Hopeloos netwerk en hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 08:03
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie mij van jullie wijsheid kunnen voorzien.
Ik ben een aantal maanden geleden verhuisd naar een nieuw appartement. Het appartement is door de verhuurder helemaal gestript en gerenoveerd en ik ben de eerste bewoner sindsdien. Het wonen bevalt, maar omdat de woning is gerenoveerd in plaats van nieuwbouw is loop ik toch tegen enkele uitdagingen. De meeste uitdagingen heb ik wel overwonnen, maar met het aanleggen van stabiel internet in de woning kom ik niet goed uit de voeten.

In de woning liggen geen internet- of TV-kabels en deze zijn ook niet aan te leggen (zeker niet omdat het een huurwoning betreft). Ik ben dus aangewezen op een WiFi-netwerk. En hier zit het probleem. Met een enkele router krijg ik tot op heden geen stabiele verbinding in mijn woonkamer. Zie de tekening hier beneden voor een plattegrond:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/30aa04l.png

Het appartement heeft een glasvezelverbinding. De aansluiting komt binnen in de meterkast, naast de voordeur. Dat is ook direct de enige locatie waar ik de router kan plaatsen. In eerste instantie heb ik gebruik gemaakt van enkel de Experia V10 van KPN, maar dit werkte absoluut niet. Toen heb ik op de Experia V10 een Netgear Nighthawk R7000 aangesloten, waarbij ik WLAN op de Experia V10 heb uitgeschakeld. Bereik bleek iets beter, door de te richten antennes, maar nog niet optimaal (lees: wegvallend en slecht bereik). Wanneer ik bereik heb, is de snelheid wel prima.

Omdat ik van bij mijn oude woning twee WiFi-extenders had liggen, heb ik deze toen geplaatst, een in de keuken en een in de grote slaapkamer. De sterkte van het WiFi-signaal was hier nog goed genoeg om een goede doorvoersnelheid te garanderen. Toch blijkt dit nog geen zoden aan de dijk te leggen. De WiFi-verbinding is nog steeds niet stabiel, ongeacht de band-instellingen.

Nu ben ik opzoek gegaan naar alternatieven, maar op dit moment zie ik door de bomen het bos niet meer. De opties die ik heb bekeken:
- Google WiFi ;
- Netgear Orbi Router AC3000 of de Netgear Orbi Pro;
- Ubiquiti Amplifi high-density wifi system;
- Ubiquiti Amplifi high-density wifi router met twee of drie Ubiquiti Unifi ap ac pro-e; of
- Het blijven gebruiken van de Netgear Nighthawk R7000 met daarbij twee TP-Link aAC2600 wi-fi range extender RE650.

Ik investeer liever nog een keer goed, maar dan ook in een solide, werkend netwerk, dan dat ik aan blijf klooien en me blijf ergeren.

Waar ik naar opzoek ben?
Ik wil graag een stabiel WiFi-netwerk, waarbij ik gebruik kan maken van mijn glasvezelsnelheden (een klein snelheidsverlies ontkom ik niet aan natuurlijk) en overal in mijn woning een stabiele verbinding heb.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren over wat in jullie ogen de beste oplossing voor mijn situatie zou zijn en welke device(s) ik waar het beste kan plaatsen. _/-\o_

Aanvulling:
Ik heb daarbij het liefst een oplossing die werkt met het draadloos gebruiken van Sonos apparatuur. Ik gebruik nu drie Sonos Play:3 en twee Sonos Play:1, maar deze haperen met enige regelmaat door de matige WiFi-verbinding. Ik heb begrepen dat een Mesh-netwerk niet optimaal is voor een Sonos set-up, al lees ik daarover ook tegenstrijdige berichten. Uiteraard kan ik altijd kijken om een Sonos BOOST aan te schaffen en een Sonos Boost netwerk op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:43
Heb je al naar powerline i.cm. met acces points gekeken?
categorie: Powerline

[ Voor 44% gewijzigd door DVX73 op 13-04-2018 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat voor materiaal zijn je muren wel niet? Bunkerbeton met loodbekleding?

En heb je al eens met een app gemeten welke andere WiFi van de buren eventueel stoort? Misschien kan je het wel niet stabiel krijgen omdat de 2.4GHz overbezet is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
DVX73 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:51:
Heb je al naar powerline i.cm. met acces points gekeken?
categorie: Powerline
Yes, daar heb ik naar gekeken. Het probleem is echter dat ik voor TV van KPN al aangewezen ben op een powerline (kan het merk er niet op terugvinden) en dit werkt ook niet heel stabiel. Daarnaast is het aantal stopcontacten zeer beperkr en als ik het goed begrijp werken powerlines over verlengsnoeren etc al helemaal niet goed. Of heb ik dit verkeerd?
MAX3400 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:54:

En heb je al eens met een app gemeten welke andere WiFi van de buren eventueel stoort? Misschien kan je het wel niet stabiel krijgen omdat de 2.4GHz overbezet is.
Als ik dat toch eens zou weten... De 2.4GHz zit inderdaad aardig vol. De 5GHz valt mee, maar ook die is problematisch, daarmee haal ik in de woonkamer al helemaal geen stabiel netwerk en zal ik toch moeten kijken naar een extender of iets dergelijks ben ik bang..

Wel bedankt voor het meedenken al _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, een beetje appartement heeft loze ruimte onder de binnenmuren. Vaak "staand" gips/piepschuim dus met enig pielen kan je daar UTP onder krijgen en zo een AP wired op je router aansluiten.

Meer info appreciated over je huis en materialen; het is nu een beetje prijsschieten. :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:30
gajus26 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:49:

Het appartement heeft een grasvezelverbinding.
Ja daar heb je het al he. Je inkomende signaal is al grassig dan gaan muurtjes en een druk bezet 2,4 Ghz band al niet meehelpen. :P

Nee serieus. Koop eens een UTP kabel van 6 meter en leg die router eens gewoon op een paar plekken los in huis. Ja, je kabels liggen dan in het zicht maar daar gaat het niet om. Kijk gewoon of je dan knappe verbinding kan krijgen. Want zoals je het schetst heb je boven, onder en naast je allemaal buren met een 2,4 Ghz stoorzendertje.

Als je het mij vraagt moet je verhuizen naar de 5 Ghz band maar dan gaat die SONOS 3 weer niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Begin inderdaad als eerste eens met testen op welke locatie je eventueel die nighthawk moet ophangen. Als je namelijk een router in de meterkast hangt heb je, ook met een dure router, meestal een slechte verbinding.

Meer apparatuur gaat het niet oplossen. Wat zorgvuldige kabelgootjes en een optimale plaatsing wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

MAX3400 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:54:
Bunker beton komt wel in de buurt bij sommige appartementen. Zeker in de draagmuren. Deze zijn dik in de tekening.

Anyway, als je laminaat hebt gelegd in de hal, dan heb je als het goed is ruimte open gehouden voor als de vloer uitzet. In die ruimte kun je prima een kabel proppen richting de woonkamer.

Als je een bovenfrees hebt kun je ook een gleuf maken in de plinten.

Je kunt ook de coax kabel naar de woonkamer er uit trekken en dan samen met een UTP kabel terug stoppen.

Ik heb alle drie de methoden toegepast om alle kabels uit het zicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

__R__ schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:08:
[...]

Ja daar heb je het al he. Je inkomende signaal is al grassig dan gaan muurtjes en een druk bezet 2,4 Ghz band al niet meehelpen. :P

Nee serieus. Koop eens een UTP kabel van 6 meter en leg die router eens gewoon op een paar plekken los in huis. Ja, je kabels liggen dan in het zicht maar daar gaat het niet om. Kijk gewoon of je dan knappe verbinding kan krijgen. Want zoals je het schetst heb je boven, onder en naast je allemaal buren met een 2,4 Ghz stoorzendertje.

Als je het mij vraagt moet je verhuizen naar de 5 Ghz band maar dan gaat die SONOS 3 weer niet werken.
_/-\o_ _/-\o_ ik heb ook nog wel bedraad wifi in de aanbieding heet cat5 kabel :) te koop in diverse lengtes, als toevoeging op je grassige verbinding.

btw met een laptop en inssider (downloader) kan je ook de minst drukje wifi band bekijken (betere wifi router/ap heeft dit in zijn webgui) en ik zou hem daarop fixeren.

je kan als je echt last hebt van buren en de antenne's van je wifi router zijn vervangbaar ook voor een betere db 9+ of 11+ variant kiezen waardoor je de buren wegdrukt zo niet kan je de goedkope frisdrankblikje hack proberen https://nl.wikihow.com/Ee...-maken-van-een-bierblikje

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
MAX3400 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:02:
Tja, een beetje appartement heeft loze ruimte onder de binnenmuren. Vaak "staand" gips/piepschuim dus met enig pielen kan je daar UTP onder krijgen en zo een AP wired op je router aansluiten.

Meer info appreciated over je huis en materialen; het is nu een beetje prijsschieten. :)
Kan ik me iets bij voorstellen, sorry! Het probleem is dat gedurende de renovatie het complex twee of drie keer van eigenaar gewisseld is en de huidige eigenaar kan me niet heel veel vertellen over de renovatie, de werkzaamheden, leidingwerk en noem maar op. Daarbij speelt nog dat alle ruimte vanuit de meterkast naar de woning gebruikt is bij de verbouwing en de enige optie zou zijn om door muren te boren. Laat de verhuurder nu veel goed vinden, maar dat net niet..

Ik had je graag van meer informatie voorzien, maar die heb ik helaas ook niet en de verhuurder kan die blijkbaar ook niet geven ;(
__R__ schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:08:
[...]

Die UTP kabel gaat dus niet echt... Dat wordt of door de muren boren (lees: de badkamer in) of wellicht stukken uit de deur halen voor de kabel. Van allebei die dinger wordt de verhuurder niet zo vrolijk helaas.

De huidige router werkt ook al op 5GHz, maar helaas komt dat signaal al helemaal niet goed tot in de woonkamer, waardoor ik alsnog moet kijken naar een oplossing daarvoor.

Dat de Sonos nog op 5GHz werkt weet ik, maar daarvoor leek mij wellicht de Boost setup een optie. Een andere optie is natuurlijk om iedere speaker bedraad via een van de AC's/extenders te laten lopen.
TheBorg schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:13:
[...]

Anyway, als je laminaat hebt gelegd in de hal, dan heb je als het goed is ruimte open gehouden voor als de vloer uitzet. In die ruimte kun je prima een kabel proppen richting de woonkamer.

Als je een bovenfrees hebt kun je ook een gleuf maken in de plinten.

Je kunt ook de coax kabel naar de woonkamer er uit trekken en dan samen met een UTP kabel terug stoppen.

Ik heb alle drie de methoden toegepast om alle kabels uit het zicht te krijgen.
De vloer en plinten lagen er al in, kwam bij de huur. Dus daar kan/mag ik niet zomaar iets mee.

Coax ligt er niet, believe it or not. Stond de huismeester vandaag versteld van.

[ Voor 14% gewijzigd door gajus26 op 13-04-2018 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

gajus26 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:15:
Coax ligt er niet, believe it or not. Stond de huismeester vandaag versteld van.
Slaat nergens op. Ik zou de verhuurder er op aanspreken. Vraag eens: "Waar kan ik mijn TV in de woonkamer aansluiten.". Moet er vanzelf wel een lampje gaan branden. En dan vooral constuctief verder gaan, aangeven dat je zelf best wat wil klussen. Elke fatsoenlijke eigenaar zou dat regelen. Zelf verhuur ik ook e.e.a. aan vastgoed en als ik dit zou tegenkomen zou ik een pool met een breekhamer, een PVC pijp en een zak stuc op pad sturen. Met het goede gereedschap is het zo gepiept.

Als je die weg echt niet wil bewandelen dan zou ik een Ubiquiti Long Range AP of inderdaad de Ubiquiti AmpliFi proberen. Maar voor het geld van die spullen heb je ook een kabel aangelegd. Een kabel is altijd beter dan WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Kan ik me iets bij voorstellen, sorry! Het probleem is dat gedurende de renovatie het complex twee of drie keer van eigenaar gewisseld is en de huidige eigenaar kan me niet heel veel vertellen over de renovatie, de werkzaamheden, leidingwerk en noem maar op. Daarbij speelt nog dat alle ruimte vanuit de meterkast naar de woning gebruikt is bij de verbouwing en de enige optie zou zijn om door muren te boren. Laat de verhuurder nu veel goed vinden, maar dat net niet..

Ik had je graag van meer informatie voorzien, maar die heb ik helaas ook niet en de verhuurder kan die blijkbaar ook niet geven ;(

[...]

Die UTP kabel gaat dus niet echt... Dat wordt of door de muren boren (lees: de badkamer in) of wellicht stukken uit de deur halen voor de kabel. Van allebei die dinger wordt de verhuurder niet zo vrolijk helaas.

De huidige router werkt ook al op 5GHz, maar helaas komt dat signaal al helemaal niet goed tot in de woonkamer, waardoor ik alsnog moet kijken naar een oplossing daarvoor.

Dat de Sonos nog op 5GHz werkt weet ik, maar daarvoor leek mij wellicht de Boost setup een optie. Een andere optie is natuurlijk om iedere speaker bedraad via een van de AC's/extenders te laten lopen.

[...]

De vloer en plinten lagen er al in, kwam bij de huur. Dus daar kan/mag ik niet zomaar iets mee.

Dan had de verhuurder geen huis moeten verhuren, of zelf voorziening moeten treffen ter voorkoming van.

Bekabeld overgens is wel je beste optie zeker als je tv kijken met plezier wilt doen (wifi of via het stroom netwerk is nogal storings gevoelig)

UTP kabel van 20m kan je wel vanuit je meterkast bij je tv/sonos komen. en met een 10,- switch kan je verder "lussen" dus je hoeft niet 20 kabels vanaf 1 punt te leggen.

Plinten wegtrekken zou ik voor kiezen, montage kit of dubbelzijdig plakband plak je het weer netjes weg.

Gat boren = 1 kant van de kabel afknippen en iemand vinden met rj45 tang (of kopen bij de bouwmarkt)
deze gaten kan je simpel dichtsmeren met een tube vulmiddel mocht je "gelazer" krijgen.

@TheBorg hmm doe die pool een rj45 tang en kabel/netwerk tester van 10,-

Doe je het goed doe dan een 10" patchpanel, en de opdracht 22mm buis ipv 16mm oid ;) en 45 graden ipv 90 graden en goeie WCD's op elke kamer met corresponderende nummers op patchpaneel en wcd. kost is meer maar dan heb je veel betere kwaliteit.
ps verhuur dan ook utp <--> coax converter indien nodig (ja die zijn er)

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 13-04-2018 23:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

vso schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:37:
Plinten wegtrekken zou ik voor kiezen, montage kit of dubbelzijdig plakband plak je het weer netjes weg.

Gat boren = 1 kant van de kabel afknippen en iemand vinden met rj45 tang (of kopen bij de bouwmarkt)
deze gaten kan je simpel dichtsmeren met een tube vulmiddel mocht je "gelazer" krijgen.
Mee eens. Komt de eigenaar pas achter als je al lang met de horizon bent vertrokken. Had hij het zelf maar moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
TheBorg schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:35:
[...]

Slaat nergens op. Ik zou de verhuurder er op aanspreken. Vraag eens: "Waar kan ik mijn TV in de woonkamer aansluiten.". Moet er vanzelf wel een lampje gaan branden. En dan vooral constuctief verder gaan, aangeven dat je zelf best wat wil klussen. Elke fatsoenlijke eigenaar zou dat regelen. Zelf verhuur ik ook e.e.a. aan vastgoed en als ik dit zou tegenkomen zou ik een pool met een breekhamer, een PVC pijp en een zak stuc op pad sturen. Met het goede gereedschap is het zo gepiept.

Als je die weg echt niet wil bewandelen dan zou ik een Ubiquiti Long Range AP of inderdaad de Ubiquiti AmpliFi proberen. Maar voor het geld van die spullen heb je ook een kabel aangelegd. Een kabel is altijd beter dan WiFi.
De verhuurder is helaas niet zo gemakkelijk. Alleen al het in contact komen met de verhuurder is een ramp. Problemen die bij de oplevering zijn geconstateerd zijn bijvoorbeeld nog steeds niet verholpen. Daar loopt dus nog wel van alles, zelfs de gemeente is zich er op dit moment mee aan het bemoeien. Voor mij wel de reden om niet direct zelf aan het appartement te gaan boren/freezen/etc. Daar ben ik allemaal niet vies van, maar gezien de huidige relatie tussen de verhuurder en de huurders (ik ben gelukkig/helaas niet de enige met deze problemen) begin ik daar liever niet aan.

Mocht je iets in Utrecht verhuren dan hoor ik het wel ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:30
[...]

[...]

Die UTP kabel gaat dus niet echt...
Ja dat gaat dus echt wel. Leg dat ding nou gewoon even om de dingen uit te sluiten 10 minuten neer. Dan kan je kijken of het beter wordt.

Of wil je €200 aan een andere router c.q. oplossing uitgeven waarna het probleem ergens anders aan lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gajus26 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:41:
[...]

De verhuurder is helaas niet zo gemakkelijk. Alleen al het in contact komen met de verhuurder is een ramp. Problemen die bij de oplevering zijn geconstateerd zijn bijvoorbeeld nog steeds niet verholpen. Daar loopt dus nog wel van alles, zelfs de gemeente is zich er op dit moment mee aan het bemoeien. Voor mij wel de reden om niet direct zelf aan het appartement te gaan boren/freezen/etc. Daar ben ik allemaal niet vies van, maar gezien de huidige relatie tussen de verhuurder en de huurders (ik ben gelukkig/helaas niet de enige met deze problemen) begin ik daar liever niet aan.

Mocht je iets in Utrecht verhuren dan hoor ik het wel ;) .
Frezen gaat te ver, maar boren ? nah .ik heb huizen gezien waar een gaten kaas jalours op word.
en hoe wil de verhuurder het verbieden ? of beter nog controleren ?

En!!! en !!! als jou verhaal al zo erg is .. dan is leefcomfort voor mij prio 1, een huurder die zelf onderhoud pleegt en/of verbeteringen aanbrengt staat in zijn/haar recht. Denk jij dat een rechter gaat soebatten over een gat in de muur ? nah het komt daar geeneens. de kans is 1000x groter dat de advocaat die verhuurder een tube "vuller" aanbied (zo werken rechts-bijstand-verzekeringen :))

FYI ik woonde een tijdje boven de verhuurder (mijn woonkamer boven zijn slaapkamer) als ik bezoek had heeft hij 1x met een stok tegen het plafond (mijn vloer) getikt .. ik nam 4 sprongen vanaf de bank .. 2 maanden later kwam het ter spraken .. "o was het geen klopgeest ? .. ik heb geleerd altijd terug antwoorden" .. en het gesprek was normaal niveau dus ... verbazend genoeg was er niet lang daarna vrijveel (geluids)isolatie op de stoep .. voor hun woning .. (ik had niet veel trek in "verbouwing") en ze wilde me uur tarief niet betalen als zzp-er

Ik heb ook gewoon het huis afgeplakt met vuilniszak wegens de tocht .. duurde ook niet lang na uitleg dat de ramen vervangen waren.. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
__R__ schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:51:
[...]

Ja dat gaat dus echt wel. Leg dat ding nou gewoon even om de dingen uit te sluiten 10 minuten neer. Dan kan je kijken of het beter wordt.

Of wil je €200 aan een andere router c.q. oplossing uitgeven waarna het probleem ergens anders aan lag?
Aah, je bedoelde om de snelheid en stabiliteit bedraad te checken? Dat heb ik al gedaan. Ben ik inderdaad vergeten te vermelden.

Ik heb bedraad op zowel mijn pc als mijn laptop het netwerk getest voor een langere tijd (paar uurtjes) en dat werkt allemaal prima. Dan haal ik ruimschoots en heel constant de afgenomen snelheid.
Pagina: 1