Toon posts:

Jessie installeren op raspberry pi 3 model B+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

sinds kort en ik in het bezit van een raspberry pi 3 model B+. Hierop probeer ik domoticz werkende te krijgen zodat ik met mijn RFXcom kan beginnen met mijn simpel domoticasysteem op te bouwen.

Jammer genoeg krijg ik de eerste stap al niet voor elkaar. Om domoticz te installeren lees ik overal dat niet de nieuwe raspbian stretch geïnstalleerd mag worden maar wel de raspbian jessie. Dus jessie gedownload, uitgepakt, geïnstalleerd en de SD-kaart in de pi gestoken.

In de volgende stap loopt het mis, op elk filmpje dat ik bekijk via internet lijkt het alsof de pi zelf reboot en zo aan de installatie begint. Dat werkt bij mij dus niet. Heb de SD-kaart al eens als eerste in de raspberry gestoken en dan pas de voeding maar de raspberry blijft hangen bij het beginscherm waar alle kleuren van de regenboog op te zien zijn. Maar op alle filmpjes gaat dit scherm automatisch over op het installatiescherm. Wat doe ik mis?

Indien ik eerst NOOBS installeer krijg ik het wel werkend, dan kan ik daarna kiezen voor het verdere installatie proces maar dan installeert de pi Stretch en daar krijg ik domoticz dan weer niet werkend op.

Kan iemand me verder helpen?
Met vriendelijke groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat altijd werkt, is gewoon de 'Linux' methode van het schrijven van de Pi image naar de sdkaart: met dd. Dus, als je geen Linux hebt, kan je die even op een USB stick zetten als live omgeving en zo je sdkaart beschrijven.
Maar NOOBS zou ook gewoon Jessie moeten kunnen installeren.

Mare, welke stappen heb je precies uitgevoerd om Jessie op de sdkaart te krijgen? Domweg uitgepakt en als bestand erop gegooid? Welke handleiding heb je gevolgd? Je bent hier wel heel summier in (lees, je zegt er niets over).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:53
Welk image heb je gedownload?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zelf gebruik ik altijd win32diskimager om images op SD kaarten weg te schrijven. Wat heb jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor het summiere begin. Ik zal hier proberen wat zaken te verduidelijken.

Ten eerste: Deze handleiding heb ik gevolgd maar omdat dit niet lukte heb ik deze handleiding gecombineerd met een andere handleiding die gebruikt maakt van NOOBS. Toen kreeg ik de raspberry wel aan de praat maar lukte het opvragen van Domoticz in de browser niet. Heb poorten 8082; 8080; 8081 geprobeerd maar beide zonder succes.
YouTube: How to install Domoticz on a Raspberry Pi, beginner and non boring

Ten tweede: Hier kan ik het filmpje niet direct terugvinden wat ik heb gevolgd. Maar het komt erop neer dat ik Jessie heb gedownload als ZIP file. Dit heb ik uitgepakt en dat bestand heb ik op de SD-kaart gezet met behulp van win32diskimager. Voor ik het bestand op de SD-kaart heb gezet, heb ik de SD-kaart nog geformateerd met "SD card Formatter". Maar bij deze stap krijg ik alleen het regenboogscherm te zien zonder dat de pi reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om nog even op de vraag te antwoorden van welke image ik heb gedownload: dit zijn er ondertussen al verschillende geweest dat ik niet meer vanwaar ze allemaal komen.

Heb ondertussen al raspbian stretch gedownload van raspberrypi.org zelf. Heb verschillende versies van Jessie geprobeerd en heb eenmalig NOOBS geprobeerd waarmee ik nog het verste geraakt.

Bij NOOBS heb ik een monitor met muis en toetsenbord aangesloten op de PI en dan zo raspbian gedowbload; dit was dan wel weer de stretch waarmee domoticz niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wat als je nou eens de documentatie van Domoticz zelf volgt: http://www.domoticz.com/wiki/Raspberry_Pi. Die verwijst je door naar http://www.domoticz.com/wiki/Initial_Raspberry_Pi_Setup om je Pi voor te bereiden (dus Raspbian installeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Volgens mij is de nieuwe 3B+ enkel te gebruiken met Stretch. De Pi wil niet booten omdat de boot files van Jessie er niet geschikt voor zijn. Om dit te fixen is er een firmware update nodig, zie ook
The Pi doesn't boot. It gives me the rainbow screen with the yellow bolt - indicating low voltage. Also the red power led flashes randomly.
quote: joan Mar 19 at 12:34
It wasn't a voltage problem, you needed new boot files to boot the new hardware. A simple way to get a consistent new system is to flash a new image (you might have been able to use apt update/upgrade/dist-upgrade as well but that doesn't always work)
Maar dat update dus naar Stretch, en dat wil je niet.
quote: 2e Antwoord
I tried 3 things. Only the last one fixed this problem for me:

1- copying bcm2710-rpi-3-b-plus.dtb into /boot/

2- sudo apt-get update / sudo apt-get upgrade / sudo rpi-update

3- complete re-install of the image from https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/ (Version:March 2018 Release date:2018-03-13)
Ik denk dus dat je óf moet proberen om toch domoticz te draaien op Stretch, óf een Rpi 3B halen, en daarmee werken.

Edit: Domoticz op Raspbian Stretch, het schijnt wel te werken: 8)
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=18793#p150043
http://www.domoticz.com/f...&t=18793&start=20#p150209

[ Voor 7% gewijzigd door Tripple20 op 13-04-2018 23:49 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik domoticz werkende gekregen via HTTP op poort 8080. Nu het nog werkende krijgen via de applicatie op onze telefoons.

Het is gelukt door eerst NOOBS te installeren en zo raspbian stretch te draaien.
De ZIP file heb ik uitgepakt en alle bestanden in deze map heb ik gekopiëerd naar mijn geformatteerde SD-kaart.
Daarna scherm, muis en toetsenbord aangesloten en zo SSH opengezet.
Eenmaal SSH werkte kon ik alles uitvoeren zoals in dit topic: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=18793#p150043

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even vergeten te melden maar ik wil jullie bedanken voor de hulp die ik gekregen heb van jullie. Hopelijk verloopt het instellen van de app zonder al te veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mooi dat het werkt. Wil je de volgende keer als je iets wilt toevoegen zoals hierboven, dat gewoon in je laatste bericht zetten? Dubbelposten (binnen 24 uur) is niet gewenst hier. ;)

Pagina: 1