Garantie home button 1 jaar 3 maanden oude Iphone 6s

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter v D
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:56
Mijn vraag
1 jaar en 3 maanden geleden kocht familie van mij, op aanraden van mij bij Belsimpel, een hieronder genoemde Iphone 6s. Vanaf het begin af aan heeft de Touch ID niet echt lekker gewerkt, de home button echter wel. Naar verloop van tijd is de home button steeds slechter geworden. Ruim 2 maanden geleden is het moment gekomen dat hij het echt nog maar heel af en toe doet ...

Terug voor garantie dus, naardat we zoals hieronder al vermeld naar de Apple store in Amsterdam zijn geweest. In plaats van garantie biedt Belsimpel nu echter 2 opties. Home button vervangen voor 60€ met verlies van TouchID functionaliteit of een ruil Iphone terug, maar dat zou dan mogelijk niet hetzelfde type zijn.

Belsimpel moet de Home button toch gewoon onder garantie laten vervangen bij een officieel reparatiecentrum (met behoudt van Touch ID)? Toestel is echt als nieuw, daar is echt heel netjes mee omgegaan dus gebruiksschade is hier niet van toepassing. Graag jullie advies.

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: Apple iPhone 6s 64GB Goud

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De Iphone is reeds bij de Apple store geweest in Amsterdam. Omdat de telefoon ouder is als 1 jaar wilden ze hier niks aan doen, ondanks het wijzen op 2 jaar Europese garantie. Als de telefoon echter wel daar gekocht zou zijn zouden ze het echter wel doen :? . Enige optie, vervangen scherm + home button, 170€.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Dat laatste is logisch. Je moet bij de verkopende partij zijn voor garantie. Als een Apple store / Apple zelf garantie verleent, is dat service van hun kant, geen recht van jou.

Wat geeft Belsimpel als reden voor het niet willen repareren onder garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nou ga ik even advocaat van de duivel spelen maar: 1 jaar en 3 maanden geleden ... Vanaf het begin af aan heeft de Touch ID niet echt lekker gewerkt ... Ruim 2 maanden geleden...

Nou zal ik heel simpel zijn, nog afgezien van garantie die je wel/niet gaat krijgen of mag claimen maar ik vind die ook wel een gebruikersfoutje... Ach, ik ga gewoon een jaar met een defect toestel lopen en we zien wel?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter v D
Aan het niet op tijd terugsturen kan ik nu ook niet zoveel meer doen O-)

Belsimpel heeft verder geen specifieke reden gegeven, eigenlijk alleen de reparatieoptie en naar doorvragen gingen ze kijken voor een ruiltoestel ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Belsimpel heeft zich aan de wet te houden, simpeler word het niet. Dat is dus volledige reparatie zonder kosten of een vervangend nieuw toestel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Peter v D En nu voel jij je schuldig door je advies, terwijl de koper laconiek omgaat met een eerder bekend defect.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:23
Peter v D schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:07:

De Iphone is reeds bij de Apple store geweest in Amsterdam. Omdat de telefoon ouder is als 1 jaar wilden ze hier niks aan doen, ondanks het wijzen op 2 jaar Europese garantie. Als de telefoon echter wel daar gekocht zou zijn zouden ze het echter wel doen :? . Enige optie, vervangen scherm + home button, 170€.
Ook hier weer. De 2 jaar Europese garantie bestaat niet. Dat is wel de Europese regel, maar in Nederland wordt gesteld dat je recht hebt op een deugdelijk product. Er is geen wettelijke garantietermijn. Van een iPhone mag je verwachten dat die langer meegaat dus hoort deze kosteloos gerepareerd te worden.

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

en

https://www.consuwijzer.n...cht-op-deugdelijk-product

Op deze link vind je informatie die je hopelijk verder kan helpen:

https://www.consuwijzer.n...niet-goed-ondeugdelijk-is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:54

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Peter v D schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:07:
Mijn vraag
Terug voor garantie dus, naardat we zoals hieronder al vermeld naar de Apple store in Amsterdam zijn geweest. In plaats van garantie biedt Belsimpel nu echter 2 opties. Home button vervangen voor 60€ met verlies van TouchID functionaliteit of een ruil Iphone terug, maar dat zou dan mogelijk niet hetzelfde type zijn.
Ik weet heel zeker dat als je een home button zonder TouchID krijgt dat Belsimpel dit niet bij een gelicenseerde Apple reparateur laat doen. Dit is een simpel Same-Unit repair item. Mocht dat echt niet kunnen dan krijg je in het normale Apple repair proces een replacement unit, wat in principe gewoon een nieuwe is, maar zonder fancy doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Tsurany schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:58:
Belsimpel heeft zich aan de wet te houden, simpeler word het niet. Dat is dus volledige reparatie zonder kosten of een vervangend nieuw toestel.
Helaas niet simpeler inderdaad ;)

Over de kleine problemen af en toe kan je nog twisten, maar als het grote euvel zich nu ruim 2 maanden voordoet is koper toch echt te laks geweest met melden. Art 7:23 BW

https://www.juridische-su...-wettelijke-klachttermijn

Voor consumenten geldt dat het binnen 2 maanden na ontdekken gemeld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:21:
[...]

Helaas niet simpeler inderdaad ;)

Over de kleine problemen af en toe kan je nog twisten, maar als het grote euvel zich nu ruim 2 maanden voordoet is koper toch echt te laks geweest met melden. Art 7:23 BW

Voor consumenten geldt dat het binnen 2 maanden na ontdekken gemeld moet worden.
Maar hoe zit dat met een steeds erger wordend probleem? Een knop die sporadisch weigert is wat anders dan een knop die helemaal niet meer werkt, vanaf welk moment moet het euvel gemeld worden? Zeker bij problemen die sporadisch optreden zie je dat reparatie vaak niet uitgevoerd wordt omdat het niet gereproduceerd kan worden.

En misschien nog belangrijker, beroept Belsimpel zich ook daadwerkelijk op dit artikel?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:21:

Dat is niet wat in die wet staat. Er staat dat binnen twee maanden in ieder geval op tijd is. Afhankelijk van de omstandigheden is later melden dus ook toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Klopt, daarom zeg ik ook dat je de kleine haperingen door de vingers kan zien. In basis moet je uitgaan van het moment dat het de consument duidelijk moest zijn dat er sprake was van een gebrek en niet normaal functioneren.

In dit geval moest dat sowieso bij het 'bijna niet meer werken' het geval zijn.

Of ze ze zich hierop beroepen is pas relevant voor een rechter. Als het ooit zo ver komt dan zal de juridische vertegenwoordiging van de winkel dat ongetwijfeld doen.

@evEndzhar Technisch correct, maar dan kom je wel in een duister gebied van uitleg waarom langer nodig was. Dat zal hier lastig zijn, zeker met de lichtere vorm van het probleem dat er al meer dan een jaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 13-04-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter v D
Nog even een update, als het goed is er ondertussen een vervangende zilvergrijze Iphone onderweg ... Aan de foto's te zien niet in zo'n goede staat als de huidige maar Belsimpel ging en kon echt niks anders meer doen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Even wachten tot die binnen is, zou minimaal gelijkwaardig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
Peter v D schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:47:
Nog even een update, als het goed is er ondertussen een vervangende zilvergrijze Iphone onderweg ... Aan de foto's te zien niet in zo'n goede staat als de huidige maar Belsimpel ging en kon echt niks anders meer doen :/
Reden zoveel om alleen bij Apple zelf te kopen?
1 jaar en 3 maanden is te kort voor half bakken garantie op zo’n duur product.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:25
MAX3400 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:14:
Nou ga ik even advocaat van de duivel spelen maar: 1 jaar en 3 maanden geleden ... Vanaf het begin af aan heeft de Touch ID niet echt lekker gewerkt ... Ruim 2 maanden geleden...

Nou zal ik heel simpel zijn, nog afgezien van garantie die je wel/niet gaat krijgen of mag claimen maar ik vind die ook wel een gebruikersfoutje... Ach, ik ga gewoon een jaar met een defect toestel lopen en we zien wel?
Hij heeft 2 jaar garantie... Ik snap je opmerking alleen al om deze reden niet meer?
Ik heb bijna een jaar een S5 in de laden gehad waarbij het scherm losgelaten was (fabrieksfout), toch maar 1 maand voor einde garantie besloten het op te sturen naar Samsung (Dynafix), binnen 3 dagen toestel terug met een nieuw scherm.. Kosten: 0 euro.

Al zou ik tot de laatste week wachten, ik heb 2 jaar garantie nogmaals net als de topicstarter 2 jaar garantie heeft.

Echter dit is gewoon een bekend Apple dingetje en ik vind het knap dat er nog winkels/bedrijven zijn die de producten verkopen (ergens ook logisch, door sommige nog altijd een gewild merk natuurlijk).
Apple geeft bedrijven ook geen 2 jaar garantie, oftewel na 12 maanden zal de winkel/verkoper zelf voor de kosten moeten opdraaien. Aangezien dat bij Apple onverklaarbaar duur is wordt het door geschoven naar de klant.
Moet je hiermee akkoord gaan? Nogmaals: nee, jij hebt recht op 2 jaar garantie, je hebt alleen met het duiveltje (Apple) te maken die daar niks mee van doen wilt hebben en belsimpel die er niet voor wilt betalen :)

@Peter v D niet akkoord gaan, ze proberen je gratis af te wimpelen.. Jij hebt recht op 2 jaar garantie via belsimpel (dat de wethouders van tweakers nog niet met wet artikelen gestrooid hebben haha? come guys!)

[ Voor 30% gewijzigd door LopendeVogel op 18-04-2018 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Peter v D schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:47:
Die sturen ze als vervanger? Als dat zo is en hij is in slechte staat gewoon terugsturen onder de noemer dat die er nog erger aan toe is als de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@LopendeVogel winkels hebben gewoon contracten met reparateurs, dus het is niet Nokia, Samsung of Apple die duur is. Belsimpel geeft zelf aan de alle reparaties worden uitbesteed en de reparateur beslist of het onder garantie valt. In dit geval mag je verwachten dat de homebutton langer meegaat dan bovengenoemd.
(bij barsten in het scherm eo val en stootschade kan de werking minder zijn) @Peter v D Het lijkt mij dat ze een Ref. B-Grade toestel opsturen. Mocht dat niet gelijkwaardig zijn, kan dat geweigerd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 18-04-2018 10:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Hackus schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:30:
@LopendeVogel winkels hebben gewoon contracten met reparateurs, dus het is niet Nokia, Samsung of Apple die duur is. Belsimpel geeft zelf aan de alle reparaties worden uitbesteed en de reparateur beslist of het onder garantie valt. In dit geval mag je verwachten dat de homebutton langer meegaat dan bovengenoemd.
(bij barsten in het scherm eo val en stootschade kan de werking minder zijn)
Het gaat hier toch om een fabrieksfout, het gaat hier voor zover ik weet niet om val- druk- of waterschade.
Dit is iets wat binnen de wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar zou moeten vallen.
Dat het bij Apple altijd anders moet op gebied van garantie kan de topicstarter niks aan doen, dat lost belsimpel maar op.

Punt is, de homeknop kan niet vervangen worden, door geen enkel reparatiebedrijf behalve Apple zelf. Dit doordat Apple het touch-id systeem in hun eigen beheer heeft.
Het vervangen van de homeknop zal resulteren in een niet werkende touch-id, tenzij Apple (Amsterdam? Almere?) dit zelf doet.

Echter, Apple vraagt geld hiervoor aan belsimpel (hoe ik het zo lees), belsimpel stuurt de kosten door naar de klant.
Maar... de klant heeft 2 jaar garantie bij belsimpel.

Belsimpel moet dus zelf voor de kosten opdraaien en als ze dat niet kunnen is er maar 1 oplossing: stoppen met Apple producten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LopendeVogel schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:35:
[...]

Het gaat hier toch om een fabrieksfout, het gaat hier voor zover ik weet niet om val- druk- of waterschade.
Dit is iets wat binnen de wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar zou moeten vallen.
Dat het bij Apple altijd anders moet op gebied van garantie kan de topicstarter niks aan doen, dat lost belsimpel maar op.

Punt is, de homeknop kan niet vervangen worden, door geen enkel reparatiebedrijf behalve Apple zelf. Dit doordat Apple het touch-id systeem in hun eigen beheer heeft.
Het vervangen van de homeknop zal resulteren in een niet werkende touch-id, tenzij Apple (Amsterdam? Almere?) dit zelf doet.

Echter, Apple vraagt geld hiervoor aan belsimpel (hoe ik het zo lees), belsimpel stuurt de kosten door naar de klant.
Maar... de klant heeft 2 jaar garantie bij belsimpel.

Belsimpel moet dus zelf voor de kosten opdraaien en als ze dat niet kunnen is er maar 1 oplossing: stoppen met Apple producten aanbieden.
Je leest mijn bericht verkeerd
(ik ben op de hoogte van Apple producten en de reparatie ervan, dat hoef je mij niet uit te leggen :D)
BS moet dus beter hun best doen, om hun verkochte product naar tevredenheid te laten herstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 18-04-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Hackus schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:47:
[...]

Je leest mijn bericht verkeerd
(ik ben op de hoogte van Apple producten en de reparatie ervan, dat hoef je mij niet uit te leggen :D)
BS moet dus beter hun best doen, om hun verkochte product naar tevredenheid te laten herstellen.
Aaah kan het niet heel toevallig zijn dat jij je bericht aangepast hebt op het moment dat ik met mijn reactie bezig was? :D

Conclusie is volgens mij dus van ons beiden dat deze manier van garantieafhandeling niet correct is en we beiden wel weten waarom het zo vreemd loopt.

Ja ik weet ook (helaas) teveel van Apple producten af (qua gadgets) en hun garantie trucjes.. Maar goed dat is niet het probleem van de topicstarter natuurlijk, dat is het probleem wat belsimpel hunzelf aandoet door het merk Apple te verkopen.
Pagina: 1