Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1062693

Topicstarter
[verwijdert]

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1062693 op 01-04-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 1062693 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:27:
...Bij kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld, leer je dan alleen maar dingen als: wat is kunstmatige intelligentie, hoe gebruikt men het, etc. of leer je ook echt zelf kunstmatig intelligente software te maken (want dat is wat ik wil doen).
https://www.uu.nl/bachelo...lligentie/studieprogramma al gevonden en gelezen of contact gezocht met de UU? Hoe waren de open dagen? Wat vertelden docenten en studenten?
Hoe zit het trouwens met de baankansen van deze studies?
Tja, als er maar genoeg AI ontwikkeld wordt, maken de programmeurs zich inderdaad overbodig want robotje V1 kan dan zelf V2 maken enzovoort. Hebben ze jou niet meer voor nodig met je bachelor ;)

Persoonlijk denk ik dat je met Informatiekunde verder komt of breder inzetbaar bent aan het eind van je studie maar vanzelfsprekend wil ik je een hippe/leuke opleiding omtrent AI zeker niet ontzeggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je hebt meerdere versies Kunstmatige Intelligentie. Voor de twee uni's waar ik van dichtbij KI / AI heb meegemaakt (UvA en RuG) kan ik me niet voorstellen dat je daar zonder Wiskunde B wel binnengekomen zou zijn geweest. Als je dus voor KI in Utrecht geen Wiskunde B nodig hebt, dan is het een dermate andere studie dan informatica, dat ik me niet kan voorstellen dat ze je daar leren intelligente software te schrijven.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[verwijdert]

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1062693 op 01-04-2019 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

Het liefst had ik gewoon informatica gekozen maar ik heb geen wiskunde B, een zomercursusje wordt 'm ook niet.
Dit snap ik niet ??
Het liefste zou je informatica doen maar waarom dan geen zomercursusje volgen 8)7 ?
Voor AI zul je ook wiskunde B nodig hebben om de stof te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staat me bij dat aan de uni van Maastricht ook nog Kennistechnologie wordt gegeven. Is wellicht ook een kanshebber dan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25
Kunstmatige Intelligentie is vaak ook veel psychologie, taalkunde en filosofie. Het is een vakgebied op de grens waar andere vakgebieden samenkomen. Informatica is maar een klein aspect daarbinnen.

Om een intelligent systeem te maken zul je eerst de definitie van intelligent goed moeten krijgen. Wanneer is iets intelligent? In de praktijk kennen we die term vooral toe aan gedrag: een robot kan intelligent gedrag vertonen zonder 1 regel software te bevatten: 2 motoren, twee proximity sensoren en wat kabels en weerstanden is genoeg voor objectontwijkend gedrag wat er intelligent uit ziet. Is die robot intelligent? De studie is heel veel breder dan code leren schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-05 15:40
heb zelf informatiekunde gestudeerd aan de UU. Ben inmiddels bijna 10 jaar afgestudeerd. Studie zelf kan inmiddels zijn veranderd/aangepast maar binnen deze studie is er standaard weinig aan programeer vakken aanwezig. twee meen ik me te herrineren. je kunt wel vakken van de studie informatica doen in je minor.

Wat ik leuk vond aan de studie: kleinschalig waardoor de communicatielijnen met de docenten erg kort en daardoor fijn was.

nadeel: het is af en toe erg breed waardoor het lijkt alsof je niet echt een vak leert. Echter, in mijn huidige werk merk ik wel dat ik veel profijt heb in de 'kruisbestuiving' tussen de verschillende wetenschappen. begrijp de programmeur goed en kan dit goed vertalen naar de 'business'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:40
Ik weet niet zeker hoe het nu is, maar de KI in Utrecht was altijd Cognitieve Kunstmatige Intelligentie (CKI). Ze focussen zich in Utrecht dus vooral op de cognitieve, dus voornamelijk psychologische kant. Als het je echt om programmeren gaat is dat waarschijnlijk niet het beste. De KI opleidingen van Groningen en Amsterdam zijn technischer, waardoor je ook meer programmeervakken zal hebben. Je hebt hier ook wel wiskunde vakken die pittig zijn voor iemand met Wiskunde A, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat als je er genoeg moeite in steekt die echt wel te doen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflaav
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 20:05

Op dit moment ben ik heel erg aan het twijfelen over welke studie ik wil gaan doen, namelijk kunstmatige intelligentie of informatiekunde, beide aan de UU. Daarom vraag ik me af of er hier toevallig mensen zijn die ervaring hebben met een van (of beide) studies. Het liefst had ik gewoon informatica gekozen maar ik heb geen wiskunde B, een zomercursusje wordt 'm ook niet.
Zelf de Informatiekunde Bachelor afgerond in 2014. Als je echt zelf dingen wilt bouwen en programmeren moet je geen informatiekunde kiezen. Hier zitten in totaal twee programmeervakken in. Je kunt dan beter Informatica kiezen (al is dat zo te lezen geen optie voor je?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Wat ik vooral leuk vind om te doen is programmeren en echt zelf dingen bouwen en programmeren, maar ik vraag me af hoe dat bij deze opleidingen zit. Bij kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld, leer je dan alleen maar dingen als: wat is kunstmatige intelligentie, hoe gebruikt men het, etc. of leer je ook echt zelf kunstmatig intelligente software te maken (want dat is wat ik wil doen). Ik vraag me ook een beetje af of dit niet gewoon van die nieuwe hippe studies zijn... Hoe zit het trouwens met de baankansen van deze studies?
Nee, er is niks hips aan KI want de studie bestond in Groningen bijvoorbeeld al in de jaren 90. ;) En ja, bij KI hoort ook programmeren, zoals het maken van spamfilters, automatische vertaalprogramma's, robots leren navigeren e.d. Focus ligt dus op intelligente oplossingen. Je kan de studiegidsen vaak gewoon van het internet plukken met het vakkenoverzicht.

Ik denk dat je meer moet gaan kijken waar je capaciteiten en interesses liggen. KI is over het algemeen een stuk technischer dan informatiekunde. Het eerste jaar in Groningen is bijvoorbeeld grotendeels gelijk aan informatica, dus je ontkomt niet aan zaken als matrix algebra en differentiaal / integraalrekening. Informatiekunde is meer de zachte kant van informatica: een basis wiskunde, statistiek en programmeren zul je zeker krijgen, maar heel hardcore gaat het niet. Nadruk ligt meer op hoe je informatie kan verwerken (zoals datamodellen maken, data filtering), hoe je informatie kan tonen aan mensen en hoe je informatie in het context van bedrijfsprocessen kan toepassen. Je zal geen compiler hoeven te ontwikkelen. ;)

Met wiskunde A is informatiekunde wel toegankelijker en zul je bij KI meer moeten aanpoten / zelfstudie doen. Of je moet een KI variant doen die wat 'zachter' is. Schijnt dat je dan aan de uni's van Nijmegen en Utrecht het beste terecht kan.

Ik zou me niet heel druk met qua baankansen voor informatiekunde of KI. Bij beide zit dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[verwijdert]

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1062693 op 01-04-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niemand meer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
_vision schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:05:
Nee, er is niks hips aan KI want de studie bestond in Groningen bijvoorbeeld al in de jaren 90. ;) En ja, bij KI hoort ook programmeren, zoals het maken van spamfilters, automatische vertaalprogramma's, robots leren navigeren e.d. Focus ligt dus op intelligente oplossingen. Je kan de studiegidsen vaak gewoon van het internet plukken met het vakkenoverzicht.
AI zit wel degelijk weer in een dit keer terechte hype nadat er decennia lang een 'AI winter' is geweest. Ik doe nu veel met deep learning en dat is revolutionair. Bepaalde problemen die 5 jaar geleden nog als onoplosbaar gezien werden en waar met teams van grote bedrijven en universiteiten zonder veel succes tientallen manjaren aan gewerkt zijn, zijn in mijn eigen ervaring, binnen hele korte termijn op te lossen met deep learning. Er is wat dat betreft geen betere tijd om AI te gaan studeren.

UVA is prima, heb ik ook iets gedaan in deze richting. Utrecht lijkt me een stuk minder, toen in ieder geval minder gericht op de praktische en technische AI. Wiskunde stelt bij AI niet zoveel veel voor, wat statistiek, lineaire algebra en calculus. Wel veel Logica. Met Wiskunde A alleen zeker te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 18:01
Hier een (C)KI student uit Utrecht. Delen van wat hier is genoemd lijken me prima te kloppen. I.t.t. bijvoorbeeld Nijmegen is de studie veel minder praktisch ingericht. Reken er niet op dat je een robot zult aanraken in je eerste jaar (althans, niet voor je opleiding :)). Je blijft iets meer op 'conceptueel' niveau. In het eerste jaar zul je vooral inleidingen krijgen tot verschillende vakgebieden. Denk aan logica, een crashcourse wiskunde, maar ook programmeren en taalkunde. In het tweede jaar kun je een 'verdiepingspakket' kiezen. Dan kun je wel kiezen specifiek de informaticakant op te gaan. Je verdiept je dan in zaken als machine learning.

Heb je al op de bachelorwebsite gekeken naar het studieprogramma? https://www.uu.nl/bachelo...lligentie/studieprogramma
Wat denk je ervan als je dat ziet? En heb je al een meeloopdag gevolgd? Zo nee, je hebt nog ~ een week tot de inschrijfdeadline ;). Stuur even een mail naar de studievereniging om een afspraak te maken.

Als je persoonlijke ervaring wilt weten: mij bevalt het heel goed. Daar dien ik wel bij te zeggen dat ik een dubbele bachelor KI/Wijsbegeerte volg. Ik zal volgend jaar dan dus ook de filosofische kant op gaan (logica, epistemologie, wetenschapsfilosofie...). Qua programmeren: ja, er komt aardig wat programmeren in voor. Gelukkig (voor mij) kun je daar in je tweede jaar van af geraken. :)

Als je echt op zoek bent naar 'diehard' KI met veel modelleren en programmeren ben je allicht beter af in Groningen. Hoef je ook niet te laten om de stad overigens, Groningen is een toffe plaats. Voor meer 'meta'-KI of een wat meer filosofische inslag kun je beter een kijkje in Utrecht nemen.

Mocht je verdere vragen hebben dan hoor ik het uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
gold_dust schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:14:
[...]

AI zit wel degelijk weer in een dit keer terechte hype nadat er decennia lang een 'AI winter' is geweest. Ik doe nu veel met deep learning en dat is revolutionair. Bepaalde problemen die 5 jaar geleden nog als onoplosbaar gezien werden en waar met teams van grote bedrijven en universiteiten zonder veel succes tientallen manjaren aan gewerkt zijn, zijn in mijn eigen ervaring, binnen hele korte termijn op te lossen met deep learning. Er is wat dat betreft geen betere tijd om AI te gaan studeren.
Op dat punt wel met je eens: AI heeft als topic de afgelopen jaren meer naamsbekendheid gekregen onder het grote publiek. Ik bedoelde meer dat de studie an sich niet iets hips / nieuws is, maar al jaren bestaat.

Toen ik in 2011 afstudeerde werd ik nog regelmatig schaapachtig aangekeken als ik vertelde dat ik AI-er was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
tiempjuuh schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:53:
[...]
Als je persoonlijke ervaring wilt weten: mij bevalt het heel goed. Daar dien ik wel bij te zeggen dat ik een dubbele bachelor KI/Wijsbegeerte volg. Ik zal volgend jaar dan dus ook de filosofische kant op gaan (logica, epistemologie, wetenschapsfilosofie...). Qua programmeren: ja, er komt aardig wat programmeren in voor. Gelukkig (voor mij) kun je daar in je tweede jaar van af geraken. :)

Als je echt op zoek bent naar 'diehard' KI met veel modelleren en programmeren ben je allicht beter af in Groningen. Hoef je ook niet te laten om de stad overigens, Groningen is een toffe plaats. Voor meer 'meta'-KI of een wat meer filosofische inslag kun je beter een kijkje in Utrecht nemen.
Mooie combi! Ik heb een dubbele master in AI en wijsbegeerte in Groningen gehaald. :) Ook al zit er zeker wat filosofie en cognitiewetenschap in de AI studie te Groningen, het heeft veel overlap met informatica.

Daarnaast dacht ik dat AI aan VU ook vrij hardcore technisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-05 15:40
[quote]Anoniem: 1062693 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:01:
[...]

Mag ik misschien vragen wat voor werk je nu doet (en een schatting van je salaris)? Heb jij trouwens een idee hoe de arbeidsmarkt er in de komende jaren uit gaat zien voor mensen die klaar zijn met de studie informatiekunde? Zal je gemakkelijk aan werk komen met een hoog startsalaris of juist niet? Als het kan nog een vraagje: denk je dat de arbeidsmarkt er in de toekomst beter uit zal zien voor afgestudeerden kunstmatige intelligentie of informatiekunde? Bedankt!!!

[...]

heb sinds afstuderen totaal geen probleem gehad met het krijgen van een baan. Ik studeerde in de hoogtij dagen van de crisis af maar had zo een baan. Inmiddels mijn derde baan en wordt op dit moment platgemaild door headhunters (ligt ook erg aan de markt denk ik :P )

ik ben nu een business analyst waar ik in een team zit waar ik functionaliteit van ons ERP systeem beschrijf vanuit een process perspectief. Klinkt vaag maar komt er op neer dat ik aan de ontwikkelaars vertel hoe het systeem moet werken omdat de 'business' dit vraagt. Erg leuk omdat ik veel met developers praat én veel met mensen uit de business. Ben bijna overal bij betrokken en doordat je de high level processen begrijpt wordt er ook wel naar je geluisterd.

ik zie dat er erg veel vraag is naar mensen zoals ik de vacatures vliegen je om de oren.

geen idee wat de startsalarissen tegenwoordig doen maar ben in de 8 jaar tijd dat ik werk bijna verdubbeld in salaris. Heb iig niks te klagen.

voor KI studenten zal het werk ook voor het oprapen liggen. Kijk maar om je heen. AI wordt steeds meer en meer gebruikt dus daar zal het niet aan liggen.

denk dat de keuze zal afhangen wat je zelf leuker vind om te doen. Aan de arbeidsmarkt en inkomen zal het niet liggen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[verwijdert]

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1062693 op 01-04-2019 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[verwijdert]

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1062693 op 01-04-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 1008949 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:46:
[...]

Dit snap ik niet ??
Het liefste zou je informatica doen maar waarom dan geen zomercursusje volgen 8)7 ?
Voor AI zul je ook wiskunde B nodig hebben om de stof te snappen.
^^^ Dit, waarom reageer je hier niet op, @Anoniem: 1062693? Ik krijg het idee dat je eigenlijk gewoon wil devven, en dan past een studie Informatica veel meer dan een studie KI (wat idd zoals AGee zonder Wiskunde B waarschijnlijk niet echt het diepgaande KI is dat jij wellicht nu voor je ziet 8)7).

Je hebt het wel over je toekomst. Gewoon maar een andere studie doen omdat je geen zin hebt om eerst je Wiskunde B te halen zodat je een studie kan doen die wellicht wel veel beter bij je past lijkt me niet echt het juiste uitgangspunt. Dit nog even naast het feit dat de kennis die je opdoet bij Wiskunde B wel echt enorm van pas kan komen bij het programmeerwerk.

Een alternatief is natuurlijk dat je gewoon HBO Informatica gaat doen.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 21-04-2018 22:15 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[verwijdert]

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1062693 op 01-04-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ah kijk, toch wel essentiele informatie. Het klonk een beetje als "daar heb ik geen zin in" ;).

Ik heb op zich wel "een idee" dat het goedkoper kan, maar eerlijk gezegd weet ik er het fijne niet van. Het gaat neem ik aan om een VWO examen wiskunde B? Ik weet wel dat mijn vrouw destijds alsnog haar Wiskunde A moest halen om aan haar master (iets met sociaal beleid en bestuur, weet de exacte naam even niet meer) te mogen beginnen. Het voordeel voor haar was dat ze A. in Utrecht woont, en B. een man heeft die daar wel redelijk bedreven in is ;). Ze heeft dus niet een daadwerkelijke cursus gedaan, maar we hebben samen het lesmateriaal doorgenomen en de enige keer dat ze echt naar campus is gegaan was om haar examen te doen (ze heeft een 7 gehaald).

Kijk, ik weet natuurlijk niet hoe goed wiskunde jou ligt, en of je iemand in je omgeving hebt die je er enigszins doorheen kan loodsen, maar *imho* hoeft het niet duizenden euro's te kosten. En moet het per se een zomercursus zijn? Kun je niet ook gewoon een jaar later aan je studie beginnen? Dan heb je een jaar om je wiskunde te doen en te werken, dat kan op zich ook wel even relaxt zijn.

Ik kan natuurlijk niet in jouw hoofd kijken, maar ik zou je wel mee willen geven hier goed over na te denken. Een jaar wachten om de studie te kunnen doen die je veel beter past weegt echt wel op tegen nu een studie gaan doen die je uiteindelijk wat minder ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 21-04-2018 22:56 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 18:01
Anoniem: 1062693 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:28:
[...]

Hoi, hartstikke bedankt voor je antwoord! Als ik zo het studieprogramma bekijk dan krijg ik de indruk dat deze studie een sterke cognitieve wetenschappelijke nadruk heeft. Wat mij vooral interesseert binnen AI is deep learning, machine learning en computer vision. Als ik het goed heb heb je hiervoor een flinke dosis kennis van statistiek, calculus en lineaire algebra nodig maar dat lijkt wel te ontbreken als ik zo het studieprogramma bekijk. Volgende week dinsdag ga ik een meeloopdag volgen, college computationele linguistiek en werkgroep adaptieve systemen (misschien kom ik je wel tegen).
Leuk! De studie heeft inderdaad (meer dan andere KI studies) een cognitieve insteek. Kennis van statistiek is tot nu toe echt niet nodig geweest (m.u.v. het eerste blok) maar hier wordt i.v.m. je eindscriptie wel een vak voor gegeven (in een hoger jaar). Dat hoef je volgens mij alleen te volgen als je daadwerkelijk een onderzoek doet waarin statistiek van groot belang is, maar pin me er niet op vast. Calculus en lineaire algebra zijn wel nodig, maar daarvoor is er een (inleidend) wiskundevak dat in principe geen voorkennis vooronderstelt. Leuk dat je as. dinsdag komt meelopen.
Als je het niet erg vind heb ik nog wel een aantal vragen, namelijk:

1) Waarom wordt deze studie aan de faculteit wijsbegeerte gegeven? Ik zou eerder denken dat deze studie aan de bèta faculteit gegeven zou worden.
Kleine correctie: faculteit geesteswetenschappen. Dat is toch net wat breder dan wijsbegeerte ;). De studie is ooit gestart als 'uitloper' van wijsbegeerte. Dat we nu nog bij geesteswetenschappen zitten is vooral daar een gevolg van. Het heeft zo z'n voordelen, zo zitten we veel in de binnenstad en relatief gezien weinig op de uithof. Het heeft verder voor het curriculum niet echt gevolgen; je volgt nog steeds vakken bij departementen als Computer Sciences.
2) Ik wil echt heel veel gaan programmeren, concreet dingen maken en niet alleen abstracte theorie leren en me volop storten op machine learning / deep learning. Kan ik dan wel aan mijn trekken komen in Utrecht? Je gaf al aan dat Groningen een betere keuze zou zijn voor 'diehard' KI maar dat lijkt me helaas niet meer een optie vanwege de enorme reistijd (4 uur), aangezien ik niet meer op tijd een kamer kan vinden (denk ik).
Kort gezegd: nee. Het is wel echt een must dat je breder geïnteresseerd bent dan alleen het programmeren. Als dat je enige doel is, kun je beter investeren in je wiskunde en dan informatica gaan doen. Zoals hiervoor gezegd, je kunt beter een jaar daaraan werken en dan iets doen waar je hart ligt, dan dat je, omdat je per se door wilt, iets gaat doen wat je eigenlijk niet echt leuk vindt.
3) Hoeveel praktische kennis heb jij tot nu toe opgedaan? Kan jij nu bijvoorbeeld intelligente systemen maken / schrijven?
In je eerste jaar is dat misschien wel wat enthousiast om als doel te hebben hoor haha. Ja, we hebben e.e.a. aan programmeervakken gehad en een vak over adaptieve systemen (waarin we zelf ook dergelijke zaken hebben geprogrammeerd), maar als je me nu zou vragen om 'even een robot te programmeren' denk ik niet dat ik ver zou komen.
4) Weet je al wat voor werk je later wilt gaan doen en hoe het zit met de baankansen na deze studie?
Nog niet heel goed eigenlijk. Misschien ga ik wel door met filosofie en daarna het onderwijs in, maar misschien ook wel niet. Dat is iets waar ik gelukkig nog lang zat heb om over na te denken.

Afsluitend: mijn advies is, als ik zo je reacties lees, om toch vooral je wiskunde bij te spijkeren en dan informatica te gaan doen. KI is bedoeld als studie die interdisciplinair is, en dan is het wel handig (lees: noodzakelijk) om voldoende interesse te hebben in die disciplines. Tuurlijk is het niet erg als je het een leuker vindt dan het ander, maar het moet niet zo zijn dat je maar één deel van je studie tof vindt. Dan kun je beter een jaar vertraging oplopen en met een gezonde motivatie aan een studie informatica beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pptw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Anoniem: 1062693 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:26:
[...]

Het probleem ligt grotendeels bij de financiën. Ik heb rondgekeken op internet en de twee wiskunde B zomercursussen die ik vond zijn in Utrecht en Amsterdam. Ik woon ver in het zuiden van Nederland, dus elke dag ~€40 voor het OV (heen en terug) neerleggen x ~20 (aantal lesdagen) + ~€1000 (kosten zomercursus) = €1800 en dat geld heb ik gewoon niet. De zomercursus los kan ik nog wel betalen maar met het OV erbij gaat het echt niet.

Heb jij misschien een idee hoe het goedkoper kan?
Wellicht wordt de keuze al makkelijker als je dit weet: https://www.ns.nl/abonnementen/altijd-vrij.html
410 euro voor 1 maand onbeperkt reizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1113881

Dag mede-tweakers
Ik ga volgend jaar een kans wagen om bij de UVA de studie KI te doen.
Ik denk dat jullie het nu al raden, want om de deel te mogen nemen aan de studie moet je eerst door de selectie ronde komen d.m.v. een Numerus Fixus.

De UVA heeft aangegeven dat je "huiswerk" mee krijgt, zodat ik me kan voorbereiden op een toets.
Nu vraag ik me dus af wat ik kan verwachten van de toets bij deze studie.
Zijn er mensen die door deze fase zijn heen gegaan en mij dus enkele tips kan geven over hoe ik mijn kansen kan vergroten en op welke onderwerpen ik me kan focussen.
Als laatst zou ik graag willen weten op welke websites ik me het beste kan verdiepen op de stof voor de toets.

Verder heb ik gehoord dat de wiskunde die je daar krijgt wel echt hardcore wiskunde, klopt dit wel.
Ook staat er dat je binnen kun komen met wiskunde A en dat geloof ik niet zo zeer.
Welke onderwerpen binnen Wiskunde B zou je moet kunnen beheersen om een begin stap te maken binnen KI?

Ik hoop dat jullie mij een beetje de weg mee kunnen helpen op weg naar een KI studie :D

groetjes,
Varenz
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Typische wiskunde die langs gaat komen is calculus, discrete wiskunde en statistiek.

Dat is zo'n beetje de basis die je nodig hebt voor complexiteit en leermodellen.

Je zou eventueel nog eens kunnen kijken naar Shannon, entropie enzo. Dat is nog redelijk basis dus wel snel te begrijpen.
Logaritmes snappen is ook best nuttig.

Overigens geen idee hoe die toets eruit ziet

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Pagina: 1