Adobe Premiere Pro CC - Minimale hardware voor 4K editing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:57
Ik wil graag video's gaan maken/bewerken met Adobe Premiere Pro CC (PP). De video's zullen maximaal in 4K gemaakt worden. Ik ben op zoek naar een computer systeem (desktop/laptop) die Adobe Premiere Pro CC (PP) en After Effects CC (AE) in 4K 'vloeiend' kan draaien.

Ik ben op zoek feedback van mensen die Adobe Premiere Pro CC gebruiken en editing in 4K. Wat is de hardware die jullie gebruiken en wat is jullie ervaring hier mee?

Ik wil me in dit topic alleen focussen op:
- CPU
- Hoeveelheid RAM
- Videokaart
- Harde schijf

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Adobe Premiere Pro CC en After Effects CC

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo weinig mogelijk. Ik ziet topics voor bij komen van mensen die systemen uitzoeken van 2000-4000 euro. Ik vraag me nu af of dit ook echt nodig is. Als beginnend video editor ben ik op zoek naar een computer die de 4K beelden kan bewerken maar die zo min mogelijk geld kost. Als ik door wat voor reden dan ook minder video's ga maken/bewerken dan wil ik niet met een 4000 euro systeem zitten.
Op YouTube zie je ook vaak mensen die 'the ultimate workstation' bouwen voor PP, maar ze doen dit waarschijnlijk voor meer subscribers en gedeeltelijke sponsering door merken. heb je nu echt wel zo'n duur systeem nodig?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals gezegd, ik wil me alleen focussen op de CPU, RAM, videokaart en harde schijf.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, een goed systeem voor niet al te veel geld.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ervaring van mensen die Premiere Pro CC gebruiken voor 4K editing. Wat heb je voor minimale hardware nodig om vrijwel geen haperingen te krijgen?

Wat heb ik zelf al onderzocht?
CPU: Ik lees op internet veel tegenstrijdige berichten over Xeon vs i7. Voorheen was er nog wel een voorkeur voor Xeon processoren maar tegenwoordig schijnt dit minder uit te maken. Wat is jullie ervaring? Daarnaast hoeveel cores heb je nu nodig? Ik lees dat 4 cores te weinig is voor 4K, maar naarmate je naar 8 cores of meer gaat gaan de prijzen ook enorm omhoog. Zou een i7-8700 6 core al volstaan voor PP? Ik lees ook tegenstrijdige berichten dan AMD processoren niet goed overweg kunnen met PP. Klopt dit? Je krijgt bij AMD wel meer cores voor je geld.

RAM: Voor 4K videobewerking lees ik dat je minimaal 32GB nodig te zijn. Wat is jullie ervaring hier mee? Is het 't waard om hier gelijk 64GB van te maken of zou 32GB voor 4K voldoende zijn?

Videokaart: Dit vindt ik een lastig punt. Workstations worden vaak uitgerust met een Quadro of Radeon Pro. Wat is nu het verschil in PP tussen een Quadro P2000 en zeg een Geforce 1070. Ik lees ook dat de Geforce zelfs beter presteert dat de Quadro in PP. Ik begrijp dat wellicht de snelheid en aantal rekenkernen verschilt, maar is dit ook echt merkbaar? Wat heb je nu nodig in PP voor 4K? Een Geforce 1070/1080, Quadro P2000/P4000 of Radeon W5100/W7100. Wat is jullie ervaring hier mee?

Harde schijf: Een NVME opstartschijf lijkt me goed voor het snel opstarten en afsluiten van programma's, maar is zo'n NVME ook nodig voor PP of zou een normale SATA-600 ook volstaan? Heeft de snelheid van je SSD ook gevolgen voor je export snelheid of wordt dit bepaald door andere hardware? Zit er wel snelheidsverschil in een NVME of een SATA-600 voor PP?

[ Voor 7% gewijzigd door sinasappel op 13-04-2018 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:12
Het is goed dat je al zelf onderzoek hebt gedaan, maar een eigen lijstje is wel verplicht:
DAA beleid
Daarnaast mis ik wat vragen, heb je die weggehaald?
Of 6 cores voldoende zijn? Wellicht, maar je kan alles ook op een single-core draaien, het duurt dan alleen wat langer. Waar het om gaat is een optimum tussen geld en prestaties. Voor prestaties moet je ook benchmarks zoeken.

M.2 is een connector, net als SATA (gebruikt 2 kabels). De prestaties worden voornamelijk bepaald door de interface: NVME of SATA-600. Alle NVME SSDs hebben een M.2 connector, maar er zijn ook M.2 SSDs met een SATA-600 interface.
NVME is vooral goed in het verplaatsen van grote bestanden, afhankelijk van hoe groot jouw bestanden worden, en hoeveel RAM je hebt, kan dit misschien wel een meerwaarde hebben.
Heb je al een kast en voeding in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Kwa grafische kaart denk ik dat je aan een Intel uhd 620 wel een minimaal kunt noemen,
Dus een Intel i5 uit de 8ste generatie
En als je ouder wilt zoeken zou je eens kunnen kijken op vraag en aanbod.
met een nvidia 960 of nieuwer.
En kwa ram, denk ik zelfs dat je met 8 genoeg hebt🤔

[ Voor 11% gewijzigd door coolbvrobin op 13-04-2018 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Een systeem van 3000 doet het natuurlijk sneller dan een systeem van 1500, maar nodig om het te doen is het meestal niet. Onderstaande links bevatten de samenvattende informatie van PugetSystems, het bedrijf dat deze dingen uitvoerig test. Er staan genoeg links naar hun reviews mocht je nog meer detail willen.

https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations

Over het algemeen wordt een GTX1070 wel als minimum gezien voor 4K in Premiere, maar dat hangt ook weer van codecs enzo af.

edit: Nog even je specifieke vragen beantwoorden.
sinasappel schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:02:
CPU: Ik lees op internet veel tegenstrijdige berichten over Xeon vs i7. Voorheen was er nog wel een voorkeur voor Xeon processoren maar tegenwoordig schijnt dit minder uit te maken. Wat is jullie ervaring? Daarnaast hoeveel cores heb je nu nodig? Ik lees dat 4 cores te weinig is voor 4K, maar naarmate je naar 8 cores of meer gaat gaan de prijzen ook enorm omhoog. Zou een i7-8700 6 core al volstaan voor PP? Ik lees ook tegenstrijdige berichten dan AMD processoren niet goed overweg kunnen met PP. Klopt dit? Je krijgt bij AMD wel meer cores voor je geld.
Ryzen is niet super voor dit soort programma's. Op papier wel, maar Intel is verder met de optimalisatie. Een i7-8700 is prima voor een veredelde amateur.
RAM: Voor 4K videobewerking lees ik dat je minimaal 32GB nodig te zijn. Wat is jullie ervaring hier mee? Is het 't waard om hier gelijk 64GB van te maken of zou 32GB voor 4K voldoende zijn?
32 GB beginnen.
Videokaart: Dit vindt ik een lastig punt. Workstations worden vaak uitgerust met een Quadro of Radeon Pro. Wat is nu het verschil in PP tussen een Quadro P2000 en zeg een Geforce 1070. Ik lees ook dat de Geforce zelfs beter presteert dat de Quadro in PP. Ik begrijp dat wellicht de snelheid en aantal rekenkernen verschilt, maar is dit ook echt merkbaar? Wat heb je nu nodig in PP voor 4K? Een Geforce 1070/1080, Quadro P2000/P4000 of Radeon W5100/W7100. Wat is jullie ervaring hier mee?
Als je er je geld mee verdient, en het dus prima is dat het een weekje of 2 niet werkt en je geen support hebt, kun je prima een GeForce nemen. Ben je er van afhankelijk, dan is dat natuurlijk niet zo handig.
Harde schijf: Een M.2 opstartschijf lijkt me goed voor het snel opstarten en afsluiten van programma's, maar is zo'n M.2 ook nodig voor PP of zou een normale SATA SSD ook volstaan? Heeft de snelheid van je SSD ook gevolgen voor je export snelheid of wordt dit bepaald door andere hardware? Zit er wel snelheidsverschil in een M.2 SSD of een SATA SSD voor PP?
Qua exporteren kun je tegen limieten van de SATA bus aanlopen. Ik zou het juist andersom doen; je exporteert naar de NVMe schijf, en opent de programma's via SATA.

[ Voor 67% gewijzigd door lactaxative op 13-04-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
SpeedQber schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:56:
Het is goed dat je al zelf onderzoek hebt gedaan, maar een eigen lijstje is wel verplicht:
DAA beleid
Daarnaast mis ik wat vragen, heb je die weggehaald?
Of 6 cores voldoende zijn? Wellicht, maar je kan alles ook op een single-core draaien, het duurt dan alleen wat langer. Waar het om gaat is een optimum tussen geld en prestaties. Voor prestaties moet je ook benchmarks zoeken.

M.2 is een connector, net als SATA (gebruikt 2 kabels). De prestaties worden voornamelijk bepaald door de interface: NVME of SATA-600. Alle NVME SSDs hebben een M.2 connector, maar er zijn ook M.2 SSDs met een SATA-600 interface.
NVME is vooral goed in het verplaatsen van grote bestanden, afhankelijk van hoe groot jouw bestanden worden, en hoeveel RAM je hebt, kan dit misschien wel een meerwaarde hebben.
Heb je al een kast en voeding in gedachten?
Dank voor de feedback. Ik heb enkele wijzigingen doorgevoerd in de vraag. Ik wil me nu niet focussen op kast/voeding of andere zaken. Ik wil eerst de basis goed hebben. Ik kan daarna wel kijken of ik een kant enklaar systeem koop of dat ik hem zelf samenstel.
lactaxative schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:55:
Een systeem van 3000 doet het natuurlijk sneller dan een systeem van 1500, maar nodig om het te doen is het meestal niet. Onderstaande links bevatten de samenvattende informatie van PugetSystems, het bedrijf dat deze dingen uitvoerig test. Er staan genoeg links naar hun reviews mocht je nog meer detail willen.

Over het algemeen wordt een GTX1070 wel als minimum gezien voor 4K in Premiere, maar dat hangt ook weer van codecs enzo af.

edit: Nog even je specifieke vragen beantwoorden.
Ik was deze websites ook al tegen gekomen. Het klinkt misschien raar maar die benchmarks zeggen mij niet alles. Ik zou graag feedback van mensen willen die daadwerkelijk met het programma werken. Hoe soepel kan je door de timeline scrollen en dergelijke. Benckmarks voor export zeggen inderdaad wel wat over de snelheid.
Ryzen is niet super voor dit soort programma's. Op papier wel, maar Intel is verder met de optimalisatie. Een i7-8700 is prima voor een veredelde amateur.
6 core lijkt dus voldoende voor een veredelde amateur.
32 GB beginnen.
De website waar je naar linked geeft aan dat minmaal 64GB nodig hebt voor 4K editing.
Als je er je geld mee verdient, en het dus prima is dat het een weekje of 2 niet werkt en je geen support hebt, kun je prima een GeForce nemen. Ben je er van afhankelijk, dan is dat natuurlijk niet zo handig.
Valide punt.
Qua exporteren kun je tegen limieten van de SATA bus aanlopen. Ik zou het juist andersom doen; je exporteert naar de NVMe schijf, en opent de programma's via SATA.
Goed punt, dank!

Dank voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@sinasappel wat voor formaten werk je mee, uit wat voor bron? wat importeer je en wat exporteer je? Het ene 4K is het andere niet. 4K zegt alleen wat over de resolutie, niet de fps, codec of bitrate. Hoe ziet je timeline er uit? Veel effecten?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
maratropa schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:32:
@sinasappel wat voor formaten werk je mee, uit wat voor bron? wat importeer je en wat exporteer je? Het ene 4K is het andere niet. 4K zegt alleen wat over de resolutie, niet de fps, codec of bitrate. Hoe ziet je timeline er uit? Veel effecten?
Het betreft 4K materiaal van een GoPro Hero 6, Sony A6300 en een Canon EOS M50.

De timeline zal sommige effecten hebben, waaronder call-out titles. Niet super geavanceerde effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@sinasappel Er zijn ook wat recente artikelen van puget systems over Pr Pro en AE die wel het e/a zeggen;

- qua gpu; je ziet 4k h264 materiaal op 60fps fullres preview wat inzakken op een 1060 als je er alleen lumetri color op zet; dit is niet echt heel erg exotisch qua situatie; dat is wel een reden om een 1070 te willen. Aan de andere kant, als je previews op 1/2 ook prima vind moet een 1060 ook vaak wel prima zijn..

- qua cpu; de 8700k presteert allround heel goed, alles daarboven levert verhoudingsgewijs per $ minder op. (neem niet de non K)

En verder, als je met dit soort h264 formaten werkt zou ik niet meteen te veel stressen over de opslagsnelheid, daar ligt vaak de bottleneck niet.

Dus met een 8700k, 32gb, gtx1070 moet je al een eind komen lijkt me.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
maratropa schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:56:
Dus met een 8700k, 32gb, gtx1070 moet je al een eind komen lijkt me.
Dank! Ga ik me hier verder in verdiepen of een samenstelling of kant en klaar systeem de beste oplossing is.
Pagina: 1