Toon posts:

Raid10 herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, niet erg slim maar toch gebeurd...

Ik heb in mijn computer 4 2GB schijven geconfigureerd in een raid10(0+1) opstelling.

Gisteren ging er waarschijnlijk één schijf kapot en starte mijn computer niet meer op...
De opstart melding over het raid volume was status: Degraded

Waarschijnlijk was er toen nog niet echt iets aan de hand maar ik kon dus niet meer opstarten. Daarom ben ik gaan klooien met de disks.

Uiteindelijk alle raid schijven losgetrokken en ik kon weer opstarten. Dat was voor mij al een opluchting...

Daarna alle schijven los gehad om te zien welke schijf kapot was. Maar helaas heb ik niet opgeschreven/onthouden hoe de schijven aangesloten zaten. Ik heb nu dus de drie overgebleven schijven weer aangeloten maar mogelijk niet op de oude aansluiting/volgorde.

De opstart melding over het raid volume is nu gewijzigd in: Failed.

Weet iemand of er nog een mogelijkheid bestaat de opstelling te herstellen? In principe moeten er nog twee schijven tot één te maken zijn lijkt mij. Het is de vooral de raid informatie die niet meer klopt volgens mij?

Ik heb ook al gelezen over testdrive maar het probleem is dat ik de computer niet kan opstarten met de raid disks aangesloten...

Mocht iemand iets weten dan hoor ik dat heel graag... Thnx

Beste antwoord (via Verwijderd op 14-04-2018 23:04)

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Even de zaken op orde wat is voor jou nu belangrijk:

1. Opstarten met alles zo als het is/was?
Dit lijkt met de gegevens die je geeft al een vrij lastige opgave. (Ik zou er met de tijd die je er in hebt stoppen al vanuit gaan, Windows is dood tijd voor een herinstallatie, ik ben liever 3 dagen bezig met installeren van programma's dan een maand bezig met het proberen werkend te krijgen en uiteindelijk alsnog op een herinstallatie over te moeten gaan). Heb je bijvoorbeeld al een keer de Windows 10 setup gestart en dan in de command prompt (SHIFT+F10) gekeken of je de raid en os partitie(s) kan benaderen?
2. Data recovery van je RAID 10?
Dit lijkt mogelijk door het zo aan te sluiten dat die op rebuilding1 staat en dan met een Live Linux DVD/USB op te starten. Zodra je geboot bent van deze live linux zou je gewoon je RAID volumes moeten kunnen benaderen (tenminste dit kon ik met een RAID6 en Adaptec 5805z met zowel Knoppix als Fedora, veel mensen refereren Ubunu ten opzichte van die 2). Op de Live draaiende Linux kan je gewoon een USB schijf aansluiten om je data te kopiëren.

1: Hiermee bedoel ik de situatie als beschreven in:
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:38:
De melding "volumes with rebuild status will be rebuilt within the operating system" duidt erop dat hij eenmaal opgestart gaat rebuilden lijkt het, maar hij start niet op.

Probleem is dus dat met alle disks aangesloten de computer niet doorstart. Hij blijft een minuut of 10 in het opstart window draaien en geeft dan de foutmelding "Er is een probleem met de computer... wordt automatisch opnieuw opgestart" en begint dan weer opnieuw...

Daarna, de "probleem" schijf losgemaakt en een nieuwe schijf erin, maar dan krijg ik weer de status: Failed.
Zoals eerder beschreven is RAID (Redundant Array of Independent Disks) geen vervanging voor backup maar in het geval van uitval van 1 (of meerdere) disks kan de data blijven bestaan omdat die op 1 (of meerdere) andere disks verspreid is, gezien een RAID vaak met disks wordt opgezet die op hetzelfde moment gekocht zijn is er dus een kans dat er tijdens een rebuild nog een disk over de nek kan gaan en dan ben je (weer afhankelijk van raid niveau) de Sjaak.

Semi-offtopic:
Persoonlijk vertrouw ik raid op chipset controllers sowieso niet en op aparte hardware kaarten heb ik ook mijn vertrouwen verloren met de overgang van BIOS naar UEFI (de adaptec 5805z zorgt dat UEFI moederborden niet opstarten omdat deze dan naast de UEFI ook nog een native BIOS moeten laden). Nu zal UEFI wel niet snel vervangen worden maar goede hardware kaarten zijn duur.

Ik ben om die reden (bij defect moederbord) van die RAID6 overgegaan naar weer gewoon losse harddisks zonder raid (AHCI) en meer backups maken als dat een optie voor je is zou ik dat overwegen.

[ Voor 50% gewijzigd door Starke op 14-04-2018 16:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De RAID informatie staat meestal op de disks opgeslagen, de aansluitvolgorde zou niet uit moeten maken. Welke RAID controller gebruikte je? Weet je zeker dat je voor gisteren wél 4 werkende disks had, en dat er niet al een disk kapot was?
Wat zegt je RAID controller over de toestand van elke disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Tommy!
Fijn dat de volgorde dan niet uitmaakt!
RAID controller... dat is denk ik Intel (Rapid Storage Technology), kan dat?

Zou inderdaad kunnen dat de schijf al langer stuk is. Ik kwam er nu (pas) achter omdat de computer niet doorstarte. Normaal zie ik dat opstartscherm eigenlijk nooit, gaat heel snel. Maar wat zou dat uit maken als hij al langer stuk was?

Hier een screenshot van gisteren status degraded:
https://cl.ly/373L1I292g2d

En hier de RAID controller en de status Failed:
https://cl.ly/2n1s3K2b0t40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:34
Dat je controller "failed' geeft is logisch.

Op screen 1 zie ik 3x2tb
Op screen 2 zie ik 2x2tb en 1x 4tb

Je controller 'zoekt' de 2tb drive. Die is onderdeel van je raid set. En niet de 4tb drive. Die hoort nergens bij.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt Goldman, ik had die screenshot waarschijnlijk gemaakt toen ik niet alle drives aangesloten had zitten ofzo...
Je zette me gelijk op een goed pad hiermee. Ik heb nu alle drives aangesloten inclusief de 'kapotte' en het systeem ziet hem nu toch weer zo lijkt het.

De status is nu: Rebuild !!!

https://i.imgur.com/5huguxf.jpg

Is er dan toch misschien nog hoop?

(Disk 5 met 3.8GB is denk ik de kapotte disk met de grootte van de totale RAID combinatie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 18:38:
RAID controller... dat is denk ik Intel (Rapid Storage Technology), kan dat?
Dat is Intels generieke naam, maar het klinkt alsof je zogenaamde fakeraid gebruikt, welke gefaciliteerd wordt door je chipset.
Zou inderdaad kunnen dat de schijf al langer stuk is. Ik kwam er nu (pas) achter omdat de computer niet doorstarte. Normaal zie ik dat opstartscherm eigenlijk nooit, gaat heel snel. Maar wat zou dat uit maken als hij al langer stuk was?
Ik heb een paar jaar bij een datarecoverybedrijf gewerkt, en bij RAID arrays was het vaste prik dat gebruikers ze niet goed monitorden en geen alarmering hadden bij defecte disks. Men kreeg dus pas door dat disks aan het sterven waren als er al 2 uit een RAID5 of 3 uit een RAID6 waren geklapt. "Spontáán deed hij het niet meer, heel raar!". Na onderzoek bleken we dan uit een RAID5 4 disks te hebben die voor 90% vol stonden, en 2 (half) dode disks welke na herstel voor 40% en 90% vol bleken te staan. Die eerste was dus al veel langer geleden gestorven, en de tweede deed daadwerkelijk de array down gaan.

Ik vreesde dus dat jouw array al langer degraded draaide, en dat er een tweede disk is gaan hemelen. Gezien je array nu aan het rebuilden is, kan het twee kanten op gaan: Je hebt heel veel mazzel en je controller weet toch wat te maken van je array (waarna je uiteraard als de sodemieter een backup maakt... hint, hint!), of je hebt heel veel pech en je controller is al je data aan het vermalen.

Laatste tip: 4 2TB disks in RAID10 is niet een heel effectieve methode om 4TB aan data op te slaan (veel energieverbruik en herrie, zonde van de energie, en bovenal meer risico). Als de twee verkeerdere disks sterven, ben je je data kwijt. Als je echter voor RAIDZ2 gaat, kan elke combinatie van 2 disks de pijp uit gaan, zonder dat je data kwijt raakt. Zelf draai ik echter RAIDZ1 voor mijn bulk storage (kan maar 1 disk dood gaan), en maak fatsoenlijke backups van de relevante data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips Tommy!
Maar even concreet, wat moet ik nu ondernemen? Is daar een handleiding voor ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De melding "volumes with rebuild status will be rebuilt within the operating system" duidt erop dat hij eenmaal opgestart gaat rebuilden lijkt het, maar hij start niet op.

Probleem is dus dat met alle disks aangesloten de computer niet doorstart. Hij blijft een minuut of 10 in het opstart window draaien en geeft dan de foutmelding "Er is een probleem met de computer... wordt automatisch opnieuw opgestart" en begint dan weer opnieuw...

Daarna, de "probleem" schijf losgemaakt en een nieuwe schijf erin, maar dan krijg ik weer de status: Failed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat wordt een andere 2TB regelen en gaan testen wanneer-ie wel wil opstarten. Weet je ook welke disk dood is.

Gokje, zeker geen back-up van de data? *RAID is NOOIT een back-up, je moet altijd een extra schijf hebben voor offline backups die je met regelmaat plaatst en wisselt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer
Die andere schijf was al geregeld.
Ik heb vandaag alle combinaties geprobeerd maar de computer start eenvoudigweg niet op als er een of meerdere raid schijven zijn aangesloten.
Het lijkt dan alsof de computer die raid schijf als enige boot schijf ziet.

Ik heb zelfs ik het bios al mijn ssd als enige boot disk ingesteld maar toch wil hij daar dan niet mee opstarten...

Iemand een idee hoe ik de computer kan opstarten met de raid schijven aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zit je uefi bios niet in de weg ???

Overgens wist je dat sata hotplug is en vaak vanuit (windows gok ik?) ook wel een driver /applicatie beschikbaar is waardoor je tijdens het draaien nog wat kan doen ?

ik weet niet wat handig is met 2 disks opstarten, 3 of 4 (raid 10 heeft 2 disks nodig met data) de andere 2 zijn "backup" , ik zou de disks met een linux tool bit voor bit copieren naar een backup disk(s) voordat je recovery probeert. als je geen backup hebt.

sterker nog als je geen backup hebt is het onverstandig om nu "recovery" te proberen. je kan het misschien erger maken.

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Even de zaken op orde wat is voor jou nu belangrijk:

1. Opstarten met alles zo als het is/was?
Dit lijkt met de gegevens die je geeft al een vrij lastige opgave. (Ik zou er met de tijd die je er in hebt stoppen al vanuit gaan, Windows is dood tijd voor een herinstallatie, ik ben liever 3 dagen bezig met installeren van programma's dan een maand bezig met het proberen werkend te krijgen en uiteindelijk alsnog op een herinstallatie over te moeten gaan). Heb je bijvoorbeeld al een keer de Windows 10 setup gestart en dan in de command prompt (SHIFT+F10) gekeken of je de raid en os partitie(s) kan benaderen?
2. Data recovery van je RAID 10?
Dit lijkt mogelijk door het zo aan te sluiten dat die op rebuilding1 staat en dan met een Live Linux DVD/USB op te starten. Zodra je geboot bent van deze live linux zou je gewoon je RAID volumes moeten kunnen benaderen (tenminste dit kon ik met een RAID6 en Adaptec 5805z met zowel Knoppix als Fedora, veel mensen refereren Ubunu ten opzichte van die 2). Op de Live draaiende Linux kan je gewoon een USB schijf aansluiten om je data te kopiëren.

1: Hiermee bedoel ik de situatie als beschreven in:
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:38:

Zoals eerder beschreven is RAID (Redundant Array of Independent Disks) geen vervanging voor backup maar in het geval van uitval van 1 (of meerdere) disks kan de data blijven bestaan omdat die op 1 (of meerdere) andere disks verspreid is, gezien een RAID vaak met disks wordt opgezet die op hetzelfde moment gekocht zijn is er dus een kans dat er tijdens een rebuild nog een disk over de nek kan gaan en dan ben je (weer afhankelijk van raid niveau) de Sjaak.

Semi-offtopic:
Persoonlijk vertrouw ik raid op chipset controllers sowieso niet en op aparte hardware kaarten heb ik ook mijn vertrouwen verloren met de overgang van BIOS naar UEFI (de adaptec 5805z zorgt dat UEFI moederborden niet opstarten omdat deze dan naast de UEFI ook nog een native BIOS moeten laden). Nu zal UEFI wel niet snel vervangen worden maar goede hardware kaarten zijn duur.

Ik ben om die reden (bij defect moederbord) van die RAID6 overgegaan naar weer gewoon losse harddisks zonder raid (AHCI) en meer backups maken als dat een optie voor je is zou ik dat overwegen.

[ Voor 50% gewijzigd door Starke op 14-04-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vso: ja zou kunnen, ik weet het echt niet, hij start gewoon niet op.
Hotplugging geprobeerd, helaas nee, werkte niet...

Thnx voor de suggesties!

Starke! Wow, I love u! Yes dat werkte direct.
Ik heb Ubuntu op een opstartbare USB gezet, opgestart en wop! Alle schijven direct zichtbaar!!!

Ben nu de belangrijke data aan het copiëren :D

Heel blij.
Ik kom later nog even terug om te rapporteren als alles is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Nogmaals om druk te zetten: RAID IS GEEN BACK-UP, dus leer van dit moment en regel een offline back-up oplossing waarop je je data eens per week ook opslaat. Dan heb je deze stress ook niet meer.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:40:
Vso: ja zou kunnen, ik weet het echt niet, hij start gewoon niet op.
Hotplugging geprobeerd, helaas nee, werkte niet...

Thnx voor de suggesties!

Starke! Wow, I love u! Yes dat werkte direct.
Ik heb Ubuntu op een opstartbare USB gezet, opgestart en wop! Alle schijven direct zichtbaar!!!

Ben nu de belangrijke data aan het copiëren :D

Heel blij.
Ik kom later nog even terug om te rapporteren als alles is gelukt.
Let wel even op dat je documenten (en dingen als Firefox profiel etc) zich standaard bevinden op je Windows partitie.

En dan onder \Users\*Gebruikersnaam*\

Firefox profiel en sommige savegames bevinden zich dan in de AppData\Roaming folder over het algemeen, de documents, pictures, downloads, favorites, etc. hebben allemaal aparte mappen.

Let op dat het mogelijk is dat die met het kopiëren van die user folder misschien bij een aantal bestanden over zijn nek gaat omdat de paden te lang zijn (Tempory Internet Files / Firefox Cache) en eventueel de Apps folder van Windows 10, maar die kan je bij kopiëren overslaan (Fedora geeft daar in ieder geval een optie voor maar neem aan dat andere Linux distributies dat ook doen).

(En geen probleem ik weet hoe irritant het is om opeens je raid van >4TB in mijn geval kwijt te zijn en dan via een pentium 4 van deze een backup te maken 3 dagen verder eindelijk eens klaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Starke!
Thnx weer voor je uitgebreide uitleg.
Echter, ik heb dus geen probleem met mijn windows installatie! Ik kan gewoon opstarten als ik maar alle raid schijven loskoppel. Zodra er 1 of meer zijn aangesloten start hij niet op/door...

Zal met het uefi bios te maken hebben denk ik?

Ik heb nu dus alle bestanden kunnen kopieren naar een nieuwe schijf onder Linux.
Ik had deze schijf eers onder windows geformateerd.

Maar nu onder windows herkend hij de schijf niet. Hij ziet hem wel overigens maar geeft een waarschuwing: "harddisk parameter onjuist"

Geprobeerd met chckdsk maar krijg de error: dat hij er niets mee kan; the type of the file system is raw.

Terug in Ubuntu kan ik de schijf weer eenvoudig openen.
Is de schijf soort van Linux geformateerd, iets dat windows niet herkend? Het stomme is dus dat ik hem eerst wel onder windows had geformateerd.

Kan ik de schijf leesbaar krijgen onder windows??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 07:46

NielsNL

DigiCow

Heeft Windows niet gewoon wat tijd nodig: https://i.imgur.com/5huguxf.jpg
Onderste regel; will be rebuilt within the OS

Wat voor melding krijg je wanneer je Windows start?

[ Voor 17% gewijzigd door NielsNL op 16-04-2018 16:21 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, zoals al eerder aangegeven gebeurd er één van twee mogelijkheden;
1; windows start niet op en geeft de melding dat deze geen bootdisk heeft gevonden, of 2; zie je een minuut of tien de loading animatie en daarna een error; Er is een probleem met de computer... deze wordt automatisch opnieuw opgestart. En dan begint het weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een idee hoe ik de schijf die leesbaar is onder Linux toegankelijk krijg in windows?
Zie 3 posts terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even omdat hij onderop is geraakt:

Ik heb nu dus alle bestanden kunnen kopieren naar een nieuwe schijf onder Linux.
Ik had deze schijf eers onder windows geformateerd.

Maar nu onder windows herkend hij de schijf niet. Hij ziet hem wel overigens maar geeft een waarschuwing: "harddisk parameter onjuist"

Geprobeerd met chckdsk maar krijg de error: dat hij er niets mee kan; the type of the file system is raw.

Terug in Ubuntu kan ik de schijf weer eenvoudig openen.
Is de schijf soort van Linux geformateerd, iets dat windows niet herkend? Het stomme is dus dat ik hem eerst wel onder windows had geformateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:37
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:10:
Is de schijf soort van Linux geformateerd, iets dat windows niet herkend?
Dat is de goede vraag, die je toch zelf even moet beantwoorden:

lsblk -f

Als daaruit blijkt dat de disk ext4 is dan heb je je antwoord.

Eventueel ook gdisk -l /dev/sdX om de partitietabel weer te geven.
Waarschijnlijk wel. Desnoods met een ext4-driver voor Windows.
Pagina: 1