Kant en klaar en echt stil ga je niet/moeilijk vinden pre-built.
Om mijn pc zo stil mogelijk te krijgen heb ik het volgende moeten doen:
- 3770K gedelid, NH-D15 met silent profile
- 1080ti met Arctic accelero 3 erop en 2x 140mm fans (ziet er niet uit, maar dichte case

en het werkt fantastisch)
- Fractal Design R5 met 2x 140mm casefans intake (5v) en 1x 140mm casefan achter en achterste moduvent bovenop de kast open zodat de warme lucht snel genoeg weg kan.
- Harde schijf: 3x500gb SSD, geen normale HDD!!
- corsair RM750i; overkill voor mijn systeem, maar is volledig geruisloos idle (fan draait dan niet) en fan begint zachtjes te draaien bij zware belasting.
Resultaat: alleen hoorbaar in een volledige stille kamer (je hoort dan zachtjes het verplaatsen van wat lucht). Met een beetje geluid merk je niets, de koelkast in mijn keuken hoor ik beter

.
Bij gamen hoor je wat geluid als je al het andere geluid uitzet, maar zodra een game ook maar iets van geluid heeft, valt de pc volledig weg.
Prebuilt pc's hebben vaak:
- geen gedelidde cpu, vaak ook geen topkoeler
- Grafische kaart heeft een stock koeler, die maken altijd meer herrie dan wanneer je een aftermarket oplossing erop gooit (maarja, garantierisico he)
- Tegenwoordig gelukkig wel SSD's, maar soms gooien ze er toch zo'n herriemakende HDD in (voor opslag, zit je toch weer met gepruttel)
- Een voeding die net voldoet aan de hardware die erin zit, wat prima is, maar dan moet de voeding ook hader werken = meer geluid..
Er zijn volgens mij wel bedrijven die full custom loop waterkoeling oplossingen aanbieden, maar daar betaal je je blauw aan.
Zijn er geen bedrijven die aanbieden om je pc in elkaar te zetten? Ik meen ooit op alternate.nl te hebben gezien dat ze zo'n service hebben. Die zullen wel meer shops hebben. Dan kom je denk ik al een heel eind. Moet je wel weten wat je erin wilt hebben.
Btw, waarom wil je de 3770k upgraden? Ik vraag me af of je dat überhaupt gaat merken op 4k.
Uit eigen ervaring merk ik dat mijn 3770k in alle games nog vrij makkelijk 60+fps haalt. Op 4k is mijn 1080ti de bottleneck. Dat weet ik omdat zodra ik de games op 2560x1440 zet, de framerate vaak meer dan verdubbeld in vergelijking met 4k.
Ik kan je vertellen dat in de nieuwste games 4k 60fps hoogste settings, zelfs voor een 1080ti niet haalbaar is zonder (grote) dips onder 60fps (Kingdom come deliverance bijv.). Veel games komen wel in de buurt en met "gewoon" high settings red je het nog vaak wel in de nieuwere games (hangt er dus vanaf wat je wilt spelen)
SLI zou ik niet aanbevelen trouwens, want dat zit je weer met microstutters of gebrekkige/geen ondersteuning voor veel games.