Intracommunautaire levering: verlegging btw?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 10:42

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Onlangs een bestelling gedaan bij een Nederlandse webshop (meubels om een modelflat in te richten). Er werd besteld door een Belgische firma (met btw-nummer).

Bij het bestelproces was er helaas geen mogelijkheid om een btw-identificatienummer in te geven. Daarom heb ik het bij opmerkingen vermeld (btw-nummer + de vraag om de btw terug te storten want die werd automatisch bijgerekend).

Ik had daar vorige keer (exact dezelfde situatie) ook nog eens besteld en toen hadden ze alles netjes gecorrigeerd en de btw teruggestort. Ik dien deze immers in het land van bestemming zelf af te dragen volgens de Belgische btw-administratie.

Nu om de een of andere reden willen ze de btw niet meer terugstorten (gaat gelukkig maar om een klein b btw-bedrag maar zonder dat aangepast factuur wil mijn boekhouder het helemaal niet in kosten brengen en dat vormt dan weer wel de moeite). Ze geven als reden:

Omdat het afleveradres niet overeenkomt met het adres waar het bedrijf gevestigd is mogen wij dit niet op de factuur vermelden. Een BTW-vrije factuur is enkel mogelijk als alle gegevens van het afleveradres overeenkomen met de bedrijfs gegevens.

Ik antwoord met volgende link: https://www.belastingdien...nd_naar_andere_eu_landen/

Er zijn maar 2 voorwaarden (niet al te strict): levering naar een ander EU-land (NL->BE:ok) en zakelijk (btw-id nummer dus ook ok).

Ze antwoorden weer: Omdat het niet geleverd is op het adres van het bedrijf, wordt het niet gezien als een zakelijke bestelling. Wij mogen dus ook niet de factuur aanpassen naar een BTW-vrije factuur.

Volgens mij is dit toch pure onzin? Het is toch het factuuradres wat bepalend is? Beide adressen zijn trouwens in België gelegen. Je kan toch perfect een administratieve hoofdzetel hebben en daarnaast een depot waar geleverd moet worden.

Vermits ik de Nederlandse belastingsdienst niet goed ken, wil ik jullie mening hieromtrent eens vragen?

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:10
Ik werk bij een NL webshop en verstuur met grote regelmaat bestellingen zonder BTW naar een klant in België met een afwijkend afleveradres t.o.v. factuuradres. Voor ons is het factuuradres van belang, dat moet hetzelfde zijn.

Dat doen we al jaren en de belastingdienst heeft er nog nooit een opmerking over gemaakt.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:32
Hier idem. Zolang de goederen maar Nederland verlaten.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:44

MsG

Forumzwerver

Als ze blijven volharden en het niet erkennen als zakelijke aankoop kan je natuurlijk altijd nog van je consumentenrecht (want dus geen zakelijke aankoop volgens verkoper) gebruik maken en het boedeltje op basis van je retourrecht weer terugsturen en het ergens halen waar men wel snapt hoe dit werkt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-07 09:45
Ik probeer dat altijd op voorhand te regelen. Ofwel laat de automatisering het toe (buitenlands BTW nummer => geen BTW tellen), ofwel stuur ik eerst een mail met de vraag een factuur zonder BTW op te maken (voor de betaling dus).

Eenmaal er betaald is heeft de webshop enkel nog kosten bij het corrigeren van de BTW (ze kunnen de bestelling niet meer mislopen, enkel maar beperkte imagoschade), dus zijn ze minder geneigd hier nog moeite in te steken.
MsG schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:11:
Als ze blijven volharden en het niet erkennen als zakelijke aankoop kan je natuurlijk altijd nog van je consumentenrecht (want dus geen zakelijke aankoop volgens verkoper) gebruik maken en het boedeltje op basis van je retourrecht weer terugsturen en het ergens halen waar men wel snapt hoe dit werkt.
Dat vind ik wel een mooie. Mogelijk kan je dat als drukmiddel gebruiken: dat kost hen misschien meer dan de BTW administatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

paQ

vaag. Het 'kost' de webshop ook verder helemaal niets (aan moeite) :?
(behalve dat ze bij de aangifte even je BTW nummer en bedrag moeten invullen.)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semidevidra
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
Voor de intracommunautaire levering gaat er geen BTW heen over je zending...
Als je wilt smijten met wetsartikelen hier..
Zie Wet op OB van 1968 en dan tabel II lid 6 (intracommunautaire levering)
Volgens mij zou je ergens onderaan je factuur, onder de waarde BTW verlegd kunnen neerzetten.
Dan zit je helemaal goed naar mijn weten, gezien dat ook bij de Export van goederen uit de Europese Unie het geval is.

[ Voor 35% gewijzigd door semidevidra op 16-04-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het adres moet kloppen om fraude te vermijden, anders zou iedere consument zomaar op een bedrijfsnaam + btw nummer kunnen bestellen en het ergens anders af laten leveren, en zo de btw besparen.

Dus zo gek is het niet dat de shop liever enkel levert op het juiste adres, anders kan de shop namelijk opdraaien voor de btw als het misgaat.

[ Voor 27% gewijzigd door Navi op 21-04-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:38
Klant van me loopt elk ingevuld BTW nummer handmatig na tegenwoordig. Te vaak gehad dat mensen gewoon een BTW nummer googlen om zo de BTW te ontduiken. Kan me het beleid van de webshop wel indenken. Als blijkt dat het nummer niet klopt draai je als shop daar zelf voor op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-07 20:45

ITsEZ

parttime all-rounder

Navi schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:13:
Het adres moet kloppen om fraude te vermijden, anders zou iedere consument zomaar op een bedrijfsnaam + btw nummer kunnen bestellen en het ergens anders af laten leveren, en zo de btw besparen.

Dus zo gek is het niet dat de shop liever enkel levert op het juiste adres, anders kan de shop namelijk opdraaien voor de btw als het misgaat.
Vreemd verhaal wat natuurlijk niet klopt. Het gaat nadrukkelijk om het factuuradres van de afnemer. Ik laat als bedrijf vaak zat spullen direct van de leverancier naar de klant versturen, dan zou ik dus volgens deze redenering BTW moeten betalen omdat het aflever adres niet gelijk is?

Ik kan het nog sterker vertellen, de leverancier is verplicht om de btw niet te rekenen of deze terug te storten. Onlangs nog problemen gehad bij een Engels bedrijf dat BTW had gerekend. Ik heb deze BTW terug gevraagd via de Engelse belastingdienst. Waarop de Engelse belastingdienst mij nadrukkelijk even heeft verteld dat het een fout van het bedrijf was en deze geen BTW had mogen rekenen.

Het Belgische bedrijf mag dus de BTW terug storten, druk ze maar met hun neus op de wetgeving. Mocht dit niet gebeuren, pakket retour afzender.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 20:56

Falcon10

Hit it i would !

Mhe, ik herken het wel hoor.

Ik denk dat Bol of Coolblue het ook niet toelaat om het item op een ander adres te laten leveren als het intracommunitair wordt gekocht.

En ik snap zeker het probleem ook waarom ze het niet toelaten : het is inderdaad de BTW.

Uitgaand van bol, wat NL is, naar Belgie :

Bol maakt factuur op, zonder BTW, en geeft de BTW vervolgens bij de NL belastingsdienst aan als intracommunitair.
In Belgie, moet de ontvanger in principe hetzelfde doen : het bedrag van aankoop gaat gewoon in de boekhouding, maar vervolgens moet de BTW op intracommunitair doorgegeven worden aan de BE belastingsdienst.
Als iemand inderdaad als particulier zijnde en wil foefelen om de BTW niet te moeten betalen, geeft ie alle gegevens in van een bedrijf, en krijgt de aankoop zonder BTW, zonder dat die BTW terug intracommunitair naar de belastingsdienst gaat.

Vind het zelf ook soms vervelend, zeker als eenpersoonszaak die niet altijd op het bureau is, maar dan moet je het pakket achteraf maar bij het postkantoor of verzenddienstophaalcenter ophalen.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 991847

Het zou wel erg fraudegevoelig zijn als je een ander afleveradres zou kunnen gebruiken als het factuuradres. Je kunt binnen 10 seconden een geldig btw nummer van een belgisch bedrijf googlen. Vul en het in en laat het pakket bij je thuis afleveren.... hop, toch 21% bespaard.
Pagina: 1