Warmtepomp lucht-water in appartement, redelijk vrijstaand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1062435

Topicstarter
Mijn vraag
Ik zit met het volgende, mijn woning, een appartement in een kleinschalig complex met slechts 5 appartementen heeft de beschikking over een goede plek voor een buitenunit, dit gezien mijn dak los geplaatst is van de rest van het gebouw, er zit een (vrij brede) ruimte tussen.
Momenteel maak ik gebruik van een CV, echter wil ik deze gaan vervangen voor een warmtepomp. Dit gezien ik één dezer weken zonnepanelen laat plaatsen, deze zijn reeds besteld en aanbetaald dus zullen ze op korte termijn worden geplaatst. De zonnepanelen wekken naar verwachting voldoende elektriciteit op om volledig te voorzien in mijn elektriciteitsbehoefte. Wellicht zelfs wanneer ik volledig "van het gas af" ga en ik heb de beschikking over extra ruimte op mijn dak dus, dat gaat naar verwachting lukken.
De woning / appartement is gebouwd in 2008, biedt zeer sterke isolatie aan op alle kanten en elk appartement heeft een apart ventilatiesysteem.
Gezien het om een appartement gaat, en er in mijn geval onderburen ook hun woning verwarmen is er geen sprake van vloerverwarming. Immers, de warmte van de onderburen komt naar mij toe :*)

Het probleem waar ik tegenaan loop: Met name de grote bedrijven wie bij een warmtepomp in een appartement denken: "Dit doe ik liever niet" geven vaak geen of een afwijzende reactie op een offerte. Ze vinden nog wel dat ik een hybride pomp kan overwegen maar daar blijft het vaak bij. Ik vind persoonlijk een hybride pomp een tussenstap waar ik niet graag in wil investeren gezien je dan toch meerdere duizenden euro's kwijt bent + een installateur en je dan uiteindelijk toch overstapt op een full-electric warmtepomp lucht-water.

Vraag: Wat kan ik het beste doen om een warmtepomp te laten installeren zonder afhankelijk te zijn van een groot bedrijf wie slechts oppervlakkig bekijkt wat zij het beste vinden en ergens mee komt waarmee je niet veel kan. En welke typen zijn het meest geschikt?

Ik ben er inmiddels achter dat de enige optie voor mij voor een warmtepomp lucht-water is, ik kan niet naar de bodem. Ik woon alleen dus er worden geen grote hoeveelheden warm water gebruikt. Dat wil zeggen: soms een warm bad, elke dag een douche, verder afwasmachine, was+droog combinatie op maximaal 40 graden.

Verder zit momenteel de CV op een plek samen met de was+droog combinatie. Afmetingen van het hok: diepte: 1.85m, breedte: 1.2m, hoogte: 2.7m. De buitenunit kan +/- 2 mtr van deze kamer af worden geplaatst door leidingen aan te leggen aan de bovenkant van mijn hal (in het appartement).
In de CV ruimte bevind zich tevens een afzuig installatie.

Mijn doel, voor zover dat nog niet duidelijk is, volledig energie neutraal wonen. Geen gasverbruik, genoeg zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen om in mijn elektriciteitsbehoefte te kunnen voorzien, rekening gas + elektra: € 0,= per maand :)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb reeds contact gezocht met zowel grote bedrijven als met een expert op het gebied van duurzaam wonen. Van deze laatste moet ik nog een advies ontvangen, in deze man heb ik op dit moment nog wel een goed beeld. De grote bedrijven echter, die geven niet echt thuis gezien ik, zo heb ik het idee.. in een appartement woon.

Beste antwoord (via Anoniem: 1062435 op 24-04-2018 22:50)

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Anoniem: 1062435 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 17:43:
Ja, dat is iets wat ik zelf ook (nog) niet weet. Wellicht dat ik iets verkeert heb gedaan.
Ik heb de berekening als volgt gemaakt. Ik ben naar: https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/ gegaan. Daar heb ik gekeken naar het bouwjaar (2008) en de betafactor 1 genomen gezien ze aangeven dat ik deze moet gebruiken voor een lucht-water pomp.

Ik ga ervanuit dat ik een mechanische ventilatie heb.
De berekening deed ik dus als volgt: BVO (Bruto Vloer Oppervlakte): 176m2 x 70 (Bouwjaar 2008) = 12.320 (12.3kw).

Ik heb echter, gezien jullie reacties het idee dat ik met minder uit de voeten kan, het appartement is zeer goed geïsoleerd, en is zeker niet standaard.

Ik verstook nu: 1016m3 per jaar aan gas (2016)
'Mijn' formule geeft een kleine 5 kw als benodigd vermogen, de formule is als volgt:

Gasverbruik x 8 / 1650 > 1016 x 8 / 1650 = 4,92 KW.
Afronden naar boven beetje overkill inbouwen dus dan kom ik op ca. 7 KW uit, ten opzichte van 12 KW een stukje goedkoper qua hardware.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mijn eerste vraag; is het dak van jou of van de VVE? (Ook ivm zonnepanelen is dat wel handig om goed te hebben)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zolang salderen bestaat, bestaat nul op de meter.
Daarna kan dat begrip weer overboord tenzij hij stuk is en nul aan blijft geven.

Ik ben het ook.
Je kan dan spreken over, mijn terugleververgoeding in de zomer betaald de afrekening in de winter.
Bij voldoende panelen... en volgens mijn glazen bol.

Voor de WP, heb je koevlaas2 ook al gevraagd?

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2018 06:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Backpacker schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:19:
Mijn eerste vraag; is het dak van jou of van de VVE? (Ook ivm zonnepanelen is dat wel handig om goed te hebben)
Het dak is van de VVE, ik heb gelukkig goed contact met mijn buren en dan ook toestemming van "de VVE" om zonnepanelen / buitenunit te laten plaatsen.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 06:31:
Voor de WP, heb je koevlaas2 ook al gevraagd?
Koevlaas2? Nee, dit heb ik niet. Is Koevlaas2 een gebruiker van dit forum? Ik weet niet wie/wat koevlaas2 is.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 1062435 op 13-04-2018 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah, dankjewel AUijtdehaag. Ik zal de vraag aan hem voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
Laten we discussie niet actief van het forum afsturen, maar juist gebruikers erbij betrekken door ze even te taggen. bij deze @koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Anoniem: 1062435 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:41:

Het dak is van de VVE, ik heb gelukkig goed contact met mijn buren en dan ook toestemming van "de VVE" om zonnepanelen / buitenunit te laten plaatsen.
Heb je dat echt zwart op wit en is er officieel over gestemd in de vergadering? Anders heb je zometeen een probleem als je nieuwe onderburen krijgt en die ook van hun (deel van het) dak gebruik willen maken...

PS: ik zit ook in een VVE en wil zodra het dak is gerenoveerd vol laten leggen met zonnepanelen. Nu gaan wij dat via de VVE doen en krijgt iedereen een deel van de productie (via de eigen aansluiting). Maar als in onze VVE een vraag van één bewoner was gekomen of hij/zij het dak vol mocht leggen met zonnepanelen zou hij/zij misschien wel toestemming krijgen maar niet zonder een soort "huurvergoeding" van het deel van het dak wat niet aan die bewoner is toe te schrijven.

Ik zou het een en ander goed na gaan als je geen verassingen in de toekomst wilt krijgen. Daarnaast zou ik ook lid worden van Vereniging Eigen Huis en de contructie met de VVE (vastlegging van afspraken) aan hen voorleggen. (En daarnaast zou ik ook nog contact leggen/dezelfde vraag stellen aan VVE Belang)

[ Voor 45% gewijzigd door Backpacker op 13-04-2018 11:16 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-07 07:31
@Backpacker hoe heb je dit aangepakt met de VvE als ik vragen mag? Verdelen jullie de totale opbrengst dan met elkaar en mag je deze ook salderen? Ik lees wel verhalen over bijvoorbeeld Herman de zonnestroomverdeler, maar dat lijkt nog geen succes te zijn. Wij hebben nog 2 medestanders nodig uit de VvE om zonnepanelen te mogen plaatsen, dus misschien heb jij een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Backpacker Bedankt voor je zorg, voor iedereen echter een andere situatie.
Ik heb schriftelijke toestemming om zonnepanelen voor mij zelf te laten plaatsen op het dak van mijn appartement, alsmede een laadpaal te plaatsen op de parkeerplaats en als laatste toestemming om een warmtepomp te plaatsen met een buitenunit tegen de muur van het pand.

Dat is dan ook niet het probleem.

Het gaat er zoals het er nu naar uit ziet meer om dat er een mensen / bedrijven zijn met wie ik het eens kan worden over het plaatsen van, en het type pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Anoniem: 1062435 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:12:
De woning / appartement is gebouwd in 2008, biedt zeer sterke isolatie aan op alle kanten en elk appartement heeft een apart ventilatiesysteem. Gezien het om een appartement gaat, en er in mijn geval onderburen ook hun woning verwarmen is er geen sprake van vloerverwarming.
Is een L/L warmtepomp en een kleine elektrische boiler in jouw geval niet handiger? Ook omdat je hoger gelegen appartement in de zomer waarschijnlijk ook wel warm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:51:
[...]
Is een L/L warmtepomp en een kleine elektrische boiler in jouw geval niet handiger? Ook omdat je hoger gelegen appartement in de zomer waarschijnlijk ook wel warm is?
Ja, ik woon er nu acht jaar en ik heb het nog niet echt heet gehad. Wellicht als ik ouder wordt wel, want dat is ook iets waar ik rekening mee moet houden. Zo'n investering is voor een lange tijd.
Ik heb voor nu genoeg te openen ramen welke tot nu toe voor voldoende verkoeling hebben gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Anoniem: 1062435 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:53:
@Backpacker Bedankt voor je zorg, voor iedereen echter een andere situatie.
Ik heb schriftelijke toestemming om zonnepanelen voor mij zelf te laten plaatsen op het dak van mijn appartement, alsmede een laadpaal te plaatsen op de parkeerplaats en als laatste toestemming om een warmtepomp te plaatsen met een buitenunit tegen de muur van het pand.

Dat is dan ook niet het probleem.

Het gaat er zoals het er nu naar uit ziet meer om dat er een mensen / bedrijven zijn met wie ik het eens kan worden over het plaatsen van, en het type pomp.
Schriftelijke toestemming van de VvE? Van wie van de VvE? Van de leden of van het bestuur?

Het bestuur mag dit namelijk niet zomaar zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rukapul schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:29:
[...]

Laten we discussie niet actief van het forum afsturen, maar juist gebruikers erbij betrekken door ze even te taggen. bij deze @koevlaas2
Dan mag @Anoniem: 1062435 het zeggen:

Split of monoblock ?
Hoeveel vermogen ?

Binnenkort heb ik wel tijd 😁

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-07 18:55
Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:27:
[...]

Schriftelijke toestemming van de VvE? Van wie van de VvE? Van de leden of van het bestuur?

Het bestuur mag dit namelijk niet zomaar zelf beslissen.
Voor zover ik weet moet je het als agenda punt indienen voor de VVE vergadering en daar moeten de leden toestemming geven.

Het dak is van alle eigenaren samen en die kunnen er in theorie ook aanspraak op maken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
koevlaas2 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:53:
[...]
Dan mag @Anoniem: 1062435 het zeggen:

Split of monoblock ?
Hoeveel vermogen ?

Binnenkort heb ik wel tijd 😁
Hoi Koevlaas2, en bedankt voor je reactie.
Ik heb even gespeurd en geconcludeerd dat een Split unit voor mij het beste is gezien ik een Monoblock éénvoudigweg niet kan plaatsen.
Het vermogen op kengetal heb ik berekend op 12,3 Kw.

Ik hoop dat je daarmee uit de voeten kan.

Met betrekking tot de vragen van de VVE etc. kan ik het volgende melden. Het complex is kleinschalig. Vlak na de bouw waren er slechts 3 bewoners, die gingen al helemaal niet "vragen aan de buren" of ze een zonnescherm mochten plaatsen, hun balkon mochten veranderen, of een airco mochten plaatsen. Ze deden het gewoon.
Ik begrijp dat het anders is in een groot(er) complex waar je een bestuur hebt en er stemmingen zijn en dergelijke.

In mijn geval is dit, gelukkig, niet het geval. Dit natuurlijk omdat er slechts 5 appartementen zijn. Ik hoop dat hiermee de situatie duidelijk is, en ik verzoek even om de situatie rond de VVE, buren etc. in dit topic te laten voor wat deze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
12,3 kW voor een appartement? Beetje zwaar?

5 kW warmtepomp is hier in het rijtjeshuis al voldoende. (geen tapwaterfunctie met boiler, maar doorstroomverwarmer met hygieneboiler)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2018 08:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 12:24
Ik weet niet hoe groot je appartement is maar 12kW is behoorlijk zwaar. Hoeveel gas verstookt je nu voor verwarming?
En ik lees niets over sanitair warm water. Hoe wil je dat gaan doen?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dat is iets wat ik zelf ook (nog) niet weet. Wellicht dat ik iets verkeert heb gedaan.
Ik heb de berekening als volgt gemaakt. Ik ben naar: https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/ gegaan. Daar heb ik gekeken naar het bouwjaar (2008) en de betafactor 1 genomen gezien ze aangeven dat ik deze moet gebruiken voor een lucht-water pomp.

De berekening deed ik dus als volgt: BVO (Bruto Vloer Oppervlakte): 176m2 x 70 (Bouwjaar 2008) = 12.320 (12.3kw).

Ik heb echter, gezien jullie reacties het idee dat ik met minder uit de voeten kan, het appartement is zeer goed geïsoleerd, en is zeker niet standaard.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1062435 op 14-04-2018 17:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2

'Mijn' formule geeft een kleine 5 kw als benodigd vermogen, de formule is als volgt:

Gasverbruik x 8 / 1650 > 1016 x 8 / 1650 = 4,92 KW.
Afronden naar boven beetje overkill inbouwen dus dan kom ik op ca. 7 KW uit, ten opzichte van 12 KW een stukje goedkoper qua hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 12:24

(...)
Maar in die 1016m3 zit ook warm water en je kookt misschien ook nog wel op gas.
Weet je toevallig wat je in de zomermaanden verbruikt?

Grote kans dat er maar iets van 800 m3 voor verwarming wordt gebruikt. Kun je met een 5 of een 6kW toe. Maar SWW is nog wel even een aandachtspuntje.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel voor jullie reacties.
Ik heb helaas geen duidelijke informatie over mijn gasverbruik in de zomermaanden. Het is echter wel zo dat ik het koken op gas, wat ik tot op heden doe slechts zo'n 3x per week gebruik. Ik woon alleen dus gaat de magnetron vaker aan dan het gasfornuis, uiteraard moet deze laatste ook nog omgebouwd worden naar een elektrische.
Over het sanitair warm water ben ik momenteel nog niet bekend. Ik zal mij daar de komende dagen in gaan verdiepen. In elk geval komen jullie op een warmtepomp van zo'n 6 tot 7kw, dank daarvoor.
Daar zal mijn aandacht de komende tijd naar uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 1062435 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 23:01:
Ik heb helaas geen duidelijke informatie over mijn gasverbruik in de zomermaanden. Het is echter wel zo dat ik het koken op gas, wat ik tot op heden doe slechts zo'n 3x per week gebruik. Ik woon alleen dus gaat de magnetron vaker aan dan het gasfornuis, uiteraard moet deze laatste ook nog omgebouwd worden naar een elektrische.
Over het sanitair warm water ben ik momenteel nog niet bekend. Ik zal mij daar de komende dagen in gaan verdiepen. In elk geval komen jullie op een warmtepomp van zo'n 6 tot 7kw, dank daarvoor.
Denk ook na over plaatsing en geluidsproductie. Zowel voor je eigen appartement als voor de buren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:45
Ik heb 5kW pomp zonder gasondersteuning en gebruik die ook voor tapwater in een vrijstaand huis. Dus 5kW lijkt me dan ook zat in een appartement.

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 15-04-2018 09:53 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ericplan schreef op zondag 15 april 2018 @ 09:32:
[...]

Denk ook na over plaatsing en geluidsproductie. Zowel voor je eigen appartement als voor de buren.
Met een goede overgang tussen warmtepomp en dak hoef je in principe niks te horen.
Anoniem: 1062435 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 23:01:
Heb je 3-fase? Dan zou je een doorstroomverwarmer kunnen overwegen, is amper groten dan een halfje bruin en produceert warm water van 60 graden. Qua koken, je kunt je huidige gasplaat eruit halen en een 2-pits inductieplaat plaatsen die je zo in het stopcontact kan doen, in combinatie met een magnetron en een oven kun je dan nog steeds alles op tafel zetten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:34
Een doorstroomverwarmer om mee te kunnen douchen is een behoorlijk stuk groter want die zijn +/- 17 kW

Afbeeldingslocatie: http://www.bativox.be/normali/n_123_2344_DHEConnectambiance2.jpg

Daarnaast een 2 pits kookplaat lijkt mij toch comfort verlagend. Meer iets voor bepaalde types, die bereid zijn heel veel concessies te doen.

Inventum maakt ook gewoon 4 pits inductie plaaten die een interne vermogens beperking hebben zodat het totaal altijd onder 16A blijft dus op een gewoon stopcontact kan.

Maar als je toch een warmtepomp overweegt dan is 3 fases toch niet zo gek?

[ Voor 83% gewijzigd door leonbong op 15-04-2018 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Anoniem: 1062435 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 08:55:
[...]

Hoi Koevlaas2, en bedankt voor je reactie.
Ik heb even gespeurd en geconcludeerd dat een Split unit voor mij het beste is gezien ik een Monoblock éénvoudigweg niet kan plaatsen.
Het vermogen op kengetal heb ik berekend op 12,3 Kw.

Ik hoop dat je daarmee uit de voeten kan.

Met betrekking tot de vragen van de VVE etc. kan ik het volgende melden. Het complex is kleinschalig. Vlak na de bouw waren er slechts 3 bewoners, die gingen al helemaal niet "vragen aan de buren" of ze een zonnescherm mochten plaatsen, hun balkon mochten veranderen, of een airco mochten plaatsen. Ze deden het gewoon.
Ik begrijp dat het anders is in een groot(er) complex waar je een bestuur hebt en er stemmingen zijn en dergelijke.

In mijn geval is dit, gelukkig, niet het geval. Dit natuurlijk omdat er slechts 5 appartementen zijn. Ik hoop dat hiermee de situatie duidelijk is, en ik verzoek even om de situatie rond de VVE, buren etc. in dit topic te laten voor wat deze is.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Een nieuwe onderbuur kan dus in deze situatie heel makkelijk problemen voor jou veroorzaken aangezien het dak gezamelijk is en er dus, kennelijk, geen stemming is geweest. Je moet doen wat je zelf wilt maar met een investering van duizende euros zou ik toch voor wat meer zekerheid zorgen....

Bekijk het eens van een andere kant. Als jij in een complex komt te wonen waar 1 bewoner het dak heeft volgelegd met zonnepanelen (en ook nog eens zonder de juiste toestemming van de VVE) en jij wilt ook heel graag geld besparen/goed zijn voor het milieu, dan zou jij toch ook gaan zeggen dat je een stukje dak wilt? Ik in ieder geval wel en ik denk vele met mij....

Ik zal er nu verder niet meer op ingaan.
Murkmans schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:18:
@Backpacker hoe heb je dit aangepakt met de VvE als ik vragen mag? Verdelen jullie de totale opbrengst dan met elkaar en mag je deze ook salderen? Ik lees wel verhalen over bijvoorbeeld Herman de zonnestroomverdeler, maar dat lijkt nog geen succes te zijn. Wij hebben nog 2 medestanders nodig uit de VvE om zonnepanelen te mogen plaatsen, dus misschien heb jij een idee.
@Murkmans wij zijn helaas nog niet zover. Eerst gaan we het een en ander aan groot onderhoud doen aan het dak (en gelijk extra isoleren), de balkons en de gevels (en die ook gelijk isoleren). Het is wel de bedoeling dat de zonnepanelen uiteindelijk via een systeem als "Herman de verdeeler" over alle aansluitingen te verdelen. In principe wordt iedere apartement dus "zonnestroomleverancier" en wordt er dus gesaldeerd op alle individiuele aansluitingen (moet ook wel omdat we als VVE verder geen grote stroomkosten hebben). De VVE is dan alleen een financieerder van de panelen. Ook BTW-teruggaaf is dan gewoon mogelijk per appartement (heb ik me laten vertellen).

[ Voor 6% gewijzigd door Backpacker op 16-04-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het één en ander bekeken en ik denk dat in mijn situatie, een integrated unit, zoals een Daikin 08P30B + 008CV3 voor mij praktisch het beste werkt. De buitenunit moet zowel goed werken op lage temperaturen, als weinig geluid maken.
Op zich denk ik geen groot probleem.
Ik zie ook dat een monoblock toch anders is dan wat ik dacht maar echter niet het meest praktische.

In elk geval heb ik geen grote boiler tank nodig gezien ik alleen woon.
De inductieplaat met 2 pitten is dus ook voor mij prima.

Ik vraag me nog af, stel ik koop een systeem welke minder dan 7kw verwarmingscapaciteit afgeeft, bijvoorbeeld 5kw, heb ik daar dan iets aan?
Bijvoorbeeld een lagere geluidsproductie / lager stroomverbruik?

Of gaat het slechts om een lagere aanschafprijs en wellicht kleinere units?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Nu alles op de welbekende pootjes terecht is gekomen zal ik als topicstarter nog even reageren.

Als eerste, de zonnepanelen kwamen na een annuleringsprocedure bij een bedrijf dat niet in staat bleek te zijn om mij te voorzien van deze bron van energie bij een andere installateur terecht.
Op 18 oktober 2018 waren de zonnepanelen geïnstalleerd.
Ik had ondertussen reeds contact gezocht met een warmtepomp installateur.
Ook is de keuken tussentijds voorzien van een inductieplaat.

Daarbij is echter veel komen kijken:

1) Zonnepanelen installatie. 10 Panelen van 360wp (Sunpower), niet veel werk vooraf.
2) Inductie kookplaat. Eerst een perilex groep aangelegd door elektricien, daarna de kookplaat zelf.
3) Warmtepomp: Zelfde elektricien laten komen voor uitbreiding kabels (waarschijnlijk eerst 1x40, nu naar 3x25) en een uitbreiding van de groepenkast. 400 volt krachtstroom aansluiting.
Liander de aansluiting laten verzwaren.
Toen de warmtepomp zelf
Het is gezien de grote ruimte in het appartement een 11kw Daikin pomp met ingebouwde boiler geworden. De binnenunit staat in dezelfde ruimte als de was+droog combinatie, de buitenunit is goed bevestigd aan de muur met beugels. De buren kunnen de buitenunit vanuit hun woningen niet horen.
LT Radiatoren van Jaga voor zowel lager energieverbruik als een prettige sfeer in de woonkamer.

Kortom, lachen om de prijsverhoging van de energierekening.
Van het gas af dus voorbereid op de toekomst :)

Voor iedereen die eveneens van plan is om voordat het verplicht wordt van het gas af te gaan... de woning is vaker geschikt voor een warmtepomp dan wordt gezegd. Energiewachtgroep onder andere heeft na één bezoek laten weten er niks in te zien. Waarschijnlijk echter omdat er veel werk moest worden verricht.

Ik heb geen vloerverwarming en zal dit ook nooit nemen. Een goed geïsoleerd appartement kan zeker worden voorzien van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Anoniem: 1062435 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:51:
Nu alles op de welbekende pootjes terecht is gekomen zal ik als topicstarter nog even reageren.

Als eerste, de zonnepanelen kwamen na een annuleringsprocedure bij een bedrijf dat niet in staat bleek te zijn om mij te voorzien van deze bron van energie bij een andere installateur terecht.
Op 18 oktober 2018 waren de zonnepanelen geïnstalleerd.
Ik had ondertussen reeds contact gezocht met een warmtepomp installateur.
Ook is de keuken tussentijds voorzien van een inductieplaat.

Daarbij is echter veel komen kijken:

1) Zonnepanelen installatie. 10 Panelen van 360wp (Sunpower), niet veel werk vooraf.
2) Inductie kookplaat. Eerst een perilex groep aangelegd door elektricien, daarna de kookplaat zelf.
3) Warmtepomp: Zelfde elektricien laten komen voor uitbreiding kabels (waarschijnlijk eerst 1x40, nu naar 3x25) en een uitbreiding van de groepenkast. 400 volt krachtstroom aansluiting.
Liander de aansluiting laten verzwaren.
Toen de warmtepomp zelf
Het is gezien de grote ruimte in het appartement een 11kw Daikin pomp met ingebouwde boiler geworden. De binnenunit staat in dezelfde ruimte als de was+droog combinatie, de buitenunit is goed bevestigd aan de muur met beugels. De buren kunnen de buitenunit vanuit hun woningen niet horen.
LT Radiatoren van Jaga voor zowel lager energieverbruik als een prettige sfeer in de woonkamer.

Kortom, lachen om de prijsverhoging van de energierekening.
Van het gas af dus voorbereid op de toekomst :)

Voor iedereen die eveneens van plan is om voordat het verplicht wordt van het gas af te gaan... de woning is vaker geschikt voor een warmtepomp dan wordt gezegd. Energiewachtgroep onder andere heeft na één bezoek laten weten er niks in te zien. Waarschijnlijk echter omdat er veel werk moest worden verricht.

Ik heb geen vloerverwarming en zal dit ook nooit nemen. Een goed geïsoleerd appartement kan zeker worden voorzien van een warmtepomp.
11kw, dat is een hoop. Kan je wel zoveel kwijt in je jaga's bij lage temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:28
Heb je ook misschien foto's? Met name van de leidingen/koppelingen e.d. Dit is met name interessant voor mensen die DIYen en ideeën willen op doen. Inprincipe kan iedere woning (zelfs zonder isoleren) van het gas af, het is alleen een kwestie van een plek hebben voor de buitenunit en voldoende LTV radiatoren plaatsen. En waarom de keus voor een 11kW als 5kW voldoende was?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Topicstarter
Jim423 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:58:
Heb je ook misschien foto's? Met name van de leidingen/koppelingen e.d. Dit is met name interessant voor mensen die DIYen en ideeën willen op doen. Inprincipe kan iedere woning (zelfs zonder isoleren) van het gas af, het is alleen een kwestie van een plek hebben voor de buitenunit en voldoende LTV radiatoren plaatsen. En waarom de keus voor een 11kW als 5kW voldoende was?
Ik heb net even foto's gemaakt, dit is even globaal:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nt45Yxi.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wCVfNa8.jpg

Voor wat betreft de keuze voor een 11kw zeg ik het volgende:
1) De woonkamer is vrij hoog en groot. Om deze te verwarmen is wel wat power nodig. In deze woonkamer zou 5kw op zijn minst behoorlijk wat werk hebben om op 21 graden te komen, de vraag is of dat gaat lukken.
2) Ik heb niet alle radiatoren vervangen voor Jaga LT radiatoren. De slaap / bad / computerkamer zijn nog steeds voorzien van standaard radiatoren.
3) Op dit moment hoef ik weliswaar niet veel te verstoken. Dit vanwege mijn onderburen wie er van houden om hun appartement tot 25 graden te verwarmen, en mij zodanig een boost geven. Dit hoeft echter geen blijvende situatie te zijn.

Kortom 11kw is "on the safe side" zodat ik hoe dan ook voldoende capaciteit heb voor zowel verwarming als douche.
Murkmans schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:58:
[...]

11kw, dat is een hoop. Kan je wel zoveel kwijt in je jaga's bij lage temperaturen?
Dit begrijp ik niet helemaal, bedoel je dat de warmtepomp een te hoog vermogen zou zijn voor de lage temperatuur radiatoren? Ja, ik ben geen expert maar de installateur is hier meerdere keren naar toe gekomen en vooralsnog na de installatie zijn er geen problemen. Ik zit er warm bij en kan alles net zo goed gebruiken als voorheen op gas.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1062435 op 21-02-2019 16:21 ]

• Murkmans
Anoniem: 1062435 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:18:
[...]

Ik heb net even foto's gemaakt, dit is even globaal:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor wat betreft de keuze voor een 11kw zeg ik het volgende:
1) De woonkamer is vrij hoog en groot. Om deze te verwarmen is wel wat power nodig. In deze woonkamer zou 5kw op zijn minst behoorlijk wat werk hebben om op 21 graden te komen, de vraag is of dat gaat lukken.
2) Ik heb niet alle radiatoren vervangen voor Jaga LT radiatoren. De slaap / bad / computerkamer zijn nog steeds voorzien van standaard radiatoren.
3) Op dit moment hoef ik weliswaar niet veel te verstoken. Dit vanwege mijn onderburen wie er van houden om hun appartement tot 25 graden te verwarmen, en mij zodanig een boost geven. Dit hoeft echter geen blijvende situatie te zijn.

Kortom 11kw is "on the safe side" zodat ik hoe dan ook voldoende capaciteit heb voor zowel verwarming als douche.

[...]

Dit begrijp ik niet helemaal, bedoel je dat de warmtepomp een te hoog vermogen zou zijn voor de lage temperatuur radiatoren? Ja, ik ben geen expert maar de installateur is hier meerdere keren naar toe gekomen en vooralsnog na de installatie zijn er geen problemen. Ik zit er warm bij en kan alles net zo goed gebruiken als voorheen op gas.
Edit: eerst begon je over een 5kw en misschien 7kw om bij echte kou genoeg te hebben. Vandaar dat ik 11kw zoveel vond. Als je de koevlaas formule gebruikt kwam je op 5kw uit toch? Of pastte je voorheen nachtverlaging toe?

Een te grote warmtepomp kan zorgen voor aan/uit gedrag. Zeker als je geen vloerverwarming hebt die als buffer kan dienen.

Stel je aanvoertemperatuur staat op 35 graden, retour 30, kan je dit invullen in de installateur tool van jaga. Per radiator zie je dan hoeveel kw deze afgeeft. http://www.jagapro.nl/sit...tallateurs%202019-01.xlsx. tel dit op en je weet hoeveel je in je systeem kwijt kan. Maar kan me voorstellen dat je bij -10 graden de aanvoertemperatuur ook verhoog en dus gelijk ook de afgifte van de jaga's (en vervolgens wel 11kw kwijt kan).

[ Voor 14% gewijzigd door Murkmans op 21-02-2019 17:33 . Reden: Toelichting jagatool ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, het is het punt dat mijn huidige onderburen de verwarming op zeer hoge temperatuur aanzetten en er een formule is gebruikt die het gasverbruik meenam in de berekening. Het verbruik / lees vermogen zou dus in de toekomst toe kunnen nemen.
En bovendien, als ik tegen het advies van de installateur inging, dat dat wellicht gevolgen heeft m.b.t. garantie / service, isde subsidie en dergelijke.
Ik zal het afwachten maar ben niet bang voor "te hoog" vermogen. Overigens zou ik nooit zelf gaan voor 5kw vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertrudi
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 23:19
Ik vroeg me af heb jij (topicstarter) of iemand anders nog tips hoe ik een bedrijf kan vinden dat warmtepompen in appartementen plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-07 10:24
gertrudi schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:03:
Ik vroeg me af heb jij (topicstarter) of iemand anders nog tips hoe ik een bedrijf kan vinden dat warmtepompen in appartementen plaatst.
Zorg dat je eerst schriftelijke toestemming van de VVE (middels notulen van de vergadering met stemming-uitslag) hebt en benader kleine lokale installateurs eens. Meld erbij dat je al toestemming hebt van de VVE voor je wens om een warmtepomp te plaatsen. Dat kan de angst voor 'gezeur' bij de installateur al voor een groot deel wegnemen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:38
Anoniem: 1062435 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:47:
Ja, het is het punt dat mijn huidige onderburen de verwarming op zeer hoge temperatuur aanzetten en er een formule is gebruikt die het gasverbruik meenam in de berekening. Het verbruik / lees vermogen zou dus in de toekomst toe kunnen nemen.
En bovendien, als ik tegen het advies van de installateur inging, dat dat wellicht gevolgen heeft m.b.t. garantie / service, isde subsidie en dergelijke.
Ik zal het afwachten maar ben niet bang voor "te hoog" vermogen. Overigens zou ik nooit zelf gaan voor 5kw vermogen.
5 kW hier in een 585 m3 vrijwel vrijstaand huis (alleen de garage zit vast aan de buren) uit 2004 met radiatoren en zonder extra isolatie. Sww met warmtepomp boiler, dat wel. Die draait meestal 2 uur per dag met een thermisch vermogen van ruim 1.5 kW.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1