Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat doet een Monitoringssoftware?

Pagina: 1
Acties:
  • 527 views

Vraag

• Prabhjot.Singh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-10-2023
Mijn vraag
Laatste tijd heb waren er wat dDos-aanvallen, oa op tweakers. In artikelen heb ik gezien dat er een grafiek was met de 'Incoming Traffic'. Ik snap niet wat dat precies betekent. Registreert het gebruikersinformatie? Of laat het alleen een grafiek zien van Incoming Traffic? En hoe kan ik dit ook toepassen op mijn website/appilicatie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb wat gehoort over Microsoft Monitoring Agent. Alleen ik begrijp niet echt waarvoor dat bedoeld is. Of het ook echt is wat ik wil.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb niet echt veel kunnen vinden over Monitoringsoftware. Wel heb ik ergens gelezen dat je dat kunt gebruiken om gebruikers te loggen die je website/appilicatie zoeken.

Alle reacties

Verwijderd

Het lijkt me sterk dat je geen monitoring software kan vinden.

In een notendop: Monitoring verzamelt waardes in een database van b.v. CPU-/geheugen-gebruik over tijd (van netwerken en alle servers daarop). De waardes kan je gebruiken om grafieken te tekenen, of waarschuwingen te versturen aan ingenieurs zodra waardes (b.v.) te hoog/laag zijn.

Lees je in wat bijvoorbeeld deze software doet:
Zabbix
Icinga2
Etc etc etc (lange lijst).
Wat je ook doet: Gebruik geen Nagios! :+

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zelf heb ik thuis LibreNMS draaien voor de monitoring van mijn netwerk en servers, en op het werk gebruiken we Zabbix. Met beiden heb ik een haat/liefde verhouding. Zabbix kan écht heel veel, maar heeft een zeer steile leercurve. LibreNMS kan zelfs geconfigureerd worden door mijn hypothetische schoonmoeder, ziet er strak uit, maar gebruikt tot mijn grote frustratie het IP van een host als UID (wat in sommige, voor jou niet relevante, situaties heel frustrerend is).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

No offense maar als je "incoming traffic" als term al niet weet te plaatsen, ook afhankelijk aan welke kant van een route je staat/kijkt, dan moet je gewoon niet gaan monitoren ongeacht of een aangeraden/gevonden pakket er simpel/moeilijk uitziet.

12 topics en 15 reacties; vermoed dat topicstarter zich hier dus ook niet meer komt melden

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 12-04-2018 22:10 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je niet weet wat is het, is de kans klein dat je het zelf goed kan installeren, beheren, instellen en alerts kan afstellen. Zonder dat is puur data verzamelen (die je misschien niet eens kan interpreteren) een beetje zinloos.

Tenzij je zelf services host is de kans klein dat je ook zelf invloed op je verkeer kan hebben of jezelf een voordeel kan doen.

[ Voor 22% gewijzigd door johnkeates op 12-04-2018 22:08 ]

Verwijderd

offtopic:
Ik twijfelde even, besloot dat educatie belangrijker was dan afraden. Z'n reactie geschiedenis zei me al genoeg voordat ik poste (en daarbij de kans de TS er op korte termijn iets met monitoring gaat doen). Misschien is de leeftijd nog beperkt?! :)

Gewoon op YouTube wat Zabbix of Icinga2 video's kijken. Als je delen niet begrijpt, is dat iets om zelf te researchen (of na lang zoeken, op een forum vraagt).

Heb je al ergens een Linux (Debian of Ubuntu) server?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@Prabhjot.Singh geen idee welke (web)servers je onder je hoede hebt dus er valt geen meer concrete tip te geven dan de betreffende documentatie te lezen..

ik neem aan dat je door hebt dat je vraag vwb (web)servers vrij basaal is en dat je zeker met de gegeven kernwoorden alles vond dat nodig is voor jouw (?) webserver. Zo niet, open gerust een topic met concrete vraag na lezen van wat nu gevonden handleidingen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.