MSI GS65, XPS 15, SKIKK 15HR95 of toch iets heel anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-01 17:44
Goedemorgen! Al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe laptop maar ik kom er niet goed uit.

Wat ga je met je laptop doen?
- Notuleren bij vergaderingen
- Misschien wat programmeren en 3D modelling
- Photoshop
- Casual gaming
- Films kijken op 2e monitor/TV

Wat is je budget?
Ik zou het liefst niet al te ver over de 1500 euro gaan, maar dat is nog lastig gebleken. Tot nu toe heb ik vooral de MSI GS65 (begint bij 2199 euro) en de XPS 15 (maar dan de nieuwe die gaat uitkomen, met de 1050ti) op het oog. Die eerste is dus aan de dure kant, maar verder ideaal: krachtig, daardoor misschien ook iets meer toekomstbestendig, en toch plat en licht. Jammer ook dat deze laptop zo veel duurder is dan in de US.. Kan het zijn dat 'ie binnenkort nog in prijs zal dalen? De XPS is misschien ietwat aan de langzame kant, en wat die gaat kosten weet ik nog niet. Een laptop die ik tot nu toe over het hoofd heb gezien is de Skikk 15HR95: dit lijkt een goede deal voor die specs, maar het merk zegt me niets.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ben van plan de laptop mee te nemen naar vergaderingen; daar zal ik meestal stroom tot mijn beschikking hebben, maar een goede accuduur vind ik fijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Enige voorkeur is dat het niet al te goedkoop en krakkemikkig aan moet voelen, en het mag zeker niet de typische over-the-top gaming-uitstraling hebben (zoals de eerdere MSI-gamingmodellen). Iets als de Dell Inspiron 7000 vind ik ook te lomp en niet mooi. Dit is ook waarom de GS65 me zo aanspreekt, als ook de Gigabyte Aero 15, die in Nederland helaas niet verkrijgbaar lijkt. Maar goed, ik begrijp dat je sowieso duurder uit zal zijn als je veel power én plat en licht wilt.

Een heel andere optie die ik nog overweeg is het aanschaffen van een krachtige desktop, zoiets bijvoorbeeld, met daarbij een goedkopere 13" laptop voor het notuleerwerk. Voordelen van een desktop zijn misschien: betere koeling, stiller bij zware taken, upgradable, gaat langer mee? Al met al, te veel mogelijkheden.

Alle tips zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-09 20:26
Ik ben zelf fan van de Surface Book als zakelijke laptop. Kan je ook met een GTX 1050 krijgen.

pricewatch: Microsoft Surface Book 2 13,5" (Core i7-8650U, 256GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
Ja, dat vind ik ook een erg mooi ding, maar o wat een prijskaartje! (voor vergelijkbare specs). Ik begin een klein beetje meer richting het desktop-met-kleine-laptop-idee te neigen.. Helemaal nu ik lees dat een i5 processor in een desktop vaak nog sneller is dan een i7 in een laptop. En je dus voor een desktop minder betaalt voor dezelfde specs, en dat die al gauw stiller is dan een laptop. Maar ik ben er nog niet uit..

Edit - Momenteel neig ik naar het volgende:
  • De Alternate Zenit M800 desktop voor thuis, en voor het zwaardere werk
  • Een Chromebook of andere eenvoudige en portable laptop voor het notuleerwerk, al weet ik nog niet precies wat

[ Voor 30% gewijzigd door kewnert op 14-04-2018 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Welke games wil je spelen? Als het niet de nieuwste AAA games op de hoogste settings wilt spelen, dan kun je net zo goed een laptop / 2-1 kopen met een goedkopere gpu (1050, mx150, rx560 etc). En dan vind je meer compacte laptops die ook een aardige batterijduur hebben. Bijvoorbeeld een Lenovo Yoga 720 (1050 gpu) of Acer Nitro 5 (1050 gpu). Ik geloof ook dat beide een digitizer hebben voor een pennetje maar durf het niet zeker te zeggen.
Je zou ook een Surface Book 1 (1ste generatie) met de performance base kunnen doen, zou ik wel een goed garantieplan erbij doen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
Dank voor de tips ochhanz, ik ben inmiddels voor een tweedehands Thinkpad x240 (i5, 8GB, 256GB SSD, FHD, erg benieuwd!) gegaan, om daarnaast een nieuwe desktop aan te schaffen - dat wordt waarschijnlijk de Alternate Zenit M800 (al overweeg ik nog de GTX 1070), waarop ik games en ander zwaarder werk zal draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ziet eruit als een goeie laptop, Thinkpads zijn meestal wel robuust. Ik dacht even dat je specifiek naar een laptop met een digitizer of touchscreen zoekt vanwege het notuleren, maar gezien dit niet het geval is kun je beter die convertibles etc negeren en idd beter voor bijv die thinkpad gaan. Bij de desktop misschien nog effe nagaan wat voor voeding erbij zit, om te voorkomen dat er een crappy voeding van ~10 euro erin zit. :P En 1300 euro is voor een 1060 gtx misschien een beetje prijzig, gezien je laptops met zo'n gpu voor die prijs kan krijgen ( vb/ pricewatch: BTO X-Book 15CL75 ). De keuze is reuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
@ochhanz Ja, ik heb intussen ook de indruk gekregen dat daar meer voor te krijgen is en ben nu toch maar aan 't kijken naar het zelf samenstellen van een desktop, al heb ik 't gevoel dat m'n kennis daarvoor toch iets tekortschiet. Misschien dat deze thread gaat helpen. Wel is mij verteld dat er over 2-3 maanden nieuwe Nvidia-kaarten uitkomen (en komende vrijdag nieuwe AMD-processor), wat me weer aan het twijfelen maakt over nu al kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 14:03

BLACKfm

o_O

Als je wat meer 'desktop' prestaties wilt hebben kun je ook kijken naar een laptop met desktop cpu's.
De Skikk (of eigenlijk de Clevo based systemen) hebben die modellen in het assortiment.

Een tegenhanger voor die geopperde Skikk zou deze kunnen zijn van Xnotebooks.

Skikk is overigens uit de zelfde categorie als BTO, Xnotebooks, Xxodd e.d. Allemaal submerken met een clevo systeem als basis. Dus eigenlijk kun je beter praten over een Clevo laptop wat zo veel betekend als een barebone laptop die je naar eigen wens kunt inrichten.

De model met een basisprijs zijn meestal erg beperkt kwa uitrusting, maar in tegenstelling tot een zelfde model van bijvoorbeeld een MSI heb je de uitbreidingsmogelijkheden al vanaf het goedkoopste model. Een MSI (/willekeurig merk) kan in het goedkopere model bijvoorbeeld maar ruimte hebben voor 1 m.2 SSD terwijl het duurste model er 3 heeft. De goedkopere kun je dan dus lastiger upgraden. Daar heb je met clevo niet zo veel last van. De extra slots en aansluitmogelijkheden zitten er in principe altijd op. Je kunt dus 'goedkoop' beginnen en uitbreiden naar het maximale.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
@BLACKfm Dank voor de uitleg, ik vond de laptops van Skikk, Clevo, BTO etc. altijd wat vaag overkomen, maar dat lijkt inderdaad het principe te zijn. Kan handig zijn denk ik, maar ik ga toch echt voor een desktop, helemaal nu ik de Thinkpad binnen heb en die zal gebruiken voor buitenshuis werken. Ben nu dus ook druk met het uitzoeken van de juiste onderdelen en een geschikte monitor :)
Pagina: 1