Denon/Jamo surround set - stemmen/praten niet hard/helder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-07 13:19
Mijn vraag
Ik heb zojuist mijn center en surround speakers aangesloten, echter valt het me op dat wanneer ik een film of serie afspeel met de geluidsmodus 'dolby surrounds' of 'DTS Surrounds' dat de stemmen/het praten bijna niet te horen zijn.

Ik heb de luidsprekers afgestemd met de Audyssey setup met de microfoon op statief, en op de door de setup gevraagde punten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Versterker: Denon AVRX2100W
Front: Jamo S628
Center: Jamo S81
Surround: Jamo S801, aangesloten op 'surround L' en 'surround R', dus niet op de 'surround back uitgangen'
Sub: Jamo 210

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Audyssey setup gedraaid en handmatig de DB van de kanalen gewijzigd. Verschillende geluidsmodi geprobeerd. Bij Stereo of 'pure direct' zijn de stemmen kraakhelder, echter doen de surround/center speakers dan niet mee. Ook bij 'auto' zijn de stemmen kraakhelder, maar doen de surround/center speakers ook niet mee.

[ Voor 4% gewijzigd door SX-Superfly op 13-04-2018 19:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:24
Ik denk niet dat het dat is, maar hoe staan de crossovers ingesteld?

Is de bron wel echt surround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
LA-384 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:46:
Ik denk niet dat het dat is, maar hoe staan de crossovers ingesteld?

Is de bron wel echt surround?
Hoe weet ik of de bron wel echt surround is? Ik test op dit moment met films op Netflix (Saving Private Ryan en Need for Speed).

Hoe controleer ik de crossovers? Heb hieronder een aantal foto's van de instellingen, waaronder de crossovers. Dit is automatisch gedaan via Audyssey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XFljSPLnG9MuWk5v9dv2yAYP/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NMRXX6hdfXPBpjiWYkV6IOfJ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2ioKxZOTUrK1wbpdFwN5aaTV/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/REiu7eyAcerLiuJGDJKKs14D/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KhVlO2PpSQw8M5wORzLREirW/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jUKpNTGIdtDMNaf99AAjzbYN/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 00:09

FeaR

In GoT we trust

De afstanden die gemeten zijn zullen we moeten geloven, die kunnen we vanaf hier niet checken. De rest lijkt me zeker niet correct. Zo te zien is de subwoofer niet goed gedetecteerd. Ik zou de speakers op "SMALL" zetten en de crossover van de fronts toch naar een 60-80 Hz. De center en rears misschien nog wel een stapje hoger richting 90-100 Hz. Sowieso kan nog eens inmeten je goed doen, want een waarde op -11.0 dB op de subwoofer is veel te veel. Iets correctie kan, maar geen 11 dB. De LFE for LFE van 120 Hz is default en wel goed.

Betreffende checken wat er binnen komt qua signaal: heb je geen "info" knop op de Denon of desnoods de info in het menu? Mijn 4520 kan in het menu opvragen welke track er binnen komt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
FeaR schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:30:
De afstanden die gemeten zijn zullen we moeten geloven, die kunnen we vanaf hier niet checken. De rest lijkt me zeker niet correct. Zo te zien is de subwoofer niet goed gedetecteerd. Ik zou de speakers op "SMALL" zetten en de crossover van de fronts toch naar een 60-80 Hz. De center en rears misschien nog wel een stapje hoger richting 90-100 Hz. Sowieso kan nog eens inmeten je goed doen, want een waarde op -11.0 dB op de subwoofer is veel te veel. Iets correctie kan, maar geen 11 dB. De LFE for LFE van 120 Hz is default en wel goed.

Betreffende checken wat er binnen komt qua signaal: heb je geen "info" knop op de Denon of desnoods de info in het menu? Mijn 4520 kan in het menu opvragen welke track er binnen komt.
Bedankt voor je reactie.

De afmetingen kloppen wel ongeveer, ik zit niet recht voor alle luidsprekers en de sub staat links voor.

Als ik tijdens het afspelen van een film op de 'info' knop van de Denon druk dan krijg ik alleen te zien welke geluidsmodus ik gebruik ('stereo, dts, etc.). Verdere info krijg ik niet.

De speakers heb ik nu op small gezet via de handmatige settings. Via de Audyssey setup krijg ik ze niet van 'groot' naar 'klein'.

De niveaus van foto 2 hierboven kan ik niet aanpassen, dit heeft de Audyssey setup gedaan. Via de handmatige setup kan ik de niveaus aanpassen door middel van een testtoon, moet ik dit doen? (foto 1 hieronder)

Ik heb via handmatige setup bij 'crossovers' de front op 60 hz, center 90 hz en surround 90 hz. Sub is niet in te stellen. Wordt dit dan als zodanig ingesteld of worden de Audyssey gegevens gebruikt?

Bij handmatige setup kan ik ook nog kiezen voor 'verst. toewijzen' (foto 2 hieronder, moet ik hier nog iets in doen? De toewijzing staat op 'surround back', maar die heb ik helemaal niet. Ik kan hier kiezen uit surround back, zone 2, bi-amp, front b en front height.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BRAXiRtD1rwal8CMbMHbZell/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tltYdBzmsXuCAVDcusSZL2Nn/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Ik heb zojuist de Audyssey setup nogmaals gedraaid met als resultaat een klein verschil:

Crossovers: surround 60 hz ipv 40 hz bij de eerste test

Niveaus: Front L - 6.5 db, Front R - 5.5 db, Center +4.5 db, Sub -11 db, surround L +4.5 db, surround R + 4.5 db.

De afstanden iets afwijkend omdat ik nu een statief gebruikt heb, en op 3 verschillende punten heb gemeten (dus niet de hele test afgemaakt op 8 punten, maar alleen de eerste 3).

Verder meet Audyssey de front en center als 'groot', en de surround als 'klein'.

MultEQ XT, Dynamic EQ en Dynamic Volume staan alleen op 'aan', of moet dit 'uit'?

Ik kan in Audyssey de 'equalizers' nog instellen op 'reference' of 'flat', maakt dit nog verschil?

Resultaat is niet anders dan in mijn eerste post. Behalve dat de sub nu wel ERG overheersend is... de stemmen zijn nog steeds zacht.

[ Voor 16% gewijzigd door SX-Superfly op 13-04-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik snap de uitkomst niet. De subwoofer op -11 dB zetten betekent dat deze (veel) te hard staat. Dus de subwoofer wordt gedetecteerd. Alleen dat slaat weer nergens op dat de speakers dan op LARGE worden gezet. Behoorlijk tegenstrijdige gegevens. Zeker omdat je aangeeft dat deze overheerst. Hoe kan dat op -11 dB en puur LFE spelende? Dan zou je met een aanzienlijk akoestisch issue zitten.

Aan de andere kant, ik heb met Audyssey XT ook nooit goede resultaten gehaald en altijd alles handmatig ingesteld. Misschien eens de receiver resetten en de afstanden handmatig invoeren en de crossovers ook?

In het menu van mijn AVR kan ik via Menu naar Informatie en dan ergens kan ik zien wat er binnen komt. Zal bij jouw Denon niet veel anders moeten zijn. Iets als DTS of Dolby zegt an zich niet veel. Als je Dolby Digital of DTS 5.1 hebt dan heb je een dedicated 5.1 track. Maar iets als Dolby Pro Logic of DTS Neo is weer pseudo surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb zelf Dynamic volume op Light zodat de stemmen goed verstaanbaar zijn zonder al te harde effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
FeaR schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:06:
Ik snap de uitkomst niet. De subwoofer op -11 dB zetten betekent dat deze (veel) te hard staat. Dus de subwoofer wordt gedetecteerd. Alleen dat slaat weer nergens op dat de speakers dan op LARGE worden gezet. Behoorlijk tegenstrijdige gegevens. Zeker omdat je aangeeft dat deze overheerst. Hoe kan dat op -11 dB en puur LFE spelende? Dan zou je met een aanzienlijk akoestisch issue zitten.

Aan de andere kant, ik heb met Audyssey XT ook nooit goede resultaten gehaald en altijd alles handmatig ingesteld. Misschien eens de receiver resetten en de afstanden handmatig invoeren en de crossovers ook?

In het menu van mijn AVR kan ik via Menu naar Informatie en dan ergens kan ik zien wat er binnen komt. Zal bij jouw Denon niet veel anders moeten zijn. Iets als DTS of Dolby zegt an zich niet veel. Als je Dolby Digital of DTS 5.1 hebt dan heb je een dedicated 5.1 track. Maar iets als Dolby Pro Logic of DTS Neo is weer pseudo surround.
Ik heb nu handmatig via luidsprekers de sub op -3.5 db ingesteld. beide surround en center op +5 en beide front op -6.

Op de achterkant van de sub heb ik het volume op 50% staan. De Cut Off op 200 en de Phase op 0.

Via Audio kon ik het subwoofer niveau nog aanpassen, deze stond 'aan' op +6 db. Deze heb ik inmiddels uitgezet.

Via Algemeen/informatie/audio zie ik dat de geluidsmodus DTS Neo:6 Cinema is, ingangsignaal PCM ZERO.

Moet ik nog iets veranderen bij 'verst. toewijzen'? De toewijzing staat op 'surround back', maar die heb ik helemaal niet. Ik kan hier kiezen uit surround back, zone 2, bi-amp, front b en front height.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als je geen "none" toe kan wijzen aan eindversterkers zou ik Zone 2 kiezen. Puur om er dan zeker van te zijn dat ze op Main Zone niets doen.

DTS Neo is pseudo surround. Nu gaat dat over het algemeen wel goed aangezien dergelijke software de center creërt door Front Left en Front Right samen te mixen (grof gezegd). Maar ik zou toch eens een test willen zien met echt 5.1 surround. Qua stemmen zou de crossover niet veel moeten doen. Je zit laag in de mannenstem wil je bij de 100 Hz komen dus die zou niet richting subwoofer moeten gaan maar gewoon over de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
FeaR heeft je al een heel eind op weg geholpen zie ik. Een paar toevoegingen van mijn kant:

De metingen van audyssey komen vrij nauwkeurig. Wat in elk geval niet verstandig is, is om die microfoon door de hele kamer te plaatsen. Je kunt het beter dicht bij de primaire en eventueel een secundaire luisterplek houden voor de beste resultaten. Het eerste meetpunt is daarbij het belangrijkst.
Hier staat een zeer uitgebreide uitleg over hoe je de audyssey meting het beste kunt doen.
Ik zie wel dat je tweede audyssey run een stuk betere cijfers oplevert, dus ik vermoed dat je de eerste keer de microfoon overal neer hebt gezet.

Het subwoofer signaal wordt idd flink geknepen op -11db. Je kunt dat verminderen door de gain-knop op de sub zelf wat terug te draaien. Doe nog eens een run op 25% gain bijvoorbeeld (ipv 50%) en kijk waar het dan op komt. Het kan zijn dat de sub meer gecorrigeerd moet worden dan de denon "aan kan", waardoor het nog altijd overheerst. Een tweede mogelijkheid (en die is ook zeer waarschijnlijk) is dat je te maken hebt met staande golven, waarbij bepaalde frequenties versterkt worden door reflecties tegen muren, plafond en vloer. Deze tweede mogelijkheid kun je beïnvloeden door de subwoofer te verplaatsen. Idealiter zet je em eerst op de luisterpositie en kruip je rond om te luisteren waar in de kamer deze het beste klinkt (de subwoofer crawl). Vervolgens zet je de sub op die locatie neer en draai je opnieuw audyssey.

Dat de frontspeakers als full-range gezien worden komt volgens mij vaker voor (althans het gebeurt bij mij ook altijd) en zie ik niet als een groot probleem. De oorzaak kan in de akoestiek zitten, maar is volgens mij moeilijk te beïnvloeden. Je kunt simpelweg de crossover later handmatig aanpassen en dan is 60hz voor de fronts en 90hz voor de center/surround niet verkeerd (gezien het formaat van de speakers).

Dat de center matig klinkt, komt dan denk ik toch door hoe de bron de receiver bereikt. Dat het dts neo is kan twee dingen betekenen; je hebt het hier handmatig op gezet, of het komt binnen als stereo.
Ik weet zo niet waar je netflix op hebt staan (waarschijnlijk op de tv?), maar ik denk dat er ergens wel een menu te vinden is met instellingen over de uit te sturen audio.

Oh, en zet MultEQ XT eens op "Audyssey" ipv "flat". Er van uitgaande dat dat een optie is op jouw Denon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jUKpNTGIdtDMNaf99AAjzbYN/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 14-04-2018 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Opnieuw bedankt voor de reacties. De center doet al een stuk beter zijn werk nu ik de center op 90 hz heb gezet.

De bas is nog wel redelijk overheersend maar als ik die iets terugdraai is dat ook verholpen. Wat is het verschil wanneer ik de sub handmatig terugdraai met ongeveer 1/6 deel, en wanneer ik Audyssey draai met de gain op 25% ipv 50%? Is het resultaat qua geluid hetzelfde?
De positie van de sub kan ik helaas weinig aan veranderen op het moment gezien de korte kabel en ik het ding liefst een beetje uit het zicht heb staan. Staat nu links voor de TV vlak naast de linker front speaker.

MultiEQ XT kan ik niet op 'Audyssey' zetten, alleen op flat, uit, reference, l/r bypass. Ik heb het idee dat het geluid het beste klinkt bij 'flat'.

Netflix speel ik inderdaad af via de tv app. Ik kan in het tv menu allerlei dingen selecteren zoals:

Digitale audio-uitgang met de opties: auto 1 (uitvoer van gecomprimeerde audio zonder aanpassing, auto 2 ( uitvoer van alleen gecomprimeerde audio voor multi-channel content zonder aanpassing), PCM (uitvoer altijd in PCM)

Prioriteit van audiosysteem (geef bij inschakelde tv het geluid weer vai de BRAVIA Sync-compatibele externe luidsprekers als deze worden gedetecteerd. Deze staat standaard UIT.

De TV is een Sony KD-55X8509C

@FeaR : hoe kan ik een test doen met 'echt' 5.1 surround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Je kunt de sub op twee manieren "zachter" zetten; het aanvoer signaal dempen (in de receiver dus, staat/stond op -11db en kan niet verder dan -12db als het goed is) of de sub zelf dempen (de gain knop op de sub). Ik weet dus niet wat je wilt terugdraaien met 1/6e, maar als je de gain op de sub aanpast, is het wenselijk opnieuw audyssey te draaien, zodat de receiver de juiste aanpassingen maakt. Nu kan het zijn dat de receiver niet de juiste aanpassing maakt, omdat de sub in beginsel te hard staat. Klinkt het na de nieuwe audyssey run nog steeds te hard, dan staat het je vrij het aanvoer signaal in de receiver verder te dempen (zal dan niet meer op -11db staan, waardoor je meer vrijheid hebt).

Wat de bron betreft kun je gewoon eens proberen of het verschil maakt of je auto1, auto2 of PCM kiest. PCM is gewoon ongecomprimeerd, waarbij dts of dolby digital gecomprimeerd is. Vergelijk het maar met WAV en MP3, of BMP en JPG.
Pagina: 1