Je laat nu de technische levensduur weg uit je redenering en dat is onjuist. Een nieuwe Volvo zou ook een haast oneindige economische levensduur hebben als er niks kapot gaat... maar ja, dan gaat de koppakking, roest er een gat in, lekt hij olie, etc en is hij economisch afgeschreven. Zonder dat... tja, een Volvo van 20 jaar oud op gas is economisch zeer interessant als hij niet stuk zou gaan.
Maar ik mis een beetje het realisme.
Stel even we verplichten per wet dat je 10 jaar garantie krijgt in de EU en 20 jaar onderdelen.
Dan UPS ik zo'n ding uit China voor de helft van de prijs. Ben ik de importeur en koper, dus kan ik mezelf aanklagen
Dus de lokale importeur gaat failliet en iedereen bestelt uit China.
Het hoeft niet duurder te zijn om een apparaat gewoon af te danken en te vervangen. De keuze voor componenten wordt daarop aangepast.
Het kan ook anders, een sateliet of kerncentrale wordt gemaakt met onderdelen die tig jaar meegaan en tig jaar leverbaar zijn. Echter een kerncentrale kost een paar miljard, een sateliet honderden miljoenen.
Er wordt hier gesproken over een bluetooth module en lcd-tje. De gemiddelde bluetooth chip is misschien 1 jaar in productie. Een schermpje soms maar enkele maanden!
De uitzondering hierop zijn militaire & industrie componenten... kosten 10x meer en heb je vaak minder. En wat onderdelen op voorraad houden is kostbaar. Kost al snel €100+k, voor onderdelen, personeel & gebouw per jaar. Als je er dan 100 per jaar red... dan kost dat €1000 per omvormer... stuur dan maar een nieuwe.
Je kunt dingen simuleren. Bijvoorbeeld 10 jaar lang inschakelen is 3650 keer. Schakel het ding in en uit totdat het stuk gaat en je hebt een indicatie of je dat gaat halen.
Als je dan ook de temperatuur extreem maakt/laat wisselen krijg je best een idee hoe lang het ding het volhoudt.
Zo testen ze meer electronica.
Wat reeël is, tja, dat is bijna meer mening dan iets anders. Een fabrikant die 5 jaar garantie geeft, vindt 5 jaar dus de ondergrens. Dan 20 jaar verwachten zou ik niet echt reeël vinden.
Sowieso vind ik 10+ jaar voor bijna alles lang. Plastic vergeeld, rubber wordt hard, koper/tin oxideerd. Iets ontwerpen dat het zolang blijft doen is lastig & duur.