Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 09:04
Hallo Tweakers!

Ik ben op zoek naar een goede hifi-set om eindelijk mijn tv te ontdoen van mijn Logitech Z5500. De set moet worden gebruikt voor films, series en muziek (en af en toe wat PS4-gamen) in een woonkamer van +/- 26m². Het liefst muziekaansturing mogelijk via bluetooth, e.v.t. spotify mogelijk, meerdere HDMI-ingangen (ivm verschillende apparatuur).

Wat denk ik nodig te hebben:
2 vloerstaanders
2 boekenplankspeakers
1 Center speaker

Versterker/Receiver met minimaal 5.1 (7.2 zou leuk zijn ivm eventuele uitbreidingsmogelijkheden, maar absoluut geen vereiste, aangezien de woonkamer niet zo enorm is dat ik uberhaupt verwacht dat ik dit nog ga uitbreiden)

Budget: €2500,- indien mogelijk.

Ik ben gister bij Hifi corner geweest voor een luistersessie waarbij ik de volgende vloerstaanders (en van elk van deze speakers ook de bijbehorende boekenplankspeakers) heb beluisterd:

- Bowers & Wilkins CM8 S2 (eigenlijk ruim buiten budget, stond ook niet op mijn lijstje in eerste instantie)
- Bowers & Wilkins 684
- Dali Zensor 5 (en 7)
- Q Acoustics 3050
- Monitor Audio Bronze 5

Het viel mij op dat er ontzettend veel verschil in zit, wat mij eerlijk gezegd verbaasde (als hifi-leek :P ) Wel kwam ik tot de conclusie dat de Bowers & Wilkins CM8 S2 verreweg het mooiste geluid heeft, maar wel een bijbehorend prijskaartje heeft.

Edit
Van de speakers in mijn budget (dus het lijstje behalve de CM8), waarvan de B&W 684 toch nog weer net iets duurder is dan de rest, vond ik de B&W 684 het beste geluid hebben.
Einde edit

Het advies van de medewerker van Hifi-corner met betrekking tot een receiver was de Yamaha RXA-870, een receiver van net geen €1100, omdat deze de B&W speakers ook daadwerkelijk kan aansturen t.o.v. bijvoorbeeld een Denon x2400 (€449) die dit niet zou kunnen.

De configuratie die ik nu in mijn hoofd heb is de volgende:
2x Bowers & Wilkins CM8 S2
2x Bowers & Wilkins CM1 S2
1x Bowers & Wilkins CM Centre
Yamaha RXA 870

Met bovenstaande set kom ik vrij ruim buiten mijn beoogde budget (+/- €3700,- voor het totaal), deze ruimte is er (opzich) wel, en vooral omdat ik enorm verschil kon horen zit ik te twijfelen om dit toch te doen (elke avond van fantastisch geluid genieten tegenover elke avond denken: "Als ik toch meer had uitgegeven was het nog beter" :9 ). Daarnaast; de CM serie gaat er uit, waardoor deze speakers 695 per stuk kosten ipv 950 :)

Mijn vraag aan jullie; Kan ik, met een set binnen budget (eventueel met aanvulling van een subwoofer) een vergelijkbare sound creeeren als met mijn beoogde set, of "gewoon" kopen die hap indien het budget er is? En aanvullend; met zo'n luistersessie hoor je alles naast elkaar, zou ik in mijn woonkamer het verschil nog horen?

Thanks a lot!

[ Voor 5% gewijzigd door ronaldo.biertje op 13-04-2018 09:21 . Reden: Toelichting keuze duurdere speakers in vergelijk ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Ik heb hier een tijdje cm9 s2 aangestuurd met een veel lichtere versterker van yamaha en dat ging meer dan prima.
Ze zijn nu aangesloten op een marantz 7010 en hoor eigenlijk geen verschil. Ben er redelijk zeker van dat die denom het makkelijk trekt en als je twijfelt neem je een modelletje denon sterker.

Oh de cm serie is ook vervangen door een nieuwe serie dus denk dat als je goed zoekt online je het hele spul makkelijk binnen budget vindt.

[ Voor 18% gewijzigd door Malt007 op 13-04-2018 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
Malt007 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:47:
Ik heb hier een tijdje cm9 s2 aangestuurd met een veel lichtere versterker van yamaha en dat ging meer dan prima.
Ze zijn nu aangesloten op een marantz 7010 en hoor eigenlijk geen verschil. Ben er redelijk zeker van dat die denom het makkelijk trekt en als je twijfelt neem je een modelletje denon sterker.

Oh de cm serie is ook vervangen door een nieuwe serie dus denk dat als je goed zoekt online je het hele spul makkelijk binnen budget vindt.
Bedankt voor je antwoord, en fijn om te horen! Ik zie bij Hifi-corner een zwaardere denon (x3300, ook ouder model?) met de CM8 als setaanbieding.. Met daarbij de boekenplank + center bespaar ik mezelf nog een dikke 700 euro.

Ze vertelden me inderdaad dat de CM-serie is vervangen, daardoor zijn de zuilen 695 ipv 1000, scheelt al fors!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Leuk topic :)
versterkers zijn altijd een dingetje, maar als die genoeg power kunnen leveren zit je meestal wel goed. Een x2400 kan dus prima voldoen. Het is ook een beetje een kwestie van uitproberen.

Als je niet vies bent van 2e hands kun je op eens op mp kijken. Zo zie ik net een setje cm9 staan voor hetzelfde bedrag als jij voor de cm8 hebt staan (kun je wellicht zelfs nog wat vanaf praten). Zo heb ik mijn huidige Dali Ikon6 nieuw gekocht, maar wel bij iemand thuis omdat die gingen stoppen met z'n winkel. Scheelde me 300 euro ofzo.

Goeie fronts zijn in mijn ogen goud waar. Het maakt zelfs dat je de aankoop van een sub later kunt doen of zelfs achterwege kunt laten (kwestie van smaak en budget).

als je toch naar een sub wilt kijken, de svs pb1000 of sb1000 worden hier altijd goed aangeprezen, maar ik heb zelfs geen ervaring met subs.

Als laatste tip, ook al gun ik het sommige fysieke winkels van harte kijk wel even goed op het internet dat je niet exorbitant veel voor de winkel service betaald.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
s0ulmaster schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:10:
Leuk topic :)
versterkers zijn altijd een dingetje, maar als die genoeg power kunnen leveren zit je meestal wel goed. Een x2400 kan dus prima voldoen. Het is ook een beetje een kwestie van uitproberen.

Als je niet vies bent van 2e hands kun je op eens op mp kijken. Zo zie ik net een setje cm9 staan voor hetzelfde bedrag als jij voor de cm8 hebt staan (kun je wellicht zelfs nog wat vanaf praten). Zo heb ik mijn huidige Dali Ikon6 nieuw gekocht, maar wel bij iemand thuis omdat die gingen stoppen met z'n winkel. Scheelde me 300 euro ofzo.

Goeie fronts zijn in mijn ogen goud waar. Het maakt zelfs dat je de aankoop van een sub later kunt doen of zelfs achterwege kunt laten (kwestie van smaak en budget).

als je toch naar een sub wilt kijken, de svs pb1000 of sb1000 worden hier altijd goed aangeprezen, maar ik heb zelfs geen ervaring met subs.

Als laatste tip, ook al gun ik het sommige fysieke winkels van harte kijk wel even goed op het internet dat je niet exorbitant veel voor de winkel service betaald.
Thanks, dat is een tip die ik zeker mee ga nemen, wellicht een bod doen op die set CM9 :*) . Ik heb wel gepricewatched, en daar komt Hificorner welk als goedkoopste uit voor de speaker; mede omdat de serie vervangen is, is het aanbod beperkt. Wel zie ik dat ze zelf een setaanbieding hebben met de Denon X3300 en de CM8; dan lijkt het me dat die de set toch eenvoudig kan aansturen :) En dat scheelt me 700 euro, waardoor het ineens redelijk binnen het budget lijkt te komen.

En wat betreft de sub; na luisteren van de B&W set, heb ik geconcludeerd dat ik die voorlopig niet nodig zou hebben, omdat die ook een mooi geluid voor de lagere tonen heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
Goed bezig :) Een sub kan altijd later nog. Fronts wisselen gaat vaak lastigere of is een dure aangelegenheid.
Ik adviseer nog wel om, al dan niet bij een andere winkel, nog eens even verder te luisteren.
Je hebt nu de cm8 hoog op je lijstje, maar je hebt ze dan ook vergeleken met zensor 5 en bronze 5, wat wel een hele andere prijsklasse is. Pak eens een opticon 6 en een silver 300 en wellicht dat je dan heel anders gaat denken (los van wat je er aan kwijt wil zijn natuurlijk). Maar zoals ik al zei, soms kun je op de internets goed shoppen voor iets leuks :)

Succes met een leuke set uitzoeken. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

edit: ook de smits in arnhem heeft de cm8 voor 649 staan. is ook alweer 100 euro goedkoper :9 Maar zoals ik al zei, het is ook een beetje hoeveel je het een winkel + service gunt.

[ Voor 12% gewijzigd door s0ulmaster op 13-04-2018 08:33 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
Die zijn nog wel weer fors duurder, ik heb juist vergeleken met de wat lagere prijsklasse omdat ik al boven mijn budget kwam :9 de CM-serie stond niet eens op mijn lijstje, maar stond er toevallig naast. Het was eigenlijk mijn bedoeling om de 684 te beluisteren en te vergelijken (vanwege deze set: https://www.hificorner.nl...w610-684-s2-htm62-s2.html), maar ja, die 684 klonk toch echt een heel stuk minder :(

Met de CM9 die je linkte, een setje nieuwe CM1, CM Center en de Denon AVR-X3300 zit ik nog maar "een beetje" boven budget, en dan heb ik volgens mij wel een erg vette set staan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:22
Ik ben zelf in het bezit van de CM9’s, en heb mijn subwoofer opgeborgen, omdat de B&W’s genoeg boemboem produceren.
De hoeveelheid laag die hier voorbij vliegt af en toe vraagt men zich wel eens af of ik ergens een subwoofer verstopt heb staan.
Waar ik op wil hinten, is dat afhankelijk van je smaak, je met een beetje meer investering potentieel een ander apparaat niet hoeft te kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door assasinbats op 13-04-2018 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
ronaldo.biertje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:36:
Die zijn nog wel weer fors duurder, ik heb juist vergeleken met de wat lagere prijsklasse omdat ik al boven mijn budget kwam :9 de CM-serie stond niet eens op mijn lijstje, maar stond er toevallig naast. Het was eigenlijk mijn bedoeling om de 684 te beluisteren en te vergelijken (vanwege deze set: https://www.hificorner.nl...w610-684-s2-htm62-s2.html), maar ja, die 684 klonk toch echt een heel stuk minder :(

Met de CM9 die je linkte, een setje nieuwe CM1, CM Center en de Denon AVR-X3300 zit ik nog maar "een beetje" boven budget, en dan heb ik volgens mij wel een erg vette set staan..
Helemaal akkoord hoor, ik snap dat beide genoemde speakers wellicht aan de dure kant zijn, maar het is een stukje beeldvorming + soms kun je ze 2e hands dus wel betalen. Zo heb ik ook mijn speakers boven budget geluisterd, maar uiteindelijk door marktplaats toch kunnen betalen ;)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

ronaldo.biertje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:37:
Ik ben gister bij Hifi corner geweest voor een luistersessie waarbij ik de volgende vloerstaanders (en van elk van deze speakers ook de bijbehorende boekenplankspeakers) heb beluisterd:

- Bowers & Wilkins CM8 S2
- Bowers & Wilkins 684
- Dali Zensor 5
- Q Acoustics 3050
- Monitor Audio Bronze 5

Het viel mij op dat er ontzettend veel verschil in zit, wat mij eerlijk gezegd verbaasde (als hifi-leek :P ) Wel kwam ik tot de conclusie dat de Bowers & Wilkins CM8 S2 verreweg het mooiste geluid heeft, maar wel een bijbehorend prijskaartje heeft.
De CM8 zijn - volgens een snelle Google - zeker 1,5 tot 2 maal zo duur als de rest van de beluisterde speakers. Is het dan niet fair om van de andere merken ook naar een gelijkwaardig product te luisteren?

Verder doen we aankoopadvies niet in AUD, maar in CEA dus ik verhuis het topic even die kant op.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
FeaR schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:59:
[...]

De CM8 zijn - volgens een snelle Google - zeker 1,5 tot 2 maal zo duur als de rest van de beluisterde speakers. Is het dan niet fair om van de andere merken ook naar een gelijkwaardig product te luisteren?

Verder doen we aankoopadvies niet in AUD, maar in CEA dus ik verhuis het topic even die kant op.
Klopt, ik ging ook niet voor de CM8, maar voor de 683, maar de CM-serie stond er toevallig naast. (verkooptrucjes denk ik >:) )

En thanks voor het verplaatsen, niet goed ingelezen excuus!

[ Voor 6% gewijzigd door ronaldo.biertje op 13-04-2018 09:03 . Reden: uitgebreider antwoord ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

Grote kans dat het een verkooptrucje is, maar als je dan toch je budget ophoogt dan zou ik alle opties die je daar mee opent ook nalopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
FeaR schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:22:
Grote kans dat het een verkooptrucje is, maar als je dan toch je budget ophoogt dan zou ik alle opties die je daar mee opent ook nalopen.
Ik denk dat ik dat inderdaad moet gaan doen; in eerste instantie heb ik gekeken binnen verschillende prijscategorieen of ik het verschil nou echt zou horen, dat is wel het geval (was wellicht te verwachten :) )

De 683 van Bowers & Wilkins was daarin al een stukje duurder, wat waarschijnlijk ook verklaard waarom die beter klonk dan de overige 3.

Nog tips welke ik zou kunnen proberen in de categorie rond de 600-700 per stuk voor vloerstaand? Qua merk maakt het me vrij weinig uit, ik sta voor alles open :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Wist vanochtend even niet welke versterker nou mijn cm9 s2's aanstuurde, maar volgens mij is het een RX-601D (of de vorige versie ervan), dit ging al heel prima al viel hij een keer uit toen ik het volume ineens hard opdraaide. Dat is een versterker met 60W t.o.v. de 100W die de winkel jou aanraadde. Iets als een Yamaha RX-V781 (+- EUR 600) gaat die cm8's al heel veel beter kunnen aansturen dan dat dingetje van mij. Dat ding van mij is overigens ook in een kleine behuizing gepropt waardoor er wat sneller hitte issues kunnen ontstaan.

Je zou ook naar wat goedkopere surrounds kunnen kijken, iets als de B&W 686 s2 bijvoorbeeld, niet zo knap als de cm1's maar qua geluid ga je weinig verschil merken.

Oh en laat je geen dure kabels aansmeren ;-)

En als het uiterlijk en formaat je aanstaat, kijk eens naar Klipsch. Door vele geliefd maar ook genoeg mensen die het niks vinden. Zelf groot fan van, door de prijs/kwaliteit en het volle geluid. Zeker op marktplaats kan je voor een prikkie Klipsch vinden. (gisteren zelf mijn hele oude set voor de homecinema verkocht).

Ik zou deze op basis van geluid blind boven de cm8 verkiezen: https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr

Wat ouder maar fantastisch: https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr

Laatste edit: Ik zou met een grote boog om hificorner lopen trouwens, zelden zulke incapabele lui meegemaakt. Was vroeger een topzaak (die in Amersfoort) maar sinds de nieuwe eigenaren zijn het gewoon simpele dozenschuivers zonder verstand van hun spullen.

[ Voor 40% gewijzigd door Malt007 op 13-04-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
@Malt007 thanks voor de tip, ik ga denk ik ook een setje Klipsch beluisteren de volgende keer. Weet je nog goede zaken in noord Nederland (boven Zwolle, zeg maar ;-) )

Tot nu toe al veel nuttige en bruikbare tips! Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
@ronaldo.biertje misschien bij Kef de q750? zefl geen ervaring mee trouwens
of klipsch rp 280?

altijd een beetje lastig omdat het afhankelijk is van wat een zaak heeft liggen

edit: de 280 was ook al hierboven genoemd

[ Voor 11% gewijzigd door s0ulmaster op 13-04-2018 09:56 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
s0ulmaster schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:54:
@ronaldo.biertje misschien bij Kef de q750? zefl geen ervaring mee trouwens
of klipsch rp 280?

altijd een beetje lastig omdat het afhankelijk is van wat een zaak heeft liggen
Thanks, ik was zelf al een beetje aan het zoeken tussen 500 en 700 per stuk, en kwam inderdaad op de Kef Q750 of Q900, Klipsch R26-FA en de Dali Opticon 5 naast de B&W CM-serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
ronaldo.biertje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:57:
[...]

Thanks, ik was zelf al een beetje aan het zoeken tussen 500 en 700 per stuk, en kwam inderdaad op de Kef Q750 of Q900, Klipsch R26-FA en de Dali Opticon 5 naast de B&W CM-serie.
allemaal prima speakers en zeker een goeie voor je vergelijking :) Zeg ik er gelijk bij dat voor mij persoonlijk dat ik merkte dat binnen een serie de verschiilen ook signifikant kunnen zijn. Bijvoorbeelde zensor 5 en 7 zijn qua opbouw redelijk gelijkend, maar de zensor 7 is een stuk groter en klonk voor mij persoonlijk ook 100x beter.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
s0ulmaster schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:24:
[...]
allemaal prima speakers en zeker een goeie voor je vergelijking :) Zeg ik er gelijk bij dat voor mij persoonlijk dat ik merkte dat binnen een serie de verschiilen ook signifikant kunnen zijn. Bijvoorbeelde zensor 5 en 7 zijn qua opbouw redelijk gelijkend, maar de zensor 7 is een stuk groter en klonk voor mij persoonlijk ook 100x beter.
De 7 heb ik ook beluisterd, die vond ik een stuk beter dan de 5, maar alsnog wel minder dan de 684 van B&W. Laatstgenoemde is natuurlijk alsnog bijna 100 euro per stuk duurder.

Moet zeggen dat ik verwacht dat mijn nieuwe vergelijking nog steeds scheef is; de B&W CM8 is een ouder model, met een nieuwprijs van net geen €1000,-, maar nu in de aanbieding voor €700 omdat de serie niet meer gemaakt wordt. Die ga ik vergelijken met speakers met een nieuwprijs van max €700 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door ronaldo.biertje op 13-04-2018 10:32 . Reden: incomplete info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je hoeft echt niet te letten op Watt of Ohm. Koop een receiver die alles heeft wat je nodig hebt en laat je verder niet gek maken. En ga inderdaad ook eens bij een andere winkel kijken en luisteren ter vergelijking.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb genoeg stof tot nadenken!
Pagina: 1