Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gigabyte GA-A320M-S2H updaten en windows installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 11:28
Ik heb op advies van de BBG een Gigabyte GA-A320M-S2H met een Ryzen 3 2200 gekocht. Dat bleek een knudde combinatie te zijn, de boel start niet op. Waarschijnlijk omdat het bord een BIOS upgrade nodig heeft.

Ik heb geen compatible AMD CPU, (een FX8350, een A8 5600K en een oude 4400 heb ik nog wel)

Kan een tweaker in het zuiden van het land mij helpen? Ik wil wel langskomen met het bord als je een CPU uit deze lijst hebt met "F1" erachter:

https://www.gigabyte.com/...0M-S2H-rev-1x#support-cpu

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In https://tweakers.net/aanbod/ mag je iemand zoeken :)

Er zijn/waren ooit langlopende topics, in ieder geval voor Intel, waar je kan inschrijven voor een ruil-processor. Mogelijk dat er voor AMD een vergelijkbaar topic is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• cdwave
Ik wil niet ruilen, ik wil alleen een compatible CPU lenen om de BIOS upgrade te doen. Ik wil desgewenst ook nog een vergoeding daarvoor geven (appeltaart ofzo).

• MAX3400

MAX3400

cdwave schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:33:
Ik wil niet ruilen, ik wil alleen een compatible CPU lenen om de BIOS upgrade te doen. Ik wil desgewenst ook nog een vergoeding daarvoor geven (appeltaart ofzo).
Dan nog, dat hoort niet in het forum.

In V&A kan je ook diensten vragen/aanbieden.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Ik weet niet waar en wanneer je het bestelt hebt, maar misschien kan de verkopende partij je uit de brand helpen? Ik weet dat Megekko bios-updates doet.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• cdwave
Komt van Megekko af ja.
Suf dat ze dat zelf niet in de gaten hebben.
Het systeem is voor buurjongens en ik hoopte dit weekend klaar te zijn.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
cdwave schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:37:
Komt van Megekko af ja.
Suf dat ze dat zelf niet in de gaten hebben.
Het systeem is voor buurjongens en ik hoopte dit weekend klaar te zijn.
Mjah, dat Megekko het niet in de gaten heeft kan je ze niet verwijten :P. Dat zijn maar dozenschuivers. Maar goed. Bij Megekko kan je naar info@megekko.nl mailen, vragen naar Nico. Kost 15 euro. Dat is een iniedergeval een optie mocht je niemand vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 13-04-2018 19:42 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• cdwave
Grootste streek is van tweakers.net zelf geleverd door een combinatie aan te bevelen die "out of the box" helemaal niet werkt.

• MAX3400

MAX3400

cdwave schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:49:
Grootste streek is van tweakers.net zelf geleverd door een combinatie aan te bevelen die "out of the box" helemaal niet werkt.
Sorry maar je hebt jezelf genaaid. Er staat duidelijk in het artikel:
Een belangrijk punt is wel dat je even bij de winkel checkt waar je je moederbord koopt of die met de nieuwste bios-versie wordt geleverd. De 2200G is namelijk net nieuw en is daarom afhankelijk van deze laatste versie, anders werkt het niet.
En iemand in de comments: Superhoi in 'reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2018'

Kan er dus helaas niks aan doen dat je blijkbaar over informatie heen leest die al minstens 3 en zeker 6 weken oud is.

• cdwave
Je hebt gelijk, het staat er inderdaad. Ik heb eerlijk gezegd de tekst nauwelijks gelezen, daar betaal ik nu dan de prijs voor.

Ik ben een beetje oververhit geraakt door het gedoe met het bordje. Zal een nachtje erover slapen, dan zie ik het weer wat zonniger.

Heb de buurjongens het slechte nieuws maar verteld, dat wordt niet gamen dit weekend...

[ Voor 14% gewijzigd door cdwave op 13-04-2018 20:41 ]

• MAX3400

MAX3400

*knip* goedbedoeld, maar laten we het binnen de regels houden :)

[ Voor 70% gewijzigd door br00ky op 13-04-2018 21:09 ]

• cdwave
Ik heb een andere oplossing bedacht die mogelijk nog dit weekend gaat lukken...

• MAX3400

MAX3400

cdwave schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:28:
Ik heb een andere oplossing bedacht die mogelijk nog dit weekend gaat lukken...
Als het een goede en correcte oplossing is, en het werkt allemaal, post het eventjes.

Mogelijk dat iemand anders er dan nog iets van kan leren :)

• cdwave
Ik ga ook nog een systeem samenstellen met een Ryzen 1700 erin, en die kan ik dan gebruiken om 't bordje te flashen.

Megekko bood overigens ook aan om 't voor 15 euro te doen. Wordt wel een gedoe met opsturen.

• cdwave
Is gelukt met de 1700, vanuit de bios de bios geflasht.

Nu krijg ik Windows niet geinstalleerd, komt steeds met "the bios in this system is not fully acpi compliant" blue screen of death, zowel geinstalleerde oude W7 als de setup DVD.

Een ubuntu DVD draait prima.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

cdwave schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 15:50:

Nu krijg ik Windows niet geinstalleerd, komt steeds met "the bios in this system is not fully acpi compliant" blue screen of death, zowel geinstalleerde oude W7 als de setup DVD.

Ik zou even checken in de UEFI of secure boot aan of uit staat, wil nog wel eens verschil maken.

• cdwave
Ik heb zitten rommelen met die settings maar er is geen touw aan vast te knopen.

Een mysterieuze "CSM" support, als ik die op "disable" zet dan krijg ik een "secure boot" optie. Die uitzetten helpt niet. Aan ook niet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Er is officieel ook geen support voor windows 7 met ryzen.
nieuws: AMD heeft Ryzen-processors op Windows 7 getest, maar ondersteunt het ...
Daarnaast waarom zou je nog een 10 jaar oud os willen, met name voor gamen loop je ook tegen driver support aan.

[ Voor 85% gewijzigd door DukeBox op 14-04-2018 16:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MAX3400

MAX3400

En geen DX12 ondersteuning op Windows 7 dus dat kan voor komende "native" games ook nog wel een dingetje worden alsmede games die alleen als Store-app verkocht worden.

• cdwave
Dat moet ik er maar 10 op zetten dus.

• MAX3400

MAX3400

cdwave schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:17:
Dat moet ik er maar 10 op zetten dus.
https://support.amd.com/e...aphics-Release-Notes.aspx -> supported Windows 10 x64 only

• cdwave
Ik zag ook dat het systeem een DDR memory snelheid van 2133 rapporteert, terwijl ik er toch echt speciaal 3000 in gemonteerd heb. Er is wel een "advanced" optie die hem op 3000 zet maar die past ook meteen het voltage aan lijkt het en dat zou toch niet nodig moeten zijn.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Zonder volledige specs valt daar niet veel van te zeggen. Soms moet je xmp expliciet aanzetten.

• cdwave
Blijkbaar moet je met de muis de frequentie aanklikken en dan kun je met toetsenbord +/- de frequentie aanpassen. Met de muis kun je er blijkbaar niets aan veranderen... Dat lijkt voor meer opties zo te werken.

Ik begin me oud te voelen door dit soort dingen...

[ Voor 11% gewijzigd door cdwave op 14-04-2018 17:22 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

DukeBox schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:02:
nieuws: AMD heeft Ryzen-processors op Windows 7 getest, maar ondersteunt het ...
Daarnaast waarom zou je nog een 10 jaar oud os willen, met name voor gamen loop je ook tegen driver support aan.
Ryzen als in Summit Ridge ondersteunt Win7 wel via de moederbord fabrikanten. Ryzen in de zin van Raven Ridge (deze APU’s) ondersteunt het niet en zullen dat ook nooit meer inderdaad.
cdwave schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 15:50:

W7 is te oud voor de hele 2000 serie en later. Komt geen ondersteuning meer voor, ook niet voor 8.1. Moet idd verplicht 10 op.

RAM moet je zelf instellen op de goede snelheid. Standaard gaat-ie altijd op 2133. Omdat je een A320 chipset gebruikt kan je tot 2933MHz op het geheugen instellen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• cdwave
Ik kon gewoon 3000 kiezen in de BIOS (hij gaat zelfs tot de 4000). Wordt dan de chipset overclockt?

De PC is al sinds gisteren bezig met updates installeren. Vreselijk frustrerende ervaring. Waar Ubuntu in pakweg een kwartier klaar is voor gebruik, is W10 nu al 12 uur aan het reutelen (uit budgetbeperking zit er een roterende harddisk in). En dat terwijl ik de installatie DVD notabene gisteren van MS heb gedownload (duurde 1,5 uur met mijn verbinding).

• MAX3400

MAX3400

cdwave schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:17:
De PC is al sinds gisteren bezig met updates installeren. Vreselijk frustrerende ervaring. Waar Ubuntu in pakweg een kwartier klaar is voor gebruik, is W10 nu al 12 uur aan het reutelen (uit budgetbeperking zit er een roterende harddisk in). En dat terwijl ik de installatie DVD notabene gisteren van MS heb gedownload (duurde 1,5 uur met mijn verbinding).
Ja en?

Ik heb nog steeds niet gelezen dat het moederbord de BIOS-update heeft gekregen? En je geheugen lijkt niet te willen staan zoals je verwacht? Ik lees dus vooralsnog dat de PC absoluuuut niet hoeft mee te werken met wat je ervan verwacht (en dus een grote mogelijkheid dat drivers niet werken en dus de snelheid van een SATA-controller helemaal ruk is).

Geen idee hoe jij de DVD hebt gedownload maar als je de Media Creation Tool hebt gebruikt, zitten daar alle updates al in, mogelijk met uitzondering van de meest recente standaard patch-ronde (die maar eenmaal per maand is). En als je daar al anderhalf uur over doet; vind ik ook tricky maar als ik snel terugreken heb je dan een DSL-verbinding van minder dan 20MBit.

• cdwave
ADSL 4 Mbps, maar om een of andere reden is de snelheid vorige week ineens verhoogd naar ongeveer 7 Mbps, zomaar 75% erbij dus, jippie!

Heb de DVD van MSDN downloads geplukt.

Er lijkt een mega-update te zijn van vele gigabytes, die het merendeel van de tijd opslokt. Dat zal dan wel die "ene per maand" zijn. Die is nu aan het installeren.

[ Voor 45% gewijzigd door cdwave op 15-04-2018 10:36 ]

• MAX3400

MAX3400

cdwave schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:33:

Heb de DVD van MSDN downloads geplukt.
Right... Die versie die eens in het half jaar ofzo wordt geupdate? En die je niet op een PC mag installeren anders dan onder je eigen account toch? Die anderhalf uur van gisteren was meer dan voldoende geweest voor de "officiele" en geupdate versie van Windows 10.

• cdwave
Back on topic, ik snap nog steeds dat geheugen niet. De Gigabyte website zegt:

Support for DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2667*/2400/2133 MHz memory modules
* Support for higher than DDR4 2667 MHz may vary by CPU.

In de BIOS kun je gewoon frequenties tot 4000 kiezen.

In de supported memory list staat het geheugen van de BBG er niet bij (CMK8GX4M2B3000C15) maar wel verwante versies zoals de 16G uitvoering.

En overal staat "native 2133" als frequentie bij. Erg verwarrend. Hij draait zo te zien prima op de huidige 3000 instelling.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

nelizmastr schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:05:
Ryzen in de zin van Raven Ridge (deze APU’s) ondersteunt het niet en zullen dat ook nooit meer inderdaad.
Windows support het ook niet meer, hier loop je al tegenaan tijdens de install wanneer je nog geen kans hebt gehad drivers toe te voegen. Het zou dan al om een custom (oem) windows installatie moeten gaan en zover ik weet leveren moederbord fabrikanten deze niet.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

DukeBox schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:16:
[...]

Windows support het ook niet meer, hier loop je al tegenaan tijdens de install wanneer je nog geen kans hebt gehad drivers toe te voegen. Het zou dan al om een custom (oem) windows installatie moeten gaan en zover ik weet leveren moederbord fabrikanten deze niet.
Moederbord fabrikanten leveren een handleiding qua slipstreamen van de drivers. Alleen is de ACPI melding die TS meldde daar niet mee te verhelpen. Dat is gewoonweg een hardware lockout.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

nelizmastr schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:18:
Moederbord fabrikanten leveren een handleiding qua slipstreamen van de drivers.
Dat is voor de gemiddelde gebruiker al veel te veel gedoe.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:19
2133 MHz is de standaard veilige optie waarmee het geheugen op 1,20 volt kan starten.
Native variant die het altijd doet. De veilige optie.

Voor de hogere snelheden moet je dit handmatig aanpassen naar 3000 op 1,35 Volt
(1,35 is het standaard voltage voor overgeclocked geheugen. Industrie standaard zogezegd)

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

DukeBox schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:25:
[...]

Dat is voor de gemiddelde gebruiker al veel te veel gedoe.
De gemiddelde gebruiker moet dan ook niet een verouderd OS draaien op gloednieuwe hardware :+ zeker niet als Windows Update er officieel niet eens op werkt :+

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DukeBox schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:02:
Dat klopt; maar ik heb dit weekend nog Windows 7 (pre SP1) op mijn 1800X combo geïnstalleerd. Dus het kan wel. Alleen zorgen dat je tobo en muist etc. antiek genoeg zijn (niet draadloos, ...) en dat werkte netjes. Meest recente BIOS voor moederbord.

Het kan dus weldegelijk; alleen moet je echt alle drivers bij elkaar zoeken, duurt het uren voor alle veiligheidsupdates geïnstalleerd zijn, en krijg je na die lijdensweg bij elke opstart een groot venster dat meldt dat de hardware niet ondersteund is. Je moet het dus maar willen. De vraag is: waarom zou je Windows 7 überhaupt op zo'n nieuw systeem willen installeren?

Ik draai overigens gewoon Linux/Windows 10 op dat ding dagdagelijks :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 15-04-2018 22:37 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• cdwave
Borromini schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:35:
waarom zou je Windows 7 überhaupt op zo'n nieuw systeem willen installeren?
Budget. Windows 10 kost geld, Windows 7 licentie hadden ze nog.

Windows 10 werkt niet na installatie, heeft eerst nog bergen upgrades nodig en het duurt vele uren voordat die geinstalleerd zijn (en dan reken ik de downloadtijd niet mee).

Ik gebruik tegenwoordig Windows alleen voor spelletjes en soms moet ik vanuit 't werk iets doen (driver schrijven ofzo) met Windows. Voor serieus werk gebruik ik alleen Linux en dat was een fluitje van een cent want die draaide out-of-the-box prima.

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 12:05
draai hier ook nog steeds win 7, ik stel die nare win 10 zo lang mogelijk uit.
Pagina: 1