Rij
[ Voor 99% gewijzigd door mcwops op 02-02-2020 20:35 ]
[ Voor 99% gewijzigd door mcwops op 02-02-2020 20:35 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
American Express vraagbaak
Het is nogal logisch dat dat einde leasecontract is, en niet einde arbeidscontract, als het in een berijders-overeenkomst staat...mcwops schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:07:
@falcon: In t rijderscontract staat: iedere maand 50 euro eigen bijdrage inhouden tot einde contract. mijn arbeidscontract liep tot 1-9. werkgever stelt zich nu op standpunt dat contract niet arbcontract is maar leasecontract.........
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 10% gewijzigd door biomass op 13-04-2018 18:12 ]
Verwijderd
Dit kan ik beamen. Had een 14% bijtellings 308 die ik wou meenemen naar nieuwe werkgever. Beide partijen vonden dat ook geen enkel probleem. Uiteindelijk bleek de leaseprijs van ongeveer 750 naar ongeveer 1150 te gaan... Heb de auto lekker laten staan.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:56:
Klinkt logisch, mits je contract nog 36 maanden loopt.
En als de nieuwe maatschappij een auto wil overnemen dan zal dat dus de 2de hands zijn. Onvoordelig voor de nieuwe leasemaatschappij want ze kopen iets in wat niet meer nieuw is, en onvoordelig voor de oude maatschappij want de afschrijving is het grootst in de begin periode. Dat zullen ze dus ook doorrekenen in de overname prijs.
Denk dat het beste is dat je de 50€ p/m betaald en de auto laat staan bij je oude werkgever.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik vind het persoonlijk anders wel heel gek dat @mcwops voor 36 maanden zou moeten betalen, terwijl het arbeidscontract maar tot september zou lopen (maar nu vroegtijdig wordt beëindigd).NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:09:
Ik zie nog geen hele gekke dingen, alleen dat je je slecht hebt ingelezen/voorbereid.
Daar is weinig geks aan, het is vrij normaal dat zo'n clausule in je lease-contract wordt gezet zodra je boven het vastgesteld budget gaat. En @mcwops heeft daar toch ook voor getekend bij het afsluiten van het lease-contract?Transportman schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 08:49:
[...]
Ik vind het persoonlijk anders wel heel gek dat @mcwops voor 36 maanden zou moeten betalen, terwijl het arbeidscontract maar tot september zou lopen (maar nu vroegtijdig wordt beëindigd).
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Bij veel werkgevers is het leasecontract persoonlijk. Ik moest €28.546,- betalen om van mijn 1 jaar oude auto af te komen. Gelukkig nam mijn vrouw haar werk het contract over en kwam ik er kosteloos uit.Transportman schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 08:49:
[...]
Ik vind het persoonlijk anders wel heel gek dat @mcwops voor 36 maanden zou moeten betalen, terwijl het arbeidscontract maar tot september zou lopen (maar nu vroegtijdig wordt beëindigd).
Deze optie mis ik ook in het verhaal. Vaak de goedkoopste/makkelijkste.BiLLY_daKid schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 09:39:
Toen ik voor mijzelf begon, had ik het contract zelf overgenomen. Dat kostte niets extra's. Wilt je nieuwe wg dat ook niet doen ipv hun vaste leasemij de auto te laten overkopen?
[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-04-2018 10:19 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Als het onduidelijk is dan zou je in principe de 36x50 niet moeten betalen. Je kan dit laten betwisten op de rechtbank. Een goedkope advocaat kan dit zelfs overboord gooien. Als er gewoon tot einde contract staat, kunnen ze jou niets maken. Als er staat tot einde leasing contract, dan weer wel.wildhagen schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:09:
[...]
Het is nogal logisch dat dat einde leasecontract is, en niet einde arbeidscontract, als het in een berijders-overeenkomst staat...
Daarnaast is dat ongeveer een standaardclausule die er bijna altijd in staat.
Tsja, je bent er zelf bij als je tekent. Bij de constructie van @NiGeLaToR zou ik daar niet voor teken omdat het inderdaad een molensteen om je nek is indien je van werkgever zou willen wisselen.redfox314 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:51:
Ik ben me nu wel aan het afvragen of heel het concept van over lease te gaan je niet te hard vastbind aan je werkgever of uitholling van je recht om ontslag te nemen. Uiteindelijk zou je het kunnen zien als een financiële straf omdat je ontslag neemt. Dat heet verzwaren van het ontslag. Echter, de enige manier om er onder uit te komen is arbeidrechtbank.
Er is toch helemaal nog niet bekend of hij deze 36x50 euro moet betalen omdat hij gewoon buiten zijn leasebudget is gegaan? Heel vaak is dat namelijk de regel. Zolang je binnen je budget blijft was er niets aan de hand geweest. Lijkt me ook vrij normaal eigenlijk, je zadelt een werkgever met hogere kosten op namelijk.redfox314 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:51:
Ik ben me nu wel aan het afvragen of heel het concept van over lease te gaan je niet te hard vastbind aan je werkgever of uitholling van je recht om ontslag te nemen. Uiteindelijk zou je het kunnen zien als een financiële straf omdat je ontslag neemt. Dat heet verzwaren van het ontslag. Echter, de enige manier om er onder uit te komen is arbeidrechtbank.
Eens. Heb het gedaan omdat ik dacht ‘overnemen kan nooit zo duur zijn’, maar vergiste me in het feit dat je niet kunt onderhandelen en gewoon moet betalen wat ze verzinnen. In theorie: restwaarde nu van de waarde van resterende looptijd, maar in de praktijk kwam er een extreem veel hoger bedrag uit.Napo schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:17:
[...]
Tsja, je bent er zelf bij als je tekent. Bij de constructie van @NiGeLaToR zou ik daar niet voor teken omdat het inderdaad een molensteen om je nek is indien je van werkgever zou willen wisselen.
Verwijderd
Valt mij nog mee die boete.mcwops schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:50:
Nu ga ik uit dienst en nu wil werkgever mij 36X50 euro laten betalen als boete.
Als je een leaseauto krijgt teken je 99% van de tijd bij je werkgever nog een apart leasecontract waarin je akkoord gaat met eventuele boetes bij vervroegd moeten inleveren van de auto. En in sommige branches is de leaseauto ook een soort gouden kooitje.Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:03:
Dit is gewoon ondernemersrisico, lees ook hier https://www.salarisnet.nl...itdiensttreding-begrensd/
Het is wel zo dat de bepaling in je contract alleen kan slaan op je arbeidscontract en niet het lease-contract, jij hebt immers geen contract met de lease maatschappij.
Ik betwijfel het. Bij veel bedrijven die leaseauto's uitgeven is het niet ongebruikelijk dat nieuwe medewerkers eerst een poolauto moeten oprijden. Gezien dat de TS slechts 50 euro bijdrage heeft kan hij nooit een buitensporig dure auto rijden. Die kan de baas zo weer opnieuw inzetten.keesdewit schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 17:45:
want als jij de auto laat staan dan zit hij met nog veel meer kosten.
Ongeacht of de werkgever hem opnieuw kan inzetten kan hij er nu voor kiezen om niet de kosten voor de auto te dragen tot het eind van de looptijd. Degene die hem zou gaan gebruiken kan dan zoals beoogt gewoon nog even in de pool auto rijden. Effectief bespaar je dan toch?CMD-Snake schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 18:48:
[...]
Ik betwijfel het. Bij veel bedrijven die leaseauto's uitgeven is het niet ongebruikelijk dat nieuwe medewerkers eerst een poolauto moeten oprijden. Gezien dat de TS slechts 50 euro bijdrage heeft kan hij nooit een buitensporig dure auto rijden. Die kan de baas zo weer opnieuw inzetten.
Deze bepaling zal wel in het leasecontract gestaan hebben.Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:12:
[...]
Als het onduidelijk is dan zou je in principe de 36x50 niet moeten betalen. Je kan dit laten betwisten op de rechtbank. Een goedkope advocaat kan dit zelfs overboord gooien. Als er gewoon tot einde contract staat, kunnen ze jou niets maken. Als er staat tot einde leasing contract, dan weer wel.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Tja vanalles
Volgens mij is bij overname van het contract sprake van einde (oude) leasecontract. Tot dan zou je je eigen bijdrage moeten betalen.mcwops schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:50:
Rij een lease-auto en per 1-5 as uit dienst.
In t rijderscontract staat: iedere maand 50 euro eigen bijdrage inhouden tot einde contract.
Nu ga ik uit dienst en nu wil werkgever mij 36X50 euro laten betalen als boete.
Mijns inziens klopt dit niet.
Bovendien.... mijn nieuwe werkgever wil dat ik auto meeneem en onderbreng bij andere lease-mij. die andere (lees: nieuwe) lease-mij heeft info nodig van mij (ze krijgen het niet van oude leasemij) om contract over te nemen. huidige lease-mij geeft geen info, behalve een contante prijs waar ik auto voor kan overnemen. Welke gegevens moet huidige lease-mij mij geven zodat nieuwe lease-mij dat kan overnemen? Btw. kan ik inzage krijgen in huidige lease-contract of is dat geheim?
Kortom, die eigen bijdrage-boete is dat opeisbaar door oude werkgever?
en...bij overname door andere lease-mij cq nieuwe werkgever is toch alles geregeld?
(nieuwe werkgever heeft ook eigen bijdrage)
Thanks.
Niemand verplicht je om die leaseauto te rijden.redfox314 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:51:
Hangt ook weer van de LM af. Ik heb in januari 2017 mijn leaseauto overgenomen, was toen 18 maanden oud. Vroegen ze een heel redelijk bedrag voor, bij een dealer was ik veel meer kwijt geweest. Sterker nog, zelfs nu vragen ze voor een soortgelijke auto nog het bedrag wat ik toen betaalde..NiGeLaToR schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:56:
[...]
Eens. Heb het gedaan omdat ik dacht ‘overnemen kan nooit zo duur zijn’, maar vergiste me in het feit dat je niet kunt onderhandelen en gewoon moet betalen wat ze verzinnen. In theorie: restwaarde nu van de waarde van resterende looptijd, maar in de praktijk kwam er een extreem veel hoger bedrag uit.
Verder dus: lees je lease voorwaarden en ga er niet mee akkoord als het je wurgt voor de komende jaren.
Da's wel heel makkelijk. Het is precies om te voorkomen dat men de gekste dingen in contracten gaat schrijven en dan gaat roepen 'had je maar niet moeten tekenen' dat het concept ongeldig beding bestaat. Er is een zekere scheve machtsverhouding tussen werkgever en werknemer.RoNoS schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:41:
[...]
Niemand verplicht je om die leaseauto te rijden.
Die is er zeker weten. Daarom is het jouw werkgever en ben jij werknemer.redfox314 schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:48:
[...]
Er is een zekere scheve machtsverhouding tussen werkgever en werknemer.
Welke 'gekke' dingen staan in het contract dan?redfox314 schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:48:
[...]
Het is precies om te voorkomen dat men de gekste dingen in contracten gaat schrijven en dan gaat roepen 'had je maar niet moeten tekenen'
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Het gaat hier waarschijnlijk over de overschrijding van het leasenormbedrag. Dat is een keuze van de TS om boven zijn norm te leasen, het is geheel normaal dat deze kosten bij voortijdig beeindigen van een contract doorbelast worden.Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:03:
Dit is gewoon ondernemersrisico, lees ook hier https://www.salarisnet.nl...itdiensttreding-begrensd/
Het is wel zo dat de bepaling in je contract alleen kan slaan op je arbeidscontract en niet het lease-contract, jij hebt immers geen contract met de lease maatschappij.
Verder, zet er een goede advocaat op als je WG moeilijk blijft doen en probeer er in goed overleg uit te komen.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Het lijkt mij sterk dat wanneer de werkgever het contract ontbindt zonder dat er schuld bij de werknemer ligt, de werknemer het leasecontract moet uitdienen.RoNoS schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:57:
[...]
Die is er zeker weten. Daarom is het jouw werkgever en ben jij werknemer.
Maar los daarvan, je gaat een contract aan, wil het contract ontbinden en dan raar vinden dat er kosten aan verbonden zijn?
Als je een jaarcontract (arbeidscontract) hebt moet je jezelf afvragen om een leasecontract van 4 jaar af te sluiten. Want als de werkgever je contract niet verlengd, ben je ook de sjaak. Nu wil TS zelf het arbeidscontract ontbinden, dat kan, met een opzegtermijn, maar het leasecontract heeft geen opzegtermijn. Dat kun jij krom en raar vinden. Dat vind ik niet.
36 keer hé.NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:09:
Nog mazzel dat je niet de hele auto hoeft af te kopen, maar alleen die 50€.
Dat lijkt mij niet. TS wist wat het reglement is, en als je eerder opzegt dan het leasecontract dan vind ik het niet onlogisch als TS het gedeelte moet betalen wat hij boven budget heeft uitgekozen. De extra kosten voor de werkgever zijn een direct gevolg van de keuze van de TS.Bernard0343 schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:41:
* Je arbeidsovereenkomst loopt af op 1 sept. Het lijkt mij dat alle verplichtingen ook op die datum aflopen. Dus de eigen bijdrage voor de maanden na 1 september lijkt mij onzin. Het gaat er immers niet om of jij dan ontslag neemt. De arbeidsovereenkomst wordt per die datum niet verlengd en dat is wat anders dan ontslag nemen.
Wat ik meestal heb gezien is dat als iemand een poolauto krijgt hij het bedrag boven zijn budget niet hoeft te betalen. Tenzij iemand graag die auto wil hebben en er een duidelijke afspraak gemaakt wordt.Bernard0343 schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:41:
* Mocht de auto voor 1 sept aan een collega toegewezen worden, hoef je voor de tijd dat die collega in je 'oude' auto rijdt ook geen eigen bijdrage te betalen. Dat doe de collega dan al.
Helemaal mee eens... Maar ik vind dat er hier op Tweakers al snel een mentaliteit is waarbij alles wat werkgever aan kosten krijgt als onredelijk gezien wordt. (en naar mijn mening zijn de 36 maanden 50,- euro aftikken gewoon redelijk)t_captain schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:23:
De oorzaak van dit topic is niet dat de regeling zo enorm slecht is, maar dat TS in het eerste jaar van een vierjarige commitment heeft besloten zijn baan op te zeggen.
Uhm ja? Das dus minder dan 36 x het totale leasebedrag hé?
Omdat je dat ook niet schreef.NiGeLaToR schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:01:
Uhm ja? Das dus minder dan 36 x het totale leasebedrag hé?
Althans, dat was wat ik bedoelde maar jij niet las gok ik
Volgens mij mag je dit gewoon aftrekken bij de belasting dus dan blijft er weinig over. Helemaal als je een tekenbonus bij je nieuwe werkgever regelt.CH4OS schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:31:
[...]
Omdat je dat ook niet schreef.€1800,- is ook een boel geld!
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het punt is niet dat @mcwops niet kan overstappen naar een andere werkgever omdat hij reeds een lease contract heeft. Als het contract onder dezelfde lease-maatschappij overgenomen wordt door het nieuwe bedrijf, is er niets aan de hand.Tommie12 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:00:
Dergelijke clausules zijn België hoogst ongebruikelijk, en ik denk dat ze geen stand houden bij een rechtbank omdat ze ingaan tegen de vrijheid om van werkgever te wisselen.
Probleem is dat er bij TS onduidelijkheid over de eigen bijdrage is. Er is gesproken over het aflopen van 'het contract', dit kan het leasecontract maar ook de arbeidsovereenkomst zijn. Werkgever had, vanuit goed werkgeverschap, expliciet moeten aangeven dat het hier ging om het leasecontract en bij TS moeten aangeven dat deze 'verplichting' ook zou doorlopen als de arbeidsovereenkomst door TS niet verlengd zou worden. Het innen van de eigen bijdrage voor de periode ná 1 september is, imho, twijfelachtig.Jeroen V schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:45:
[...]
Dat lijkt mij niet. TS wist wat het reglement is, en als je eerder opzegt dan het leasecontract dan vind ik het niet onlogisch als TS het gedeelte moet betalen wat hij boven budget heeft uitgekozen. De extra kosten voor de werkgever zijn een direct gevolg van de keuze van de TS.
Op het moment dat een ander de auto gebruikt, is de schade voor werkgever beperkt, de auto wordt immers ingezet. Dat werkgever dan waarschijnlijk afziet van een eigen bijdrage, kan niet door TS beïnvloed worden, dat is de keuze van werkgever.Wat ik meestal heb gezien is dat als iemand een poolauto krijgt hij het bedrag boven zijn budget niet hoeft te betalen. Tenzij iemand graag die auto wil hebben en er een duidelijke afspraak gemaakt wordt.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Bij opleiding is het zelfs zo dat wanneer de opleiding nuttig voor de functie / bedrijf dat men het ook niet mag doorrekenen.Tommie12 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:00:
Als Belg valt me de mond open hier.
Dergelijke clausules zijn België hoogst ongebruikelijk, en ik denk dat ze geen stand houden bij een rechtbank omdat ze ingaan tegen de vrijheid om van werkgever te wisselen.
Er bestaat bij ons wel zoiets als een studieclausule. Stel dat je werkgever je een dure opleiding laat volgen, dan mag hij daarvoor iets in rekening brengen als je eerder dan 3 jaar vertrekt, maar dat moet met 33% per jaar zakken.
Dus als je na 2 jaar vertrekt, dan maximaal nog iets van 33% van het opledingsbedrag.
In de praktijk wordt dat amper toegepast.
Auto's zijn hier het probleem van de werkgever.
Daar kan een werkgever nooit iets extra voor vragen aan de werknemer als die het bedrijf verlaat.
Soms wilt een leasemaatschappij daar ook wel eens geld willen uitslaan ... hangt een beetje af van hoe interessant de nieuwe werkgever is voor de leasemaatschappij.CH4OS schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:17:
[...]
Het punt is niet dat @mcwops niet kan overstappen naar een andere werkgever omdat hij reeds een lease contract heeft. Als het contract onder dezelfde lease-maatschappij overgenomen wordt door het nieuwe bedrijf, is er niets aan de hand.
Let wel het gaat om de eigen bijdrage. Meestal is dat een bedrag boven de vastgestelde leasenorm. Dus als je een norm van 700 euro hebt en je zelf kiest voor een auto met 750 euro leasebedrag betaal je die 50 euro zelf. Vind het dan niet zo gek dat je daar als werknemer voor opdraait, je hebt er immers zelf voor gekozen.Tommie12 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:00:
Als Belg valt me de mond open hier.
Dat misschien wel, maar in veel bedrijven moet je dat in één keer bij het begin ophoesten.PolarBear schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:45:
[...]
Let wel het gaat om de eigen bijdrage. Meestal is dat een bedrag boven de vastgestelde leasenorm. Dus als je een norm van 700 euro hebt en je zelf kiest voor een auto met 750 euro leasebedrag betaal je die 50 euro zelf. Vind het dan niet zo gek dat je daar als werknemer voor opdraait, je hebt er immers zelf voor gekozen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq