Videokaart word erg warm!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02 13:28
Hallo mensen,

Ik heb sinds kort mijn pc geupgrade. Ben van 4 naar 8gb ram gegaan en heb een amd fx 6300 black edition erin gezet met natuurlijk nieuwe koelpasta. Ik heb nog wel dezelfde videokaart laten zitten (Asus r7 250- 1GD5) Nou speel ik fortnite op medium prestaties maar sinds de upgrade word de videokaart erg warm, 96 graden op zijn hoogst tot nu toe. De fan begint ook hard te draaien die heb ik op auto staan. Als ik de kast open houd blijft de temperatuur tussen de 75 en de 85 graden wat al een verbetering is. Wat is de beste oplossing voor dit probleem want de kast open laten is ook niet ideaal lijkt mij?

Beste antwoord (via Julio1997 op 16-04-2018 00:13)

Verwijderd

Julio1997 schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:09:
......
Ik heb weet niet welke behuizing het is, ik heb er wel foto's bij nu. Er zit onder de voeding zoals je op de afbeelding ziet ook een fan, waar is deze voor? Ik zie dus nu inderdaad een 3 pin fan connector zitten en een 4 pin connector. Dus ik zou nu gewoon een 3 pin fan kunnen halen en een 4 pin fan en die op de 2 plekken plaatsen die nog over zijn in de kast? Moet 1 van de fans ook de lucht van binnen naar buiten blazen?
Heb al even opgemeten hoe groot de fans moeten zijn en dat is 80mm.
Ok superfoto's zo. ;)

Ik heb die voeding even op Google voor je gecheckt en dat blijkt een zeer twijfelachtig low-budget ding dat ik niet/nooit zou toevertrouwen aan m'n nieuwe hardware. :P
Kies daar ajb iets fatsoenlijks voor, voordat die al je hardware meeneemt in zijn val.

De fan die onderaan de voeding vast zit is om de voeding te koelen.

Voor een logische airflow moet je bedenken dat koude lucht zakt en warme lucht wil opstijgen.
Je maakt van de behuizing dus een soort logische 'schoorsteen' waarbij de koele lucht onderaan naar binnen stroomt en de warme lucht hoog bovenin naar buiten blaast.
Als je dit standaard schema aanhoudt, dan kan het amper misgaan.

Interne harde schijven wil je bijv. graag koel houden, met een extra fan is dat prima te regelen.
Hetzelfde geldt voor het gebied rond je graka, check desnoods de temperaturen eens met de losse externe sensor van een min/max thermometer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50
Hoe is de airflow in de kast? Heb je ook casefans geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
Heb er verder geen extra fans in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
Ik weet ook niet of daar ruimte voor is en waar ik die op aan moet sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:11
Dus er zitten geen fans in de behuizing? Oftewel, de GPU krijgt geen frisse lucht en de warme lucht gaat nergens naartoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
Zit boven bij de voeding een fan maar geen idee of die wel bedoeld is om binnen de kast te koelen, voelt eerder alsof deze warme licht blaast, ik heb nog 2 plekjes voor een fan in de kast maar weet niet of er aansluiting is voor 2 fans. Ik heb het moederboard ASRock 960GM/U3S3 FX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:24
maak anders even een paar fotos van je kast en in je kast, dan kunnen we het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
Ik heb wel foto's maar hoe kan ik deze plaatsen kan alleen een link zie ik en fotoalbum kan ik geen foto's in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Julio1997 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 14:58:
Zit boven bij de voeding een fan maar geen idee of die wel bedoeld is om binnen de kast te koelen, voelt eerder alsof deze warme licht blaast
Naar welke kant blaast die "warme lucht"??
Ik mag hopen naar buiten. ;)

Om welke behuizing gaat het eigenlijk??
Plaats er meteen een linkje bij, dan hoeft niet iedereen hetzelfde op te zoeken.
ik heb nog 2 plekjes voor een fan in de kast maar weet niet of er aansluiting is voor 2 fans. Ik heb het moederboard ASRock 960GM/U3S3 FX.
Op Tweakers wordt enige zelfredzaamheid van je verwacht die ik hier nog niet ben tegengekomen.
De laatste vraag die je stelt wordt namelijk 'as usual' in de manual van het mobo beantwoord en de vraag hier stellen betekent zoveel als "willen jullie voor mij even de gebruiksaanwijzing doorlezen dan hoef ik dat niet zelf te doen". :P

Een snelle blik op pag. 12 zegt dat er naast de CPU-fan nog 2 fans kunnen worden aangesloten op 2 vaste headers.
Met een fan-kabelsplitter is dat zelfs te verdubbelen, wil je nóg meer fan's dan kom je uit op een losse fancontroller.
Julio1997 schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:20:
Ik heb wel foto's maar hoe kan ik deze plaatsen kan alleen een link zie ik en fotoalbum kan ik geen foto's in zetten.
Je kunt je foto's uploaden naar bijv. tinypic, imgur.com, of iedere andere site waar je foto's kunt droppen en vervolgens plaats je de link daarvan in je bericht tussen deze [img][/img] tags, of je dropt de link gewoon in het popup scherm als je in de bovenste balk op "afbeelding toevoegen" klikt.

De gewenste resolutie van je foto's moet ongeveer 800x600 worden als ik mij niet vergis, anders word je op een rode balk onder je foto getrakteerd. ;)
Dit resizen van je foto kun je bijv. standaard in tinypic doen bij het uploaden, maar het kan natuurlijk ook met ieder zichzelf respecterend fotobewerkingsprogramma.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2018 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
Bedankt voor je reactie,

Ik heb weet niet welke behuizing het is, ik heb er wel foto's bij nu. Er zit onder de voeding zoals je op de afbeelding ziet ook een fan, waar is deze voor? Ik zie dus nu inderdaad een 3 pin fan connector zitten en een 4 pin connector. Dus ik zou nu gewoon een 3 pin fan kunnen halen en een 4 pin fan en die op de 2 plekken plaatsen die nog over zijn in de kast? Moet 1 van de fans ook de lucht van binnen naar buiten blazen?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ilb0j9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/w7lqfa.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2qup3rm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vx0mzc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:03
Bedankt voor je reactie,

Ik heb weet niet welke behuizing het is, ik heb er wel foto's bij nu. Er zit onder de voeding zoals je op de afbeelding ziet ook een fan, waar is deze voor?
Om de voeding te koelen.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

......
Ok superfoto's zo. ;)

Ik heb die voeding even op Google voor je gecheckt en dat blijkt een zeer twijfelachtig low-budget ding dat ik niet/nooit zou toevertrouwen aan m'n nieuwe hardware. :P
Kies daar ajb iets fatsoenlijks voor, voordat die al je hardware meeneemt in zijn val.

De fan die onderaan de voeding vast zit is om de voeding te koelen.

Voor een logische airflow moet je bedenken dat koude lucht zakt en warme lucht wil opstijgen.
Je maakt van de behuizing dus een soort logische 'schoorsteen' waarbij de koele lucht onderaan naar binnen stroomt en de warme lucht hoog bovenin naar buiten blaast.
Als je dit standaard schema aanhoudt, dan kan het amper misgaan.

Interne harde schijven wil je bijv. graag koel houden, met een extra fan is dat prima te regelen.
Hetzelfde geldt voor het gebied rond je graka, check desnoods de temperaturen eens met de losse externe sensor van een min/max thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
bedankt voor je hulp!
Moet ik nog ergens om denken bij die voeding of kan ik gewoon zo 1 bestellen met het zelfde aantal watt of liever iets meer? En ik kan dus één fan kopen voor rechts onderin die de lucht er in blaast en één fan links bovenin die de warme lucht er uit blaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Julio1997 schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:18:
bedankt voor je hulp!
Moet ik nog ergens om denken bij die voeding of kan ik gewoon zo 1 bestellen met het zelfde aantal watt of liever iets meer?
Ik zou niet zomaar iets op de gok kopen als er ook betrouwbare reviews van uitstekende voedingen online staan die je een directe miskoop besparen.
Heb hier een selectie voor je gemaakt van voedingen die de testcriteria in ieder geval ruimschoots hebben doorstaan.
Een zeer goed geteste voeding in jouw range zou de Seasonic Focus Plus Gold 550W kunnen zijn, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken. ;)
En ik kan dus één fan kopen voor rechts onderin die de lucht er in blaast en één fan links bovenin die de warme lucht er uit blaast?
Ja, zo is het.

Je moet er voor aankoop wel erg in hebben of de fan's zich door het mobo laten regelen, dat moet je in de manual terug kunnen lezen.
Kun je de fan's niet via het mobo regelen dan zijn daar wel oplossingen voor, maar je kunt er ook voor zorgen geen 3000rpm fan's te kopen met een straaljagerherrie.
Fan's die zonder regeling op het maximale toerental lopen zijn tot 1000-1200rpm nog redelijk aan te horen, daarboven is zo'n koelvermogen handig bij een extreme warmte, maar de prijs die je daarvoor betaalt is lawaai.

Een regelbare fan is dus wel aan te raden en dan mag de fan op max. best 2000rpm draaien.
Als dat toerental maar terug te schroeven is, anders word je op een gegeven moment gek van de herrie.
Met een hoofdtelefoon op tijdens het gamen heb je daar niet snel last van.

Ik game amper en de towerbehuizing staat hier naast mij op het bureau, daardoor is een stille pc voor mij wel prettig en met de fancontroller (met digitaal display) kan ik instant ingrijpen als er meer, of juist minder koeling nodig is.
Ik tel zo snel 5x 120mm en 3x 230mm fan's in de bigtower behuizing en toch is die bijna onhoorbaar zo stil terwijl die als een malle koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
1- 96 graden is niets voor een videokaart. Kan hij makkelijk hebben.
2- Ik zou een fan voorin je kast plaatsen (onderin) waar koele lucht mee je kast ingeblazen wordt. Deze lucht stroomt dan direct langs je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
En als je dan toch fans gaat bestellen, die dingen zijn immers niet behoorlijk duur... plaats dan een (zacht draaiende als het stil moet) ventilator die naar buiten blaast achterin de kast. Dan ben je er zeker van dat de warme lucht ook sneller je kast verlaat en komt er minder warme lucht in je voeding terecht.

Kies altijd de grootste ventilator die past.

Die voorin is inderdaad het belangrijkste, die kan koele lucht naar je videokaart blazen. Zit er wellicht nog ruimte voor een ventilator in het zijpaneel?
rdfeij schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:14:
Nou... ik vind het wel aan de warme kant hoor. Ja, het is wel te overzien, maar op lange termijn echt niet bevorderlijk. 70-80 zou ik als normaal bestempelen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
rdfeij schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:14:
2- Ik zou een fan voorin je kast plaatsen (onderin) waar koele lucht mee je kast ingeblazen wordt. Deze lucht stroomt dan direct langs je videokaart.
tuurlijk dat dit soort temps normaal zijn dachten ze op de 8800gx/gts ook dat is waarom ze allmaal sneuvelden moeten ze om het jaar weer weer 10 minuten in de oven enzo voo een reflow....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 19:25

Nemesizz

Untouchable

maks11223344 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:18:
[...]

tuurlijk dat dit soort temps normaal zijn dachten ze op de 8800gx/gts ook dat is waarom ze allmaal sneuvelden moeten ze om het jaar weer weer 10 minuten in de oven enzo voo een reflow....
Dat die 8800's sneuvelden had niet eens zozeer met de temperatuur te maken, maar met heatcycles (opwarmen > afkoelen > opwarmen > afkoelen) en een aantal design fouten. Mijn 8800 is ook gesneuveld en werd nooit warmer dan 60ºC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
maks11223344 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:18:
[...]

Klopt maar omdat er 1 model is wat foutenbevat wil niet zeggen dat ze er allemaal last van hebben...
Uiteraard blijft airflow belangrijk wat TS nauwelijks heeft maar deze temperaturen zijn voor een "goede" hardwerkende videokaart niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
rdfeij schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:08:
[...]

Klopt maar omdat er 1 model is wat foutenbevat wil niet zeggen dat ze er allemaal last van hebben...
Uiteraard blijft airflow belangrijk wat TS nauwelijks heeft maar deze temperaturen zijn voor een "goede" hardwerkende videokaart niet vreemd.
ik geloof dat jij en ik andere temperaturen aanhouden geloof ik... 96 graden tuurlijk joh meeste kaarten halen de 90 niet zonder throtlen hoe kom je aan deze info :/
je gaat je cpu toch ook niet 85graden laten draaien als je bij 90 throttled?

[ Voor 8% gewijzigd door maks11223344 op 28-04-2018 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
maks11223344 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:44:
[...]

ik geloof dat jij en ik andere temperaturen aanhouden geloof ik... 96 graden tuurlijk joh meeste kaarten halen de 90 niet zonder throtlen hoe kom je aan deze info :/
je gaat je cpu toch ook niet 85graden laten draaien als je bij 90 throttled?
Een CPU heeft dan ook een hele andere architectuur. Deze houden inderdaad bij een graad of 90 op.

Op de site van Nvidia: (specs GTX1080 kaart)
https://www.geforce.com/h...e-gtx-1080/specifications
Max 94 graden en dan throttlen.
Ik heb nog wat oudere modellen in mijn hoofd zitten die rond de 105 gaan throttlen. Feit blijft dat de werktemperatuur van een GPU vaak hoger ligt dan die van je CPU als je je videokaart aan het belasten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
rdfeij schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:08:
[...]

Een CPU heeft dan ook een hele andere architectuur. Deze houden inderdaad bij een graad of 90 op.

Op de site van Nvidia: (specs GTX1080 kaart)
https://www.geforce.com/h...e-gtx-1080/specifications
Max 94 graden en dan throttlen.
Ik heb nog wat oudere modellen in mijn hoofd zitten die rond de 105 gaan throttlen. Feit blijft dat de werktemperatuur van een GPU vaak hoger ligt dan die van je CPU als je je videokaart aan het belasten bent.
ik weet niet wat je probeert tezeggen masr die temps zijn gewoon niet ok punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio1997
Bedankt voor de reacties. Ik heb nu alle Temps goed zitten, de cpu zit rond de 50 graden en de gpu tot max 75 graden met gamen. Onderin zit een fan die de kast in blaast, in het zijpaneel zit nog 1 die de kast in blaast en bovenin zit een grote fan die uitblaast. Tevens heb ik er in een corsair vs650 voeding in gedaan en een Asus GTX 660 TI-DC2T-2GD5 videokaart in gezet.
Pagina: 1