.
[ Voor 99% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:14 ]
Je werkt al 3 jaar met Mint, (wat overigens geen RPM-based distributie is), bent niet bekend met de materie, maar wil wel een (Jabber-)server opzetten?tweakmember schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:35:
ik heb de .rpm bestand gedownload, hoe installeer ik deze via package manager?
De RPM installeer je middels de package manager van de "RPM-based" distributie (zoals Red Hat, Fedora, Suse). Jij gebruikt echter Linux Mint, wat gestoeld is op (uiteindelijk) Debian en dus een DEB-based distro.ik begrijp dat ik het gedownloade bestand moet uitpakken maar en dan?
[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2019 14:04 ]
[ Voor 67% gewijzigd door DJMaze op 12-04-2018 20:35 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
[ Voor 153% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:14 ]
Verwijderd
[ Voor 204% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:14 ]
Commandline FTW | Tweakt met mate
Je werkt al 3 jaar met Mint, (wat overigens geen RPM-based distributie is), bent niet bekend met de materie, maar wil wel een (Jabber-)server opzetten?tweakmember schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:35:
ik heb de .rpm bestand gedownload, hoe installeer ik deze via package manager?
De RPM installeer je middels de package manager van de "RPM-based" distributie (zoals Red Hat, Fedora, Suse). Jij gebruikt echter Linux Mint, wat gestoeld is op (uiteindelijk) Debian en dus een DEB-based distro.ik begrijp dat ik het gedownloade bestand moet uitpakken maar en dan?
[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2019 14:04 ]
[ Voor 140% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:15 ]
sudo apt install mysql
sudo apt install mariadb
[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2019 19:18 ]
Je gebruikt Linux Mint Tara, dat is volgens de website van Mint gebaseerd op Ubuntu Bionic, die moet je dan hebbentweakmember schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:54:
[...]
en bij stap: sudo dpkg -i mysql-apt-config_0.8.10-1_all.deb
krijg ik een ander scherm te zien dat op de website word aangetoond en weet ik niet goed wat ik hiermee moet.
Dit krijg ik te zien:
I reject your reality and substitute my own
Dan nog is dat een veel te omslachtige stap om MySQL/MariaDB te installeren, zie de post boven je.nelizmastr schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:32:
Je gebruikt Linux Mint Tara, dat is volgens de website van Mint gebaseerd op Ubuntu Bionic, die moet je dan hebben
Oh dat ontken ik ook nietCH4OS schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:09:
[...]
Dan nog is dat een veel te omslachtige stap om MySQL/MariaDB te installeren, zie de post boven je.
I reject your reality and substitute my own
Ik zou ook dan dingen gewoon goed willen doen en dus via de (standaard meegeleverde) package managers. Als je MySQL installeren zonder packagemanager doet in een how to, weet je gewoon weinig van de mogelijkheden van het os of van de packagemanager en loop ik lievernelizmastr schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:12:
Oh dat ontken ik ook nietlaten we wel wezen, als je het al een paar keer eerder hebt gedaan dan weet je je weg wel te vinden met de package managers, maar als je alles nog vanaf het begin moet leren kan ik me voorstellen dat je de stappenplannen van anderen volgt.
[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 07-01-2019 17:24 ]
[ Voor 126% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:15 ]
Je moet de optie '-y' na 'install' gebruiken, niet ervoor.Bij de command: ‘sudo apt -y install dbeaver-ce’
begint er geen installatie proces maar krijg ik een waslijst command options te zien.
Wat nu?
Doe eens 'sudo -i' en dan 'mysql' zonder opties e.d. Grote kans dat je zonder vragen erin komt. Waarom? Omdat in /root een verborgen bestand met de naam .my.cnf staat waar het wachtwoord in staat opgeslagen. Als je het bestand overneemt naar je eigen gebruiker, heb je 't zelf ook niet meer nodig. Maar het maakt het dan wel iets minder veilig als er ongenode gasten in je gebruiker weten te komen op de server, die kunnen dan ook je mysql root wachtwoord zien en misbruiken.Als ik verder ga vraagt het om in te loggen in mijn MSQ Shell.
Bij de command mysql -u root -p vraagt het mij om een password.
ik was hier al bang voor.
bij de command sudo apt-get install mysql-server starte het installatie proces (blauw scherm)
ik heb toen voor de optie 'choose strong password' kiezen.
Toen ik deze selecteerde en op enter drukte veranderde het scherm ofzo... ik weet niet meer precies wat er gebeurde maar een wachtwoord invullen kreeg ik de kans niet voor.
Wat ook letterlijk in de foutmelding staat.Hero of Time schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:23:
@tweakmember:
[...]
Je moet de optie '-y' na 'install' gebruiken, niet ervoor.
Mag hopen dat het wachtwoord encrypted is in dat bestand.Hero of Time schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:23:
Als je het bestand overneemt naar je eigen gebruiker, heb je 't zelf ook niet meer nodig. Maar het maakt het dan wel iets minder veilig als er ongenode gasten in je gebruiker weten te komen op de server, die kunnen dan ook je mysql root wachtwoord zien en misbruiken.
mysql_secure_installation
[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 12-01-2019 20:28 ]
[ Voor 104% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:15 ]
[ Voor 59% gewijzigd door CH4OS op 12-01-2019 22:32 ]
[ Voor 99% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:15 ]
[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 12-01-2019 22:35 ]
Discussie over moderatie doen we niet in het topic. Je mag me altijd verduidelijking vragen in een DM, of post je vragen hier: Oneens met de actie van een moderator? Post het hiertweakmember schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:17:
[...]
Ik neem aan dat het forum is bedoeld om vragen te stellen, dat is precies wat ik aan het doen ben dus ik neem aan dat ik niks fout doe.
[ Voor 109% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:15 ]
Nee maar als je alles maar onder root installeert, kan je net zo goed je voordeur open zetten en 3 weken op vakantie gaan.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
[ Voor 99% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:15 ]
Oudje maar stap 6: http://www.indiangnu.org/...ysqlpam-as-auth-database/ maar ook https://medium.com/modern...ubuntu-16-04-f0facededf2etweakmember schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:04:
[...]
Met applicatie bedoel je account?
en binnen MySQL? hoe doe ik dat?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Vergelijkbaar, maar niet hetzelfde. Meerdere applicaties kunnen gebruik maken van dezelfde SQL gebruiker. Maar dat wordt dus niet aangeraden.
Door je vraag in Google te gooien, het staat zo in de documentatie van MySQL. Het is nogal overbodig als wij dat ook nog eens gaan uitleggen.en binnen MySQL? hoe doe ik dat?
[ Voor 102% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:15 ]
Wat heeft dit ermee te maken?tweakmember schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:16:
Het is toch belachelijk dat privacy en veiligheid zo ingewikkeld moet zijn.
In Linux staat alles standaard dicht, tenzij het opengezet wordt (bijvoorbeeld omdat je MySQL installeert gaat poort 3306 open). Als je de applicaties dus deinstalleert gaan de poorten ook weer dicht.Heb ik ondertussen poorten opengezet tijdens de installatie dat ongewenste bezoekers kan binnenlaten?
hoe maak ik deze weer dicht? Het is namelijk wel mijn gewone werk computer waar ik het op geprobeerd hebt.
Mijn firewall heeft wel altijd aangestaan..
[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 30-01-2019 13:49 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq