Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Strakke businesslaptop gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Beste Tweakers,

Jullie inzicht wordt gevraagd voor het volgende. Ik ben een freelance consultant die veel buiten de deur werkt en een representabele, vlotte laptop nodig heeft.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik mijn laptop echt als alleskunner. Ik ben freelancer in marketing, dus die computer is m'n leven: ik werk er de hele dag op. Ik zit vaak op verschillende plaatsen (bij klanten, etc). Als ik thuis werk, hang ik de computer aan mijn monitor. 's Avonds kruip ik graag op de bank om een filmpje te kijken. Als het kan, speel ik soms een spelletje, maar dat zal nooit een moderne shooter ofzo zijn (eerder een Paradox game als Stellaris).

Mijn werk is marketing consultancy, ik doe alles vanuit browsers. Ik heb vaak meerdere browsers met meerdere tabs open (okay, soms een hoop). Ik gebruik een apart e-mailprogramma (Newton), draai constant Spotify en heb nog wat productiviteitsdingetjes lopen (Wunderlist, etc). Daarnaast bel ik vaak over Skype.

Wat is je budget?
Ik zou het mooi vinden om voor 1500 euro (al dan niet inclusief BTW) klaar te zijn, maar als de laptop perfect voor me is en méér kost... dan is dat een offer wat ik graag breng.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zeker. Ik kom bij klanten, maar ik werk ook gewoon vaak buiten de deur (flexplekken, etc). Ook wil ik hem 's avonds makkelijk op de bank kunnen hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben vooral benieuwd naar welke specs ik nodig heb. De ene website zegt dat je met de dagelijkse dingen prima nog 8 GB kunt hebben. Andere zeggen: als je er nog een paar jaar mee wilt doen (en dat wil ik) dan moet je 16 GB hebben. Gezien het feit dat ik geen gekke dingen doe op mijn computer (behalve al die tabjes), which is it?

Geldt ook voor processors. Heb ik een i7 nodig? Is dat slim met het oog op de toekomst? Ik hoor dat de i5's zuiniger zijn, dat lijkt me gezien mijn mobiliteit handiger. Maar, zoals gezegd, ik wil er even mee doen.

Dan scherm. Ik wil toch wel graag een 4k scherm, want ik kijk er de hele dag naar. 2-in-1 zou ik ook best willen voor de versatility, maar het mag geen absolute dealbreaker genoemd worden. Ik heb ook geen ambities op het gebied van tekenen (maar touchscreen zie ik mezelf wel gebruiken en tablet mode ook, als de computer licht genoeg is).

Toetsenbord en trackpad moeten uitstekend zijn. Ik vind die van de nieuwe Macbook geweldig, ik hou niet van dikke grote toetsen - lichte aanslag vind ik prima.

Harde schijf - ik had een 128 GB op mijn oude Mac, dat werd krapjes. Maar ik zie mezelf niet meer nodig hebben dan 256 GB, zeker gezien het feit dat wij alles als gezin in de cloud opslaan.

Goed, ik heb al een heleboel dingen geprobeerd, dus daar zal ik even over uitwijden.

Mijn vrouw heeft een Macbook 12" en die vind ik prachtig. Form factor, scherm, toetsenbord, trackpad... alles wat je nodig hebt. Ik heb zelf een nieuwe Macbook Pro 13" 2017 gehad, maar die heb ik weer van de hand gedaan - ja, prachtig, maar hij bleef maar lucht blazen bij video kijken en videobellen (en dat doe ik veel). Ik vond hem ook niet zo handzaam en eigenlijk merk ik dat ik Windows 10 fijner vind werken dan MacOS.

Ik heb onlangs een Spectre x360 13" met i7/16GB RAM/512 SSD in huis gehad van Coolblue. Heel erg mooi ding, lekker opvallend (dark ash kleur) en 2-in-1. Ik ergerde me alleen aan de fans die constant aansloegen: zelfs bij het kijken van een video of videobellen, net als bij de Mac. Viel af.

Vervolgens een Dell XPS 13" 2018 geprobeerd, zelfde specs. Mooi ding, en lekker stil (dat vind ik belangrijk, as you can tell!) maar het Full HD scherm viel me tegen. En de plaatsing van de webcam vind ik echt bizar slecht - aangezien ik veel videobel is het eigenlijk geen optie.

Dus tja, wat nu?

Ik dacht wellicht aan de HP Envy 13 of de Asus Zenbook Flip S (waarvan die laatste volgens mij weer niet met 4k te krijgen is in NL - weet iemand of je er op een andere manier aan kunt komen?). Lenovo Yoga 920 ziet er mooi uit, maar is duur en dat geldt ook voor iets als de Lenovo Thinkpad X1 Carbon (en ik vind die Thinkpads ook nog eens heel erg lelijk). De Zenbook 13 is wel goede value for money, zo lijkt het.

Wat me ook echt wel wat lijkt is een Surface Pro. Ik heb er wat uitgebreider op getypt en dat beviel me prima. i5 passief gekoeld dus geen geblaas. En prachtig scherm, prachtige accessoires... Het probleem is alleen dat 16 GB RAM onbetaalbaar is (want dan moet je ook meteen een i7 en een dijk van een SSD) en dan rijst weer de vraag: heb je die 16 GB wel nodig? Ik hoor mensen klagen over de I/O, maar HDMI en USB-A is momenteel alles wat ik gebruik. Dongels heb ik niet echt problemen mee (is toch alleen thuis voor aan de monitor).

Ook een andere 2-in-1 tablet zou ik overwegen, tablet factor trekt me enorm.

Alvast hartelijk dank!

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35
Ik denk zelf dat je kunt kijken naar die Surface pro, maar dan de 8GB versie. Wat ik zie aan je verhaal, kom je nooit aan die 16GB, sterker nog, ik vraag me af wat je op je laptop doet dat je aan 4GB bij wijze van niet al genoeg hebt. Heb zelf een werk laptop met 4GB ram, SSD etc en is op zich meer dan genoeg waarbij ik er waarschijnlijk meer mee doen en meer open heb staan.

• Arachas
Dank voor je antwoord, Arunia. De vraag is vooral: als ik een paar jaar met die computer wil doen en de eisen van OS en browsers blijft stijgen... ga ik er geen spijt van hebben als ik nu geen 16 GB neem? Want upgraden is nogal een probleem, zo lees ik.

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-11 10:31

GforceNL

Out of memory....

Als je Chrome op een Macbook gebruikt, gaan de fans vrijwel altijd blazen, in Safari blijft de laptop muisstil.

Ik denk daarom dat het meer aan je gebruik lag dan aan de laptop zelf.

De mac 12" van je vriendin heeft geen fans, die zullen dus nooit aanslaan.

<Zinloze tekst hier>

• Arachas
GforceNL schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:48:
Als je Chrome op een Macbook gebruikt, gaan de fans vrijwel altijd blazen, in Safari blijft de laptop muisstil.

Ik gebruikte Firefox en Safari, geen Chrome (expres niet). Dat kan het niet zijn.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je Chrome niet gebruikt, maar EDGE of Firefox, blijf je ver onder de 8GB verbruik.

De Envy heb ik recentelijk ook naar gekeken maar toch een Probook gekocht. Ja, weegt 300 gram meer maar net groter scherm, veel meer aansluitingen en voelt steviger gebouwd.

Geen idee of het binnen budget valt maar Dell Latitude is uitermate portable en stevig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:45

oZy

Surface Pro i5 (passive cooling) is er niet met 16gb, dan ga je gelijk naar i7/16GB/512GB en dat is een behoorlijk prijsverschil.

Ik zou ook de Surface Pro i5/8GB aanbevelen, heb er hier 3 in gebruik (2x i7, 1x i5) en de gebruikers zijn erg enthousiast.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
Een nieuwe laptop met minder dan 16GB zou ik niet snel kopen. Waar je ook op moet letten is de GPU. Als je geen discrete GPU hebt, dan gaat het videogeheugen van je werkgeheugen af, en dat kan al snel 1.5GB schelen. Als je maar 8 hebt, dan hou je effectief maar 6.5 over.

Jammer dat je de Thinkpads niet mooi vindt. Ik vind ze juist wel mooi (heerlijk functioneel, industrieel ontwerp), met een van de beste keyboards in de markt. De X1 is inderdaad redelijk duur, maar bv de t480s is kwa prijs redelijk vergelijkbaar met de XPS13 (in vergelijkbare configuraties). Lenovo heeft geen optie met een 4K scherm, maar wel een met 2560x1440 (vergelijkbaar met de resolutie van de macbook pro die je gehad hebt).

Afhankelijk van je eisen mbt gewicht zou je ook nog naar de t480 kunnen kijken. Hier kan je eventueel later het geheugen nog upgraden naar 16 of zelfs 32GB. Tevens is deze leverbaar met discrete GPU, wat mogelijk wat gaat schelen in CPU gebruik bij video streams.

Voordeeltje vind ik ook de matte schermen, goeie keyboards, en uitbreidbaarheid/aanpasbaarheid, itt de trend waar alles vastgesoldeerd wordt tegenwoordig. (en natuurlijk de webcam die op een normale plek zit, itt de xps 13)

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

Nibbz

Postmaster General

GforceNL schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:48:

Hier ook op mac (mid 2015), meerdere chrome browsers open, met een heleboel tabs. Ik hoor de fans niet blazen :) (word anders als photoshop gestart word though)

13:37

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:13
Ik zou idd adviseren om bij Dell Latitude of HP Elitebook te kijken. Probook van HP is de onderkant van de zakelijke markt, Elitebook duidelijk een klasse beter, ook qua uitrusting.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou voor deze machine gaan:
https://www.bluelink.nl/p...H?path=NOTEBOOK/TPX/1931/

Legendarisch toetsenbord, serieus als je eenmaal een goed toetsenbord gehad hebt dan wil je niet anders meer. Deze Thinkpad toetsenborden typen zo fijn, je haalt een hogere aanslag en minder fouten.
De bouwkwaliteit is stevig dus het dagelijkse transport is geen enkel probleem, de volledig zwarte look is zakelijk en ingetogen. De support is uitstekend, mijn 5 jaar oude Thinkpad krijgt nog regelmatig nieuwe bios updates.

Dan de snelheid, een core i7 uit de zuinige range, snel genoeg voor al het office werk en de SSD is van het type Nvme dus opstarten gebeurt in een oogwenk, 16GB RAM om het af te maken. Gewoon al het werk open laten staan als je een film/spelletje of whatever wilt doen.

• Arachas
oZy schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:51:
Surface Pro i5 (passive cooling) is er niet met 16gb, dan ga je gelijk naar i7/16GB/512GB en dat is een behoorlijk prijsverschil.

Ik zou ook de Surface Pro i5/8GB aanbevelen, heb er hier 3 in gebruik (2x i7, 1x i5) en de gebruikers zijn erg enthousiast.
En die mensen werken er gewoon de hele dag mee?

Ik lees ook genoeg verhalen van mensen die jaren doen met hun SP3 en SP4, dus dan zou je toch zeggen dat het wel meevalt met die RAM.
Nibbz schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:05:
[...]

Hier ook op mac (mid 2015), meerdere chrome browsers open, met een heleboel tabs. Ik hoor de fans niet blazen :) (word anders als photoshop gestart word though)
Ik had een Macbook Pro 13" uit 2012, staat nu bij mijn schoonzusje. Die had er ook geen last van! Misschien had ik een slechte 2017 model...
borft schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:58:
Een nieuwe laptop met minder dan 16GB zou ik niet snel kopen. Waar je ook op moet letten is de GPU. Als je geen discrete GPU hebt, dan gaat het videogeheugen van je werkgeheugen af, en dat kan al snel 1.5GB schelen. Als je maar 8 hebt, dan hou je effectief maar 6.5 over.

Jammer dat je de Thinkpads niet mooi vindt. Ik vind ze juist wel mooi (heerlijk functioneel, industrieel ontwerp), met een van de beste keyboards in de markt. De X1 is inderdaad redelijk duur, maar bv de t480s is kwa prijs redelijk vergelijkbaar met de XPS13 (in vergelijkbare configuraties). Lenovo heeft geen optie met een 4K scherm, maar wel een met 2560x1440 (vergelijkbaar met de resolutie van de macbook pro die je gehad hebt).

Afhankelijk van je eisen mbt gewicht zou je ook nog naar de t480 kunnen kijken. Hier kan je eventueel later het geheugen nog upgraden naar 16 of zelfs 32GB. Tevens is deze leverbaar met discrete GPU, wat mogelijk wat gaat schelen in CPU gebruik bij video streams.

Voordeeltje vind ik ook de matte schermen, goeie keyboards, en uitbreidbaarheid/aanpasbaarheid, itt de trend waar alles vastgesoldeerd wordt tegenwoordig. (en natuurlijk de webcam die op een normale plek zit, itt de xps 13)
Ik kan niet ontkennen dat ze een hoop vinkjes checken, maar idd... ik vind ze niet om aan te gluren, die vierkante blokken. Mat scherm vind ik ook heel erg naar om naar te kijken, doe mij maar een gladde glans. De X1 is wel een optie, die vind ik mooi afgewerkt en prachtig scherm. 1440p is overigens prima.

• oZy

oZy

Arachas schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:24:
[...]

En die mensen werken er gewoon de hele dag mee?

Ik lees ook genoeg verhalen van mensen die jaren doen met hun SP3 en SP4, dus dan zou je toch zeggen dat het wel meevalt met die RAM.
Ik gebruik er zelf dagelijks een zowel zakelijk (software ontwikkeling, vm/docker/WSL, daarom 16GB) als privé (adobe premiere, aftereffects).

Voorheen liep ik met een 17" Dell Precision te sjouwen, maar dat was ik qua mobiliteit zo zat dat ik de gok heb genomen om voor een zo klein mogelijk werkpaard te gaan en dat was de destijds net nieuwe Surface Pro 4. Nu bijna 3 jaar verder heb ik daar geen seconde spijt van gehad. Mijn collega's snapte niet waarom ik ineens op een 'tablet' kon werken maar zodra ik hem op mijn werkplek dockte met 2x 27" monitor was het snel duidelijk. En bij vergadering is het i.c.m. met de pen en OneNote veel productiever dan een map vol paperassen.

De andere Surface gebruikers hier zijn ook erg enthousiast, vooral qua mobiliteit.

Qua RAM zit je echt wel goed met 8GB voor standaard office/web werk. Pas als je met VM's of apps die veel paging gebruiken (bijv videobewerking / 3d models) kun je gaan nadenken over 16GB, en dan nog is het maar de vraag hoeveel je tegelijk wil gebruiken.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
Arachas schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:24:
[...]

Ik kan niet ontkennen dat ze een hoop vinkjes checken, maar idd... ik vind ze niet om aan te gluren, die vierkante blokken. Mat scherm vind ik ook heel erg naar om naar te kijken, doe mij maar een gladde glans. De X1 is wel een optie, die vind ik mooi afgewerkt en prachtig scherm. 1440p is overigens prima.
Matte schermen vind ik een plus :) Veel minder reflecties, maar zo heeft ieder zijn meug natuurlijk!

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 15:42
Als je op schoot ook nog een uitgebreid stuk wilt typen, is een Surface Pro niet echt fijn met de kickstand en de typecover. Dan zou ik een Surface Book overwegen. Maar die is ook weer heel duur (maar een beauty ;) ).

• Arachas
Ik heb een Surface Pro i5/8GB/256SSD genomen. Nu even afwachten of er geen issues mee zijn (vorig jaar ook al eens één in handen gehad, helaas lightbleed van het LCD paneel).

Hartelijk dank, echt heel fijn om wat feedback te krijgen van mensen. Ik zal het topic even updaten als ik hem in handen heb.

Edit: @oZy zijn er bij jullie issues geweest met lightbleed op de panelen? Daar lees ik opeens veel over.

[ Voor 15% gewijzigd door Arachas op 13-04-2018 16:00 ]

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-11 16:00
@Arachas ik heb er zelf ook net 1 gekocht en ben er erg tevreden over, geen lightbleed bij mijn model

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11 20:49
Ik ben nog altijd erg tevreden met mijn Lenovo ThinkPad E580:
productreview: Lenovo Thinkpad E580 20KSCTO1WW review door Zwartoog

Inmiddels geüpgrade naar 16GB ram en 2e SSD. Solide behuizing, prima toetsenbord, goed scherm. En stil.

Qua video output alleen HDMI, dus een USB-C->VGA converter is wellicht nodig als je veel op stap gaat. Daarentegen is de laptop dunner en zonder uitsteeksels zonder de VGA plug.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik twijfelde zelf tussen een Surface Pro en Surface laptop, maar uiteindelijk toch gegaan voor de laptop.
inventaris: Surface
Vanwege het net iets grotere scherm:13,5" vs 12,3" en steviger (alcantra) toetsenbord.
Verder geen light bleed oid.

Windows S kon je destijds gratis upgraden naar Pro, maar nu moet je een upgrade betalen, ik geloof €50,-

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Arachas schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:03:
Wat me ook echt wel wat lijkt is een Surface Pro. Ik heb er wat uitgebreider op getypt en dat beviel me prima. i5 passief gekoeld dus geen geblaas. En prachtig scherm, prachtige accessoires... Het probleem is alleen dat 16 GB RAM onbetaalbaar is (want dan moet je ook meteen een i7 en een dijk van een SSD) en dan rijst weer de vraag: heb je die 16 GB wel nodig?
Let er op dat de i7 heeft geen LTE heeft, omdat er op de plek waar normaal het LTE modem zit, de fan zit.
Het LTE modem in de Surface Pro is overigens erg snel. Veel sneller dan zo'n losse dongle en het bereik is veel beter (door de grotere antenne).

• oZy

oZy

Arachas schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:38:
Edit: @oZy zijn er bij jullie issues geweest met lightbleed op de panelen? Daar lees ik opeens veel over.
@Arachas het allereerste model (mijn SP4 i7) had er op 2 plekken wat last van, maar de enige keer dat het me opviel was tijdens het BIOS scherm. Heb er voor gekozen om niet om te wisselen, en in gebruik nooit last van gehad. Heb nu de 2017 i7 en die heeft er geen last van. De SP4 i5's van mijn collega's ook niet.

• Arachas
Hij is binnen en helaas met een duidelijke lightbleed aan de onderkant, net als de modellen hiervoor (en dat was alweer een jaar geleden, kun je je voorstellen).

Hier een foto:

https://photos.app.goo.gl/84Q5MEEynefrDqzp2

Deze komt uit batch 1796.

Daar staat tegenover dat het eigenlijk alleen zichtbaar is op de blauwe schermen en in geheel witte browser schermen in tablet mode - als je in landscape mode zit, dan heb je menubalk onder en merk je er niks van.

De backlight lijkt verder juist heel goed, bij een zwart scherm zie ik geen bleed.

Nou twijfel ik of ik hem zou houden. Voor een computer van 1350 euro vind ik dat het gewoon perfect moet zijn, maar aan de andere kant is het natuurlijk maar een detail.

Edit: teruggestuurd, Coolblue was niet blij met mijn reden (Microsoft vergoed het niet, kennelijk). Ze deden er erg moeilijk over. Jammer.

Toen naar de Media Markt, daar begrepen ze het volledig en hebben ze alledrie de i5/8GB/256GB dozen op voorraad voor me open getrokken. Alledrie fikse lightbleed en dat waren ze met me eens dat ze het niet verkopen konden.

Aldaar naar de laptop lineup gekeken en naar huis gegaan met een Lenovo Yoga 720 - nieuwste generatie i7 processor, 8 GB (ik had meer gewild, maar dan werd het een hele dure Yoga 920), goede bouwkwaliteit, mooi scherm, geweldig toetsenbord... prima zo.

Edit 2: niet prima zo. Scherm bleek thuis echt veel te donker om plezierig mee te werken. Accuduur viel enorm tegen. Gelukkig terug mogen brengen. The search continues.

[ Voor 34% gewijzigd door Arachas op 23-04-2018 17:35 ]

Pagina: 1