Rozige geperste korreltjes - wat is dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-11 08:42
Hoi,

Mijn buurman heeft om zijn huis op diverse plekken zakjes neergelegd met rozige, geperste korreltjes. Zakjes met dit spul drijven ook in het oppervlaktewater. Heeft iemand een idee wat dit is? Ik zat in de richting van rodenticide te denken, maar er loopt vast wel iemand op GoT die hier meer van weet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xUX4iDW.jpg

Wie weet wat dit is?

Beste antwoord (via doeternietoe op 13-04-2018 13:31)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

doeternietoe schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:10:
Ik zat in de richting van rodenticide te denken
2 minuten op google leert dat dr inderdaad rattengif is in roze staafjes vorm, dus dat is vrijwel zeker het juiste antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://www.pryskaj.pl/userdata/gfx/45eeff16618949ede4061704ec881336.jpg
(Ter illustratie.)

[ Voor 16% gewijzigd door AlexanderB op 13-04-2018 00:34 ]

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:20

g0tanks

Moderator CSA
Misschien je buurman?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• doeternietoe
De laatste keer dat ik de buurman gesproken heb was bij het kort geding waar hem op straffe van een dwangsom verboden werd om onze spullen te vernielen, dus we zijn niet echt "on speaking terms". :P

Zou in veel andere gevallen de voor de hand liggende oplossing geweest zijn. :)

Acties:
  • Beste antwoord

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik zat in de richting van rodenticide te denken
2 minuten op google leert dat dr inderdaad rattengif is in roze staafjes vorm, dus dat is vrijwel zeker het juiste antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://www.pryskaj.pl/userdata/gfx/45eeff16618949ede4061704ec881336.jpg
(Ter illustratie.)

[ Voor 16% gewijzigd door AlexanderB op 13-04-2018 00:34 ]

• doeternietoe
AlexanderB schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:26:
[...]

Ja, dat het ratten- of muizengif is was ik ook al bijna zeker van, maar ik wil het graag helemaal zeker weten en het liefst weten hoe dit product heet.

Ah, thanks for the edit. Dat lijkt er idd behoorlijk op...

[ Voor 7% gewijzigd door doeternietoe op 13-04-2018 00:40 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik denk dat de exacte naam moeilijk wordt, al die troep lijkt behoorlijk op elkaar. misschien dat een winkel met allerlei soorten rattengif het herkent.

People as things, that’s where it starts.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
De gekte lijkt toch wel toe te slaan in ons fijne landje. Wat mankeert de mens toch dat ie dit soort dingen doet... Last van ratten zal het niet zijn. Maar wat dan wel? Ik vind dit bijzonder verontrustend. Ook de methode om het wel in een plastic zakje te doen die je ook in het water gooit is zeer "apart".

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Gewoon rattengif, door het in een zakje te laten wil een rat er wel eens mee aan de haal gaan waardoor het zakje mee word genomen naar een plek waar meer ratten komen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Een "Wat is dit topic" hoort niet in TL. Tikje naar AZ.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bart2005 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:55:
Last van ratten zal het niet zijn.
Want? Genoeg plekken waar ratten overlast veroorzaken.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:22
Fly-guy schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:34:
[...]

Klopt, maar de vraag is of dit een handige manier is. Ik lees dat het om zijn huis ligt, weet niet of er kinderen in de buurt wonen, maar stel dat een kind het vind en denkt dat het een snoepje is. Ik weet niet of dat de bedoeling is..

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:19

Saffie_time

Why use this? 42!

Fly-guy schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:34:
[...]

Ja maar dan ga je het niet in een afgesloten zakje neerleggen als je ratten wil bestrijden.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:02
Is er eigenlijk rattenoverlast?

Verwijderd

Maakt geeneens uit, dit is willens en wetens kinderen en andere beesten in gevaar brengen. De politie dus informeren en zeggen dat ze haast maken voor iemand in het ziekenhuis beland.
Al overdrijf ik een beetje, het is wel de juiste gang van zaken.

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:57:
Maakt geeneens uit, dit is willens en wetens kinderen en andere beesten in gevaar brengen. De politie dus informeren en zeggen dat ze haast maken voor iemand in het ziekenhuis beland.
Al overdrijf ik een beetje, het is wel de juiste gang van zaken.
Mee eens, volgens mij is het absoluut niet de bedoeling om dergelijk rattengif buitenshuis te gebruiken i.v.m. het gevaar voor mensen of overige dieren.

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:23

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Zoiets wordt normaal hierin gedaan:
En zeker niet los!! Want daarmee zorg je voor gevaarlijke situaties met andere dieren en mensen

Afbeeldingslocatie: https://ongedierteproducten.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/g/agmrvd_1.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door mydogisgone op 13-04-2018 10:01 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Genghis Khan schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:58:
[...]

Mee eens, volgens mij is het absoluut niet de bedoeling om dergelijk rattengif buitenshuis te gebruiken i.v.m. het gevaar voor mensen of overige dieren.
Saffie_time schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:54:
[...]

Ja maar dan ga je het niet in een afgesloten zakje neerleggen als je ratten wil bestrijden.
https://www.tuinadvies.nl...91/rattenvergif-40-x-10-g

Er wordt gewoon in het tuin centrum gif verkocht wat ook buiten neergelegd kan worden.

Of dat slim is in een woonwijk, dat betwijfel ik, maar zakjes met gif, buiten om het huis heen, is absoluut een beproefde manier om ratten te bestrijden.

• doeternietoe
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:57:
Dat was ook mijn eerste reactie, maar gezien de huidige verhoudingen met de buurman wil ik ook niet een nieuw conflict starten als ik het niet zeker weet.

Anyways, ik ben aan de hand van het antwoord van AlexanderB op onderzoek uitgegaan. De korreltjes op zijn plaatje worden in Nederland niet verkocht (dwz: ze zijn niet toegelaten tot de markt), maar er is een ander middel dat er sterk op lijkt dat wel verkocht mag worden:

http://www.belllabs.com/b...ral/tomcat-ii-rodenticide

Zelfde werkzame stof en zelfde uiterlijk. Echter: het mag alleen door professionele ongediertebestrijders worden gebruikt en alleen als laatste redmiddel als andere pogingen gefaald hebben.

https://toelatingen.ctgb....?id=3287&category=Biocide

Er is in de buurt volgens mij ook geen ratten- of muizenplaag. Er lopen inderdaad wel wat muizen, maar ratten heb ik al lang niet meer gezien.

Verwijderd

Jij hoeft geen conflict te starten, de politie moet dit gewoon onderzoeken. Dat staat los van jou.

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Bel de politie.
Katten zijn ook erg geintresseerd in zakjes en dergrlijke.
Rare buurman.

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:12
Ik zou hier wel melding van maken bij een instantie ja 8)7 . Dit lijkt me nogal gevaarlijk voor de omgeving: Spelende kinderen, huisdieren en of vogels die er mee aan de haal gaan?

Waarschijnlijk ook de reden dat een aantal van die zakjes al in het oppervlaktewater terecht zijn gekomen.

Klinkt wel als een gezellige buurman adhv je conflict wat je al gehad hebt en nu deze actie :F

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Foto ging inderdaad ff om de visual, zal inderdaad niet een willekeurig pools merk zijn.

Mijn huisdieren vinden plastic ontzettend interessant, dus dit is inderdaad geen handige actie.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

* Jester-NL heeft ook nog een paar centen over...

Ik vraag me af of TS (of een van de andere buren) huisdieren heeft die wel eens bij de deze buurman in de tuin komen. Mogelijk dat meneer de buur daar een probleem mee heeft....

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• doeternietoe
Kleine update:
Politie gebeld, zakjes zijn inmiddels verwijderd. Ik weet niet in hoeverre de politie hierbij heeft moeten "helpen" :)

@Hoijong: eens, maar we hangen al bijna wekelijks aan de lijn :S

Buurman heeft overigens zelf jonge kinderen.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:21

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bart2005 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:55:
De gekte lijkt toch wel toe te slaan in ons fijne landje. Wat mankeert de mens toch dat ie dit soort dingen doet... Last van ratten zal het niet zijn. Maar wat dan wel? Ik vind dit bijzonder verontrustend. Ook de methode om het wel in een plastic zakje te doen die je ook in het water gooit is zeer "apart".
Uhm, ik woon in Amsterdam Zuid-Oost en ik heb wel degelijk last van ratten. Hell, zelfs na meerdere acties van de exterminator zitten ze nog vrolijk onderin het appartementencomplex te chillen.

blup

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zakjes met dit spul drijven ook in het oppervlaktewater.
Heb je dit ook gemeld? Het lijkt mij een milieudelict.

Verwijderd

Misschien heeft de buurman wel last van straat katten?

• Simyager
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:17:
Misschien heeft de buurman wel last van straat katten?
Dan ga je hopelijk niet aan de haal met rattengif... Ondanks de hoeveelheid haat die je tegen katten hebt...

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

mydogisgone schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:00:
Zoiets wordt normaal hierin gedaan:
En zeker niet los!! Want daarmee zorg je voor gevaarlijke situaties met andere dieren en mensen

[afbeelding]
Bij mijn weten mag gif niet of nauwelijks meer gebruikt worden. Een betere oplossing is zoiets: https://www.anticimex.com...s/anticimex-smart-box.pdf

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Verwijderd

Simyager schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:41:
[...]

Dan ga je hopelijk niet aan de haal met rattengif... Ondanks de hoeveelheid haat die je tegen katten hebt...
Ik zeg niet dat het goed is wat die man doet.

Maar je zo natuurlijk wel aan die beste man kunnen vragen of hij idd last heeft van katten, honden of andere dieren.
Aan de hand daarvan kun je vervolgens tot een betere oplossing komen dan wat die nu doet.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-11 17:52
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:19:
[...]

Ik zeg niet dat het goed is wat die man doet.

Maar je zo natuurlijk wel aan die beste man kunnen vragen of hij idd last heeft van katten, honden of andere dieren.
Aan de hand daarvan kun je vervolgens tot een betere oplossing komen dan wat die nu doet.
Als je niet echt on speaking terms bent met de buurman, je wekelijks bij de politie aan het lulijzer hangt en je een kort geding hebt gevoerd tegen de buurman, dan is jou bericht niet echt meer van toepassing ;)

Moraal van het verhaal; topic doorlezen :>

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Saffie_time schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:54:
[...]

Dat is zeker wel een trucje ermee, bij m'n opa op de boerderij ging het niet anders. Zoals ik eerder al vermelde gaan ratten er soms mee aan de haal en brengen ze het naar andere ratten.

Maar binnen de bebouwde kom? Ik kan me niet voorstellen dat dat de reden er achter is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:02
Een huis in de bebouwde kom of een boerderij op het platteland maakt gevoelsmatig wel wat uit. Kinderen op het platteland worden als het goed is al vroegtijdig bewustgemaakt van de gevaren die er op en rondom de boerderij zijn. Dit zal voor stadse/dorpse kinderen doorgaans minder het geval zijn. Op of rondom een boerderij kunnen ratten veel voedsel vinden en hebben ze ruim de gelegenheid zich te verstoppen. In een gemiddelde woonwijk is dat vaak wat lastiger.
Pagina: 1