Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Een vriend van me ligt in scheiding.

Hij heeft inmiddels de echtelijke woning verlaten en woont (tijdelijk) in een gehuurde kamer. Daar mag hij zich van de huisbaas niet inschrijven in de gemeentelijke basisregistratie.

Het lastige is dat zijn partner allemaal toeslagen misloopt omdat hij nog als (fiscale, toeslag) partner staat geregistreerd. Het lijkt dus nuttig als hij zich uitschrijft uit het adres.

Ik heb het verzoek gekregen of hij zich bij mij mag inschrijven. Voel er weinig voor, maar ik wil eventueel wel als briefadres dienen. Is hij daarmee geholpen? Zie ik mogelijkheden over het hoofd?

Complicerende factor: het UWV (WW-uitkering).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:37
Ik denk dat een brief adres niet helpt. Doordat ze op papier nog steeds "samenwonen" en dus fiscaal partner zijn.
Hij moet zich echt uitschrijven naar een ander adres.
https://www.belastingdien...niet_meer_fiscale_partner

[ Voor 20% gewijzigd door Meekoh op 12-04-2018 16:43 ]

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:22

Rannasha

Does not compute.

Op jouw adres laten inschrijven brengt kosten en risico's met zich mee. Zo zal bijvoorbeeld de gemeentebelasting omhoog gaan als je met een persoon meer op het adres ingeschreven staat. Daarnaast kunnen eventuele schuldeisers bij jou aankloppen.

Het beste is als de vriend zo snel mogelijk een legale woonruimte vindt (dat hij zich niet mag inschrijven op z'n tijdelijke adres is een duidelijk teken dat de huisbaas de regeltjes niet helemaal volgt). Als alternatief kan hij zich wellicht inschrijven bij z'n ouders of een ander familielid.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Meekoh , @Rannasha

Bedankt voor het meedenken.

Volgens mij is inschrijven op een briefadres ook uitschrijven uit je oude adres. Dat, samen met het indienen van het echtscheidingsverzoek (bij mijn weten hebben ze dat al gedaan), zou voldoende moeten zijn.

Gemeentelijke belastingen zijn niet mijn zorg. We wonen er met 4 mensen dus zitten al in het hogste tarief,
Deurwaarders is meer mijn zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
Je zou het kunnen proberen, lees op het internet verschillende ervaringen ermee.
Let wel dat Brief adressen vaak tijdelijk worden verstrekt door gemeentes, dus je vriend moet wel echt op zoek naar iets permanent anders.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Volgens mij is je vriend geen fiscaal partner met zijn ex, zodra ze daadwerkelijk gescheiden zijn. Of hij wel of niet in het huis woont is irrelevant (ik ga er van uit dat ze geen koophuis samen (meer) hebben). Zie https://www.belastingdien..._op_uw_adres_ingeschreven voor de exacte voorwaarden om fiscaal partner te zijn/blijven. Dus er is geen dringende reden voor hem of zijn ex dat ie zich inschrijft op een ander adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:26
Ik zou me vooral zorgen maken over deurwaarders.
Als de ex gekke dingen begint te doen is jouw inboedel in gevaar. Toch maar even aan een advokaat vragen hoe je je daar tegen kan wapenen als er iets mis loopt.

Je wil echt geen complete inboedellijst maken om te kunnen aantonen wat exact van jou is bij inval van een deurwaarder...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
@Hielko Ik denk dat het meer gaat om de periode tussen besluiten te scheiden en de daadwerkelijke scheiding ;) En in die periode zijn ze wel degelijk nog fiscaal partners, ze zijn immers officieel nog getrouwd.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hielko op 12-04-2018 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hielko schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:10:
Maar dan blijf je ook als je niet samenwoont gewoon nog fiscaal partner. Zie de link hierboven.
Nee, uit dezelfde link:
Wanneer bent u geen fiscale partners meer?

Uw fiscaal partnerschap eindigt zodra u niet meer samen op hetzelfde adres ingeschreven staat. Het maakt hierbij dus niet uit of u nog steeds aan 1 van de bovenstaande voorwaarden voldoet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Dat realiseerde ik me ook ongeveer 10 seconden nadat ik het had gepost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als ik de link lees (bedankt voor de link), dan zie ik dat er twee acties nodig zijn:

1. indienen verzoek tot echtscheiding
2. uitschrijven uit de echtelijke woning

Dat tweede: volgens mij heb je niet persé een nieuw woonadres nodig om uit te schrijven uit je oude. Je kunt immers een tijdje van hot naar her gaan: couchsurfen, vakantieparken etc. Ik denk dat er best veel mannen zijn die na een echtscheiding hun huis verlaten zonder meteen een nieuw woonadres te hebben. In zo’n geval kan ik me niet voorstellen dat je fiscaal partner zou moeten blijven. Dus: uitschrijven met als bestemming: briefadres plus onbekende/wisselende verplijfsplaats binnen Nederland.

Tijdelijkheid briefadres. Dat hij wel moet zoeken, is me duidelijk. De hele situatie is onwenselijk. Een half jaar moet hopelijk wel genoeg zijn om iets te vinden waar hij zich wel mag inschrijven.

Deurwaarders. Een sterke reden om geen andere inschrijving toe te laten dan briefadres. Ik heb on internet gezocht en wat ik vind stelt me allerminst gerust. Zo’n deurwaarder legt beslag op waar hij zin in heeft en dan moet je zelf aantonen dat het jouw bezit was. Ik zie mezelf al met een advocaat meerijden naar een bergingsbedrijf om twe auto’s terug te halen. Nog vervelender: inboedel waarvan je geen bonnen kunt produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:30

GforceNL

Out of memory....

Kan hij zich niet tijdelijk in laten schrijven bij een van de ouders?

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Helaas niet. Een ouder nog in leven en deels afhankelijk van toeslagen. Dan wil je geen toeslagpartner erbij hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En gewoon uitschrijven bin de gemeente? Dan maar even geen vast woon of verblijfadres.
Bij mensen die naar het buitenland verhuizen zie je het zelfde gebeuren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nog gedachten over het UWV, hoe gaan die om met een briefadres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al gewoon info ingewonnen bij het UWV zelf ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
@The Eagle Dat lijkt me om twee redenen niet verstandig. Het verlaten van je kinderen kan je voogdijzaak schaden. En geheid dat het UWV niet blij wordt van klanten waarvan je niet kunt vaststellen of ze nog wel in NL wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
t_captain schreef op donderdag 12 april 2018 @ 18:14:

Deurwaarders. Een sterke reden om geen andere inschrijving toe te laten dan briefadres. Ik heb on internet gezocht en wat ik vind stelt me allerminst gerust. Zo’n deurwaarder legt beslag op waar hij zin in heeft en dan moet je zelf aantonen dat het jouw bezit was. Ik zie mezelf al met een advocaat meerijden naar een bergingsbedrijf om twe auto’s terug te halen. Nog vervelender: inboedel waarvan je geen bonnen kunt produceren.
Hoe nauwkeurig heb je dit uitgezocht? Er lijkt online met name veel hearsay te vinden van mogelijke risico's, maar gevallen waar het concreet uitmondt in beslag niet bepaald.

Een deurwaarder heeft daar ook geen grond toe, zeker als e.e.a. ook gedocumenteerd wordt (de genoemde auto staat bv gewoon op naam). Belastingdienst met bodembeslag zou een uitzondering kunnen vormen.

Dat deze relativering niet vergezocht is, blijkt m.i. ook uit de vele verhuur van kamers etc.

Volgens mij is het hoofdargument dat je geen gezeur wilt. Je wilt gewoon geen mensen met schulden. Dat kun je vooraf inschatten en later bij de eerste brief van de deurwaarder oplossen door de persoon uit te laten schrijven (waar een gemeente gehoor aan moet geven).

Het meest zuivere lijkt me trouwens om daadwerkelijk een afzonderlijk iets te verhuren zoals een tuinhuisje.

Ik zou er ook niet om staan te springen, maar er lijkt meer nuance op zijn plaats dan je volgens de overlevering zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
The Eagle schreef op donderdag 12 april 2018 @ 18:41:
En gewoon uitschrijven bin de gemeente? Dan maar even geen vast woon of verblijfadres.
Bij mensen die naar het buitenland verhuizen zie je het zelfde gebeuren.
Een verhuizing naar het buitenland is precies de situatie waar gemeentes makkelijker over doen. Gewoon uitschrijven doen sommige gemeentes moeilijk over.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Technisch gezien zou de vrouw er voor moeten kunnen zorgen dat de man uitgeschreven wordt. Melden. Gemeente doet onderzoek met als conclusie dat hij er inderdaad niet meer woont en zal hem dan conform de wet uit moeten schrijven op het adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In alle gevallen is er tenminste tweemaal fraude en tweemaal valsheid in geschrifte, plus dat je de frauderende onder- en zwartverhuurder (?) beloont. Anders gewoon wel inschrijven op het adres, aanvechten en zonodig elders wonen? Bijv tijdelijk daadwerkelijk bij @t_captain :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Welke "alle gevallen"?

De situatie is dat er geen "echt" woonadres is, maar een verblijfsadres en zo mogelijk een briefadres. Briefadres is principieel een ander adres dan waar je feitelijk woont (anders was het een woonadres geweest ipv een briefadres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:12
Rukapul schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:54:
Technisch gezien zou de vrouw er voor moeten kunnen zorgen dat de man uitgeschreven wordt. Melden. Gemeente doet onderzoek met als conclusie dat hij er inderdaad niet meer woont en zal hem dan conform de wet uit moeten schrijven op het adres.
Dit klopt, dit heb ik in het verleden ook moeten doen met de vorige eigenaar van een woning waar ik gewoond heb. De man is in dat geval wel direct in overtreding. Ik weet niet of daar consequenties aanzitten.
Briefadressen worden volgens mij slechts zelden toegestaan door gemeenten. Bijvoorbeeld voor schippers. Scheiding lijkt me daar geen reden voor maar misschien heeft iedere gemeente zijn eigen beleid daar in.
Maar ik begrijp niet waarom de huisbaas hem zich daar niet laat inschrijven. Hij kan er uberhaubt niets tegen doen. Ik zou zeggen, gewoon daar op inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

t_captain schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:44:
Gemeentelijke belastingen zijn niet mijn zorg. We wonen er met 4 mensen dus zitten al in het hogste tarief,
Deurwaarders is meer mijn zorg.
Deurwaarders kun je, mits je het goed aanpakt, relatief makkelijk de deur wijzen.

* Zorg dat hij idd onder postadres en niet onder verblijfadres staat ingeschreven in het GBA. https://www.rijksoverheid...k-geen-vast-woonadres-heb
* Stel een overeenkomst op tussen jou en hem, waarin je doel van de inschrijving beschrijft, en waarin je vastlegd dat alle eigendommen in de woning niet van hem zijn.
* Als je heel zeker wilt zijn, laat je deze overeenkomst registreren bij de Belastingdienst. https://www.belastingdien...ie_van_onderhandse_akten/

Daarna is het een kwestie van netjes de Deurwaarders te woord staan en je poot stijf houden.

En ja, ik spreek uit kennis, opleiding én ervaring.

Overigens kan zijn ex vrouw hem ook zonder zijn toestemming uit laten schrijven van de woning. Ze moet dan contact opnemen met de gemeente, die de zaak in onderzoek neemt. Dan gaan ze hem aanschrijving (op het adres dus waar hij nu nog ingeschreven staat). Als hij niet reageert op deze brieven, wordt hij uitgeschreven.
Het gaat hier om een straffeloze overtreding (oftewel, je bent wel verplicht om je verblijfadres binnen x periode door te geven, maar wordt niet bestraft). Wel kan het zijn dat het UWV moeilijk gaat doen als er geen (post) adres is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 12-04-2018 22:59 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

t_captain schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:08:De situatie is dat er geen "echt" woonadres is, maar een verblijfsadres en zo mogelijk een briefadres. Briefadres is principieel een ander adres dan waar je feitelijk woont (anders was het een woonadres geweest ipv een briefadres).
Precies. Woonadres = inschrijfadres. Alleen als hij daadwerkelijk bij jou woont, kan hij bij jou inschrijven.

Ja scheiding zuigt, maar geef hem dan “gewoon” een kamer of aanvullend huur-geld. Ga niet frauderen. Dat kost je meer dan geld.

Edit: het wordt idd anders als er geen woonadres is maar dat lijkt niet van toepassing..

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 12-04-2018 23:01 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

F_J_K schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:00:
[...]

Precies. Woonadres = inschrijfadres. Alleen als hij daadwerkelijk bij jou woont, kan hij bij jou inschrijven.

Ja scheiding zuigt, maar geef hem dan “gewoon” een kamer of aanvullend huur-geld. Ga niet frauderen. Dat kost je meer dan geld.
Waarom zou hij z´n kennis-vriend ´n kamer moeten geven? Wellicht heeft hij die niet. Daarnaast zit er nogal 'n verschil tussen iemand 24/7 over de vloer hebben, en je brievenbus ter beschikking te stellen. Het eerste zou ik veel minder snel doen dan het tweede, zeker als dat gewoon zonder risico's gaat.

Iemand een briefadres geven, is totaal niet frauduleus, en juist een mooie manier van iemand helpen.

Wellicht dat de verhuurder van de kamer fraudeert, maar dat is noch TS' pakkie-an, noch het pakkie-an van die vriend/kennis.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 12-04-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ardana schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:01:
[...]

Waarom zou hij z´n kennis-vriend ´n kamer moeten geven? Wellicht heeft hij die niet. Daarnaast zit er nogal 'n verschil tussen iemand 24/7 over de vloer hebben, en je brievenbus ter beschikking te stellen. Het eerste zou ik veel minder snel doen dan het tweede, zeker als dat gewoon zonder risico's gaat.

Iemand een briefadres geven, is totaal niet frauduleus, en juist een mooie manier van iemand helpen.
Klopt, zolang dus niet wordt verklaard medebewoner te zijn en dat lijkt hier wel ad orde.
Wellicht dat de verhuurder van de kamer fraudeert, maar dat is noch TS' pakkie-an, noch het pakkie-an van die vriend/kennis.
Hmja. Daar verschillen we van mening. Overigens kan ook bewuste medeplichtigheid aan fraude leiden tot bv werkstraffen. Zie jurisprudentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

F_J_K schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:08:
[...]
Hmja. Daar verschillen we van mening. Overigens kan ook bewuste medeplichtigheid aan fraude leiden tot bv werkstraffen. Zie jurisprudentie.
Klopt, maar aangezien de daad (niet inschrijven in GBA) al niet strafbaar is, is mee werken aan de daad ook niet strafbaar. :) Correctie, ik zie dat de B&W een boete op kan leggen. Ik heb echter in de praktijk nog nooit gehoord dat dat gebeurd is. Dus ben erg benieuwd naar die jurisprudentie eigenlijk :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 12-04-2018 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
In dit geval hebben we het natuurlijk niet over een postadres. Een postadres heeft geen juridische status maar alleen een praktische. En in dit geval gaat het juist om de juridische i.v.m. toeslagen: om zich uit te schrijven op een (verblijf)adres is het in beginsel noodzakelijk zich in te schrijven op een nieuw (verblijf)adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Niet noodzakelijk. Er zijn ook mensen die geen vaste woon- of verblijfplaats hebben, of zijn vertrokken met onbekende bestemming. Het zou niet redelijk zijn om hun voormalige voordeurdelers te blijven belasten met hun administratieve aanwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dat is dus het praktische aspect: het is handig als post zo efficient en betrouwbaar mogelijk bij de juiste persoon terechtkomt direct of indirect.

Dat staat echter los van het juridische: de persoon moet uitgeschreven worden op het oude verblijfadres. Daarvoor is een gangbare methode (nieuw verblijfadres) of een uitzonderingsmethode (achterblijvende bewoner dwingt gemeente tot onderzoek). De tussenvorm waarbij iemand zichzelf wel uitschrijft, maar niet inschrijft wordt typisch niet aan meegewerkt door gemeentes tenzij de aanvrager bewust liegt (bv vertrek naar buitenland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Stel, je gaat uit huis en verblijft tijdelijk in een vakantiewoning. Er is niet direct uitzicht op een nieuwe woning, dat kan een tijdje duren. Gescheiden mensen zijn vaak niet kredietwaardig om te kopen, en als je zonder kinderen vertrekt krijg je in de regel geen urgentie bij de woningstichting.

Geen ongewoon scenario bij echtscheidingen.

Hoe zou je dat op een eerlijke en juiste manier registreren?
Pagina: 1