(Beste mods, mijn tablet was iets te enthousiast en postte het topic meteen na het intikken van de titel (die ook nog een een foute autocorrect bevat: itc --> itx).) Ik ben nu aan het aanpassen/aanvullen maar de titel kan ik zelf niet wijzigen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een dual boot van Ubuntu (of afgeleide) en Windows 10 draaien. In Ubuntu zal ik voornamelijk werken met Firefox, Libre Office, Thunderbird & wat licht programmeerwerk (Python). Windows 10 dient om te gamen. Momenteel speel ik op een PS4, de graphics mogen dus wel wat beter maar ik verwacht geen 100 FPS. Hoge kwaliteit + degelijke framerate (50-60 FPS) is voldoende.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs. Duurzaamheid en degelijkheid zijn belangrijker dan enkele Euro's te besparen. Ik wil het wel niet al te bont maken en liefst rond de € 1000 blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, maar die lijken me wel compatibel.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kast, koeler, cpu, RAM, moederbord en voeding.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik raakte wel enthousiast over de nieuwe AMD-processoren met ingebouwde GPU. Zo heb ik eventueel de optie om het systeem eerst te gebruiken zonder GPU en later te upgraden naar een versie met een GPU. Mijn vorige desktop (van rond 2009 schat ik) gebruikte ook een AMD-cpu (Phenom als ik me niet vergis) en die werkt nog steeds, dus ik ben wel tevreden van het merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het is de eerste keer dat ik een pc bouw, en ik wil dit doen uit interesse. Een kleine kast vind ik een esthetische meerwaarde. Bij het gamen mag er wel iets te horen zijn (de PS4 blaast ook stevig) maar zonder belasting wil ik de pc liefst zo weinig mogelijk horen).
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Aangezien het de eerste pc is die ik zal bouwen heb ik toch heel wat vragen. Volgens mijn opzoekwerk zou alles compatibel moeten zijn maar ik wil graag nog enkele zaken aftoetsen met de community hier.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een dual boot van Ubuntu (of afgeleide) en Windows 10 draaien. In Ubuntu zal ik voornamelijk werken met Firefox, Libre Office, Thunderbird & wat licht programmeerwerk (Python). Windows 10 dient om te gamen. Momenteel speel ik op een PS4, de graphics mogen dus wel wat beter maar ik verwacht geen 100 FPS. Hoge kwaliteit + degelijke framerate (50-60 FPS) is voldoende.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs. Duurzaamheid en degelijkheid zijn belangrijker dan enkele Euro's te besparen. Ik wil het wel niet al te bont maken en liefst rond de € 1000 blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, maar die lijken me wel compatibel.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart | € 394,94 | € 394,94 |
| 1 | Logitech Illuminated Keyboard K740 (Azerty BE) | € 89,90 | € 89,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 484,84 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kast, koeler, cpu, RAM, moederbord en voeding.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik raakte wel enthousiast over de nieuwe AMD-processoren met ingebouwde GPU. Zo heb ik eventueel de optie om het systeem eerst te gebruiken zonder GPU en later te upgraden naar een versie met een GPU. Mijn vorige desktop (van rond 2009 schat ik) gebruikte ook een AMD-cpu (Phenom als ik me niet vergis) en die werkt nog steeds, dus ik ben wel tevreden van het merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het is de eerste keer dat ik een pc bouw, en ik wil dit doen uit interesse. Een kleine kast vind ik een esthetische meerwaarde. Bij het gamen mag er wel iets te horen zijn (de PS4 blaast ook stevig) maar zonder belasting wil ik de pc liefst zo weinig mogelijk horen).
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Aangezien het de eerste pc is die ik zal bouwen heb ik toch heel wat vragen. Volgens mijn opzoekwerk zou alles compatibel moeten zijn maar ik wil graag nog enkele zaken aftoetsen met de community hier.
- Bij het kopen van het moederbord dien ik waarschijnlijk te informeren naar de laatste bios voor CPU-compatibiliteit of is dat intussen geen issue meer?
- Is de voeding krachtig genoeg? Volgens mij heb ik nog marge.
- Past alles in de kast?
- Maak ik vreemde/onbezonnen keuzes? Zijn er betere onderdelen voor een gelijkaardige prijs of even goede onderdelen voor een lagere prijs?
- Een aparte koeler is waarschijnlijk niet meer nodig?
- Moet ik nog apart koelpasta smeren of is die alvast aangebracht?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 2400G Boxed | € 151,55 | € 151,55 |
| 1 | ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac | € 109,51 | € 109,51 |
| 1 | MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC | € 345,- | € 345,- |
| 1 | Cooler Master MasterBox Q300L | € 38,12 | € 38,12 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 178,95 | € 178,95 |
| 1 | Cooler Master GM G550M | € 64,- | € 64,- |
| 1 | Samsung 960 EVO 500GB | € 193,60 | € 193,60 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.080,73 | |
[ Voor 85% gewijzigd door Aegir81 op 12-04-2018 21:56 ]