Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe identificeer ik de kapotte choke op mijn moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• RollinLower
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 11:47

RollinLower

operator in de vouwfabriek

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik heb in mijn bezit een Asrock X79 Extreme 4-M moederboord, waarvan een van de chokes voor de CPU helaas is overleden.
De choke zit vast met 2 dikke soldeer punten op dit boordje, en zou dus redelijk makkelijk te vervangen moeten zijn. Het enige waar ik tegenaan loop is dat ik geen flauw idee heb waar ik een vervangende choke kan halen, of hoe ik deze choke kan identificeren |:(

Het is een dikke ferriet choke voor zo ver ik weet, met als enige markeringen "LZ R18"
aangezien ik niet echt grote detail foto's mag plaatsen op tweakers heb ik ze in een mapje gestopt op google drive hier: https://drive.google.com/...tsdfZsgY_JIlQ?usp=sharing
Ik heb een foto van de kapotte choke en een foto waar de markeringing van een identike choke duidelijk leesbaar zijn.

Als er een expert is die hier zijn wijsheden over wil uitspreken zou ik het zeker waarderen! _/-\o_

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik ga er van uit dat je een 0.18 µH inductor nodig hebt, maar ik zou niet weten wat de rest van de specs moeten zijn. Mogelijk dat je een nog werkende choke kan doormeten, maar ik ben geen expert, dus ik zou niet weten of je dan met de juiste choke thuis komt. Exact de zelfde zal je in iedergeval niet kunnen vinden gok ik, maar een die binnen de waardes valt zou moeten werken lijkt mij.

• RollinLower

RollinLower

Topicstarter
HKS-Skyline schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:14:
Ik ga er van uit dat je een 0.18µH inductor nodig hebt, maar ik zou niet weten wat de rest van de specs moeten zijn. Mogelijk dat je een nog werkende choke kan doormeten, maar ik ben geen expert, dus ik zou niet weten of je dan met de juiste choke thuis komt. Exact de zelfde zal je in iedergeval niet kunnen vinden gok ik, maar een die binnen de waardes valt zou moeten werken lijkt mij.
Helaas lijkt het vinden van een exacte vervanger onmogelijk. Na het afstruinen van meerdere Nederlandse en buitenlandse electronica sites, en contact met de Asrock klanten service ben ik nog geen enkele stap verder. :(

Ik heb mij laten vertellen dat bij CPU chokes de impedantie erg belangrijk is. Ik kom zelf uit de mechanica, en weet dus helaas niet veel van dit soort electronische dingen. Is dat de 0,18µH?

Verwijderd

HKS-Skyline schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:14:
Ik ga er van uit dat je een 0.18 µH inductor nodig hebt, maar ik zou niet weten wat de rest van de specs moeten zijn. Mogelijk dat je een nog werkende choke kan doormeten, maar ik ben geen expert, dus ik zou niet weten of je dan met de juiste choke thuis komt. Exact de zelfde zal je in iedergeval niet kunnen vinden gok ik, maar een die binnen de waardes valt zou moeten werken lijkt mij.
Exact hetzelfde hoeft ook niet zolang het maar voldoende dicht in de buurt komt. Hoe dicht precies daar doe ik geen uitspraak over maar er wordt bijvoorbeeld altijd rekening gehouden met toleranties op de componenten, ze krijgen nooit exact de juiste impedantie bij al die componenten (R, C, L) bij de fabricage, wat in de praktijk gebeurt is dat ze binnen (na meten) en dat je meer betaalt voor componenten die een kleinere tolerantie hebben (1% is erg goed, 5-10% is normaal, afhankelijk van het soort component).Geen idee welke waarde nodig is, je kan het modelnummer opzoeken. Kijk eens naar de videos van Buildzoid, hij liet recent een bron zien naar aanleiding van het doorbranden van chokes van allerlei Nvidia-kaarten (referentiekaarten).

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2018 21:35 ]

• RollinLower

RollinLower

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:30:
[...]

Exact hetzelfde hoeft ook niet zolang het maar voldoende dicht in de buurt komt. Hoe dicht precies daar doe ik geen uitspraak over maar er wordt bijvoorbeeld altijd rekening gehouden met toleranties op de componenten, ze krijgen nooit exact de juiste impedantie bij al die componenten (R, C, L) bij de fabricage, wat in de praktijk gebeurt is dat ze binnen (na meten) en dat je meer betaalt voor componenten die een kleinere tolerantie hebben (1% is erg goed, 5-10% is normaal, afhankelijk van het soort component).Geen idee welke waarde nodig is, je kan het modelnummer opzoeken. Kijk eens naar de videos van Buildzoid, hij liet recent een bron zien naar aanleiding van het doorbranden van chokes van allerlei Nvidia-kaarten (referentiekaarten).
Thanks voor de uitleg!
Ik zou het modelnummer niet weten letterlijk de enige markeringen van de choke zijn de LZ R18 op de zijkant, en daar kan ik echt niks van vinden. Überhaupt van het hele LZ merk kan ik geen component vinden. (Ik denk tenminste dat het het merk is, het zou zo maar iets anders kunnen zijn!)

Verwijderd

Bij een goede repairshop zouden ze het gemakkelijk kunnen vervangen en kunnen controleren dat het goed werkt (kwestie van op 1 plaats stroom/spanning zetten en op andere plaatsen meten. Het probleem is alleen dat het moeilijk te beoordelen is of dat je met goede vakmensen te maken hebt.
Pagina: 1