Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijd aan het zoeken naar het antwoord op de volgende vraag en ik zie alleen tegenstrijdige antwoorden. Mijn probleem is het volgende:

Ik heb een auto van de zaak met geel kenteken en ik rijd niet prive met een verklaring van niet prive gebruik. Ik werk 32 uur per week.

Nu ga ik een studie doen van een dag per week en moet daarvoor 35 km enkele reis doen. Dus 70 km totaal per dag gedurende 2 jaar. De studie wordt volledig door werkgever vergoed omdat het noodzakelijk is voor mijn werk. Als ik stel 40 weken per jaar naar studie rijdt kom ik uit op een totaal van 2800 km per jaar

De vraag is volgende:
Worden kilometers naar studie nu als prive of als zakelijk aangemerkt?

Alvast bedankt voor de reactie

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:49
Je doet de studie voor je werk? Dan lijkt het me toch ook zakelijke kilometers.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Specifiek voor uw situatie kunnen ze bij 0800-0543 antwoord geven.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk dat van belang is of het volgen van de studie verplicht is/door de werkgever wordt bepaald, of er dus sprake is van een normale werkgever-wernemer gezagsverhouding. Als die er is, geldt de aan de studie verbonden reis en studietijd in principe als werktijd die dan uiteraard ook wordt beloond, dan is ook de arbeidstijdenwet van toepassing, zijn het zakelijke kilometers etc

Als dat niet zo is, ligt het vermoed ik complexer, het beste inderdaad gewoon vragen bij de belastingdienst.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou het ook even navragen bij belastingdienst. Wordt de studietijd als werktijd gezien? Of doe je dit in eigen tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel de kosten worden betaald wordt de studietijd niet betaald, daar ligt dan dus de complexiteit.

0800-0543 bellen dus. Zal de reactie van de BD nog plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:03:
Hoewel de kosten worden betaald wordt de studietijd niet betaald, daar ligt dan dus de complexiteit.

Ik zou er dan zelf op gokken dat het niet als zakelijk kan worden gezien, aan de andere kant, als de werkgever de cursus verplicht, is er natuurlijk wel sprake van de gezagsverhouding en is het arbeidstijd (maar is het eigenlijk misschien weer vreemd dat je die arbeidstijd niet uitbetaald krijgt (tenzij de bewuste studie ook een groot privevoordeel voor je is, dan is de vergoeding ervan door de werkgever misschien ook wel weer als loon in natura te zien), en dan moet men eventueel ook rekening houden met de arbeidstijdenwet etc ook een eventuele cao kan dan trouwens van belang zijn), ik ben benieuwd.

Bij nader inzien ga ik toch maar gokken op wel-zakelijke kilometers.

[ Voor 49% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:35

Theo

moederbord

Mocht je direct een antwoord krijgen, bel dan een paar uur later opnieuw op met dezelfde vraag; de belastingtelefoon geeft niet altijd een correct advies, en het zal erg lullig zijn als je zelf tig duizenden euro's in twee jaar tijd moet aftikken aan bijtelling omdat een helpdeskmedewerker fout zat.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eigenbaas of auto van werkgever. BD bellen heb je weinig aan. Belteam geeft vaak verkeerde info.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:49

Je moet niet twee dingen door elkaar halen. De studie is voor je werk, dus het valt onder zakelijke kilometers. Als jij een half uur overwerkt waar je niet voor betaald wordt, zijn dat dan ineens priveminuten?

Dat je de studie betaald krijgt en niet de tijd doet niets af aan het feit dat het gewoon zakelijke kilometers zijn. Als ik op zaterdag, voor mijn werk naar de haven van Rotterdam moet voor een klus, dan zijn het zakelijke kilometers, ook al zijn die niet doordeweeks tussen 08.00-17.30.
Pagina: 1