €3200 naar €1260 (!) gegaan. Ik had gedacht dat het verschil niet zo groot was maar voor bij de bewegingsmelders (140 euro hier, 62 euro in Duitsland) tikte het lekker aan. Standaard stopcontacten schoten ook van 11 euro p/stuk naar 6 euro p/stuk. Bij 5 niet zo erg bij 72 stuks een stuk beter voelbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
En als je met rotkwaliteit schakelmateriaal hebt moeten werken en je werkt daarna met het duurdere spul snap je opeens heel goed waarom dat een paar euro meer mag kosten. Frustratie kost ook een enorme bak en dat vergeten mensen wel vaak.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:28

Nikeo

Jawelles

Ik heb hier een dubbel stopcontact met lichtschakelaar vervangen door praxis huismerk omdat dit goedkoper was en ik ben blij dat wij deze schakelaars per dag maar een of twee keer gebruiken want het schakelt stroef en het inbouwen was ook lastiger dan merkspul dat ik later gebruikt heb. Het plastic is ook dunner en dus minder degelijk. Het werkt prima hoor maar wat ik gekocht heb is het net niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 14:51
Topic is inmiddels al een aantal jaar oud, benieuwd of er tegenwoordig nog goedkopere alternatieven zijn?
Zelf de vergelijking gemaakt die genoemd werd (idalo) vs ElektraMat, maar ik vindt ze niet goedkoper dan Elektramat (zoektocht op Peha Aura, misschien verkeerde voorbeeld?)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
soepah schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:46:
Topic is inmiddels al een aantal jaar oud, benieuwd of er tegenwoordig nog goedkopere alternatieven zijn?
Zelf de vergelijking gemaakt die genoemd werd (idalo) vs ElektraMat, maar ik vindt ze niet goedkoper dan Elektramat (zoektocht op Peha Aura, misschien verkeerde voorbeeld?)
Busch Jaeger (ABB) is uiteindelijk de goedkoopste; het gaat heel lang mee en je kan altijd nog de witte of beige afdek-gedeelte, wippers en ramen vervangen door bijvoorbeeld de zwarte versie zonder dat je de eigenlijke schakelaar of stopcontact moet vervangen, dat heeft Bush Jaeger al in geen 50 jaar niet gewijzigd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 14:51
Bedankt @natural colour ; het ging mij er in de basis om te weten wat globaal gezien de beste optie is om het te bestellen? in de tussentijd is er van alles gewijzigd en als ik nu vergelijk wat het bij de bekende (niet te dure) nederlandse webshops kost en wat het kost via de vergelijkingssite Idalo in duitsland is er volgens mij weinig verschil te zien (ik heb een steekproef van 5 producten gedaan, kan er naast zitten).

Dus de vraag is meer; is via NL webshop prima of zijn er mensen die weten dat het ergens anders of via andere landen erg veel scheelt (verleden dus soms wel 50% goedkoper via andere route)?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06

Wuursj

want worst is al bezet

Het enige wat hier significant scheelde was Markplaats :)

Voor mijn verbouwing heb ik een complete busch jaeger set overgenomen van mensen die hun nieuwbouwhuis wilden voorzien van zwart spul. Scheelde meer dan de helft.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1