Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste eigen pc bouwen - mITX

Pagina: 1
Acties:

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:01
(Beste mods, mijn tablet was iets te enthousiast en postte het topic meteen na het intikken van de titel (die ook nog een een foute autocorrect bevat: itc --> itx).) Ik ben nu aan het aanpassen/aanvullen maar de titel kan ik zelf niet wijzigen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een dual boot van Ubuntu (of afgeleide) en Windows 10 draaien. In Ubuntu zal ik voornamelijk werken met Firefox, Libre Office, Thunderbird & wat licht programmeerwerk (Python). Windows 10 dient om te gamen. Momenteel speel ik op een PS4, de graphics mogen dus wel wat beter maar ik verwacht geen 100 FPS. Hoge kwaliteit + degelijke framerate (50-60 FPS) is voldoende.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs. Duurzaamheid en degelijkheid zijn belangrijker dan enkele Euro's te besparen. Ik wil het wel niet al te bont maken en liefst rond de € 1000 blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, maar die lijken me wel compatibel.
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 394,94€ 394,94
1Logitech Illuminated Keyboard K740 (Azerty BE)€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,84

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kast, koeler, cpu, RAM, moederbord en voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik raakte wel enthousiast over de nieuwe AMD-processoren met ingebouwde GPU. Zo heb ik eventueel de optie om het systeem eerst te gebruiken zonder GPU en later te upgraden naar een versie met een GPU. Mijn vorige desktop (van rond 2009 schat ik) gebruikte ook een AMD-cpu (Phenom als ik me niet vergis) en die werkt nog steeds, dus ik ben wel tevreden van het merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het is de eerste keer dat ik een pc bouw, en ik wil dit doen uit interesse. Een kleine kast vind ik een esthetische meerwaarde. Bij het gamen mag er wel iets te horen zijn (de PS4 blaast ook stevig) maar zonder belasting wil ik de pc liefst zo weinig mogelijk horen).

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]

Aangezien het de eerste pc is die ik zal bouwen heb ik toch heel wat vragen. Volgens mijn opzoekwerk zou alles compatibel moeten zijn maar ik wil graag nog enkele zaken aftoetsen met de community hier.
  • Bij het kopen van het moederbord dien ik waarschijnlijk te informeren naar de laatste bios voor CPU-compatibiliteit of is dat intussen geen issue meer?
  • Is de voeding krachtig genoeg? Volgens mij heb ik nog marge.
  • Past alles in de kast?
  • Maak ik vreemde/onbezonnen keuzes? Zijn er betere onderdelen voor een gelijkaardige prijs of even goede onderdelen voor een lagere prijs?
  • Een aparte koeler is waarschijnlijk niet meer nodig?
  • Moet ik nog apart koelpasta smeren of is die alvast aangebracht?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 151,55€ 151,55
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 109,51€ 109,51
1MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 345,-€ 345,-
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 38,12€ 38,12
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 178,95€ 178,95
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 193,60€ 193,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,73

[ Voor 85% gewijzigd door Aegir81 op 12-04-2018 21:56 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Aegir81 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:31:
(Beste mods, mijn tablet was iets te enthousiast en postte het topic meteen na het intikken van de titel (die ook nog een een foute autocorrect bevat: itc --> itx).)
Ik neem aan dat je mITX bedoelt. ITX bestaat niet ;). In ieder geval gefixed.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
60 fps op 1440p met een 580 wordt wel lastig, bekijk benchmarks van games die je wil spelen.
Je huidige scherm heeft geen Freesync.
Een 960 EVO biedt geen meerwaarde over een 860 EVO of MX500.
Ik zou zeker vragen naar een bios-update.
Ga je Linux en Windows op 1 SSD zetten? Ik heb een vriend die daar nogal problemen mee had.

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Welke games wil je gaan spelen? 1440p met een GTX1060/RX580 wordt idd lastig. Je zou dan eerder een GTX1070 willen.
Voor wat betreft de voeding heb je voldoende aan een 400/450W voeding.
Als je de cpu boxed koopt zit er een koeler bij. De vraag is alleen of je die wilt gebruiken. Ik gebruik ze zelf nooit (zeker die van Intel). Een aparte fatsoenlijke cpu koeler van 25-30 euro koelt veel beter, ziet er mooier uit en is stiller.
Bij sommige koelers zit er in de verpakking al een laagje pasta op, maar soms moet je ook zelf even wat smeren. Kijk even een video van hoe dat moet en dan is dat goed te doen. Vooral niet teveel smeren.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 15:42
Als je de GPU direct koopt, zou ik voor een intel CPU gaan. Het grote voordeel van de 2400g is dat je gelijk een redelijke GPU hebt. Als je dat niet gebruikt, zijn de nieuwste intels sneller. Ook de I3.

Zie:
reviews: AMD's 2400G en 2200G - Budgetgaming met igp op 1080p

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Waarom koop je een µATX kast?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Aegir81
SpeedQber schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:43:
60 fps op 1440p met een 580 wordt wel lastig, bekijk benchmarks van games die je wil spelen.
Je huidige scherm heeft geen Freesync.
Een 960 EVO biedt geen meerwaarde over een 860 EVO of MX500.
Ik zou zeker vragen naar een bios-update.
Ga je Linux en Windows op 1 SSD zetten? Ik heb een vriend die daar nogal problemen mee had.
Op de PS4 speel ik momenteel games als Far Cry, CoD, Horizon, Bioshock, Doom,... Vooral de blockbusters. De PS4 is ook gekoppeld aan dat scherm en de kwaliteit is wel ok. Ik ga ervan uit dat de of sowieso betere kwaliteit beelden zal tonen. Ik vermoed dat de PS4 ook maar 30 gps toont voor de meeste games en eigenlijk is dat meestal wel ok. Ik ben geen competitieve gamer, ik speel meestal enkel de single player van een game.

Ik heb de SSD gewisseld met een ander exemplaar.

Het plan was inderdaad om een partitie van ca. 100GB te voorzien voor Linux. Heb dat al op meerdere pc’s en laptops zo ingesteld en dat heeft voorlopig nog geen problemen opgeleverd. Het is wel het eenvoudigst als je eerst Windows installeert en vervolgens Linux. Dan kan Grub beide OS’en starten.
John Rambo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:29:
Welke games wil je gaan spelen? 1440p met een GTX1060/RX580 wordt idd lastig. Je zou dan eerder een GTX1070 willen.
Voor wat betreft de voeding heb je voldoende aan een 400/450W voeding.
Als je de cpu boxed koopt zit er een koeler bij. De vraag is alleen of je die wilt gebruiken. Ik gebruik ze zelf nooit (zeker die van Intel). Een aparte fatsoenlijke cpu koeler van 25-30 euro koelt veel beter, ziet er mooier uit en is stiller.
Bij sommige koelers zit er in de verpakking al een laagje pasta op, maar soms moet je ook zelf even wat smeren. Kijk even een video van hoe dat moet en dan is dat goed te doen. Vooral niet teveel smeren.
Wat de games betreft, zie hierboven.

Ik heb je advies over de voeding gevolgd en een ander exemplaar gekozen. Denk je dat die ok is?

Het plan was om de standaard koeler te gebruiken en kijken hoe die presteert. Ik kan dan eventueel later nog een andere koeler bestellen.

Ik zoek even op of er koelpasta aanwezig is bij het te bestellen exemplaar.
claudior schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:57:
Als je de GPU direct koopt, zou ik voor een intel CPU gaan. Het grote voordeel van de 2400g is dat je gelijk een redelijke GPU hebt. Als je dat niet gebruikt, zijn de nieuwste intels sneller. Ook de I3.

Zie:
reviews: AMD's 2400G en 2200G - Budgetgaming met igp op 1080p
Ik heb de (ijdele?) hoop dat de prijzen binnen enkele maanden van de videokaarten wat zullen zakken. Ik zou dan starten met de interne GPU en de grafische kaart later toeveoegen. Al doe je me nu wel wat twijfelen. Ik zal vanavond eens een build maken met Intel en Nvidia en kijken hoe die er dan uit ziet.
ocf81 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:33:
Waarom koop je een µATX kast?
Omdat ik een kleine kast wel mooier vind. Het is geen absolute must maar het lijkt me wel net zo handig/mooi. Zijn er redenen om beter een normaal formaat te nemen?

Bedankt allemaal voor de tips, voorlopig ziet het er nu zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 151,55€ 151,55
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 109,51€ 109,51
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 38,60€ 38,60
1Corsair VS450€ 35,92€ 35,92
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,53

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Qua cpu met losse videokaart kun je beter een i5 8400 nemen ipv de 2400G,die is iets sneller. Of een Ryzen 5 1600

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Aegir81 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:38:

[...]

Omdat ik een kleine kast wel mooier vind. Het is geen absolute must maar het lijkt me wel net zo handig/mooi. Zijn er redenen om beter een normaal formaat te nemen?
Ik was gewoon benieuwd of je dit bewust had gedaan. Op zich is een µATX kast ook wel weer mooi voor de toekomst, mocht je later ooit een µATX bord willen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:59

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Aegir81 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:38:

Het is (vind ik) een onlogische keuze.

Als je klein wilt en daarom voor een mITX moederbord gaat dan is het raar dat je die in een mATX kast stopt.

Als je toch voor een mATX kast gaat kan je evengoed een mATX moederbord kopen dan heb je ook wat meer mogelijkheden om (in de toekomst) uit te breiden.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

SpeedQber schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:43:
Als je niet perse alles op ultra wil spelen kan je prima 60fps halen. Ik speel op 1440p met een 570, en op medium/high settings kan dat prima.

@Aegir81, maak inderdaad een keuze: ITX + ITX kast of mATX met een mATX kast. Een ITX bord in een mATX kast duwen kan natuurlijk wel, maar is wat zonde van je mogelijkheden: je kan kleinere kasten kopen en/of meer features op je moederbord krijgen. Afhankelijk van je voorkeur.

[ Voor 8% gewijzigd door MeltedForest op 13-04-2018 11:03 ]

• Aegir81
John Rambo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:42:
Qua cpu met losse videokaart kun je beter een i5 8400 nemen ipv de 2400G,die is iets sneller. Of een Ryzen 5 1600
Het idee was oorspronkelijk om te starten zonder extra videokaart. Maar jullie reacties doen me twijfelen om toch meteen voor een build met videokaart te gaan. Ik paste het lijstje aan op basis van je suggestie.
ocf81 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:48:
[...]

Ik was gewoon benieuwd of je dit bewust had gedaan. Op zich is een µATX kast ook wel weer mooi voor de toekomst, mocht je later ooit een µATX bord willen.
Dwarlorf schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:56:
[...]

Het is (vind ik) een onlogische keuze.

Als je klein wilt en daarom voor een mITX moederbord gaat dan is het raar dat je die in een mATX kast stopt.

Als je toch voor een mATX kast gaat kan je evengoed een mATX moederbord kopen dan heb je ook wat meer mogelijkheden om (in de toekomst) uit te breiden.
MeltedForest schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:02:
[...]

Als je niet perse alles op ultra wil spelen kan je prima 60fps halen. Ik speel op 1440p met een 570, en op medium/high settings kan dat prima.

@Aegir81, maak inderdaad een keuze: ITX + ITX kast of mATX met een mATX kast. Een ITX bord in een mATX kast duwen kan natuurlijk wel, maar is wat zonde van je mogelijkheden: je kan kleinere kasten kopen en/of meer features op je moederbord krijgen. Afhankelijk van je voorkeur.
Jullie hebben me overtuigd, ik heb een ander moederbord gekozen en de kast behouden aangezien het moederbord toch wat extra mogelijkheden heeft.

Momenteel is dit de situatie. Is de voeding een goede keuze? Nog andere tips of ideeën?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 159,-€ 159,-
1ASRock AB350M Pro4€ 68,95€ 68,95
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 38,60€ 38,60
1Corsair VS450€ 35,92€ 35,92
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 955,42

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 15:42
Als je de benchmarks checkt die ik eerder linkte, dan zie je dat qua CPU-power de Ryzen 5 1600 geen voordeel gaat opleveren ten opzichte van de 2400G. Wat dat betreft, kan je net zo goed een 2400G nemen zonder dedicated videokaart, kijken of het acceptabel is en alsnog een videokaart kopen.

Als je direct een videokaart koopt, kan je beter voor intel gaan. Beduidend sneller, zelfs de I3 is een behoorlijke stap omhoog.

Ik heb je overigens niet proberen te motiveren om direct een videokaart te nemen hoor. Maar als je direct 1 naamt, zou ik voor Intel gaan.

Oh, en de Corsair VS series wordt in andere topics afgeraden, vraag me niet waarom ;)

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
claudior schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:21:

Oh, en de Corsair VS series wordt in andere topics afgeraden, vraag me niet waarom ;)
Uit het grote voedingen topic:
Low-end voedingen zoals de Corsair VS serie en Cooler Master B v2 series moet je eigenlijk niet voor een nieuwe PC gebruiken. De kwaliteit en prestaties van de deze voedingen zijn zeer zeer matig, waardoor de verwachte levensduur laag ligt. Dit zijn voedingen bedoeld voor reparatie van een oude PC, zodat die nog twee jaar mee kan en daarna volledig vervangen wordt. Prijs/kwaliteit verhouding is bij zulke voedingen ook vaak ver te zoeken. Ze zijn dan wel goedkoop, maar voor enkele euro's meer haal je al iets veel beters, waardoor je voedingen zoals deze beter links kunt laten liggen.
Pagina: 1