Hoe in Excel cellen met voorwaarde optellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-10-2020
Ik wil in een jaarplanning graag het aantal gewerkte over uren, ziekte uren en snipper uren apart optellen.
Ik zou dan graag van de cellen die zowel een bepaalde letter of kleur icm met een cijfer, de cijfers bij elkaar optellen optellen.

Is hier iets voor te verzinnen?

Beste antwoord (via Bertha781 op 14-04-2018 10:44)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

'=rechts()' levert een deel van een string, een tekst dus. En teksten kun je niet optellen:

'1' + '2' is net zo zinvol als 'aap' + 'mies'.

Zet er waarde voor en je hebt weer een getal: = waarde(rechts())

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW M
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03-2024
Misschien heeft je openings post iets meer beschrijving nodig, het is mij nog niet helemaal duidelijk was precies de bedoeling is.

Met behulp van de ALS functie in Excel kun je een voorwaarde geven aan een berekening. Wil je meer criteria, dan kun je ook nog een ALS functie in een ALS functie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vast wel inderdaad, maar dat wordt lastig zonder concrete info over zowel de precieze huidige data, als je eigen pogingen het op te lossen.. Iets als aantal.als kan prima werken. Welke versie van excel heb je?

Off-topic: ajb voortaan het topic als vraagtopic duiden en de dan gevraagde info invullen. Ik heb er alsnog een vraagtopic van gemaakt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
Om een voorbeeld te noemen!
cel A1 t/ A5 ziet er als volgt uit:

Z8 O2 O6 Z8 S4 Hoe telt excel dan de getallen met een z bij elkaar op?

Ik gebruik Ecxel 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Je kan de letter en het cijfer splitten in aparte kolummen, met een combinatie van =left en =right. Dan heb je in kolom B de letter, kolom C het cijfer. Dan sumif kolom B = Z sum kolom C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

gebruik de functie "links" & "rechts" splits daarmee z(iek)8 A1 naar B1(left) en C1(right)

waardoor je het volgende krijg A1 = Z8, B1 (=links(1)) =resultaat Z en c1 (rechts(1) = resultaat 8

met een IF functie in C1 kan je als B1 Z staat 8 laten zien of niks het getal 0

D1 kan je ook zoals c1 maar dan voor O(verwerk)

vervolgens kan je de "som" gebruiken om alles op te tellen.

ps
je doet je zelf een plezier en investeer in een uren registratie systeem, want straks volgen vakanties en andere geneuzel, en laat het koppelen met je IT systeem en HR zodat je 1x de gebruiker in hoeft te voeren .. scheelt je op de lange termijn veel hoofdpijn

[ Voor 25% gewijzigd door vso op 14-04-2018 00:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
vso schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 00:05:
gebruik de functie "links" & "rechts" splits daarmee z(iek)8 A1 naar B1(left) en C1(right)

waardoor je het volgende krijg A1 = Z8, B1 (=links(1)) =resultaat Z en c1 (rechts(1) = resultaat 8

met een IF functie in C1 kan je als B1 Z staat 8 laten zien of niks het getal 0

D1 kan je ook zoals c1 maar dan voor O(verwerk)

vervolgens kan je de "som" gebruiken om alles op te tellen.

ps
je doet je zelf een plezier en investeer in een uren registratie systeem, want straks volgen vakanties en andere geneuzel, en laat het koppelen met je IT systeem en HR zodat je 1x de gebruiker in hoeft te voeren .. scheelt je op de lange termijn veel hoofdpijn
Ik heb het nu als volgt gedaan. =SOM.ALS(F4:AJ4;"Z*";F5:AJ5)
Dit werk prima. Alleen cellen die een uitkomst hebben uit de formule =RECHTS(I4;1) worden niet mee genomen in deze formule. Is er een manier excel te laten rekenen met de uitkomst van een cel ipv de formule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 08:10

Reptile209

- gers -

Excel werkt altijd met de uitkomst, niet met de formule.
Maar als ik het zo zie, gebruik je RECHTS () om de uren los te krijgen van de letter, en daarna ben je verbaasd dat de uitkomst niet meer voldoet aan "Z*"?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
Reptile209 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 09:41:
Excel werkt altijd met de uitkomst, niet met de formule.
Maar als ik het zo zie, gebruik je RECHTS () om de uren los te krijgen van de letter, en daarna ben je verbaasd dat de uitkomst niet meer voldoet aan "Z*"?
Ik gebruik recht om onder een cel Z8 alleen de 8 te krijgen.

Vul ik met de hand in Z8 en daar onder 8 ziet som.als ...( ''z*) het wel goed. Maar doet ik dit met een rechts () dan gaat dit niet goed?

Ook in een simpele optel som worden getallen die verkrgen zijn met een =RECHTS(G4;1) niet meegenomen in de berekening!?

Doe ik iets fout?
*knip* Als het niet persé noodzakelijk is ontmoedigen we het downloaden van bestanden uit onbekende bron

[ Voor 25% gewijzigd door Lustucru op 14-04-2018 10:35 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

'=rechts()' levert een deel van een string, een tekst dus. En teksten kun je niet optellen:

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
Lustucru schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:37:

Dit werkt prima. Alleem als de cel geen waarde heeft is er een foute berekening en onstaan er #waarde.
Is hier nog een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Klik op het fx symbooltje, tik in het zoekvak iets als 'fout afvangen' en klik op zoek. Zo vind je de functie die je nodig hebt: als.fout().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
Lustucru schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:05:
Klik op het fx symbooltje, tik in het zoekvak iets als 'fout afvangen' en klik op zoek. Zo vind je de functie die je nodig hebt: als.fout().
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat is het antwoord op je vraag, incl. duiding van hoe je dergelijke functies zelf kunt vinden ;) Met die functie incl. uitleg erover in Excel, heb je je antwoord. Bij twijfel over gebruik van functies is het altijd aan te raden om eerst met de individuele functie te 'spelen' voorafgaand aan invoegen in een grotere formule.

Waar ik in mijn eerdere post al naar had gehint: geef ajb bij vragen aan hoe en wat je probeert om het zelf op te lossen. Het lijkt anders zo erg op alsof je een vraag over de muur gooit en verwacht aan het handje gehouden te worden, iets dat vast niet de bedoeling is :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1