Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Graag jullie inzichten met betrekking tot het volgende. Ik ben op zoek naar een nieuwe (thuis)laptop die op breed vlak inzetbaar is.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil mijn nieuwe laptop op diverse vlakken kunnen inzetten:
  • Foto's bewerken (bijv. vakantiefoto's bewerken)
  • Video's bewerken (bijv. GoPro videos bewerken)
  • Gaming (bijv. Football Manager)
  • Internet, e-mail en tekstverwerken (standaard)
  • HD-Films kijken
Ik werk op diverse plaatsen binnenshuis. Als ik aan mijn bureau zit, hang ik de laptop aan mijn monitoren (die ik ook wil vervangen!). Zit ik aan de keukentafel dan werk ik alleen op de laptop. Maar ook wanneer ik 's avonds op de bank zit om een filmpje te kijken moet dit geen probleem zijn. Heb ik tijd over heb dan speel ik ook graag nog een game, maar verwacht geen extreme games (daarvoor heb ik een playstation).

Wat is je budget?
Ik zou het mooi vinden om voor 1000 euro klaar te kunnen zijn, maar als dit meer kost wil ik het eventueel wel overwegen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja en nee, de laptop komt op diverse plekken binnenhuis. Echter buitenhuis zal hij niet dagelijks komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de specificaties die ik nodig heb voor mijn laptop.
Ik heb op diverse websites gekeken en denk voorlopig aan de volgende eigenschappen:

Schermdiagonaal:
15 inch of 17 inch, waarbij 15 inch denk voldoet en daarbij iets handzamer is.

Processor:
Intel Core I5 of I7, moet ik op basis van mijn wensen gaan voor een I7 of kan ik af met een I5 processor?

Werkgeheugen:
Minimaal 8 GB, of moet ik toch maar voor minimaal 16 gaan?

Opslagtype:
SSD en HDD, SSD is sneller maar ook duurder een combinatie is daardoor wellicht aantrekkelijker

Totale opslagcapaciteit:
Minimaal 500GB, voor het opslaan van bestanden et cetra

Videokaart:
NVIDIA GeForce GTX 1050 of hoger, met het oog op het verwerken van video's en het spelen van games

2-in-1:
Nee graag gewoon een laptop

Opties:
Een lastige keuze, want op basis van mijn eisen valt er al een hoop af.
Wellicht dat de HP Pavillion 15-ck094nd wat voor mij is!

Graag jullie inzichten en meningen,

Alvast hartelijk dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ga je even netjes terugverwijzen naar je requirements.

Football Manager (vooral nieuwe versies) lijkt echt baat te hebben bij PCI-E M.2 SSD's en voor zover ik kan zien zit die niet in de HP. Sterker nog, ze zijn sowieso redelijk prijzig dus mogelijk dat je budget hierdoor omhoog gaat.

Maar vrees niet; je kan tegenwoordig ook redelijk gamen op Intel 620 IGP's. Hierdoor zou de requirement voor de GTX1050 komen te vervallen (goedkoper dus) maar misschien dat je even je games verder moet uitzoeken/opzoeken welke je speelt en wat benchmarks op zoeken op mobiele / IGP GPU's.

Hierop volgend; zoek een laptop met een Kaby Lake refresh CPU bijvoorbeeld de i5-8250U; deze zijn zeer zuinig, hebben ondersteuning voor het decoderen van 4K films (bluray) en/of HEVC.

Dan kom ik, even snel gezocht, op https://tweakers.net/pric.../1131891;1149553;1160383/ uit waarbij ik nu al de opmerking maak dat ik niet heb doorgeklikt om de exacte type/merk SSD op te zoeken.

/edit: alternatief pricewatch: HP Envy x360 15-bp130nd omdat er een mobiele MX150 videokaart in zit.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 13-04-2018 21:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:03:
Ik ga je even netjes terugverwijzen naar je requirements.

Football Manager (vooral nieuwe versies) lijkt echt baat te hebben bij PCI-E M.2 SSD's en voor zover ik kan zien zit die niet in de HP. Sterker nog, ze zijn sowieso redelijk prijzig dus mogelijk dat je budget hierdoor omhoog gaat.

Maar vrees niet; je kan tegenwoordig ook redelijk gamen op Intel 620 IGP's. Hierdoor zou de requirement voor de GTX1050 komen te vervallen (goedkoper dus) maar misschien dat je even je games verder moet uitzoeken/opzoeken welke je speelt en wat benchmarks op zoeken op mobiele / IGP GPU's.

Hierop volgend; zoek een laptop met een Kaby Lake refresh CPU bijvoorbeeld de i5-8250U; deze zijn zeer zuinig, hebben ondersteuning voor het decoderen van 4K films (bluray) en/of HEVC.

Dan kom ik, even snel gezocht, op https://tweakers.net/pric.../1131891;1149553;1160383/ uit waarbij ik nu al de opmerking maak dat ik niet heb doorgeklikt om de exacte type/merk SSD op te zoeken.

/edit: alternatief pricewatch: HP Envy x360 15-bp130nd omdat er een mobiele MX150 videokaart in zit.
Beste Max3400,

Allereerst bedankt voor je reactie.
In de HP die ik momenteel op het oog heb zit de volgende SSD: Solid State Disk (M.2).
Verdere games dan Football Manager heb ik momenteel niet op het oog, aangezien ik ook een PS4 in het bezit heb.

Ik ga even je opties bekijken

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

M.2 zegt niks. Dat is een connector. Daar kan alles overheen van 802.11b WiFi tot PCI-E 4.0 NVME. Vanzelfsprekend is dit dus een bandbreedte van enkele MB tot 32 GB per seconde.

Je "moet" uitzoeken wat voor storage-controller er in de laptop zit en/of het exacte typenummer van de geleverde SSD.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:52:
M.2 zegt niks. Dat is een connector. Daar kan alles overheen van 802.11b WiFi tot PCI-E 4.0 NVME. Vanzelfsprekend is dit dus een bandbreedte van enkele MB tot 32 GB per seconde.

Je "moet" uitzoeken wat voor storage-controller er in de laptop zit en/of het exacte typenummer van de geleverde SSD.
Dank voor je toelichting. Ik ga dit even uitzoeken!
Verder heb ik net even je opties bekeken en onderstaand mijn reactie:

Lenovo IdeaPad 720S-14IKB 81BD0040MH
  • 14 inch, voldoet niet aan mijn wensen
  • Onvoldoende opslag
Dell Latitude 5590-CG2X0 / Dell Latitude 3590-GW7CH
  • Onvoldoende opslag
HP Envy x360 15-bp130nd
  • Geen fan van 2-in-1
  • Verder wel degene die het best aansluit bij mijn wensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:52:

Ik heb even contact opgenomen met de verkoopsite en de onderstaande reactie ontvangen.

Om eerlijk te zijn zijn deze gegevens niet bekend. In principe maakt de fabrikant alleen de belofte dat er een SSD aanwezig is met x aan opslagcapaciteit. De specifieke specificaties van de SSD kunnen verschillen, aangezien fabrikanten van voorgebouwde systemen van meerdere fabrikanten componenten kunnen afnemen. Om die reden kunnen wij dan ook geen garanties doen op de interne componenten en specificaties buiten de specificaties die de fabrikant zelf heeft opgesteld.

Kortom helaas niet veel verder gekomen. Nog andere leuke alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er wellicht nog andere aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf ook niet stilgezeten en ook de onderstaande opties bekeken:

[url]pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb091nd[url]
- Wisselende reviews (Positief, maar ook negatiever)

https://tweakers.net/pric...pro-15-n580vd-e4392t.html
- Prijs aanzienlijk hoger dan de HP Pavillion 15-ck094nd

https://www.coolblue.nl/p...6gb-256ssd-1tb-930mx.html
- Ongeschikt voor games

Blijft de https://tweakers.net/pric...-pavilion-15-ck094nd.html in mijn ogen de beste prijs kwaliteit verhouding bieden.

Graag hoor ik jullie mening nader

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Misschien niet helemaal een antwoord wat je wil, maar heb je ook al gekeken naar een barebone?
Bijv van Clevo en/of BTO. Daar kan je min of meer je eigen config samenstellen.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GiLeX schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:17:
Misschien niet helemaal een antwoord wat je wil, maar heb je ook al gekeken naar een barebone?
Bijv van Clevo en/of BTO. Daar kan je min of meer je eigen config samenstellen.
Dit lijkt mij zelf niet echt een optie aangezien ik zowel binnen- als buitenhuis de "laptop" wil gebruiken.
Maar bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Ik heb het ook over laptops in dit geval ;)
Niet over een desktopachtige pc.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GiLeX schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:31:
Ik heb het ook over laptops in dit geval ;)
Niet over een desktopachtige pc.
Bedankt voor je idee! Ik heb er nog even naar zitten kijken, maar geef toch de voorkeur aan een al samengesteld model.

Iemand nog aanvullingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:55
Qua wensen en je budget is denk ik de Xiaomi notebook pro de beste optie, maar dat hangt af van of je het wil riskeren om hem te bestellen vanuit het buitenland. Er zijn een aantal warehouses die vanuit de EU leveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sjenk schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:30:
Qua wensen en je budget is denk ik de Xiaomi notebook pro de beste optie, maar dat hangt af van of je het wil riskeren om hem te bestellen vanuit het buitenland. Er zijn een aantal warehouses die vanuit de EU leveren..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo'n goed gevoel hierbij heb. Graag zie ik de laptop eerst in een fysieke winkel. Waarom verwachten jullie dat de laptop (pricewatch: HP Pavilion 15-ck094nd, die ik zelf heb aangedragen niet zal voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rthartog
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 12:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! De laptop ziet er qua specificaties goed uit, jammer alleen van het uiterlijk. Ik wil toch graag een laptop die er ook zakelijk strak uitziet.

Zelf nog even rondgekeken, graag hoor ik jullie feedback op het onderstaande model:

pricewatch: HP Pavilion 17-ab360nd

Verder ook het onderstaande model bekeken:

pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb091nd (Geen optie, diverse mindere reviews)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de, door jouw ook al geselecteerde, Asus N580VD E4392T aangeschaft. Echter ben nog bezig om de laptop te configureren, zodat ik over zijn werkelijke prestaties niets kan zeggen, maar: het is een beauty van een laptop.
Wel dit: heb zeker gedurende drie maanden naar een geschikte laptop wezen zoeken en telkenmale kwam deze Asus weer bovendrijven. Daardoor meerdere malen op de site geweest (zie pricewatch), alwaar hij te koop staat voor 1199,00.
Blijkbaar wordt het aantal malen dat je dat specifieke product bekijkt bijgehouden en gekoppeld aan je IP-adres, in ieder geval stond deze laptop op een bepaald moment voor 1149,00 te koop. Gekocht en een aantal dagen stond de laptop weer tegen de prijs van 1199,00 op de site.
Wellicht heb je hier wat aan. Succes met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:05:
Heb de, door jouw ook al geselecteerde, Asus N580VD E4392T aangeschaft. Echter ben nog bezig om de laptop te configureren, zodat ik over zijn werkelijke prestaties niets kan zeggen, maar: het is een beauty van een laptop.
Wel dit: heb zeker gedurende drie maanden naar een geschikte laptop wezen zoeken en telkenmale kwam deze Asus weer bovendrijven. Daardoor meerdere malen op de site geweest (zie pricewatch), alwaar hij te koop staat voor 1199,00.
Blijkbaar wordt het aantal malen dat je dat specifieke product bekijkt bijgehouden en gekoppeld aan je IP-adres, in ieder geval stond deze laptop op een bepaald moment voor 1149,00 te koop. Gekocht en een aantal dagen stond de laptop weer tegen de prijs van 1199,00 op de site.
Wellicht heb je hier wat aan. Succes met de zoektocht.
Dank voor je reactie!

Ik heb wat klachten gelezen over het warm worden van de laptop en erg lawaaierig. Daarnaast wat negatieve ervaringen over Asus als merk gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor aanschaf diverse You Tube filmpjes bekeken m.b.t. deze aanschaf. En ja, vingerafdrukken, lawaai en hitte zijn in genoemde filmpjes voorbij gekomen. Toch, onder het mom van: de soep wordt nooit....enz. heb ik deze Asus aangeschaft en wat denk je? Niks geen vingerafdrukken, niks lawaai ventilatoren en hitte op het moederbord. Het zal zeker gebeuren dat de temperatuur op gaat lopen bij zware games en dat je dan de ventilatoren zal horen. Gelukkig maar, dan werkt alles.
M.b.t. Asus, het is nu mijn derde Asus. Ik typ dit bericht op de tweede, niet stuk te krijgen, echter altijd gaat bij mij het rechterscharnier kapot en in een later stadium gaan een of meerdere USB poorten wankel in de behuizing zitten en is met de laatste goedwerkende USB-poort een hub gewenst. Als ik een klacht over een Asus laptop heb dan is het rechterscharnier daarin het onderwerp.
V.w.b. de net aangeschafte laptop heb ik wel vertrouwen in het scharnier, hoop dat Asus zich inderdaad daarin verbeterd heeft.
Heb bij Asus.nl e.e.a. nagevraagd. Snel en een duidelijk antwoord teruggekregen, ook dat dit type daadwerkelijk een IPS-scherm heeft.
Kortom: ik ben er blij mee en hoop er toch minimaal een jaar of acht veel plezier van te hebben. En geloof mij: het is echt een kei mooi ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:44:
Voor aanschaf diverse You Tube filmpjes bekeken m.b.t. deze aanschaf. En ja, vingerafdrukken, lawaai en hitte zijn in genoemde filmpjes voorbij gekomen. Toch, onder het mom van: de soep wordt nooit....enz. heb ik deze Asus aangeschaft en wat denk je? Niks geen vingerafdrukken, niks lawaai ventilatoren en hitte op het moederbord. Het zal zeker gebeuren dat de temperatuur op gaat lopen bij zware games en dat je dan de ventilatoren zal horen. Gelukkig maar, dan werkt alles.
M.b.t. Asus, het is nu mijn derde Asus. Ik typ dit bericht op de tweede, niet stuk te krijgen, echter altijd gaat bij mij het rechterscharnier kapot en in een later stadium gaan een of meerdere USB poorten wankel in de behuizing zitten en is met de laatste goedwerkende USB-poort een hub gewenst. Als ik een klacht over een Asus laptop heb dan is het rechterscharnier daarin het onderwerp.
V.w.b. de net aangeschafte laptop heb ik wel vertrouwen in het scharnier, hoop dat Asus zich inderdaad daarin verbeterd heeft.
Heb bij Asus.nl e.e.a. nagevraagd. Snel en een duidelijk antwoord teruggekregen, ook dat dit type daadwerkelijk een IPS-scherm heeft.
Kortom: ik ben er blij mee en hoop er toch minimaal een jaar of acht veel plezier van te hebben. En geloof mij: het is echt een kei mooi ding.
Beste Judorp, dank voor je uitgebreide reactie. Zo is het maar net!
Ik ga de ASUS binnenkort maar even in het echt bekijken.

Voor nu heb ik voldoende informatie en ga ik een keuze maken!
Pagina: 1