Toon posts:

Schakelaar.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende.

De situatie, onder aan de trap zit een schakelaar welke een lamp uit en uit kan zetten, boven zit ook een schakelaar voor deze lamp. Nu is er nog een lamp op zolder met een schakelaar, deze schakelaar staat ook in verbinding met de eerder genoemde lamp, echter werkt het geheel niet correct.

Kan iemand vertellen hoe dit aan te sluiten.
Gr Delta121.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hotelschakelaar.

Morgen om 08:00 is de Praxis open voor raad & daad ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zoek op ‘kruisschakeling’ en gij zult vinden.
Bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...t-is-een-kruisschakelaar/

[ Voor 41% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-04-2018 23:20 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Normaal gesproken zou er zoals @CyBeRSPiN al zegt een kruis schakelaar horen te zitten op de plaats van 1 v/d 3 schakelaars.

Maar @Verwijderd wat werkt er precies niet goed?
Want er kunnen meerdere 'problemen' zijn dus probeer het liefst zo duidelijk mogelijk en evt met foto's het verhaal duidelijk te maken.

Je kunt voor info trouwens beter op wissel(wissel) schakeling zoeken. Het wordt in de volksmond wel vaak hotelschakeling genoemd maar dit is feitelijk een andere schakeling dan die jij hebt/wenst.
Kijk evt ook eens in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
9 van de 10 keer gaat het om een bedradingsfout. Dan zitten alle benodigde draden wel in de leidingen maar zijn ze niet op de goede manier aangesloten op de schakelaars.

Wat ik in ieder geval niet zou doen is de lamp op zolder aan dezelfde schakelaar verbinden als de lamp op de eerste verdieping. Laat het lekker 2 aparte schakelingen blijven dan hebben ze ook geen last van elkaar.

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-01 14:04
Wat jij denk ik nodig hebt zijn twee hotelschakelingen met op de middenverdieping een dubbele schakelaar en boven en onder een enkele schakelaar.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:56
Het lijkt me handig om de verschillende schakelaars die je hebt met een spanningstester op alle punten door te meten in beide standen van de schakelaars.

Je kan dan zien waar de onderbreking of bedradingsfout zit. Je kan zo ook zien of er een schakelaar stuk is en of je een nieuwe moet kopen.

Let op dat je wel veilig te werk gaat en voor het losschroeven de spanning eraf haalt.

[ Voor 11% gewijzigd door fastedje op 14-04-2018 20:47 ]

Pagina: 1